handdator

Visa fullständig version : Mindre belastning på ländryggen...


CharlieBB
2011-07-07, 21:02
Hejsan!

Har under en längre tid haft ont i ryggen och har därför inte kunnat köra min favo rygg-övningar, Marklyft och stångrodd :(.

Undrar om det finns något sätt att köra NÅGON av dessa övningar utan att belasta ländryggen alls, eller iaf inte "mycket".

mvh

Sheogorath
2011-07-07, 22:18
Du bör ju få kollat dina problem, först och främst. Med det sagt så: sumomark belastar ländryggen lite mindre än vanliga, och stångrodd kan bytas ut mot maskinrodd med bröstplatta.

CharlieBB
2011-07-07, 22:56
Du bör ju få kollat dina problem, först och främst. Med det sagt så: sumomark belastar ländryggen lite mindre än vanliga, och stångrodd kan bytas ut mot maskinrodd med bröstplatta.

Working on it as we speak ;) neh, men har beställt tid hos sjukgymnast...20dagar kvar -.- sinnessjuk långt kvar.

Kör för tillfället Bredalastdrag, kabelrodd och hantelrodd för rygg, icke så skoj ).

JONA5
2011-07-08, 00:05
Kan bara hålla med tidigare inlägg, du måste kolla upp det.

Jag hade tidigare problem med just ländryggen, gillade inte att knapra piller så hade ont hela tiden, drog på mig en inflammation som var svår att bli av med.

Men efter två kurer antiinflammatoriskt och med ett bättre stretch schema (höftböjarna framtill hade stor påverkan på ländryggen) så blev jag bra igen.

Lycka till!

Supermicke
2011-07-08, 09:34
istället för stångrodd kan du köra något liknande av det här

O8u6Z1UjQXs

ceejay
2011-07-08, 10:02
eller pendlayrodd, jag tycker såna är mkt skönare än vanliga roddar, samt att jag tycker att de skonar ländryggen mer

CharlieBB
2011-07-08, 18:18
Kan bara hålla med tidigare inlägg, du måste kolla upp det.

Jag hade tidigare problem med just ländryggen, gillade inte att knapra piller så hade ont hela tiden, drog på mig en inflammation som var svår att bli av med.

Men efter två kurer antiinflammatoriskt och med ett bättre stretch schema (höftböjarna framtill hade stor påverkan på ländryggen) så blev jag bra igen.

Lycka till!

Som sagt, har kontaktat sjukgymnast men fick inte en tid för ens 27nde.

Tack tack! :)


istället för stångrodd kan du köra något liknande av det här

O8u6Z1UjQXs

Finns tyvär inte en sådan hög bänk på mitt gym, grymt förslag though!

eller pendlayrodd, jag tycker såna är mkt skönare än vanliga roddar, samt att jag tycker att de skonar ländryggen mer

Är pendlayrodd när man står framåt lutat i 90grader? Tror inte jag klarar det...-ovig-.

Tolkia
2011-07-08, 20:51
Du börjar i fel ände. Om det skall hålla på sikt måste du lösa problemet, d.v.s. ta reda på varför det gör ont och göra något åt det, istället för att försöka fuska dig runt och träna på skadan för att det känns roligare. Låt favoritövningarna vara tills du får träffa sjukgymnasten; om tjugo dagar är så länge att du dör utan marklyft har du större problem än ont i ryggen.

Det är mycket möjligt att du helt enkelt är för svag i bålen för att kunna köra marklyft och rodd på de vikter du vill köra på. Om det är så, kommer sjukgymnasten garanterat att hitta det och ge dig övningar för att åtgärda detta.

CharlieBB
2011-07-08, 21:07
Du börjar i fel ände. Om det skall hålla på sikt måste du lösa problemet, d.v.s. ta reda på varför det gör ont och göra något åt det, istället för att försöka fuska dig runt och träna på skadan för att det känns roligare. Låt favoritövningarna vara tills du får träffa sjukgymnasten; om tjugo dagar är så länge att du dör utan marklyft har du större problem än ont i ryggen.

Det är mycket möjligt att du helt enkelt är för svag i bålen för att kunna köra marklyft och rodd på de vikter du vill köra på. Om det är så, kommer sjukgymnasten garanterat att hitta det och ge dig övningar för att åtgärda detta.

Jag kommer få hjälp av en sjukgymnast om 20 dagar som sagt, ville till dess ha lite tips på modifikationer man kan göra för att kunna köra mina "favorit" övningar så nära som möjligt iaf. Har ju fått ett par övningar som påminner om just stångrodd som inte verkar belasta ländryggen alls och då skadar det ju inte att köra den/dom. Så no cheating here.

Har aldrig nämt att jag kommer dö om jag inte kör marklyft under dessa 20dagar, frågade om det fanns någon möjligthet att utföra någonslags liknande övning UTAN att skada ryggen mer vilket var en impuls grej igår då jag var sjukt sugen på något liknande.

Förstår inte varför du tog upp det...Har inte utalat mig om att jag skadade mig pga marklyft eller rodd.