handdator

Visa fullständig version : Åsikter på schema


Linoftw
2011-07-09, 17:42
Hej! Är ny på kolo, eller a, har läst otroligt mycket på forumet som har hjälpt mig mycket med både träningen och kosten:)

Lite info om mig, är 19år och vill gärna träna 4gånger per vecka, tränar för att jag tycker det är roligt och såklart, för resultaten.. Började väl träna när jag va runt 16 men aldrig särskilt seriöst, förens ungefär 1år sedan då jag märkte att jag hade gått upp alldeles för mycket i vikt så jag började träna med min bror som hade ungefär samma rutiner som jag och också ville gå ner i vikt, gick ner kanske 20-25kg, men nu vill jag bygga! Jag jobbar ibland som vattenblästrare, när det finns jobb, men för det mesta sitter jag hemma och slappar spelar osv. Jag testade SL5x5 för ett tag sedan och tyckte inte det va något för mig, gillade det helt enkelt inte, så skulle gärna vilja ha lite åsikter på detta schemat jag klurat ihop, det är ett 4split med vila emellan. Set: 4. Reps: 10-12 Om jag är under 10 så sänker jag vikten, över 12 så höjer jag. Fokus på Volym, men vill ha styrka också då jag tappade mycket när jag gick ner i vikt.

Pass 1: Bröst/Biceps

Pass 2: Rygg/Triceps

Pass 3: Axlar/Traps

Pass 4: Ben/Mage



Måndag: Bröst/Biceps


Nautilus Bröstpress(?)

Cable cross over

Hantelpress

Nedåtlutande Bänkpress(decline)


Koncentrationscurl

Cablecurl

Hammercurl

Isolationscurl I Maskin


Tisdag: Rygg/Triceps


Marklyft

Stångrodd

Latsdrag till bröst

Hyperextentions


Pushdown

Smal bänkpress

Liggande tricepsextention

Stående tricepsextention I cable



Onsdag: Vila



Torsdag: Axlar/Traps

Stående Militärpress

Hantellyft åt sidan

Sittande framåtlutande hantellyft

Drag till hakan



Shrugs I Smith

Shrugs med hantlar

(gärna exempel på trapsövningar här)


Fredag: Ben/Mage


Knäböj

Benpress

Benspark

Vader i Smith(Kom inte på vad det heter:( )

Liggande lårcurl


Crunches åt sidan

Crunches

Hitta på...


Lördag: Vila

Söndag: Pass 1 eller Vila


Mvh Lino.

Discogymmar
2011-07-09, 17:48
Du kommer aldrig klara av att köra rygg dagen efter ett bicepspass.

Thornblom
2011-07-09, 17:52
Kör bröst med Triceps istället, och rygg med biceps. Dra ned till två övningar biceps, räcker väl. Rek. Stångcurl och koncentrationscurl med hantlar.

Linoftw
2011-07-09, 18:00
Kör bröst med Triceps istället, och rygg med biceps. Dra ned till två övningar biceps, räcker väl. Rek. Stångcurl och koncentrationscurl med hantlar.

tack så mycket :) Ska ändra det, va lite osäker på hur jag skulle splitta det, eftersom det alltid kommer vara korsningar *screwy*

Discogymmar
2011-07-09, 18:22
Pass 1: Bröst/tricpes
Pass 2: Rygg/biceps/
Pass 3: Ben/mage
Pass 4: Axlar/traps/underarmar

Så skulle jag kört :)

Linoftw
2011-07-09, 22:22
Pass 1: Bröst/tricpes
Pass 2: Rygg/biceps/
Pass 3: Ben/mage
Pass 4: Axlar/traps/underarmar

Så skulle jag kört :)

Tycker inte att mina underarmar behöver extra träning, iaf inte just nu så ser inte meningen med att lägga in en till muskelgrupp där(pass 4) :> och brukar ofta köra ben så jävla hårt att jag knappt kan gå dagen efter så har det helst sist i veckan eftersom jag kommer sitta still för de mesta under helgen :)

Discogymmar
2011-07-09, 22:33
Träna underarmarna du, annars kanske de släpar efter :) Tar inte lång tid att handledscurla lite.
Tänkte mer på att om du skulle köra baksida axlar dagen efter ett ryggpass då vissa ryggövningar (t.ex chins och stångrodd) tar på baksida axlar

Linoftw
2011-07-09, 22:42
Träna underarmarna du, annars kanske de släpar efter :) Tar inte lång tid att handledscurla lite.
Tänkte mer på att om du skulle köra baksida axlar dagen efter ett ryggpass då vissa ryggövningar (t.ex chins och stångrodd) tar på baksida axlar

Har en dag vila emellan där :P Jag tror att underarmarna får nog med träning utav att vara stödmuskel på många övningar men jag kanske lägger in det om jag känner att jag har extra kraft kvar efter ett pass. Tror också att det alltid kommer vara muskelgrupper som crashar med varandra, bara så det är.

gQLLe
2011-07-09, 22:49
jag behöver också hjälp med ett schema... vill satsa riktigt hårt på muskelbyggning, kan skriva hur jag vill prioritera musklerna, med högsta prio. högst upp och lägsta längst ner.

Ben
Axlar
vader
Rygg
Bröst
triceps
biceps
mage

någon som vill knåpa ihop ett schema? behöver inte nödvändigtvis vara så att jag har fasta bendagar och fasta armdagar, utan kan vara så att jag kör någon vecka 2 armpass och någon annan 2 benpass. helst skulle jag nog vilja ha 2 benpass i veckan, så jag delar upp att jag kör framsida ben 1 dag och baksida en annan, men att jag kör knäböj båda veckorna.

Någon vänlig själ som vill hjälpa till? :]

Discogymmar
2011-07-09, 22:52
gQLLe jag kan dela med mig av mitt nya schema:
Det är 2 pass som man kör varannan gång med minst en vilodag emellan. Knäböj varje pass, alltså mycket ben.

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Dips 3xmax
Tricepspress 3x5
Underarmar 3x5


Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Mage 3xFailure
Shrugs 3x5
Bicepscurls 3x5

Linoftw
2011-07-09, 22:54
gqlle jag kan dela med mig av mitt nya schema:
Det är 2 pass som man kör varannan gång med minst en vilodag emellan. Knäböj varje pass, alltså mycket ben.

Pass a:
Knäböj 5x5
bänkpress 5x5
stångrodd 5x5
dips 3xmax
tricepspress 3x5
underarmar 3x5


pass b:
Knäböj 5x5
militärpress 5x5
marklyft 1x5
chins 3xfailure
mage 3xfailure
shrugs 3x5
bicepscurls 3x5

sl? :)

Discogymmar
2011-07-09, 22:54
En variation av SL precis, med lite roliga tillägg som jag älskar :D

Crocker
2011-07-09, 22:54
Måndag: Underkropp
Tisdag: Överkropp
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben,Axlar
Fredag: Rygg,Biceps,Mage
Lördag: Bröst,Triceps
Söndag: Vila

Bättre kommerj ag inte på.

gQLLe
2011-07-10, 09:33
gQLLe jag kan dela med mig av mitt nya schema:
Det är 2 pass som man kör varannan gång med minst en vilodag emellan. Knäböj varje pass, alltså mycket ben.

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Dips 3xmax
Tricepspress 3x5
Underarmar 3x5


Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Mage 3xFailure
Shrugs 3x5
Bicepscurls 3x5

är detta verkligen ett schema för en muskelbyggare? ser ut som ett strongman-schema imo :O (fast vad vet jag, okunnig som få) rätta mig om jag har fel! =)

Linoftw
2011-07-10, 11:09
är detta verkligen ett schema för en muskelbyggare? ser ut som ett strongman-schema imo :O (fast vad vet jag, okunnig som få) rätta mig om jag har fel! =)

Vet ju inte hur länge du tränat eller något men, sl är ju bra om man gillar de.. ju starkare du blir, desto större blir du :P

Discogymmar
2011-07-10, 13:40
Jo det är mycket SL i det där. Men för att bli stor måste du ju bli stark också :)

Redhaad
2011-07-10, 17:12
Vet ju inte hur länge du tränat eller något men, sl är ju bra om man gillar de.. ju starkare du blir, desto större blir du :P

Detta stämmer väl inte helt