handdator

Visa fullständig version : Svårt för frukost


Flippflopp1991
2011-07-08, 23:54
Hejsan har tränat nu i ungefär 6 månader och är därför ganska ny inom allt som har med träning och göra. Är ca 1.84 lång och väger 72kg så ja kämpar för att gå upp i vikt. Har väldigt svårt att få i mig frukost på morgonen och har läst om att man kan mixa ihop en måltidsersättare.

Hittade de här receptet

5dl röd mjölk
1dl havregryn
1 banan
1 skopa whey protein
1-2 matskedar rapsolja

Min fråga är då om det här är en bra frukost?

J.V
2011-07-09, 00:04
Du måste ju inte äta frukost. Ät mer när du "kan" istället.

Fredrik_S
2011-07-09, 00:10
Min fråga är om någon frukost är bra.
Jag har oftast full energi från uppvaknande till första måltiden varefter den sjunker något. Vänta gärna 3-5 timmar innan du äter något om du inte är hungrig när du vaknar.
Det är absolut inget man behöver tvinga i sig om det inte är så att man mår bra av att äta det, det är ett gammalt seglivat påhitt...
Dock blir du ju förståss tvungen att äta mera senare på dagen om du försöker gå upp i vikt, så kanske är lättare att sprida ut kaloierna för dig över hela dagen inklusiver frukost.

Thornblom
2011-07-09, 00:35
Min fråga är om någon frukost är bra.
Jag har oftast full energi från uppvaknande till första måltiden varefter den sjunker något. Vänta gärna 3-5 timmar innan du äter något om du inte är hungrig när du vaknar.
Det är absolut inget man behöver tvinga i sig om det inte är så att man mår bra av att äta det, det är ett gammalt seglivat påhitt...
Dock blir du ju förståss tvungen att äta mera senare på dagen om du försöker gå upp i vikt, så kanske är lättare att sprida ut kaloierna för dig över hela dagen inklusiver frukost.

+1
Äter själv inget frukost på vanliga arbetsdagar. Gör en matlåda av gårdagens middag och käkar på jobbet/skolan vid 9-10 tiden.

bearmachine
2011-07-09, 00:44
Nu förstår jag inte vad ni tänker i muskeluppbyggnads syfte är det väll jävligt viktigt att få i sig sin protein på morgonen då magen har varit tom hela natten?

solari
2011-07-09, 00:49
Nu förstår jag inte vad ni tänker i muskeluppbyggnads syfte är det väll jävligt viktigt att få i sig sin protein på morgonen då magen har varit tom hela natten?


Varför?

Gabriel174
2011-07-09, 01:04
Min fråga är om någon frukost är bra.
Jag har oftast full energi från uppvaknande till första måltiden varefter den sjunker något. Vänta gärna 3-5 timmar innan du äter något om du inte är hungrig när du vaknar.
Det är absolut inget man behöver tvinga i sig om det inte är så att man mår bra av att äta det, det är ett gammalt seglivat påhitt...
Dock blir du ju förståss tvungen att äta mera senare på dagen om du försöker gå upp i vikt, så kanske är lättare att sprida ut kaloierna för dig över hela dagen inklusiver frukost.

plusettar detta

mattilainen
2011-07-09, 01:17
hatade frukost förr men nu väntar jag 2+ timmar innan ajg äter något. Då är det gott!

Fredrik_S
2011-07-09, 01:29
Nu förstår jag inte vad ni tänker i muskeluppbyggnads syfte är det väll jävligt viktigt att få i sig sin protein på morgonen då magen har varit tom hela natten?

Nej det är faktiskt helt och hållet oviktigt. Det finns tillockmed ett helt byggningskoncept som kretsar kring att undvika mat helt och hållet ca 16 timmar isträck varje dygn för att sen äta destomer under resterande 8 timmar kallat periodisk fasta. Dessa gubbar och gummor verkar få fina resultat precis som dom som äter var tredje timme slaviskt från att det vaknar också får bra resultat...

Drar man information från båda lägrena inser man snart att frukosten helt saknar egentlige värde, speciellt om det är en plåga att få i sig och blir frivillig.
Jag personligen äter frukost ungefär hälften av mornarna

Crocker
2011-07-09, 12:08
hatade frukost förr men nu väntar jag 2+ timmar innan ajg äter något. Då är det gott!
+1
Sitter här med en smarrig frukost, vaknade halv 11. Så mycket godare om man väntar.

Discogymmar
2011-07-09, 13:24
Han frågade om hans måltidsersättare var bra.

Svar: Ja, den duger gott och väl

Pepz
2011-07-09, 13:31
Min fråga är då om det här är en bra frukost?

helt ok.

det är ju bra att äta oftare om man har svårt att få i sig tillräckligt med kalorier imho. (säger en som kör bulk på IF/PF)

Flippflopp1991
2011-07-12, 20:50
Tack för all hjälp, då kör ja på den här till frukost då.
Vet ni nåt annat bra man kan mixa i så säg gärna till :)

Vanish
2011-07-12, 21:03
När jag jobbar förmiddag och går upp halv 5 så äter jag inte längre på morgonen. Dricker däremot en proteindryck och sen käkar jag vid frukostrasten på jobbet istället. Har ALLTID ätit frukost innan och trodde det va livsviktigt + att jag då tyckte det va gott. Tycker fortfarande att det är gott men mycket smidigare för mig att göra såhär. Men va fort man vänjer sig ;)

Sniggel
2011-07-13, 09:20
Ända sen jag insåg att frukosten nog inte var så viktig som man blivit intutad hela livet har jag fått ett trevligare liv. Jag är inte lika seg på morgonen och förmiddagen, hjärnan funkar bättre tidigt under dagen (bra för studier!) och jag slipper tvinga i mig mat när jag inte är hungrig.

Lance Uppercut
2011-07-14, 10:56
Själv ser jag på frukost som något jag äter om jag är hungrig, annars skiter jag i det och lider inte av det. Inga som helst problem att äta in dessa kalorier/proteiner vid ett senare tillfälle.