handdator

Visa fullständig version : Fettfrisättande livsmedel


snarlik
2011-07-09, 07:54
Koffein frisätter ju fett, så mer finns tillgängligt i blodet, och även TTA brukar tillskrivas den effekten. Men finns det någon livsmedel förutom bönor/blad innehållande koffein som har den effekten?

Tänker mig på långa vandringar där man har ett ganska stort energiunderskott pga att man vill ha så liten mängd mat som möjligt med sig.

MrBulk
2011-07-10, 10:55
Koffein frisätter ju fett, så mer finns tillgängligt i blodet, och även TTA brukar tillskrivas den effekten. Men finns det någon livsmedel förutom bönor/blad innehållande koffein som har den effekten?

Tänker mig på långa vandringar där man har ett ganska stort energiunderskott pga att man vill ha så liten mängd mat som möjligt med sig.

Kroppen behöver inga hjälpmedel för att bränna fett, den tar av fettet om den behöver och den gör det utan några som helst problem.

Dom gångerna man kan fundera på det du gör är när man ska deffa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, då kanske man kan förhöja kapaciteten så man kan ligga på lägre kaloriintag.

snarlik
2011-07-10, 16:05
Ja, det var det jag frågade. Vad jag har förstått så är kroppen begränsad till hur mycket fett den kan frisätta per dygn, beroende på mängd kroppsfett. Då undrar jag om något livsmedel kan öka frisättningen, för att klara sig på mindre mat korta perioder.

MrBulk
2011-07-11, 05:44
Ja, det var det jag frågade. Vad jag har förstått så är kroppen begränsad till hur mycket fett den kan frisätta per dygn, beroende på mängd kroppsfett. Då undrar jag om något livsmedel kan öka frisättningen, för att klara sig på mindre mat korta perioder.

Undvik kolhydrater, dom hämmar fettförbränningen, sen finns det tillskott man kan köpa som boostar en del, kolla webshopar under avdelning fettförbränning så finns det en del att välja på.

Dreas
2011-07-11, 06:06
Undvik kolhydrater, dom hämmar fettförbränningen, sen finns det tillskott man kan köpa som boostar en del, kolla webshopar under avdelning fettförbränning så finns det en del att välja på.Vad spelar det för roll att kolhydrater hämmar den akuta fettförbränningen ur ett långsiktigt perspektiv?

Vad fettförbrännarna på sin höjd gör är att öka energinivån personen har, alternativt ta bort hunger, vad man gör med någon av dessa två effekter är upp till en själv. Ja, sen är de rätt dyra också.

Eddie Vedder
2011-07-11, 08:15
Ja, det var det jag frågade. Vad jag har förstått så är kroppen begränsad till hur mycket fett den kan frisätta per dygn, beroende på mängd kroppsfett. Då undrar jag om något livsmedel kan öka frisättningen, för att klara sig på mindre mat korta perioder.

Men du förväxlar frisättning av kroppsfett med själva fettomsättningen. Den är ju inte begränsad på det sättet. Käka 85% fett, 10% protein och resten kolhydrat så kommer kroppen förbränna massor av fett. Men även lagra in en massa. Har du tänkt dig att deffa samtidigt?

snarlik
2011-07-11, 18:29
Nu får nog herrarna ta och läsa om vad jag skrev:

"Tänker mig på långa vandringar där man har ett ganska stort energiunderskott pga att man vill ha så liten mängd mat som möjligt med sig."

Jag frågar inte om hur man kan öka fettförbränningen, utan fettfrisättningen med syfte att nyttja fettreserverna maximalt för att prestera bättre under längre tid med för lite mat. För jag har väl rätt i att fettfrisättningen (kan ej korrekt term) är bergränsad per dygn beroende på fettmängd på kroppen?

Nu pratar vi om låg till medelintensiva aktiviteter, där man vill få mer energi till musklerna utan att bära mer mat.

snarlik
2011-07-11, 18:42
Jag tänker mig att maximal fristtning av fett är: vikt fettmassa x någonting / dygn eller annan tidsperiod.

Men finns det någon kosthållning eller livsmedel som kan öka det där någonting?