handdator

Visa fullständig version : Varför kör man inte bara Helkroppspass?


TheBigBlueberry
2011-07-09, 00:43
Rubriken säger det mesta egentligen, varför brukar folk dela upp träningen så mycket istället för att bara köra allt på samma dag när man ändå är på gymmet?

solari
2011-07-09, 00:44
För att det skulle ta (för min del) drygt 4 timmar...

Zoidy
2011-07-09, 00:44
För att passen hade tagit 6 timmars tid om man hade gjort allt man ville göra i såna fall?

TheBigBlueberry
2011-07-09, 00:47
Jaja, jag förstår hur ni menar, men är det inte lika bra att passa på? för mig tar det knapp 2 timmar att köra allt...

Zoidy
2011-07-09, 00:49
Mina vanliga pass brukar ta 1,5-2 timmar, så nej, det är inte lika bra att passa på. Då hade man inte gjort annat än gymma de dagarna då man tränar

TheBigBlueberry
2011-07-09, 00:50
Men vad jag ville ha fram var inte varför man gör så (Tidsmässigt) utan, har det någon funktion?

Zoidy
2011-07-09, 00:55
Jadå. Du får ju högre frekvens. Dessutom är det mycket lättare att få in en bra teknik om du kör samma övning ofta. Undrar du om det du gör är bra eller varför frågar du?

TheBigBlueberry
2011-07-09, 00:59
Jadå. Du får ju högre frekvens. Dessutom är det mycket lättare att få in en bra teknik om du kör samma övning ofta. Undrar du om det du gör är bra eller varför frågar du?

Japp, jag undrar delvis det, sen också om det blir mer effektivt att köra som du?
Och kanske också hur "ditt" upplägg ser ut.

mattilainen
2011-07-09, 01:06
jag skulle tröttnat.

Cerberus
2011-07-09, 02:37
jag föredrar helkroppsträning nu för tiden. Skönt att dra till gymmet och så är jag klar för veckan ifall jag inte känner för att träna(eller nåt annat dyker upp, fest, lust att sova länge etc). Brukar oftast bli minst 2 pass/veckan dock.

gör väl knappast speciellt mycket optimalt längre men det räcker för att behålla muskler iaf.

Ronn
2011-07-09, 06:41
Rubriken säger det mesta egentligen, varför brukar folk dela upp träningen så mycket istället för att bara köra allt på samma dag när man ändå är på gymmet?

Det är mycket för återhämtningen, om du arbetar alla stora muskelgrupper vid varje pass så kan det bli svårt med återhämtningen, vissa kanske klarar av att återhämta sig men många inte.

Det är därför 2split är rätt populärt bra frekvens och bra återhämtning.

koffein_beroende
2011-07-09, 06:54
Alla tränar inte för att växa maximalt, när jag kör en muskelgrupp mer än 1ggr vecka så ledsnar jag efter typ 1 månad.

Passen skulle ta typ 3-4timmar.

Man skulle bara träna vad blir det? 3gånger i veckan? Jag skulle inte kunna träna 5-6gånger som jag gör nu.

Sheogorath
2011-07-09, 07:04
Rubriken säger det mesta egentligen, varför brukar folk dela upp träningen så mycket istället för att bara köra allt på samma dag när man ändå är på gymmet?

Det finns olika sätt att dela upp sin träning. Om man kör hela kroppen varje pass har man färre set för varje muskelgrupp men tränar å andra sidan varje muskelgrupp flera gånger i veckan. Max antal dagar per vecka blir dock tre (om man tränar för muskeltillväxt) eftersom man gärna inte ska köra en muskelgrupp två dagar i rad utan vila emellan. Vill man träna oftare än så gör man bäst i att dela upp kroppen och vissa föredrar t.o.m. att dela upp kroppen så mycket att de bara tränar varje muskel en gång per vecka men ändå är på gymmet fem. Det finns många (de flesta tror jag) som kör tre gånger i veckan och ändå delar upp kroppen för att få göra fler set per muskelgrupp.

Stoltz
2011-07-09, 08:26
Det finns väl iofs de som tränat 2 helkroppsdagar på raken och sedan tagit två dagar av för att sedan upprepa det igen med rätt bra resultat? Har för mig att det var poppis för 5-6 år sedan...

Sen som du säger - Kan ge jävlighet med återhämtningen. Man bör nog variera intensiteten om man ska köra så.

Zoidy
2011-07-09, 10:53
Japp, jag undrar delvis det, sen också om det blir mer effektivt att köra som du?
Och kanske också hur "ditt" upplägg ser ut.

Det finns vad jag vet folk som har lyckats bra både med splittar och helkroppsupplägg. Så jag hade nog kört på det jag tyckte var roligast/smidigast för just mig bara. Klarar du att träna regelbundet i många år utan att tröttna så är det ett väldigt bra upplägg oavsett om det är mest optimalt eller ej

Själv kör jag en lite modifierad version av 3-split, jag tränar både bänk och böj två ggr i veckan, men jag har egentligen en fast bröstdag och en fast bendag. Det blir smidigt för mig eftersom jag inte kan träna mer än 3 dagar i veckan


Det är mycket för återhämtningen, om du arbetar alla stora muskelgrupper vid varje pass så kan det bli svårt med återhämtningen, vissa kanske klarar av att återhämta sig men många inte.

Det är därför 2split är rätt populärt bra frekvens och bra återhämtning.

Är det inte bara att anpassa volym och intensitet så att det inte blir för mycket för återhämtningen?

Cerberus
2011-07-09, 10:55
personligen är det en beteendestrategi för min del. Jag har delat upp kroppen och kört ofantligt mycket set och jag tenderar alltid på sikt att overreacha, så helkroppspass(som ja blir tvungen att köra färre set) autobegränsar mig. Men å andra sidan har de inte hänt speciellt mycket på hypertrofi-fronten senaste åren oavsett upplägg tycker jag, är i extremt mycket bättre form överlag dock samtidigt som jag är mätbart starkare vilket alltid e nåt.

Håller på att läsa Forma kroppen nu, funderar på att börja mäta totalvolym per pass(set-reps-kg) och mata in de i excel för lite amatör-analys på sikt..
Lite less på att snurra hjulen(får la dra ner på supandet också).

TheBigBlueberry
2011-07-09, 12:53
Ja för mig funkar ju helkroppspass ganska bra på så sätt att jag slipper dra till gymmet lika ofta, alltså typ dag 1: Överkropp, dag2: Underkropp!?, Dag 3: Vila. För jag har inte orken att dra dit så ofta. Jag och min polare brukar dra dit varannan dag nu på sommarlovet nu när vi har tid, under skolan blir det oftast bara en gång i veckan, möjligen två om vi inte har så mycket skolarbete för tillfället. Så just då passar det ju ganska bra för mig att göra så, vill ju också ha lite tid kvar åt mina hobbys osv...

solari
2011-07-09, 15:33
Ja för mig funkar ju helkroppspass ganska bra på så sätt att jag slipper dra till gymmet lika ofta, alltså typ dag 1: Överkropp, dag2: Underkropp!?

Du pratar alltså om HALVkroppspass?

Köra helkropp har enligt mig nackdelarna tid och kraft. Vissa övningar exv. knäböj och marklyft vill inte jag köra ens dagarna efter varandra, än mindre samma pass.

TheBigBlueberry
2011-07-09, 16:59
Du pratar alltså om HALVkroppspass?

Köra helkropp har enligt mig nackdelarna tid och kraft. Vissa övningar exv. knäböj och marklyft vill inte jag köra ens dagarna efter varandra, än mindre samma pass.

Aa jag kör ju till 70 % på maskiner på Friskis så vet inte riktigt hur dom känns, men jag kan tänka mej =)

Spridis
2011-07-09, 18:55
När jag kört klart mitt knäböjjarpass så finns ingen energi till någon annan kroppsdel...
Samma gäller bänk, mark etc etc

Corpobal
2011-07-09, 19:07
Lämnar ni de delar ni inte vill träna hemma i soffan eller?

Har aldrig sett någon träna utan hela sin kropp personligen och framför allt inte när det gäller sådant som endokrina effekter av träning. Hela konceptet med kroppen som fristående avdelningar är i bästa fall en halvsanning och det gäller även rent mekaniskt, dela in träningen i rörelser åtminstone för att få något system i det.

flipp
2011-07-09, 19:20
Helkroppspass är helt klart underskattade. 3-4 timmar verkar ju totalt onödigt. Det går utan tvekan att få in ett pass på dryga timmen. Självklart kör man ju inte på lika hög volym (per muskelgrupp och pass) när man kör helkropp i jämförelse med en byggarsplitt. Tänk samma volym som en byggarsplitt fast utspridd över veckan. Mängden träning blir ungefär detsamma med fördelen att man för högre frekvens per muskelgrupp.

TheBigBlueberry
2011-07-10, 00:53
Mängden träning blir ungefär detsamma med fördelen att man för högre frekvens per muskelgrupp.

Menar du att man ökar snabbare med uppdelning eller med helkroppspass? Ursäkta, förstår bara inte vad du menade :smash:.

mattilainen
2011-07-10, 00:55
Lämnar ni de delar ni inte vill träna hemma i soffan eller?

Har aldrig sett någon träna utan hela sin kropp personligen och framför allt inte när det gäller sådant som endokrina effekter av träning. Hela konceptet med kroppen som fristående avdelningar är i bästa fall en halvsanning och det gäller även rent mekaniskt, dela in träningen i rörelser åtminstone för att få något system i det.

endokrina effekter?

kajjm
2011-07-10, 09:23
Vissa har gymmandet som sin stora stora hobby - och ser därför inte träning som en belastning - utan ett nöje.

Kör man helkropp, så kan man bara träna.. 3? gånger i veckan

Kör du 5 split kan du träna 5 gånger i veckan, eller 7 går nog med.

Vissa BEHÖVER gå till gymmet nästan varje dag för att orka med dagen

Eddie Vedder
2011-07-10, 09:25
endokrina effekter?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Endokrina_systemet

lirberr
2011-07-10, 10:11
Efter tunga bänkpressar, militärpressar, roddar, chins osv, ska man börja köra knäböj, och efter det kanske lite marklyft för att sedan fylla på med isolationsövningar, jo det blir skoj.

Pepz
2011-07-10, 10:18
Aa jag kör ju till 70 % på maskiner på Friskis så vet inte riktigt hur dom känns, men jag kan tänka mej =)

du kanske ska styra upp din träning innan du börjar peta kosttillskott som du fråga om i andra tråden.


on topic. en nybörjare kan få mycket bra resultat av att köra ett enklare helkroppsprogram två-tre ggr i veckan. helst då under överinseende av en tränare
ex
böj
mark
bänk
chins
Rodd
militärpress

eller kanske hellre
stöt
bänk
knäböj
Rodd
chins


Många är de SL-människor som i princip kör helkroppspass med böj bänk och mark i samma pass

paatrik
2011-07-10, 11:08
Tycker kvalitén blir lidande med för långa pass. Ibland krävs det fan ordentligt med mentalt fokus och jag kan vara totalt utmattad efter 2-3 benövningar, hur kan man då fortsätta 1,2,3h? Visst, sänk tempot men känns bättre att ösa på i 1h-1h30min ist. för att ta det lugnare i 3h.

mattilainen
2011-07-10, 14:11
http://sv.wikipedia.org/wiki/Endokrina_systemet

Vet allt vad det är men förstod inte vad han försökte få fram i sitt sammanhang. Kanske bara var jag. Någon som kan tyda?

Doctor Snuggles
2011-07-10, 14:18
Folk är som vanligt för kära i volym. Jag kan träna hela kroppen på 45 minuter, och progressiv träning då, inte underhållsträning. Bara att dra ner på antal övningar och set. F.ö. tror jag inte det är särskilt effektivt att träna med för hög volym helkropp då träningen sliter ganska mycket på CNS som det är.

kettlebellGuden
2011-07-10, 15:00
Vissa har gymmandet som sin stora stora hobby - och ser därför inte träning som en belastning - utan ett nöje.

Kör man helkropp, så kan man bara träna.. 3? gånger i veckan

Kör du 5 split kan du träna 5 gånger i veckan, eller 7 går nog med.

Vissa BEHÖVER gå till gymmet nästan varje dag för att orka med dagen

Det går alldeles utmärkt att köra helkropp 5-7 gånger / vecka.

TheBigBlueberry
2011-07-10, 15:16
Gymmade senast idag, kör det mesta på maskiner, och det här är vilken ordning på ett ungefär hur jag kör:
1. Rygg, dra en stång som är kopplad i vikter från en halv meter ovanför mitt huvud ner till mina axlar, om och om igen...
2. Bröst, maskin där man utför en kramrörelse men vikter ofc.
3. Samma maskin som 2. fast baklänges, för att träna den där lilla muskel som sitter på sidan av axeln.
4. Axlar, kör hantlar, börjar med hantlar hängandes längst med, sedan drar jag upp dom helt horisontelt.
5. Vanliga hantlar biceps träning.
6. Triceps i maskin, trycka ut sina armar från 90 graders vinkel till helt raka.
7. Vanliga Situps, för jag gillar inte att köra dessa i maskin :S.
8. Ryggmaskin för nedre ryggmuskler och lite röv.
9. Rövmaskin :), trycka två plattor ifrån varandra i sitandes ställning.
10. Varierar mellan olika maskiner för tillfället, ibland bara tryckar ifrån sig en platta med vikter på(med benen), annars kör jag en scuat-maskin som är i princip samma sak som att göra det med stång.
11. Baksida lår, börja med raka ben, dra vikten upp mot röven.
12. Vader i maskin (samma maskin i 10:an, första maskinen alltså)

Och det är så jag brukar köra, brukar bli 4-6 set på varje gren.

Huppi
2011-07-10, 15:28
Just nu kör jag helkropp 3 ggr/vecka. 45-60 min per pass. Fungerar utmärkt. Har som mest kört 8 pass helkroppspass/vecka.

Har även kört 2 split och 3 split. Funkar bra.

Jag tror inte på att någon form är bättre utan olika passar olika och för mig personligen så är det kul och byta ibland.

Jag tror att någon som kört 4-split i flera år skulle kunna dra mycket nytta av att byta till helkropp under några månader.

SiSenior
2011-07-10, 15:52
Just nu kör jag helkropp 3 ggr/vecka. 45-60 min per pass. Fungerar utmärkt. Har som mest kört 8 pass helkroppspass/vecka.

Har även kört 2 split och 3 split. Funkar bra.

Jag tror inte på att någon form är bättre utan olika passar olika och för mig personligen så är det kul och byta ibland.

Jag tror att någon som kört 4-split i flera år skulle kunna dra mycket nytta av att byta till helkropp under några månader.

Det var som fan. Hur såg dessa pass ut oc under hur lång tid höll du på att träna såhär intensivt?

lanzal
2011-07-10, 16:03
Började träna helkropp för ett tag sedan och tränar mark böj och bänk varje pass med chins i kombinationen. Passen tar alltid mellan 1-2 timmar och då tränar jag ju allt utom vader 3 dagar i veckan, om studierna som de kunniga visar så lär ju detta vara det bästa för musklerna iom att träna musklerna 3 gånger i veckan var bäst..?

C.E.J.
2011-07-10, 17:50
Gymmade senast idag, kör det mesta på maskiner, och det här är vilken ordning på ett ungefär hur jag kör:
1. Rygg, dra en stång som är kopplad i vikter från en halv meter ovanför mitt huvud ner till mina axlar, om och om igen...
2. Bröst, maskin där man utför en kramrörelse men vikter ofc.
3. Samma maskin som 2. fast baklänges, för att träna den där lilla muskel som sitter på sidan av axeln.
4. Axlar, kör hantlar, börjar med hantlar hängandes längst med, sedan drar jag upp dom helt horisontelt.
5. Vanliga hantlar biceps träning.
6. Triceps i maskin, trycka ut sina armar från 90 graders vinkel till helt raka.
7. Vanliga Situps, för jag gillar inte att köra dessa i maskin :S.
8. Ryggmaskin för nedre ryggmuskler och lite röv.
9. Rövmaskin :), trycka två plattor ifrån varandra i sitandes ställning.
10. Varierar mellan olika maskiner för tillfället, ibland bara tryckar ifrån sig en platta med vikter på(med benen), annars kör jag en scuat-maskin som är i princip samma sak som att göra det med stång.
11. Baksida lår, börja med raka ben, dra vikten upp mot röven.
12. Vader i maskin (samma maskin i 10:an, första maskinen alltså)

Och det är så jag brukar köra, brukar bli 4-6 set på varje gren.

Det där måste ju ta 100 år, lägg ner maskiner och börja med lyft som tränar hela kroppen, om du nu är så förtjust i helkroppspass.

hurril
2011-07-10, 17:53
Jag ser verkligen inte problemet. Torka arslet och träna längre pass med större övningar; variera övningarna över hela veckan. Lägg undan byggarnonsensblaskorna och sluta se begränsningar i hur långa pass "får" vara.

Zoidy
2011-07-10, 19:00
Jag ser verkligen inte problemet. Torka arslet och träna längre pass med större övningar; variera övningarna över hela veckan. Lägg undan byggarnonsensblaskorna och sluta se begränsningar i hur långa pass "får" vara.

Alla har ju dock inte möjlighet att träna 5 ggr i veckan 3 timmar/gång, även om det säkert kan funka kanon. Det är väl inte så svårt att förstå?

stevebc
2011-07-10, 19:02
Alla har ju dock inte möjlighet att träna 5 ggr i veckan 3 timmar/gång, även om det säkert kan funka kanon. Det är väl inte så svårt att förstå?Fem helkroppspass i veckan låter mycket. Med tre (som jag själv har kört med) får man tre tillfällen i veckan att höja sin proteinsyntes vilket är mer än de flesta.

hurril
2011-07-10, 19:02
Alla har ju dock inte möjlighet att träna 5 ggr i veckan 3 timmar/gång, även om det säkert kan funka kanon. Det är väl inte så svårt att förstå?

Men det är ju just därför det är bättre att träna helkroppspass... Välj tre stora övningar och en liten i tre olika pass. Tre varv genom det mesta kroppen på en vecka. Jämför med random fanboi för en amerikansk roidbyggare som kör 4-5split och går igenom kroppen en gång på samma totaltid. Svårt att förstå?

Zoidy
2011-07-10, 19:09
Fem helkroppspass i veckan låter mycket. Med tre (som jag själv har kört med) får man tre tillfällen i veckan att höja sin proteinsyntes vilket är mer än de flesta.

Men det är ju just därför det är bättre att träna helkroppspass... Välj tre stora övningar och en liten i tre olika pass. Tre varv genom det mesta kroppen på en vecka. Jämför med random fanboi för en amerikansk roidbyggare som kör 4-5split och går igenom kroppen en gång på samma totaltid. Svårt att förstå?

Men säg att man skulle köra typ böj, mark, bänk och curls eller liknande, det hade fortfarande tagit rätt lång tid. Sen kanske jag får skäll för det här uttalandet, men det känns som att man missar många andra övningar som är roliga om man lägger upp det så, och det är mycket viktigare att det är roligt att träna än att vara helt opti

Förstår inte riktigt hetsen över helkropp heller, det är inte direkt så att du kan isolera bröstet på en dag, och isolera benen på en dag. Tränar du böj tex så kommer du träna ryggen också. Så jag köper inte riktigt det där med att proteinsyntesen stimuleras så himla mycket oftare bara för att man råkar köra böj två pass i veckan istället för böj en dag och mark en dag. Visst, inte exakt samma grej, men benen används mer än en gång i veckan för de flesta skulle jag tro, samma sak med triceps, axlar, lats etc etc...

Zoidy
2011-07-10, 19:22
Ursäkta, senaste inlägget blev enormt osammanhängande såg jag nu, ni får ha översyn med det

hurril
2011-07-10, 19:27
Men säg att man skulle köra typ böj, mark, bänk och curls eller liknande, det hade fortfarande tagit rätt lång tid. Sen kanske jag får skäll för det här uttalandet, men det känns som att man missar många andra övningar som är roliga om man lägger upp det så, och det är mycket viktigare att det är roligt att träna än att vara helt opti

Förstår inte riktigt hetsen över helkropp heller, det är inte direkt så att du kan isolera bröstet på en dag, och isolera benen på en dag. Tränar du böj tex så kommer du träna ryggen också. Så jag köper inte riktigt det där med att proteinsyntesen stimuleras så himla mycket oftare bara för att man råkar köra böj två pass i veckan istället för böj en dag och mark en dag. Visst, inte exakt samma grej, men benen används mer än en gång i veckan för de flesta skulle jag tro, samma sak med triceps, axlar, lats etc etc...

Det blir en prioriteringsfråga helt enkelt. Rolig som funktion av det jag gör med skivstänger ligger väldigt väldigt långt ner.

Ditt andra stycke förstår jag helt enkelt inte. Jag menar att man ser till att träna de största delarna fördelat över tre övningar och lägger till 1-2 övningar för att ge en del lite mer. Över hela veckan hinner man då täcka in och ge "allt" lite mer. Jag menar heller inte att man bara indirekt ska träna benen utan säg att man på måndagen bränner in 6-7 fina arbetsset i knäböj, onsdagen kanske blir benpress istället för variation eller vad vet jag. Fredagen blir en annan böjvariant - t ex utfall. Det där bestämmer man själv. Då har benen fått tre "tillväxttillfällen" med rekorderliga arbetsset.

Hur lång tid som är för lång blir svaret på frågan: Vill jag utvecklas eller vill jag ha skoj? För mig är det så lätt. Jag tycker att 80% på gymmet slösar bort sin tid. De tränar för att ha roligt och får praktiskt taget inga resultat. För mig finns det jävligt mycket jag tycker är roligare. Orka borka slösa pass på att inte få resultat...

Anders The Peak
2011-07-10, 19:41
Fast handlar det inte mycket om målsättningen med träningen hur den läggs upp? Jag menar om man håller sina ambitionsnivåer till att bli en häftig strandraggare en sk. beachbyggare klarar man sig bra med ett gammalt Arne Tammerprogram som man tränar tre ggr per vecka.. Ni vet Armhävningar, chins i lite olika former samt en massa mage och lite sissysquat.

När det gäller ren uppbyggnadsperiod oavsett om det gäller SL eller byggning så går det hur bra som helst att köra som Hurril föreslår.

Men som vi redan konstaterat så har de flesta som bygger i någon form någon sorts störning som träningen avhjälper eller dämpar och därför måste frekvensen vara högre ur ett terapeutiskt syfte

Sheogorath
2011-07-10, 19:43
Men som vi redan konstaterat så har de flesta som bygger i någon form någon sorts störning som träningen avhjälper eller dämpar och därför måste frekvensen vara högre ur ett terapeutiskt syfte
x
:D
x

hurril
2011-07-10, 19:45
Fast handlar det inte mycket om målsättningen med träningen hur den läggs upp? Jag menar om man håller sina ambitionsnivåer till att bli en häftig strandraggare en sk. beachbyggare klarar man sig bra med ett gammalt Arne Tammerprogram som man tränar tre ggr per vecka.. Ni vet Armhävningar, chins i lite olika former samt en massa mage och lite sissysquat.

När det gäller ren uppbyggnadsperiod oavsett om det gäller SL eller byggning så går det hur bra som helst att köra som Hurril föreslår.

Men som vi redan konstaterat så har de flesta som bygger i någon form någon sorts störning som träningen avhjälper eller dämpar och därför måste frekvensen vara högre ur ett terapeutiskt syfte

Jag nämnde siffran tre för att Zoidy tyckte att fem var fel. Jag tror man behöver minst en hel vilodag i veckan för nerver och huvudknopp men att träna helkroppspass 6 dagar i veckan tror jag inte det finns några stora problem med. Alla kan inte göra det. Jag minns VAGT om en studie som David (fetknoppen) postade som antydde att fyra per vecka var mest opti när det gälde proteinsyntes... men det är inget jag tänker bråka om.

kettlebellGuden
2011-07-10, 19:48
Folk är som vanligt för kära i volym. Jag kan träna hela kroppen på 45 minuter, och progressiv träning då, inte underhållsträning. Bara att dra ner på antal övningar och set. F.ö. tror jag inte det är särskilt effektivt att träna med för hög volym helkropp då träningen sliter ganska mycket på CNS som det är.

Jag har fått rätt bra utveckling i mitt favoritlyft genom högvolym. Tycker att det är helt klart underskattat.

hurril
2011-07-10, 20:07
Folk är som vanligt för kära i volym. Jag kan träna hela kroppen på 45 minuter, och progressiv träning då, inte underhållsträning. Bara att dra ner på antal övningar och set. F.ö. tror jag inte det är särskilt effektivt att träna med för hög volym helkropp då träningen sliter ganska mycket på CNS som det är.

Hur mäter du effekten din träning har på ditt centrala nervsystem och vad menar du när du säger just CNS? Får du ont i nacken?

flipp
2011-07-10, 21:16
Menar du att man ökar snabbare med uppdelning eller med helkroppspass? Ursäkta, förstår bara inte vad du menade :smash:.
Snabbare med helkropp. Iaf för mig. Säger sig själv att man blir bättre på en övning när man kör den 3x vecka kontra 1x bara volymen är lagom. Som någon antydde tidigare tror jag många har kärat ner sig för mkt i att köra hög volym. Men visst, när man har kört styrketräning ett tag så blir man lätt beroende och så blir det svårt att slita sig från gymmet. Så en split kanske är roligare då man kan köra fler gånger i veckan (ex. pass flera dagar i rad). Har gått över från helkroppspass till tvåsplitt nu av den anledningen. Men jag märker att väldigt många nybörjare kör byggarsplitt vilket jag tror hämmar deras progression. Speciellt när de väntar en vecka mellan varje muskelgrupp.

TheBigBlueberry
2011-07-10, 21:32
Snabbare med helkropp. Iaf för mig. Säger sig själv att man blir bättre på en övning när man kör den 3x vecka kontra 1x bara volymen är lagom. Som någon antydde tidigare tror jag många har kärat ner sig för mkt i att köra hög volym. Men visst, när man har kört styrketräning ett tag så blir man lätt beroende och så blir det svårt att slita sig från gymmet. Så en split kanske är roligare då man kan köra fler gånger i veckan (ex. pass flera dagar i rad). Har gått över från helkroppspass till tvåsplitt nu av den anledningen. Men jag märker att väldigt många nybörjare kör byggarsplitt vilket jag tror hämmar deras progression. Speciellt när de väntar en vecka mellan varje muskelgrupp.

Precis, helkroppspass fungerar liksom bäst för mig när jag går i skolan då jag kanske inte har tid/orken att splitta det. Skulle dock gå att splita nu på lovet om jag har lust.

Zoidy
2011-07-10, 21:56
Det blir en prioriteringsfråga helt enkelt. Rolig som funktion av det jag gör med skivstänger ligger väldigt väldigt långt ner.

Ditt andra stycke förstår jag helt enkelt inte. Jag menar att man ser till att träna de största delarna fördelat över tre övningar och lägger till 1-2 övningar för att ge en del lite mer. Över hela veckan hinner man då täcka in och ge "allt" lite mer. Jag menar heller inte att man bara indirekt ska träna benen utan säg att man på måndagen bränner in 6-7 fina arbetsset i knäböj, onsdagen kanske blir benpress istället för variation eller vad vet jag. Fredagen blir en annan böjvariant - t ex utfall. Det där bestämmer man själv. Då har benen fått tre "tillväxttillfällen" med rekorderliga arbetsset.

Hur lång tid som är för lång blir svaret på frågan: Vill jag utvecklas eller vill jag ha skoj? För mig är det så lätt. Jag tycker att 80% på gymmet slösar bort sin tid. De tränar för att ha roligt och får praktiskt taget inga resultat. För mig finns det jävligt mycket jag tycker är roligare. Orka borka slösa pass på att inte få resultat...

Du tävlar ju, och då kan jag förstå att det är väldigt prioriterat att köra så opti man kan. Men för någon som gör det, om jag vill köra curls tex (vilket jag för övrigt inte egentligen vill, tycker det är rätt tråkigt) så borde jag också få göra det, även om det kanske innebär att jag får sänka setantalet på nån annan övning som i sin tur ger lägre progression. Just för att få med en övning som jag då hade tyckt var kul, även om det inte är en superviktig övning i sig

Jag vill först och främst göra det klart och tydligt att jag personligen kör både böj och bänk flera ggr i veckan, så jag är absolut inte emot att köra lite åt helkroppspasshållet. Min poäng var att tex även om du har en speciell dag då du tränar triceps, så kommer du få in tricepsträning när du tränar bröst och militärpress och annat också. Även om du inte kör en specifik tricepsövning varje träningspass så kommer fortfarande mer eller mindre varje muskel i kroppen få mer än ett tillfälle varje vecka att växa. Bara för att du kör bröst så kopplar du inte ur alla andra muskler i kroppen, tex

Tja, det beror ju på vad man prioriterar. För mig personligen är inte träning det enda intresset jag har så jag vill inte lägga hela min vakna tid på det. Och den tid jag väl lägger på det vill jag både utvecklas och ha kul om det går. Har dock som sagt full förståelse för att du känner så eftersom du tävlar och verkar jävligt seriös i det mesta du gör

Det är kul att läsa dina poster förresten, du skriver mycket intressant! Och har en väldigt skön, seriös inställning till saker och ting. Det är hedersvärt

Zoidy
2011-07-10, 21:59
Jag nämnde siffran tre för att Zoidy tyckte att fem var fel.

Det är inte fel på något sätt, men jag har förståelse för att många vare sig vill eller kan träna så mycket. Kan man och vill träna så mycket är det väl dock bara bra, det ger ju enormt många tillfällen sett över tid att förbättra sin teknik osv

Huppi
2011-07-10, 22:28
Det var som fan. Hur såg dessa pass ut oc under hur lång tid höll du på att träna såhär intensivt?

Det var väl bara två veckor jag körde 8 helkroppspass i veckan om jag minns rätt. Passen var ganska intensiva.

Körde på Chad Waterbury's High Frequency Training program.

hurril
2011-07-10, 22:51
Du tävlar ju, och då kan jag förstå att det är väldigt prioriterat att köra så opti man kan. Men för någon som gör det, om jag vill köra curls tex (vilket jag för övrigt inte egentligen vill, tycker det är rätt tråkigt) så borde jag också få göra det, även om det kanske innebär att jag får sänka setantalet på nån annan övning som i sin tur ger lägre progression. Just för att få med en övning som jag då hade tyckt var kul, även om det inte är en superviktig övning i sig

Jag vill först och främst göra det klart och tydligt att jag personligen kör både böj och bänk flera ggr i veckan, så jag är absolut inte emot att köra lite åt helkroppspasshållet. Min poäng var att tex även om du har en speciell dag då du tränar triceps, så kommer du få in tricepsträning när du tränar bröst och militärpress och annat också. Även om du inte kör en specifik tricepsövning varje träningspass så kommer fortfarande mer eller mindre varje muskel i kroppen få mer än ett tillfälle varje vecka att växa. Bara för att du kör bröst så kopplar du inte ur alla andra muskler i kroppen, tex

Tja, det beror ju på vad man prioriterar. För mig personligen är inte träning det enda intresset jag har så jag vill inte lägga hela min vakna tid på det. Och den tid jag väl lägger på det vill jag både utvecklas och ha kul om det går. Har dock som sagt full förståelse för att du känner så eftersom du tävlar och verkar jävligt seriös i det mesta du gör

Det är kul att läsa dina poster förresten, du skriver mycket intressant! Och har en väldigt skön, seriös inställning till saker och ting. Det är hedersvärt

Det jag har lite svårt för - eller inte svårt för: det jag är längst ifrån - är just träning utan att vilja få resultat. Då använder jag "vilja få" ganska extremt helt medvetet. Att säga att man vill ha si eller så effekt på kroppen men att inte rätta träning och livet i övrigt efter det - det är för mig inte att vilja få effekt. Alla avsteg från en process som leder en framåt direkt eller indirekt (genom att försöka förstå) är avsteg från potentiell effekt.

Det betyder inte att det inte finns saker jag gillar att göra i skivstångslokalen. Men nummer 1..10 för mig är saker jag vet eller tror mig veta att de skänker mig något slags utveckling på lång sikt. Då känns det "roligt" att träna dem.

kettlebellGuden
2011-07-11, 08:48
Den här avskyn för splittar förstår jag iofs inte. Många får fina resultat av splittar, och det går helt utmärkt att hinna igenom kroppen mer än en gång / vecka även med större split än 2.

Mats J
2011-07-11, 08:55
Om nu splitar är så ineffektivt, varför kör 99 % av alla byggare 3-5 splitar? För att de dopade? korkade? och alla SLare är rena och smarta?

Anders The Peak
2011-07-11, 09:59
När man har kommit en bit på väg och börjar få ordentligt med styrka och muskler är man mer eller mindre tvungen att splitta upp kroppen för att hinna återhämta sig.
Men som Hurril säger så kan man med god utdelning(för det mesta till ett bättre resultat om man inte förstår sitt bästa) träna på en lägre volym t ex. med en övning per pass som man tränar ordentligt och inte fjantar med sex övningar på biceps eller bröst för att träffa det rätt. Vilket inte är ovanligt att se bland många. Oftast sliter de ut sina stackars leder i förtid med inflammationer som påföljd som till slut leder till artroser.

Zoidy
2011-07-11, 10:00
Det jag har lite svårt för - eller inte svårt för: det jag är längst ifrån - är just träning utan att vilja få resultat. Då använder jag "vilja få" ganska extremt helt medvetet. Att säga att man vill ha si eller så effekt på kroppen men att inte rätta träning och livet i övrigt efter det - det är för mig inte att vilja få effekt. Alla avsteg från en process som leder en framåt direkt eller indirekt (genom att försöka förstå) är avsteg från potentiell effekt.

Det betyder inte att det inte finns saker jag gillar att göra i skivstångslokalen. Men nummer 1..10 för mig är saker jag vet eller tror mig veta att de skänker mig något slags utveckling på lång sikt. Då känns det "roligt" att träna dem.

Beror ju helt på vad du menar att utvecklas också. Allas högsta mål är inte böj, bänk och mark. För vissa så är utveckling då man får en mer symmetrisk och snyggare kropp, och då kanske det helt plötsligt blir viktigt att utvecklas i bicepsövningar också, även om det innebär att man får några procent sämre utveckling i böj tex. Är ju bara att acceptera att inte alla har samma mål

Mats J
2011-07-11, 10:08
När man har kommit en bit på väg och börjar få ordentligt med styrka och muskler är man mer eller mindre tvungen att splitta upp kroppen för att hinna återhämta sig.

Och hurril har inte kommigt en bit på vägen än?

Anders The Peak
2011-07-11, 10:10
Och hurril har inte kommigt en bit på vägen än?

Och vad vill du ha sagt med det då?

mikaelj
2011-07-11, 10:23
Jag kan se att böj, bänk och mark varje pass tre dagar i veckan är vara en split, om man har en fokusövning per pass och resterande icke-fokuserade.

Mats J
2011-07-11, 10:26
Och vad vill du ha sagt med det då?

Att du ska utveckla vad du syfta på.

Anders The Peak
2011-07-11, 12:02
Att du ska utveckla vad du syfta på.
Förstår egentligen inte frågan utan jag tror mer att du lägger in andra saker i skrivningen är vad som står. Om du undrar så är jag samstämmig med Hurrils sätt att se på det hela.

stevebc
2011-07-11, 12:08
När man har kommit en bit på väg och börjar få ordentligt med styrka och muskler är man mer eller mindre tvungen att splitta upp kroppen för att hinna återhämta sig.
Men som Hurril säger så kan man med god utdelning(för det mesta till ett bättre resultat om man inte förstår sitt bästa) träna på en lägre volym t ex. med en övning per pass som man tränar ordentligt och inte fjantar med sex övningar på biceps eller bröst för att träffa det rätt. Vilket inte är ovanligt att se bland många. Oftast sliter de ut sina stackars leder i förtid med inflammationer som påföljd som till slut leder till artroser.Du snackar om återhämtning som om den vore statisk och att man alltid Ska vara återhämtad inför ett pass. Tre helkroppspass i veckan där man går halv-heltungt på basövningar sliter bra ja. Men det är ingen omöjlighet, och att anpassa sig genom att skära ner på träningen när man blir bra... jag har alltid tänkt att det snarare förhåller sig tvärtom.

Planerad nedträning har väl varit en grundsten i de flesta tyngd/styrkelyftsprogram sedan (före) din tid?

Anders The Peak
2011-07-11, 12:10
Du snackar om återhämtning som om den vore statisk och att man alltid Ska vara återhämtad inför ett pass. Tre helkroppspass i veckan där man går halv-heltungt på basövningar sliter bra ja. Men det är ingen omöjlighet, och att anpassa sig genom att skära ner på träningen när man blir bra... jag har alltid tänkt att det snarare förhåller sig tvärtom.

Planerad nedträning har väl varit en grundsten i de flesta tyngd/styrkelyftsprogram sedan (före) din tid?

Var hittade du argumentet för att skriva det här?

stevebc
2011-07-11, 12:11
Var hittade du argumentet för att skriva det här?Här:

När man har kommit en bit på väg och börjar få ordentligt med styrka och muskler är man mer eller mindre tvungen att splitta upp kroppen för att hinna återhämta sig.

Låt vara för dopingproblematiken i internationell tyngdlyftning, men där snackar vi ju flera helkroppspass (per definition - om man ska få upp en stång från marken till över huvudet) i veckan.

Anders The Peak
2011-07-11, 12:17
Här:



Låt vara för dopingproblematiken i internationell tyngdlyftning, men där snackar vi ju flera helkroppspass (per definition - om man ska få upp en stång från marken till över huvudet) i veckan.

Du är enbart fördomsfull och har paranoida drag.

hurril
2011-07-11, 12:19
Den här avskyn för splittar förstår jag iofs inte. Många får fina resultat av splittar, och det går helt utmärkt att hinna igenom kroppen mer än en gång / vecka även med större split än 2.

Om du ser så är det jag föreslår lite av en split också.

Om nu splitar är så ineffektivt, varför kör 99 % av alla byggare 3-5 splitar? För att de dopade? korkade? och alla SLare är rena och smarta?

Vilka kallar du byggare? Av alla motionärer som tränar styrketräning med ett utseende som primärt mål så håller jag med dig: 99% kör split. Men 90% av dem slutar utvecklas nästan helt efter 1-2 år. Ytterligare säkert 90% av de som slutar utvecklas fortsätter ändå i samma hjulspår eftersom nästan alla svär vid den metodens förträfflighet.

Beror ju helt på vad du menar att utvecklas också. Allas högsta mål är inte böj, bänk och mark. För vissa så är utveckling då man får en mer symmetrisk och snyggare kropp, och då kanske det helt plötsligt blir viktigt att utvecklas i bicepsövningar också, även om det innebär att man får några procent sämre utveckling i böj tex. Är ju bara att acceptera att inte alla har samma mål

Utveckling är att ta sig närmare ens personliga mål. Jag ser inga konstigheter med att man vill utveckla en attraktiv fysik.

kettlebellGuden
2011-07-11, 12:23
Om du ser så är det jag föreslår lite av en split också.



Jo helt klart. Jag syftade mer på split som i att undvika vissa muskligrupper under vissa pass.

stevebc
2011-07-11, 12:34
Du är enbart fördomsfull och har paranoida drag.Det är möjligt att jag läste in för mycket i vad du skrev, men det är inte lätt att tolka ditt budskap om du vägrar utveckla.

Jag tolkade det du skrev som att när man når en viss nivå måste man undvika att träna hela kroppen på ett och samma pass (x gånger i veckan) för att inte bli nedtränad eller i värsta fall övertränad. Mitt svar på den tolkningen är att många, kanske de flesta, på hög nivå inom både styrke- och tyngdlyftning tränar igenom hela kroppen flera gånger per vecka.

Mats J
2011-07-11, 12:58
Vilka kallar du byggare? Av alla motionärer som tränar styrketräning med ett utseende som primärt mål så håller jag med dig: 99% kör split. Men 90% av dem slutar utvecklas nästan helt efter 1-2 år. Ytterligare säkert 90% av de som slutar utvecklas fortsätter ändå i samma hjulspår eftersom nästan alla svär vid den metodens förträfflighet.


Nej syftar inte motionärer, utan på alla som har som mål att tävla eller har tävlat i byggning. Som jag skrev 99 om inte 100 % av dessa kör split program. Och det måste ju bero på något, tex. att det är det optimala för muskelmassa, eller menar du att de endast är korkade? dopade?

Är endast intresserad av din åsikt, inte att tjafsa. Påstår absolut inte att split är bäst själv heller, med de facto kör i stort alla som är ute efter massa enligt det.

Turbo Rico
2011-07-11, 13:04
Från och med idag och en tid framöver kommer jag helt lägga om min träning till helkroppspass. Det kommer vara ett ryckpass med bakböj, ryckdrag och en pressövning samt ett stötpass med frontböj, stötdrag och en pressövning varje dag 6 dagar i veckan. Kommer träna ryckpasset och stötpasset varannan dag måndag-lördag. Återkommer om några veckor och berättar hur jag upplever att träna lite mindre men å andra sidan träna ben/rygg/axlar varje dag 6 dagar i veckan istället för ben(böj)/rygg(drag) 3 pass i veckan och axlar 2 dagar i veckan.

hurril
2011-07-11, 13:13
Nej syftar inte motionärer, utan på alla som har som mål att tävla eller har tävlat i byggning. Som jag skrev 99 om inte 100 % av dessa kör split program. Och det måste ju bero på något, tex. att det är det optimala för muskelmassa, eller menar du att de endast är korkade? dopade?

Är endast intresserad av din åsikt, inte att tjafsa. Påstår absolut inte att split är bäst själv heller, med de facto kör i stort alla som är ute efter massa enligt det.

Jag tror att man gör det för att Alla Andra(tm) gör det i första hand. Sen är det möjligt att det för byggning (med eller utan roider) är mer effektivt så när man nått en viss nivå.

madballz
2011-07-11, 13:26
Jag kör halvkropp och det fungerar perfekt för mig! Sjukt roligt också!

Leifallan
2011-07-11, 14:29
Jag ser verkligen inte problemet. Torka arslet och träna längre pass med större övningar; variera övningarna över hela veckan. Lägg undan byggarnonsensblaskorna och sluta se begränsningar i hur långa pass "får" vara.

Amen!

Turbo Rico
2011-07-25, 07:47
Så... körde helkropp hela förra veckan, det gick alldeles utmärkt, aningen svagare men mer explosiv än innan (tog bort alla högreps). Passen blev ca 2 timmar varje gång och jag hann med ryck eller stöt samt en böjövning, en dragövning och en pressövning varje pass, 3 arbetsset på varje övning.

RobbanColeman
2011-07-28, 07:56
Kan rekommendera tidningen Body! *flex*

Rekommenderar också bodybuilding för bodybuildingfysik. ;)

Ramban
2011-07-28, 19:34
Helkropps pass funkar verkligen inte om man vill bygga på sig mycket massa.
Det tar för lång tid = bryter ner musklerna , återhämtningen går åt helvete osv.
Jag pallar inte skriva allt varför det inte är bra men om du vill bygga på dig mycket massa ska du verkligne inte köra helkropps pass som tar några timmar.

Ramban
2011-07-28, 19:36
Man ska helst inte träna mer än 45 minuter per pass iaf max 1h

Zoidy
2011-07-28, 20:12
Får se hur lång tid det tar innan nån sågar det påståendet :)

Doctor Snuggles
2011-07-28, 20:16
Helkropps pass funkar verkligen inte om man vill bygga på sig mycket massa.
Det tar för lång tid = bryter ner musklerna , återhämtningen går åt helvete osv.
Jag pallar inte skriva allt varför det inte är bra men om du vill bygga på dig mycket massa ska du verkligne inte köra helkropps pass som tar några timmar.

Det fungerar utmärkt för säkerligen 99% av alla tränande, det handlar om att man måste ha en högre frekvens mellan passen, och en betydligt lägre volym.
Du kanske ska hänga lite längre i forumet innan du börjar raljera vilt med grundlösa påståenden?

mikaelj
2011-07-28, 20:25
Helkropps pass funkar verkligen inte om man vill bygga på sig mycket massa.
Det tar för lång tid = bryter ner musklerna , återhämtningen går åt helvete osv.

Räknar man tiden från första repetitionen till sista repetitionen? Från första repetitionen tills man ätit?

Jag pallar inte skriva allt varför det inte är bra men om du vill bygga på dig mycket massa ska du verkligne inte köra helkropps pass som tar några timmar.

Man ska helst inte träna mer än 45 minuter per pass iaf max 1h

Hur skulle du lägga upp ett pass som tar en timme?

hurril
2011-07-28, 20:27
Man ska helst inte träna mer än 45 minuter per pass iaf max 1h

Siffror du drar ur arslet.

Xtronal
2011-07-28, 21:44
Kan rekommendera tidningen Body! *flex*

Rekommenderar också bodybuilding för bodybuildingfysik. ;)

Bodybuilding träning för att bli bodybuilder :O.. vad är denna träning? TuT? " Kontakt" ? :)

JojjeG
2011-07-28, 22:11
Orkar inte läsa igenom tråden. Men fan så tråkigt att inte kunna fokusera på varje muskelgrupp, och självklart kunna träna fler dagar =)

proteinsynthesis
2011-07-28, 23:32
Man ska helst inte träna mer än 45 minuter per pass iaf max 1h

Hur mäter kroppen tiden? Vad skulle hända efter en timme?? :confused:

z_bumbi
2011-07-29, 08:12
Orkar inte läsa igenom tråden. Men fan så tråkigt att inte kunna fokusera på varje muskelgrupp, och självklart kunna träna fler dagar =)

Varför skulle du inte kunna fokusera på varje muskelgrupp och varför skulle du inte kunna träna flera dagar om du kör helkropp/halvkropp istället för tre-femsplit?

JojjeG
2011-07-29, 08:18
Varför skulle du inte kunna fokusera på varje muskelgrupp och varför skulle du inte kunna träna flera dagar om du kör helkropp/halvkropp istället för tre-femsplit?

Klart att det går, men man kan omöjligt träna 6-7ggr/vecka om man kör helkropp?

mikaelj
2011-07-29, 08:21
Klart att det går, men man kan omöjligt träna 6-7ggr/vecka om man kör helkropp?

Varför inte?

RobbanColeman
2011-07-29, 08:23
Bodybuilding träning för att bli bodybuilder :O.. vad är denna träning? TuT? " Kontakt" ? :)

Vad skulle det annars vara?

JojjeG
2011-07-29, 08:26
Varför inte?

Man kan göra det, men det är ju inte direkt optimalt för att bygga. Och passen kommer ta väldigt lång tid.

mikaelj
2011-07-29, 08:27
Man kan göra det, men det är ju inte direkt optimalt för att bygga. Och passen kommer ta väldigt lång tid.

Inte? Kommer de?

Varför?

Turbo Rico
2011-07-29, 08:31
varför inte?


+1

Turbo Rico
2011-07-29, 08:38
Helkropps pass funkar verkligen inte om man vill bygga på sig mycket massa.
Det tar för lång tid = bryter ner musklerna , återhämtningen går åt helvete osv.
Jag pallar inte skriva allt varför det inte är bra men om du vill bygga på dig mycket massa ska du verkligne inte köra helkropps pass som tar några timmar.

Varför funkar inte det? Alla tyngdlyftare på elitnivå (ja, även dom som inte är dopade) tränar så och gjort det länge. Har dom inga stora muskler? Är inte dom starka?
Många av dom på STK som tränar MYCKET är också jävligt stora och jävligt starka.
Vi som då håller på med just olympisk tyngdlyftning är generellt lite oftare på gymmet (5-6 dagar i veckan) och vi kör då fan igenom hela kroppen varje gång, det blir lätt så när man tränar ryck och stöt. Nu är vi tre som är tävlingsaktiva tyngdlyftare på STK (Viktor Hovlid, Fredrik Beijer och jag), den lättaste väger 105 kg (Viktor Hovlid) och alla vi har har ca 65 cm runt låren eller mer och alla böjer över 200 kg (Beijer böjer 250 utan bälte) så du menar då att vi tre har tränat helt fel i alla dessa år och att våra kroppar aldrig hunnit återhämta sig trots att vi idag lyfter ganska respektabla vikter och har en ganska hyfsad muskelmassa att släpa runt på?
Ok, då vet jag. Ska helt lägga om mitt program för att få kontakt, pump och hinna återhämta mig till 2 dagar senare när jag ska fokusera på bicepscurlen.

JojjeG
2011-07-29, 09:06
My bad, kan inte säga emot det. Men du tycker inte att det är konstigt att de flesta byggare lägger in vilodagar och inte kör igenom hela kroppen varje pass?

Slartibartfast
2011-07-29, 09:08
Det säger ju sig självt att man blir stor och stark på SL och OL träning. Det är väl ingen som påstår nåt annat?

Men bäst byggarträning är det inte.

Turbo Rico
2011-07-29, 09:17
My bad, kan inte säga emot det. Men du tycker inte att det är konstigt att de flesta byggare lägger in vilodagar och inte kör igenom hela kroppen varje pass?


Vi lägger också in vilodagar annars blir det jävligt jobbigt men att påstå att det inte GÅR att träna helkropp är ju helt fel. Att träna för styrka och träna för maximal volym är ju lite olika saker MEN kroppens muskler kommer växa av att träna hårt, mycket, länga och på tunga vikter.

Turbo Rico
2011-07-29, 09:18
Det säger ju sig självt att man blir stor och stark på SL och OL träning. Det är väl ingen som påstår nåt annat?

Men bäst byggarträning är det inte.


Att kombinera OL med bodybuilding blir nog inget bra, nej. Vill ändå påstå att många tyngd-och-styrkelyftare är stora som som hus.

Shajjn
2011-07-29, 10:54
Ta ett steg tillbaka. Helkropp, 1-3 ggr/veckan, utöver annan träningsform och Liv.

Doctor Snuggles
2011-07-29, 11:21
My bad, kan inte säga emot det. Men du tycker inte att det är konstigt att de flesta byggare lägger in vilodagar och inte kör igenom hela kroppen varje pass?

De flesta är inte byggare och kommer inte att bli. Skilj mellan optimal träning för optimal muskelmassa som görs av ett litet fåtal som antagligen har bra gener för det, och träning som fungerar i allmänhet. Bara för att den ena formen är bäst att använda på elitnivå för att få den där extra procenten muskelmassa, betyder inte att den formen är den enda eller den bästa för den hobbytränande.

TheBigBlueberry
2011-07-29, 14:59
Det säger ju sig självt att man blir stor och stark på SL och OL träning. Det är väl ingen som påstår nåt annat?

Men bäst byggarträning är det inte.

Ursäkta om jag stör mitt i tråden, det här är helt "OFF TOPIC", men vilken film kommer din bild ifrån?

Carcer
2011-07-29, 16:17
Ursäkta om jag stör mitt i tråden, det här är helt "OFF TOPIC", men vilken film kommer din bild ifrån?

pointbreak kanske? vild gissning.

wimpy
2011-07-29, 17:24
orkade inte læsa hela tråden, men gæller detta bara før gym?
eller återhæmtar man sig mindre bra om man bara kør helkropps træning?
Kettlebells, thaiboxning å kroppsvikt ? det ær ju oftast inte bara en specifik muskelgrupp man trænar då utan hela kroppen..

mikaelj
2011-07-29, 17:40
wimpy, läs Turbo Ricos inlägg alldeles nyligen.
Postat via en mobil enhet

C.E.J.
2011-07-29, 20:05
orkade inte læsa hela tråden, men gæller detta bara før gym?
eller återhæmtar man sig mindre bra om man bara kør helkropps træning?
Kettlebells, thaiboxning å kroppsvikt ? det ær ju oftast inte bara en specifik muskelgrupp man trænar då utan hela kroppen..

Hur skulle man träna thaiboxning genom att dela upp kroppen, menar du?

Zoidy
2011-07-29, 22:24
Hur skulle man träna thaiboxning genom att dela upp kroppen, menar du?

Fast det var ju inte vad hon sa

Spartansk
2011-07-29, 22:26
Hur skulle man träna thaiboxning genom att dela upp kroppen, menar du?

Sparkas ett pass, boxas ett pass. :thumbup:

Slartibartfast
2011-08-01, 07:13
Ursäkta om jag stör mitt i tråden, det här är helt "OFF TOPIC", men vilken film kommer din bild ifrån?

Som carcer påpekar så är det från Point Break. Skjutbane-scenen i början av filmen.