handdator

Visa fullständig version : 20-rep squat program


kwame
2011-07-08, 17:31
Kör jag just nu. Känns extremt tråkigt att bara köra 3 dagar i veckan (M-o-f) Och är ju tungt så man behöver mycket vila.

Så jag undrar - finns det något jag kan dra ner och köra lite extra? Skulle helst köra typ 5 dagar i veckan. Just nu kan jag dra ner en extra dag och köra vader och mage eftersom det inte finns med i schemat.

Sen undrar jag - hur fan kommer det bli med chins-styrkan efteråt? Kommer ju inte köra några chins alls..

C.E.J.
2011-07-08, 17:34
Varför tränar du inte chins samt oftare fastän du vill det?

kettlebellGuden
2011-07-08, 17:38
Det är absolut inget som hindrar dig från att köra chins i samband med ditt böjande. Men att lägga in fler dagar än 3 låter inte alls som jäkla bra ide, imo.

Crocker
2011-07-08, 17:45
Det är absolut inget som hindrar dig från att köra chins i samband med ditt böjande. Men att lägga in fler dagar än 3 låter inte alls som jäkla bra ide, imo.
Varför inte?

C.E.J.
2011-07-08, 17:46
Ibland lägger man lite random inlägg på minnet:

det kan vara en av träningsvärldens största självbedrägerier. Man väljer en lätt vikt och gör många reps på den. 10RM orkar man 10 reps på jävlart precis. Inte en rep till. Som det brukar gå till så väljer folk en vikt de kallar för 10RM, sen kör de ganska lätt 10 reps och fortsätter sen med ett gäng andetag mellan reppen upp till 20. Jag har kört en maximal urtömning och gjort 10RM i böj en gång. Det är fortfarande bland det jobbigaste jag gjort. Att jag skulle ha kunnat göra 10 reps till med lite mer andning är helt enkelt uteslutet.

kwame
2011-07-08, 19:32
Tänkte mest på överträningen om jag slänger in chins... är ju redan ett sjukt pass och ändå har jag inte kommit upp i mina maxvikter... Mark & böj har jag flertal kilo att lägga på innan de blir SJUKT jobbigt.... usch!

pialia
2011-07-08, 20:01
Tänkte mest på överträningen om jag slänger in chins... är ju redan ett sjukt pass och ändå har jag inte kommit upp i mina maxvikter... Mark & böj har jag flertal kilo att lägga på innan de blir SJUKT jobbigt.... usch!

Börja oroa dig för överträningen när du har svårt att knyta skorna. Tills dess, kötta på!

I övrigt förstår jag inte varför så många oroar sig för överträningen, som om det vore nån boogieman som kommer och spottar gypsy tears på en i sömnen. Jag vill dessutom påpeka att "oj, jag har lite ont i x muskel idag." inte är överträning. Förstår inte ens varför detta fenomen existerar hos folk som inte är elitidrottare, eller snarare varför det finns folk som tror att det existerar.

kettlebellGuden
2011-07-08, 20:37
Börja oroa dig för överträningen när du har svårt att knyta skorna. Tills dess, kötta på!

I övrigt förstår jag inte varför så många oroar sig för överträningen, som om det vore nån boogieman som kommer och spottar gypsy tears på en i sömnen. Jag vill dessutom påpeka att "oj, jag har lite ont i x muskel idag." inte är överträning. Förstår inte ens varför detta fenomen existerar hos folk som inte är elitidrottare, eller snarare varför det finns folk som tror att det existerar.

Du påstår alltså att överträning inte existerar?

Rickard
2011-07-08, 20:53
Du påstår alltså att överträning inte existerar?

Det är nog många som tror sig ha drabbats av överträning när det i själva verket är för dålig återhämtning.

kettlebellGuden
2011-07-08, 21:04
Det är nog många som tror sig ha drabbats av överträning när det i själva verket är för dålig återhämtning.

För dålig återhämtning i förhållande till sin träning är just vad som ger överträning.

Det är rätt otrevligt tillstånd att vara ordentligt övertränad så jag förstår helt klart varför folk försöker undvika det.


Och jo, fenomenet existerar även hos individer som inte är elitidrottare.

Crocker
2011-07-08, 21:07
Börja oroa dig för överträningen när du har svårt att knyta skorna. Tills dess, kötta på!

I övrigt förstår jag inte varför så många oroar sig för överträningen, som om det vore nån boogieman som kommer och spottar gypsy tears på en i sömnen. Jag vill dessutom påpeka att "oj, jag har lite ont i x muskel idag." inte är överträning. Förstår inte ens varför detta fenomen existerar hos folk som inte är elitidrottare, eller snarare varför det finns folk som tror att det existerar.
Du är duktig du, bra poäng! Skulle inte kunna uttryckt mig bättre.

ceejay
2011-07-08, 21:08
För dålig återhämtning i förhållande till sin träning är just vad som ger överträning.

Det är rätt otrevligt tillstånd att vara ordentligt övertränad så jag förstår helt klart varför folk försöker undvika det.


Och jo, fenomenet existerar även hos individer som inte är elitidrottare.

klarar du inte av något är du undertränad :cool: ej övertränad

kettlebellGuden
2011-07-08, 21:14
allvarligt talat, den här tanken att överträning skulle vara något som bara händer elitidrottare är så tramsig. Pröva något enkelt som hyfsat hårt aktivt jobb, 3-4 timmar kampsport 4-5 dagar i veckan + 3-4 tunga gympass i några år och återkom sen och berätta för mig hur överträning inte uppstår om man inte är elitidrottare.

Det krävs, mao, inte så jäkla mycket för att bli övertränade som maffian här verkar tro.

Rickard
2011-07-08, 21:49
allvarligt talat, den här tanken att överträning skulle vara något som bara händer elitidrottare är så tramsig. Pröva något enkelt som hyfsat hårt aktivt jobb, 3-4 timmar kampsport 4-5 dagar i veckan + 3-4 tunga gympass i några år och återkom sen och berätta för mig hur överträning inte uppstår om man inte är elitidrottare.

Det krävs, mao, inte så jäkla mycket för att bli övertränade som maffian här verkar tro.

Tanken att någon på kolozzeum inte skulle banga ur innan överträning inträffar är aningens tramsigare. http://www.doctorhartmanblog.com/2011/07/overtraining-vs-under-recovery.html

kettlebellGuden
2011-07-08, 21:53
Tanken att någon på kolozzeum inte skulle banga ur innan överträning inträffar är aningens tramsigare. http://www.doctorhartmanblog.com/2011/07/overtraining-vs-under-recovery.html

Om något verifierar din länk att fenomenet inte enbart uppstår hos elitidrottare. Thx.

ceejay
2011-07-08, 21:55
Om något verifierar din länk att fenomenet inte enbart uppstår hos elitidrottare. Thx.

Dock har ju tråden inget med att fenomenet existerar att göra. Du kom in och slängde in ett inlägg endast för att påpeka att det finns.

Crocker
2011-07-08, 22:00
allvarligt talat, den här tanken att överträning skulle vara något som bara händer elitidrottare är så tramsig. Pröva något enkelt som hyfsat hårt aktivt jobb, 3-4 timmar kampsport 4-5 dagar i veckan + 3-4 tunga gympass i några år och återkom sen och berätta för mig hur överträning inte uppstår om man inte är elitidrottare.

Det krävs, mao, inte så jäkla mycket för att bli övertränade som maffian här verkar tro.
Been there, done that. :-)

6h jobb 2h cykling 30 min gym 1 löppass och rehabpass. 4 gånger i veckan 6 veckor, gick hur bra som helst. Mer mat så funkar(de) det.

kettlebellGuden
2011-07-09, 08:35
Dock har ju tråden inget med att fenomenet existerar att göra. Du kom in och slängde in ett inlägg endast för att påpeka att det finns.

Som reaktion på pialia som påstår att det inte existerar hos folk som inte är elitidrottare.

Jag kom nog in i tråden en bra bit innan dess, för övrigt. Har du läst tråden?

kettlebellGuden
2011-07-09, 08:35
Been there, done that. :-)

6h jobb 2h cykling 30 min gym 1 löppass och rehabpass. 4 gånger i veckan 6 veckor, gick hur bra som helst. Mer mat så funkar(de) det.

Äpple och päron.

mikaelj
2011-07-09, 09:28
Ackumulerad stress kan definitivt ta knäcken på en även som icke-elitidrottare. Om det sedan är "överträning", "overreaching" eller vad man nu vill ge det för ett namn, så kan man definitivt bli sliten i veckor även när man slutat med all aktivitet.

Kronisk stress är inget bra, det vet väl alla?

Lillgrabben
2011-07-09, 10:02
Been there, done that. :-)

6h jobb 2h cykling 30 min gym 1 löppass och rehabpass. 4 gånger i veckan 6 veckor, gick hur bra som helst. Mer mat så funkar(de) det.



Jag tycker mig minnas att du är tämligen ung & troligen inte tränat så jättelänge, dvs du är ung / fräsch & kroppen är "i balans"! I mina ögon hade det varit bättre om du skrev "för MIG så funkade det, den perioden jag gjorde så". En person i din ålder har ju alla förutsättningar med BRA återhämtning osv, med allt vad det medför!

För någon som tränat längre, uppnått lite högre nivå, arbetar hela året & även - förmodligen - har sämre fysisk återhämtning kan man inte bara säga "mer mat så funkar det".

Att samla en massa stresspoäng på hög en längre tid är troligen inte optimalt, på något sätt, däremot kan man få det att funka.

creperiet
2011-07-09, 10:19
Att samla en massa stresspoäng på hög en längre tid är troligen inte optimalt, på något sätt, däremot kan man få det att funka.

Bra där. Det är en sak att stressa kroppen hårt i en, två veckor och en helt annan att göra det månader i sträck.

ChrisDEFC
2011-07-09, 10:30
Stress är djävulen och i kombination men för lite mat och relativt mycket träning så mår man inte så bra. Skulle dock inte kalla det överträning även om det va det jag trodde att det var när jag råkade ut för det. Så länge man får i sig mycket mat, sover okej och inte stressar sig galen så ska det nog funka med rätt stor träningsmängd.

kwame
2011-07-09, 10:38
Jag har ett väldigt fysiskt jobb, jobbar på en betongfabrik 8h varav jag jobbar in 30 minuter rast. Sedan brukar jag åka hem och äta lite, vila 1h sen dra ner och köra ett hårt gympass vilket jag gjorde cirka 5-6 dagar i veckan.

Under den här perioden (som jag haft senaste typ året) har jag vart sjuk VÄLDIGT ofta. Annars brukar jag aaaaaldrig vara sjuk, men nu har jag kunnat va sjuk cirka 1 gång i månaden och ibland 2. Vad tror ni det kan bero på? Jag har inte fått ont i leder eller någon annanstans på kroppen, förutom knäet men det var pga felaktigt utförande på knäböjen tror jag, men det är bra nu det med. Och har även ökat bra i allting också.

Crocker
2011-07-09, 10:44
Jag tycker mig minnas att du är tämligen ung & troligen inte tränat så jättelänge, dvs du är ung / fräsch & kroppen är "i balans"! I mina ögon hade det varit bättre om du skrev "för MIG så funkade det, den perioden jag gjorde så". En person i din ålder har ju alla förutsättningar med BRA återhämtning osv, med allt vad det medför!

För någon som tränat längre, uppnått lite högre nivå, arbetar hela året & även - förmodligen - har sämre fysisk återhämtning kan man inte bara säga "mer mat så funkar det".

Att samla en massa stresspoäng på hög en längre tid är troligen inte optimalt, på något sätt, däremot kan man få det att funka.
Jag har tränat i ungefär 6-7 år.

Eddie Vedder
2011-07-09, 10:45
Jag har tränat i ungefär 6-7 år.

Oavsett vilket så har han väl rätt om åldern? Och det går aldrig att utgå från den åldern och säga att "det går bra att träna..." för i ungdomsår kan man ju träna helt sanslöst mycket och leva på Oboy och Skogaholmslimpa.

kettlebellGuden
2011-07-09, 10:50
Jag har ett väldigt fysiskt jobb, jobbar på en betongfabrik 8h varav jag jobbar in 30 minuter rast. Sedan brukar jag åka hem och äta lite, vila 1h sen dra ner och köra ett hårt gympass vilket jag gjorde cirka 5-6 dagar i veckan.

Under den här perioden (som jag haft senaste typ året) har jag vart sjuk VÄLDIGT ofta. Annars brukar jag aaaaaldrig vara sjuk, men nu har jag kunnat va sjuk cirka 1 gång i månaden och ibland 2. Vad tror ni det kan bero på? Jag har inte fått ont i leder eller någon annanstans på kroppen, förutom knäet men det var pga felaktigt utförande på knäböjen tror jag, men det är bra nu det med. Och har även ökat bra i allting också.

Jag tror väldigt mycket på för dålig återhämtning i förhållande till din aktivitet här.

Att köra 5-6 dagar i gymmet kanske inte alls är det bästa för din utveckling? 2-3 dagar 20rep squat, och släng in chins+bänk direkt efter böjen. Det är ju bara 6 veckor det rör sig om ändå? Inte rimligt att du tappar enorma mängder styrka.

Crocker
2011-07-09, 10:52
Oavsett vilket så har han väl rätt om åldern? Och det går aldrig att utgå från den åldern och säga att "det går bra att träna..." för i ungdomsår kan man ju träna helt sanslöst mycket och leva på Oboy och Skogaholmslimpa.
Ok, jag fick väl inte riktigt fram min poäng märker jag. Jag menar inte att folk ska/kan träna stenhårt i perioder.
Det jag menar är att man egentligen att folk fungerar olika, och att man ska lära känna sin kropp riktigt bra och inte gå på någon tumregel på 72h vila av stora muskelgrupper om man känner sig pigg och fräsch ex. Men om man behöver 72h vila, så why not?

Och nej, jag blir lätt sliten och kan inte träna speciellt mycket. 3-4 styrkepass och 1 konditionspass är nog max för att vara i topptrim vid kcal+.

Eddie Vedder
2011-07-09, 10:54
Ok, jag fick väl inte riktigt fram min poäng märker jag.
Det jag menar är att man egentligen att folk fungerar olika, och att man ska lära känna sin kropp riktigt bra och inte gå på någon tumregel på 72h vila av stora muskelgrupper om man känner sig pigg och fräsch ex. Men om man behöver 72h vila, så why not?

Ja där håller jag med helt. :) Jag missuppfattade dig då antagligen. För man kan inte säga att det funkar och utgå från en 15-16-åring helt enkelt. Oavsett om det är du eller om det är jag i den åldern.

Jag är ju inte direkt lastgammal nu om man säger så. ;) Men ändå har jag fått känna på sjuka bakslag sedan någon månad tillbaka på grund av stressrelaterade orsaker. Då är det inte för mycket träning och för lite mat som är orsaken utan allt annat. Ingen kan bulka sig ur kronisk stress och depressivitet.

kwame
2011-07-09, 11:00
Jag tror väldigt mycket på för dålig återhämtning i förhållande till din aktivitet här.

Att köra 5-6 dagar i gymmet kanske inte alls är det bästa för din utveckling? 2-3 dagar 20rep squat, och släng in chins+bänk direkt efter böjen. Det är ju bara 6 veckor det rör sig om ändå? Inte rimligt att du tappar enorma mängder styrka.

Mjo, får ju se nu hur frisk jag håller mig under 20-rep squat tiden :)