handdator

Visa fullständig version : Långa träningspass


KCoy
2011-07-08, 11:00
Jag har blivit väldigt intresserad av lite längre träningspass, har tränat ganska hårt ganska länge och jag har varierat min träning extremt varierande, simning, löpning, marschträning, löpning med och utan kängor, intervallträning, styrketräning med och utan vikter. Jag har också kört väldigt oregelbundet.

Nu får jag ingen träningsverk längre vilket är ett jävligt dåligt tecken i min värld. Nu provade jag ett nytt monsterpass i veckan där jag blandade några träningsformer och körde ganska högintensivt i strax under 3h. Det positiva var att jag fick träningsverk,

Men jag undrar om det finns folk här på forumet som har erfarenhet själva av att träna under en längre tid? Hur ofta man klarar av att träna så och hur långa pass man kan köra osv ?

Min målbild med träningen är ju att kunna arbeta under en längre tid i ganska högt tempo, ni triathleter och multisportare lär ha en hel del erfarenhet av ämnet, hoppas min fråga nådde fram , MVH

pialia
2011-07-08, 11:07
Träningsvärk är inget tecken på hur bra eller lyckad träningen var. Mina tyngdlyftarpass brukar ligga mellan 2-3 timmar och jag tränar 6-7 dagar i veckan. Dom enda gångerna jag får träningsvärk är när jag vilat under en längre period och drar igång med träningen igen. Jag ser inte träningsvärk som någon form av progression, utan snarare bara nåt irriterande som hindrar mig från att träna fullt ut nästa gång(oftast pga stelhet/ömhet.)

HulkH
2011-07-08, 11:11
Träningsvärk är som sagt inget sätt att bedöma hur bra du har tränat.
Är man ovan vid någon sorts övning eller träningsätt så brukar man kunna få träningsvärk.


Gillar du att träna länge så ge de ett försök, se dock till att kroppen får vila ordentligt.

KCoy
2011-07-08, 11:19
Okej! Det där med träningsverk var något helt nytt för mig, har alltid hört att det är det som är själva meningen med träningen för att om man får träningsverk så har man då lyckats "chocka kroppen" och att det va det som träning gick ut på. Men då får jag visst tänka om lite där, men tack för tips och upplysningar =)

ceejay
2011-07-08, 11:24
Kolo hjälper dig! :) Nu vet du bättre

Everest
2011-07-08, 11:26
Kör en del cykelpass på 6-7 timmar men träningsvärken blir inte direkt värre pga längden på passet tycker jag. Däremot är det mer slitsamt och kräver mer återhämtning.

Att vägga på cykel är det jobbigaste som finns, långsamt långsamt hålls kroppen igång av att rulla fram och sen BAM! In i väggen och då är det bara att lägga sig i ett dike och vila o äta :D

Det pratas ofta om långa pass negativa inverkan på muskelmassan och styrka osv (speciellt här på kollo) men utan riktigt långa pass så kommer man aldrig att bli uthållig

KCoy
2011-07-08, 11:55
Funderar på att köpa en cyckel faktiskt, lär väl bli nån från biltema(för att jag är så jävla snål). Långa hårda pass ska väl i teorin bryt ner kroppen men det är väl bara kolla på hur det är i militären, där kan ju vissa veckor vara extremt intensiva och väldigt kärva, men folk växer ju på sig rätt ordentligt ändå, framförallt får man ju en gedigen uthållighet. Något annat jag funderat på är att man kanske delar upp det där stora träningspasset till 3 separata pass och så kör man dom under samma dag, då kan man ju äta rätt efter och innan osv. Jaa det är ett ganska komplext ämne helt enkelt