handdator

Visa fullständig version : Vad händer om man ignorerar fraktur?


jimmyboy
2011-07-07, 21:37
Har alltid undrat och inte riktigt kunna hitta nå bra svar. Vad händer om man ignorerar typ ett brutet ben i kroppen? Visst läker det fel och kan se illa ut? Vad händer om man ignorerar en liten spricka? Gör man ens någonting åt dem? (gips, bandage mm.)

ceejay
2011-07-07, 21:50
jag fick en liten spricka i en kota, var bara o vänta på att den skulle läka. Kunde dock köra på med gymmet enligt ortopeden fast det gjorde ont :O

C.E.J.
2011-07-07, 21:55
Sprickor är det "bara" att vänta på att de läker. Om frakturer inte behandlas kommer det läka dåligt, till en biomekaniskt sämre "konstruktion". Är det just benen (legs) så kommer stans och gång bli ojämn så du kommer få ont av de anledningarna. Läks det riktigt dåligt kan benet "skava" mot huden.

mezmerize
2011-07-07, 22:45
Jag har en obehandlad fraktur på ett ben i foten, körde omkull på mc för 10 år sen, dom såg inget på röntgen utan det upptäcktes ca ett halvår senare på magnetröntgen.
Så det läkte i leden och rör sig i brottet istället.
Har lite nedsatt rörlighet, kan va lite problem att träna vader ibland, blir fel vinkel på foten.
Sen om jag t.ex har spelat innebandy så blir jag väldigt stel efteråt.
Men i allmänhet inga större problem, gå, springa o cykla funkar bra.

Herr Oberst
2011-07-07, 22:52
Beror helt på vilken typ av fraktur du har samt vilket ben som är drabbat

jimmyboy
2011-07-08, 04:45
Okej, intressant! Kom nämligen upp på diskussion häromdagen och började fundera igen. Det var angående att strunta i att gå och få handen gipsad när man skadar sig, visst det är ju inte smart, men inte "jättefarligt" om jag nu förstått det rätt?

Mago
2011-07-08, 04:51
Sprickor i revben och annat krafs skulle jag inte bry mig om att kolla upp, men frakturer i handen skulle jag verkligen inte bara låta läka utan att uppsöka läkare. Nedsatt handfunktion kan vara fruktansvärt handikappande.

IronBug
2011-07-08, 06:43
Skilj på fraktur och fissur.

jimmyboy
2011-07-08, 08:23
Skilj på fraktur och fissur.

Utveckla gärna :)

Börje H
2011-07-08, 10:21
Du måste, som sagt, skilja på fissurer (sprickbildningar) och rena frakturer. När det gäller sprickor så är ju dessa naturligtvis mindre beroende av fixation, med gips eller skruvar. Givetvis beroende på lokalisation, men många sprickor och odislocerade frakturer klarar sig utmärkt utan fixering. Om du ignorerar en sådan så är det noh inga som helst problem. Du har ont i några veckor, fine. Det finns ju även en mängd olika typer av frakturer. Flikar in en bild nedan med några exempel. Man kan ju snabbt räkna ut att komminuta (flerfragment/splitrade) frakturer nog är särskilt svåra att ignorera. Om man så gör så kan allvarliga felställningar uppstå vid läkning.

http://www.internetmedicin.se/images/uploads/Underben_bild2.gif

Fartman
2011-07-08, 10:45
Okej, intressant! Kom nämligen upp på diskussion häromdagen och började fundera igen. Det var angående att strunta i att gå och få handen gipsad när man skadar sig, visst det är ju inte smart, men inte "jättefarligt" om jag nu förstått det rätt?

Har nog gjort just det, "slog sönder" handen och tyckte det var för pinsamt/jobbigt att gå till doktorn. Nu vet jag inte alls om nått var brutet osv men nånting böjdes ordentligt typ mitt i handen och handen var deformerad en stund för att sen böjas tillbaka till normalt, jag tog typ till lipen av smärta! Sen svullnade den upp som satan och var typ oanvändbar i nån vecka sen gradvis mindre sämre. Jag tänkte typ att dom ändå bara skulle gipsa mig och jag ville inte ha nått gips :D Hade asdåligt grepp ett bra tag (typ en hel sommar) men nu är den som förr, om inte tom bättre. Men man bör väl egentligen kolla upp det.

Ahead Of The Pack
2011-07-08, 12:19
Jag var omedveten om att jag hade brutit ett ben i handen. Jag bröt vänster ringfinger kraftigt bakåt men var inte säker på om det var brutet eller ej, trodde att det kunde vara stukat också. Jag ringde sjukvårdsupplysningen men dom tyckte att jag skulle gå till min vårdcentral om problemen kvarstår. Handen värkte och jag kände som en hård knöl i svulnaden och efter någon vecka då jag inte hade blivit av med problemen kontaktade jag vårdcentralen och fick en tid någon vecka senare. Fick därifrån en tid till röntgen ytterligare någon vecka senare och där upptäcktes att jag hade brutit mellanhandsbenet och att det hade läkt ihop ca 5mm omlott. Ortopeden konstaterade att var såpass läkt att de skulle behöva knäcka upp det igen för att lägga rätt det så gjordes den bedömningen att jag fick avakta och se om jag skulle få problem.
Som tur är har jag inte fått några problem med greppet i den handen, det enda som är att knogen är insjunken i handen och att det fingret inte räcker ut lika lågt som motsvarande finger på andra handen.
Men jag har haft tur, jag kunde lika gärna ha fått stora problem med greppet i den handen. Så mitt tips är att omedelbart uppsöka vård så att det går att korrigera brottet innan det läker ihop.