handdator

Visa fullständig version : Inflamation i AC-ledenm, vad ska jag träna då?


kermit4
2011-07-08, 13:41
Tjena! Började för några månader att köra dips i mitt träningspass och nu så har jag fått inflamation i ac-leden.

Vad ska jag göra nu i ca 2 veckor då jag kommer att äta voltaren och fick rekomendationen att inte anstränga den på ca 2 veckor.

Jag kommer kunna köra ben och några ryggövningar (ländryggen).
Några tipps på övningar man kan köra?

Går det bra att påbörja en deff och köra mkt cardioträning då jag inte kan köra många styrkeövningar. Eller kommer det att bryta ner musklerna?

kermit4
2011-07-08, 16:44
Någon som kan flytta tråden, ligger helt fel!

Jobo
2011-07-09, 15:45
Varför ligger tråden fel? Det är väl din axelskada som är upphovet till din frågeställning angående eventuell muskelförlust vid utebliven träning.
Om det nu är så att AC-leden är den smärtande strukturen i axeln räcker det ju inte med att köra antiinflamm. i två veckor och sen köra på som vanligt. Det krävs nog en rejäl inventering av de övningar du kör och HUR du utför dem.
Två veckor utan rejäl överkroppsträning kommer inte att få dig att tappa all massa på överkroppen om du äter bra samtidigt. Sen tycker jag du ska uppsöka en sjukgymnast för att undersöka axelfunktionen, du har ju fått din smärta i axeln av någon anledning (brister i rörelsemönster, muskelobalans, tex svag serratus anterior kontra övre trapezius mm.) Vidare kan du ju köra övningar för armar/överkropp som inte gör ONT, men militärpress, bänkpress, chins ska du nog undvika initialt OM det nu är AC-ledsproblem.
Boka tid hos sjukgymnast på måndag för bedömning.
Lycka till

kermit4
2011-07-09, 21:29
Felet ligger i mina dips, där jag antagligen har lastat på lite väl mkt vikt. Det är samma axel som jag fick problem med för nästa ett år sedan och höll på i ca 4 månade med rehab. Så jag kommer nog att se över mina dips eller sluta med dom helt.

Jag har ju nu äte voltare i 3 dagar nu och det känns mkt bättre då jag slutade träna så fort jag fick känningar. Ska ta det lugnt i en vecka nu.

Men en fråga är, om jag nu inte kommer kunna träna överkropp "riktigt" på ett tag. Kommer jag då att tappa mer i muskelmassa om jag börjar deffa och köra mkt cardioträning istället för att hålla mig på kcal nivå och träna ben och andra övningar som jag kan köra under "rehab" tiden?

limenka
2011-07-10, 01:17
Felet ligger i mina dips, där jag antagligen har lastat på lite väl mkt vikt. Det är samma axel som jag fick problem med för nästa ett år sedan och höll på i ca 4 månade med rehab. Så jag kommer nog att se över mina dips eller sluta med dom helt.

Jag har ju nu äte voltare i 3 dagar nu och det känns mkt bättre då jag slutade träna så fort jag fick känningar. Ska ta det lugnt i en vecka nu.

Men en fråga är, om jag nu inte kommer kunna träna överkropp "riktigt" på ett tag. Kommer jag då att tappa mer i muskelmassa om jag börjar deffa och köra mkt cardioträning istället för att hålla mig på kcal nivå och träna ben och andra övningar som jag kan köra under "rehab" tiden?

Ja.