handdator

Visa fullständig version : Om man äter innan träning, hur påverkar det behovet av mat efter?


Trashcan
2011-07-07, 21:40
Käkade en jätteportion ärtsoppa vid 18.30-19.15 eller nåt, och fick för mig att dra och träna 19.45. Marklyft + ärtsoppa var inte helt hundra, men det är en annan historia. Jag funderar lite över hur det påverkar maten efter passet. Det kan ju knappast vara lika viktigt med mat efter passet om man tryckt som fan innan. Finns det något intressant att säga om mat innan passet och vad som blir annorlunda?

Ola Wallengren
2011-07-08, 08:19
En svår fråga att svara på, speciellt om du syftar på långsiktig muskeltillväxt.

För att bygga muskler behövs primärt träning, protein och energi. I samband med träningen är protein det viktigaste men på något längre sikt kan man inte bortse från energitillförseln.
En stor portion ärtsoppa är för mig ungeför 500g, dvs 425 kcal och ca 30g protein. Den proteinmängden bör vara tillräcklig för att täcka de "proteinbehov" man kan tänkas ha i samband med träningen. Grovt räknat så är hastigheten på magsäckstömningen och upptaget i kroppen ca 1-2 kcal/min. Detta gör att det tar ca 3-4 timmar för ärtsoppan att tas upp och förbrukas. Energimässigt kanske man förbrukar mer på denna tid men det kan man lätt kompensera vid senare måltider.
Under träningen så är proteinsyntesen undertryckt (förmodligen pga av energibrist) och det är inte förrän ca 1 tim efter passet som den börjar ta fart. Räknar man med att man äter 1 tim före passet, tränar 1 tim och tar 1 tim på sig inför näsdta måltid så ahr vi ju ca 3 tim, vilket passar ganska bra med tiden för ärtsoppan att tas upp. Magen kanske inte är helt tom så om man häver i sig EAA eller vassle 1 tim efter passet så kanske upptaget blir något långsammare men om det är något att bry sig om är svårt att svara på säkert.

Fredron
2011-07-08, 10:25
En svår fråga att svara på, speciellt om du syftar på långsiktig muskeltillväxt.

För att bygga muskler behövs primärt träning, protein och energi. I samband med träningen är protein det viktigaste men på något längre sikt kan man inte bortse från energitillförseln.
En stor portion ärtsoppa är för mig ungeför 500g, dvs 425 kcal och ca 30g protein. Den proteinmängden bör vara tillräcklig för att täcka de "proteinbehov" man kan tänkas ha i samband med träningen. Grovt räknat så är hastigheten på magsäckstömningen och upptaget i kroppen ca 1-2 kcal/min. Detta gör att det tar ca 3-4 timmar för ärtsoppan att tas upp och förbrukas. Energimässigt kanske man förbrukar mer på denna tid men det kan man lätt kompensera vid senare måltider.
Under träningen så är proteinsyntesen undertryckt (förmodligen pga av energibrist) och det är inte förrän ca 1 tim efter passet som den börjar ta fart. Räknar man med att man äter 1 tim före passet, tränar 1 tim och tar 1 tim på sig inför näsdta måltid så ahr vi ju ca 3 tim, vilket passar ganska bra med tiden för ärtsoppan att tas upp. Magen kanske inte är helt tom så om man häver i sig EAA eller vassle 1 tim efter passet så kanske upptaget blir något långsammare men om det är något att bry sig om är svårt att svara på säkert.

En fråga bara för att jag är intresserad.
1-2kcal/min blir 1440-2880kcal/dygn och den senare siffran är ju inte på något vis en gräns på hur mycket energi kroppen kan ta upp på ett dygn. Så siffran du presenterade är det en genomsnittssiffra? och hur förändras det om man äter mer, tvingas magen jobba hårdare eller är den effektivare även i vanliga fall men eftersom många äter 1440-2880kcal/dygn så översätter man det till att magsäcken bara klarar 1-2kcal/min?

Ola Wallengren
2011-07-08, 11:12
Någonstas mellan 1-2 kcal/min är oftast det man observerar i magsäckstömningsstudier. Det finns många saker som påverkar magsäckstömningen och en är precis som du observerat hur mycket man äter (totalt och per måltid, både i gram och kcal). Energiintag över 2880 kcal/dygn är ju inte ovanliga på något sätt, så visst kan tömningshastigheten vara högre.
Det jag refererar till är främst tömningshastigehten av det man brukar kalla "fast föda". Flytande tömmer sig generellt sett snabbare.

vicarious
2011-07-08, 13:11
Väldigt intressant, har funderat över det här själv. Man börjar ju oundvikligen fundera över hur nödvändigt/onödigt det är med aminosyror eller proteinpulver i samband med passet om man har ätit innan man tränar.