handdator

Visa fullständig version : Bärbar dator seg över en natt


Exhale_
2011-07-07, 23:45
Vete fanken vad som har hänt med min bärbara dator. Över natten har den blivit läskigt seg men bara vid uppstart och avstängning av datorn. Att starta upp datorn tog förr knappt en minut men tar nu ett par minuter. Vad kan detta bero på tror ni?

Sonny.
2011-07-08, 01:08
Operativsystem vilket?

Timme
2011-07-08, 02:37
Att det inte är en Mac

Juxta
2011-07-08, 08:42
Att det inte är en Mac

Vilken jäkla 80-talsmyt. ;)

Dom enda datorerna som krashar här på jobbet är 3 Mac:ar plus en gammal XP-dator.

PRound
2011-07-08, 09:36
Öppna kör och skriv mscofig. Gå till autostart och bocka ur program som du inte vill starta samtidigt som datorn startar. Sen kan du defragmentera och lite såna saker.

King Grub
2011-07-08, 09:36
Öppna kör och skriv mscofig. Gå till autostart och bocka ur program som du inte vill starta samtidigt som datorn startar.

Irrelevant i sammanhanget. Det har inte dykt upp ett dussin program över natten som lägger till minuter i uppstart.

kaer
2011-07-08, 09:41
Har du lagt in några windows updates nyligen?

Får för mig att båda mina datorer (win7) segat till sig rejält när jag la in en hel hoper updates förra eller förr-förra veckan.

King Grub
2011-07-08, 09:42
Om inget gick allvarligt fel under uppdateringen skall det bara påverka den första uppstarten efter uppdateringarna.

Exhale_
2011-07-08, 11:51
Sorry, det är Win7.
Har inte installerat några speciella uppdateringar via Windows Update på sistone.
Den står och tuggar med Windows-loggan vid uppstart i ca två minuter och sen får jag klicka i lösenordet och sen står den och tuggagr ytterligare en minut. Vete fan vad det kan bero på.

King Grub
2011-07-08, 11:52
Några felmeddelanden i loggboken?

Exhale_
2011-07-08, 13:43
Några felmeddelanden i loggboken?

Massor :P Något speciellt jag ska leta efter. Jag har aldrig använt loggboken så jag är lite ovan.

Sniggel
2011-07-08, 14:12
Har för mig att liknande problem kunde uppstå (seg uppstart) när det av någon anledning aktiverats att datorn ska roota från USB. Kollai BIOS om USB ligger hårddisk i boot order.
Detta beror givetvis på var den är slö. Om den står o "tuggar" när windows startar är det nåt annat.

Exhale_
2011-07-08, 14:40
Har för mig att liknande problem kunde uppstå (seg uppstart) när det av någon anledning aktiverats att datorn ska roota från USB. Kollai BIOS om USB ligger hårddisk i boot order.
Detta beror givetvis på var den är slö. Om den står o "tuggar" när windows startar är det nåt annat.

Den rootade från USB så jag ändrade och nu känns den snabbare. Känns dock inte lika snabb som tidigare men det kan vara inbillning också. TACK!

Sniggel
2011-07-08, 15:07
Va bra att det hjälpte. Boota menade jag btw, men det fattade du :P

King Grub
2011-07-08, 15:19
Massor :P Något speciellt jag ska leta efter. Jag har aldrig använt loggboken så jag är lite ovan.

Främst Programhändelser och Systemhändelser vid tidpunkterna för uppstart och avstängning.

Exhale_
2011-07-22, 23:00
Jag är tillbaka då min dator blev mindre seg för ett par dagar men sen några dagar tillbaka är den oerhört seg igen.

Loggboken:

Programhändelser
Varning x 2 -> Hanteringstjänsten för klientvirtualisering

Systemhändelser
Fel Service Control Manager - Windows Update
Varning TIMEOUT<consent.exe> C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\ink\tiptsf.dll
Fel En timeout (30000 ms) inträffade vid väntan på transaktionssvar från tjänsten eventlog.
Varning TIMEOUT<msdt.exe> C:\Windows\System32\msftedit.dll
Fel Tjänsten Windows Media Player Network Sharing Service kunde inte startas på grund av följande fel:
Tjänsten svarade inte på start- eller kontrollbegäran i tid.
Fel En timeout (30000 ms) inträffade vid väntan på att tjänsten Windows Media Player Network Sharing Service skulle ansluta.
Fel Tjänsten ReadyComm.DirectRouter kunde inte startas på grund av följande fel:
Det går inte att hitta filen.
Fel En timeout (30000 ms) inträffade vid väntan på att tjänsten Microsoft .NET Framework NGEN v4.0.30319_X86 skulle ansluta.
Varning TIMEOUT<updaterstartup> C:\Windows\SysWOW64\shell32.dll
Fel Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:
cdrom
Varning TIMEOUT<rundll32.exe> C:\Windows\System32\ntdll.dll
Varning TIMEOUT<explorer.exe> C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RAVCpl64.exe
Fel {Registernyckel återställdes} Registernyckeln: \??\C:\Users\Pato\AppData\Local\Microsoft\Windows\ UsrClass.dat var skadad och har nu återställts. Vissa data kan ha förlorats.

Det var i princip vad som hänt sedan uppstart.