handdator

Visa fullständig version : kan man spara sin kcal?


wimpy
2011-07-10, 16:32
om man vill æta lite onyttigt, typ glass, popcorn, choklad lr liknande o ligger i underskott i kcal kan man då æta det utan att det "gør nåt" kcal mæssigt?

å kan man fortf ha sin ætardag en annan dag ?

hah lite konstig fråga kanske, men om man tænker kcal in vs kcal ut så kan man teoretisktsætt leva på glass dagligen feks? ;)


låg på øverskott igår, (rækna inte allt før åt på restaurang igår men men øver 2000 som jag ska ligga på) men har inte fått i mig mer æn 1100 kcal idag...går det jæmt upp från igår då lr kan jag iaf æta 2000 kcal idag? alt, æta lite popcorn ikvæll? :)

Crocker
2011-07-10, 16:51
Självklart. :)
Visst är det inte optimalt, men det funkar.

kettlebellGuden
2011-07-10, 16:57
Att se kcal på dagsbasis är sällan så bra alls. Fungerar bättre om du ser det som genomsnitt på längre perioder.

Själv åt jag igår 1350, idag 5000, imorgon 200. Genomsnitt / dag över veckan blir 2000.

wimpy
2011-07-10, 17:18
Att se kcal på dagsbasis är sällan så bra alls. Fungerar bättre om du ser det som genomsnitt på längre perioder.

Själv åt jag igår 1350, idag 5000, imorgon 200. Genomsnitt / dag över veckan blir 2000.


va?
ligga på olika varje dag menar du ?

men om man ska ner i vikt ska man ju ligga på underskott, men du menar att man ska rækna veckovis?
jag skulle nog aldrig klara mig på 200 kcal på en dag eller lyckas få i mig 5000 på en annan.. ( om d inte var bara skræp mat da som innehåller mkt kcal i liten mængd) å jag skulle nog heller inte klara av å træna på 200 kcal lr må speciellt bra..

Sheogorath
2011-07-10, 17:21
Antalet kalorier per vecka är som ovanstående talare säger mycket mer intressant än antalet kalorier per dygn. Sen ska man vara försiktig så att man inte äter för lite kalorier någon dag eftersom kroppen då måste börja äta upp annat än fettmassa för att få den energi den behöver. För mycket kalorier flera dagar måste innebära för lite kalorier andra dagar om man ska nå sitt viktmål inom avsatt tid, och vad "för mycket" är är helt beroende av hur stort underskott du kan kosta på dig en enskild dag utan att bränna muskelmassa.

begt
2011-07-10, 18:05
va?
ligga på olika varje dag menar du ?

men om man ska ner i vikt ska man ju ligga på underskott, men du menar att man ska rækna veckovis?
jag skulle nog aldrig klara mig på 200 kcal på en dag eller lyckas få i mig 5000 på en annan.. ( om d inte var bara skræp mat da som innehåller mkt kcal i liten mængd) å jag skulle nog heller inte klara av å træna på 200 kcal lr må speciellt bra..

Visst är det bättre att fokusera på kaloribalans från vecka till vecka snarare än dag till dag. Det kan ju skilja skapligt mycket (man kan dessutom ha druckit olika mycket), men sällan så mycket som från 5000 kcal från en dag till 200 nästa. Slutresultatet blir knappast detsamma som om han hade ätit 2000 varje dag. Om man äter ynka 200 kcal på en dag tror ju kroppen att man svälter och då sjunker förbränningen. Sen om man ligger på överskott genom att äta 5000 kcal då passar ju kroppen på att lagra fett. Om man på så sätt pendlar extremt kraftigt i sitt kalorintag från dag till dag så kommer kroppen bilda extra mycket fett de dagar man ligger på överskott. Summa summarum blir att man får högre fettprocent. Bättre då att i stället ha ett någorlunda jämnt kaloriintag.

King Grub
2011-07-10, 18:35
hah lite konstig fråga kanske, men om man tænker kcal in vs kcal ut så kan man teoretisktsætt leva på glass dagligen feks? ;)

Så länge du räknar in det i dagens kaloribudget, kan du äta godis och glass varje dag, ha. Du blir inte tjockare av något bara för att det smakar gott.

Enda gången det kan bli problem är om man håller en väldigt kalorirestriktiv diet, så det inte finns plats för något annat än riktigt näringsrika livsmedel. Har man 1200 kcal i total kaloriintag för dagen att äta, och samtidigt skall hålla en högproteindiet, finns det helt enkelt inte mycket plats för annat. Men har du kaloriplats, och har täckt ditt proteinbehov, spelar det mycket mindre roll om det är råris eller chokladglass.

kettlebellGuden
2011-07-10, 19:18
Visst är det bättre att fokusera på kaloribalans från vecka till vecka snarare än dag till dag. Det kan ju skilja skapligt mycket (man kan dessutom ha druckit olika mycket), men sällan så mycket som från 5000 kcal från en dag till 200 nästa. Slutresultatet blir knappast detsamma som om han hade ätit 2000 varje dag. Om man äter ynka 200 kcal på en dag tror ju kroppen att man svälter och då sjunker förbränningen. Sen om man ligger på överskott genom att äta 5000 kcal då passar ju kroppen på att lagra fett. Om man på så sätt pendlar extremt kraftigt i sitt kalorintag från dag till dag så kommer kroppen bilda extra mycket fett de dagar man ligger på överskott. Summa summarum blir att man får högre fettprocent. Bättre då att i stället ha ett någorlunda jämnt kaloriintag.

Peka gärna på forskning som stödjer ditt uttalande att kroppen går in i svältläge på 24 timmar.

begt
2011-07-10, 19:26
Har inget jag kan hänvisa till på rak arm. Knappast något akut svältläge, men allteftersom dagen går så minskar förbränningen garanterat. 200 kcal är ju ingenting, det räcker inte mycket mer än för ett par timmars normal förbrukning. 5000 kcal är ju hela 25 ggr mer, klart att kroppen skulle reagera konstigt på ett sådant upplägg. Knappast något som en dietist skulle rekommendera.

King Grub
2011-07-10, 19:35
Nej, det är inkorrekt. Dom första 48 timmarna utan föda ökar energiförbrukningen. Och fettförbränningen ökar hela tiden, ju längre man går utan födointag.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/

http://archive.unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E11.HTM#2.%20early%20total%20starvation

kettlebellGuden
2011-07-10, 19:39
Har inget jag kan hänvisa till på rak arm. Knappast något akut svältläge, men allteftersom dagen går så minskar förbränningen garanterat. 200 kcal är ju ingenting, det räcker inte mycket mer än för ett par timmars normal förbrukning. 5000 kcal är ju hela 25 ggr mer, klart att kroppen skulle reagera konstigt på ett sådant upplägg. Knappast något som en dietist skulle rekommendera.

Det beror nog väldigt mycket på vilken dietist man frågar.

begt
2011-07-10, 19:42
Nej, det är inkorrekt. Dom första 48 timmarna utan föda ökar energiförbrukningen. Och fettförbränningen ökar hela tiden, ju längre man går utan födointag.

Har du någon bra källa på det?

"fettförbränningen ökar hela tiden, ju längre man går utan födointag" Hur skulle fettförbränning/tidsenhet öka jämfört med förbränning av muskelmassa (vilket var vad jag ville säga i mitt förra inlägg, klart man förbränner mer fett om man äter för lite, men man bränner rimligen mer muskler än fett)? Kroppen vill ju lägga på sig fett, som är lättare än muskler och innehåller mycket mer energi och spara det inför tuffa tider.

King Grub
2011-07-10, 19:43
Har du någon bra källa på det?

Har lagt till dom i inlägget nu.

I svältläge minskar muskelnedbrytning. Muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras. Kroppsfett däremot är energireserven för just sådana tillfällen.

begt
2011-07-10, 19:54
Har lagt till dom i inlägget nu.

I svältläge minskar muskelnedbrytning. Muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras. Kroppsfett däremot är energireserven för just sådana tillfällen.

Inser det nu. Borde inte posta när jag är för trött.

kettlebellGuden
2011-07-10, 20:06
Som min diet och träning är upplagd just nu så verkar jag mestadels bli av med fett. Om något så satsar jag på mycket kolhydrater (uppemot 40E%) på min 4-5k-dag och mina depåer är rimligtvis lite småtomma nu så fett tror jag knappast att det lagras som primärt.

SannaK
2011-07-10, 20:09
men om man ätit för mkt kalorier en dag, och tränar dagen efter, då kcal mängden ökar med 500, hur blir det då?

el. kan man då ta en vilodag, 1500 kcal, för mig, och då gå ner på ca 1300, funkar d så eller är ja ute o cyklar?

King Grub
2011-07-10, 20:10
Inget "nollställs" vid midnatt; både inlagring och förbränning sker samtidigt, hela tiden, och ett dygn är bara en praktisk mätperiod.

Fredrik_S
2011-07-10, 21:49
Det spelar mycket liten roll kanske ingen alls hur man lägger upp maten över veckan. Jag åt igår runt 7000 kcal med varav mycket var godis och idag var jag så mätt från gårdagen att jag inte behövde äta förens vid sextiden på kvällen efter träningen och då blev det bara ca 500 kcal, och sen 500 kcal till efter den andra träningen som var nyss

Gör av med runt 4000 varje dag och tränar 1-2 gånger varje dag. Så därför blir jag inte tjock, trots väldigt stora skillnader i intag från dag till dag.

wimpy
2011-07-11, 17:11
blir inte kroppen vældigt førvirrad da om man æter så olika från dag till dag?

jag mår iaf inte helt bra om jag trænar med bara 200 lr 500 kcal i kroppen.. men d kanske en vane sak?

som førra sommaren så åt jag næstan ingenting å sprang1-2 ggr om dagen utan å må nåt speciellt dåligt.. men jag borde ju ha tappat massa muskler då mest..

kettlebellGuden
2011-07-11, 18:42
blir inte kroppen vældigt førvirrad da om man æter så olika från dag till dag?

jag mår iaf inte helt bra om jag trænar med bara 200 lr 500 kcal i kroppen.. men d kanske en vane sak?

som førra sommaren så åt jag næstan ingenting å sprang1-2 ggr om dagen utan å må nåt speciellt dåligt.. men jag borde ju ha tappat massa muskler då mest..

Kroppen blir inte förvirrad.

Och att jag skulle ha enbart 200-500kcal i kroppen är inte så det fungerar. Jag har ett fettlager och lite glykogendepåer som kroppen gladeligen tar energi från. Mår helt ypperligt både innan och efter passen.

Det är tillochmed så att av mina tre träningsdagar så brukar jag prestera bästa på just den dagen när jag enbart trycker i mig 200kcal (50g EAA fördelat på 5 måltider). Garanterat beror det på att jag dagen innan kör en ordentlig feeding (~5000kcal nu senast) så någon brist på energi är där definitivt inte. Sen är det bara en gång i veckan. Andra dagar i veckan är 1350, 1940 eller 2770 kcal.


Slutsats: ~2000kcal / dag i genomsnitt, mycket protein. Fungerar helt utmärkt. Kroppen blir inte förvirrad på något sätt.

vicarious
2011-07-11, 20:07
Glöm inte att det tar ganska många timmar för all mat att passera magsäck och tarmar och tas upp.

Springer
2011-07-11, 21:11
Hur lång tid är egentligen lämpligt att räkna snitt på? En halvdag är för kort, och en månad är för lång (tror jag). Är en vecka lagomast?

wimpy
2011-07-12, 20:58
Kroppen blir inte förvirrad.

Och att jag skulle ha enbart 200-500kcal i kroppen är inte så det fungerar. Jag har ett fettlager och lite glykogendepåer som kroppen gladeligen tar energi från. Mår helt ypperligt både innan och efter passen.

Det är tillochmed så att av mina tre träningsdagar så brukar jag prestera bästa på just den dagen när jag enbart trycker i mig 200kcal (50g EAA fördelat på 5 måltider). Garanterat beror det på att jag dagen innan kör en ordentlig feeding (~5000kcal nu senast) så någon brist på energi är där definitivt inte. Sen är det bara en gång i veckan. Andra dagar i veckan är 1350, 1940 eller 2770 kcal.


Slutsats: ~2000kcal / dag i genomsnitt, mycket protein. Fungerar helt utmärkt. Kroppen blir inte förvirrad på något sätt.


nej mena inte att du inte hade nånting i kroppen, men om jag bara skulle äta 200kcal , typ 2 bananer, på en heldag så skulle nog inte min kropp må så bra..
svårt å prestera bra på tom mage, det e iaf min erfaring..

ja 2000kcal /dag.. varför då inte bara dela upp det jämt dagvis..? än 5000 ena å 200 andra ? låter ju jobbigare

kettlebellGuden
2011-07-12, 21:01
nej mena inte att du inte hade nånting i kroppen, men om jag bara skulle äta 200kcal , typ 2 bananer, på en heldag så skulle nog inte min kropp må så bra..
svårt å prestera bra på tom mage, det e iaf min erfaring..

ja 2000kcal /dag.. varför då inte bara dela upp det jämt dagvis..? än 5000 ena å 200 andra ? låter ju jobbigare

Jag delar upp så här eftersom tränings- och kostschemat jag följer är upplagt precis så här. "coach told me to" är underbar motivering. Fungerar helt ypperligt bra än så länge. 200kcal är för övrigt 50g EAA och inte 2 bananer :)

wimpy
2011-07-12, 21:04
Jag delar upp så här eftersom tränings- och kostschemat jag följer är upplagt precis så här. "coach told me to" är underbar motivering. Fungerar helt ypperligt bra än så länge. 200kcal är för övrigt 50g EAA och inte 2 bananer :)


hah ja ok :)
men det e bra att det funkar iaf .. tror dock jag skulle bli lite "mat galen" om ja bara fick äta 200 kcal på en dag..

ingen aning vad EAA e , men jag syfta på 200 kcal generellt,, å då drog jag till med helt random 2 bananer som e 100kcal / 100 g å 1 banan e ju ca 100g..