handdator

Visa fullständig version : Åsikter på Kroppsmassa byggningschema


Redhaad
2011-07-10, 11:09
18 år
ca. 1,80.
84,5 kg

Iden om detta schema fick jag ifrån Arnold Schwarzeneggers bok om träningsscheman och är upplagt utifrån mina favoritövningar, basövningar [the big four] och principen Train Hard Or Go Home!

Pass 1: Bröst + Rygg [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1: Bänkpress & Lutande Bänkpress [en metod då jag kör varannan vanlig bänkpress och varannan lutande, funkat mycket bra för mig i min bröstutveckling känner jag, men kanske smartare att köra de åtskillt, vad anser ni ?]

2: Pullovers

3: Lat Pulldowns

4: T-Bar Rodd

5: Marklyft
Jag kommer köra Hypertrofi för alla övningar utom marklyft där kör jag alltid styrka och helst 3 Repx5 Set vilket jag hoppas ska göra underverk med min kroppsstyrka, sammansättning och massa.

6: Good Mornings
Kör endast 2 set här som en avslutare bara för att kunna isolera nedrerygg musklerna då jag känner att jag behöver lite mer utveckling där.

Pass 2: Axlar & Över- & Underarmar [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1:Axelpress med hantlar

2: Uprätt Rod

3: Push Presses

4: Axelsidlyft med hantlar

5: Stående skivstångscurl

6: Sittande Hantelcurl

7: Close-grip Press

8: Liggande Tricepspress

9: Handleds curl

10: Omvänd Handleds curl

Pass 3: Ben [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1: Knäböj

2: Benspark

3: Utfall

4: Lårcurl

5: En maskin som jag inte vet vad den heter men den tränar alla muskeldelar i benen, samt magen. Avslutar lår med den.

6: Vadpress

Sen pass 1 igen

Pass 2 igen

Pass 3 igen

Sen en hel vilo och ät dag!

Vad tror ni, blir för lite vila ? eller om man verkligen sätter kropp och själ in i det att man kan hålla det utan överträning m.m. ?

kwame
2011-07-10, 11:12
Beror ju på din återhämtning, men jag tror inte det är någon som helst fara för överträning.

Redhaad
2011-07-10, 11:29
Energi under en Träningsdag.

Energiintaget (3560 kcal / dag) är uppdelat på följande sätt:
Protein
311 gram protein per dag. 1246 kcal kommer från protein.
Kolhydrater
400 gram kolhydrater per dag. 1602 kcal kommer från kolhydrater.
Fett
79 gram fett per dag. 712 kcal kommer från fett.

Energi under en Icketräningsdag.
Energiintaget (2059 kcal / dag) är uppdelat på följande sätt:
Protein
283 gram protein per dag. 1132 kcal kommer från protein.
Kolhydrater
77 gram kolhydrater per dag. 309 kcal kommer från kolhydrater.
Fett
80 gram fett per dag. 721 kcal kommer från fett.

Pepz
2011-07-10, 11:31
3,6g protein per kg kroppsvikt är overkill.

lägg dig på 2,5 och ät mer kolhydrater och fett imho

Redhaad
2011-07-10, 11:32
3,6g protein per kg kroppsvikt är overkill.

lägg dig på 2,5 och ät mer kolhydrater och fett imho

funderat på det, är för mycket av det godo altsså ?

Pepz
2011-07-10, 13:28
funderat på det, är för mycket av det godo altsså ?

ja jag tycker det.
under kraftig kalorirestriktion så kan man sträcka sig till 3g och något över under kortare perioder.

daloatf
2011-07-11, 08:36
Vad räknas som kort period? jag har legat på 2-4g /kg under min åtta månaders deff.

Mats J
2011-07-11, 08:57
Vad räknas som kort period? jag har legat på 2-4g /kg under min åtta månaders deff.

Och jag har legat på 3-5 g/kg de senaste 20 åren utan minsta problem!

Illustrerade mannen
2011-07-11, 14:41
18 år
ca. 1,80.
84,5 kg

Iden om detta schema fick jag ifrån Arnold Schwarzeneggers bok om träningsscheman och är upplagt utifrån mina favoritövningar, basövningar [the big four] och principen Train Hard Or Go Home!

Pass 1: Bröst + Rygg [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1: Bänkpress & Lutande Bänkpress [en metod då jag kör varannan vanlig bänkpress och varannan lutande, funkat mycket bra för mig i min bröstutveckling känner jag, men kanske smartare att köra de åtskillt, vad anser ni ?]

2: Pullovers

3: Lat Pulldowns

4: T-Bar Rodd

5: Marklyft
Jag kommer köra Hypertrofi för alla övningar utom marklyft där kör jag alltid styrka och helst 3 Repx5 Set vilket jag hoppas ska göra underverk med min kroppsstyrka, sammansättning och massa.

6: Good Mornings
Kör endast 2 set här som en avslutare bara för att kunna isolera nedrerygg musklerna då jag känner att jag behöver lite mer utveckling där.

Pass 2: Axlar & Över- & Underarmar [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1:Axelpress med hantlar

2: Uprätt Rod

3: Push Presses

4: Axelsidlyft med hantlar

5: Stående skivstångscurl

6: Sittande Hantelcurl

7: Close-grip Press

8: Liggande Tricepspress

9: Handleds curl

10: Omvänd Handleds curl

Pass 3: Ben [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1: Knäböj

2: Benspark

3: Utfall

4: Lårcurl

5: En maskin som jag inte vet vad den heter men den tränar alla muskeldelar i benen, samt magen. Avslutar lår med den.

6: Vadpress

Sen pass 1 igen

Pass 2 igen

Pass 3 igen

Sen en hel vilo och ät dag!

Vad tror ni, blir för lite vila ? eller om man verkligen sätter kropp och själ in i det att man kan hålla det utan överträning m.m. ?

Wow! Själv skulle jag aldrig palla att träna så mycket per pass, men det är jag det... Du är ju ung, så du kanske orkar. Tror att den största risken är "mental överträning"...

Jäääh
2011-07-11, 16:01
Och jag har legat på 3-5 g/kg de senaste 20 åren utan minsta problem!

Förlåt för offtopic men hur lyckas du med det? När jag sitter och räknar på hur mycket jag får i mig blir det knappt 1.5g/kg.:em:

Till TS: Jag känner flera som kör hårda mångdagarsscheman och de verkar inte ha några problem med det. Fast ifall kroppen skulle säga ifrån är det nog bra att lyssna.

Jacket1
2011-07-11, 16:03
18 år
ca. 1,80.
84,5 kg

Iden om detta schema fick jag ifrån Arnold Schwarzeneggers bok om träningsscheman och är upplagt utifrån mina favoritövningar, basövningar [the big four] och principen Train Hard Or Go Home!

Pass 1: Bröst + Rygg [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1: Bänkpress & Lutande Bänkpress [en metod då jag kör varannan vanlig bänkpress och varannan lutande, funkat mycket bra för mig i min bröstutveckling känner jag, men kanske smartare att köra de åtskillt, vad anser ni ?]

2: Pullovers

3: Lat Pulldowns

4: T-Bar Rodd

5: Marklyft
Jag kommer köra Hypertrofi för alla övningar utom marklyft där kör jag alltid styrka och helst 3 Repx5 Set vilket jag hoppas ska göra underverk med min kroppsstyrka, sammansättning och massa.

6: Good Mornings
Kör endast 2 set här som en avslutare bara för att kunna isolera nedrerygg musklerna då jag känner att jag behöver lite mer utveckling där.

Pass 2: Axlar & Över- & Underarmar [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1:Axelpress med hantlar

2: Uprätt Rod

3: Push Presses

4: Axelsidlyft med hantlar

5: Stående skivstångscurl

6: Sittande Hantelcurl

7: Close-grip Press

8: Liggande Tricepspress

9: Handleds curl

10: Omvänd Handleds curl

Pass 3: Ben [Hypertrofi, 8-12 Reps. 5 Set]

1: Knäböj

2: Benspark

3: Utfall

4: Lårcurl

5: En maskin som jag inte vet vad den heter men den tränar alla muskeldelar i benen, samt magen. Avslutar lår med den.

6: Vadpress

Sen pass 1 igen

Pass 2 igen

Pass 3 igen

Sen en hel vilo och ät dag!

Vad tror ni, blir för lite vila ? eller om man verkligen sätter kropp och själ in i det att man kan hålla det utan överträning m.m. ?

Tycker du borde sluta med att lägga ner så jävla mkt tid på att planera exakt vad hur när du ska göra/äta. Träna tungt, ät tungt, bli tung! Inte svårare än så.

Tollesson
2011-07-11, 16:08
Förlåt för offtopic men hur lyckas du med det? När jag sitter och räknar på hur mycket jag får i mig blir det knappt 1.5g/kg.:em:

Till TS: Jag känner flera som kör hårda mångdagarsscheman och de verkar inte ha några problem med det. Fast ifall kroppen skulle säga ifrån är det nog bra att lyssna.

Kvargshakar, keso, proteindrinkar samt annan kost med högt proteininehåll. Kyckling, tonfisk, ägg.

Inte så svårt.

Illustrerade mannen
2011-07-11, 16:10
Tycker du borde sluta med att lägga ner så jävla mkt tid på att planera exakt vad hur när du ska göra/äta. Träna tungt, ät tungt, bli tung! Inte svårare än så.

+1

Pass 1: 32 set
Pass 2: 50 set
Pass 3: 30 set

Har du kommit så långt i din muskulära utveckling att du behöver tre övningar för underarmar? Tvivlar...
Som Jacket1 skriver:Tungt!
Kör mark, bänk, böj. Vill du dansa disco kan du köra lite biceps ibland!

Menar inte alls att dissa, men det är tråkigt med alla grabbar som kör massor av set armar och bröst. "Ben? Nej, jag spelar ju fotboll!"! Efter någon vecka lägger de av...

Redhaad
2011-07-14, 18:48
Ben är ju grundstommen för hela din kropp och nog för mig just nu det viktigaste att utveckla (i början av min gymkarriär tränade jag endast överkropp) och kämpar nu med svett och blod med att utveckla mina benmuskler.

Vader har jag i genetiken tror jag bara starka, jag har aldrig stött på en vadmaskin eller övning som utmanat mian vader till 100% ansträngning.

Dock mina lår e kyckling lår, patetiska. Jag knäböjer på 160 kg vilket äör nästan 2:1 ratio av min vikt men min volym e pinsam jämfört med överkroppen.

JAg har kämpat nu i ett halvår med att få upp min lårvolym men jag ylckas inte alls, min styrka ökar men min volym ökar knappt, antar att det bara är att forsätta kämpa och lägga om.

JAg väger idag 84 kg ca. som sagt men planerar att i April år 2011 ha dragit mig till 100 kgs gränsen och undvika för stora fettlagringar och vätskesamlingar som möjligt.

danozen
2011-07-14, 20:44
Ben är ju grundstommen för hela din kropp och nog för mig just nu det viktigaste att utveckla (i början av min gymkarriär tränade jag endast överkropp) och kämpar nu med svett och blod med att utveckla mina benmuskler.

Vader har jag i genetiken tror jag bara starka, jag har aldrig stött på en vadmaskin eller övning som utmanat mian vader till 100% ansträngning.

Dock mina lår e kyckling lår, patetiska. Jag knäböjer på 160 kg vilket äör nästan 2:1 ratio av min vikt men min volym e pinsam jämfört med överkroppen.

JAg har kämpat nu i ett halvår med att få upp min lårvolym men jag ylckas inte alls, min styrka ökar men min volym ökar knappt, antar att det bara är att forsätta kämpa och lägga om.

JAg väger idag 84 kg ca. som sagt men planerar att i April år 2011 ha dragit mig till 100 kgs gränsen och undvika för stora fettlagringar och vätskesamlingar som möjligt.

Jag hoppas att du menar April 2012, för att du är tre månader för sen annars :)

Mauriice
2011-07-15, 04:39
Wow...sex pass i veckan, varje muskelgrupp två gånger/veckan? Låter jättemycket i min bok. Kör själv fyra ggr/veckan, varje muskelgrupp vart femte dag.

Dock kanske jag kör för lite? Försöker bilda mig en uppfattning av vad som är för mycket träning, men lyckas inte! Tycker ni jag borde köra mer? Kcal/protein är det inga problem att få i mig, vet bara inte om jag ska köra mer!

Bjornmoberg
2011-07-15, 09:59
En liiite mer oerfaren styrketränare; Vad är hypertrofi?