handdator

Visa fullständig version : Kaffe, en myt eller inte?


sii
2011-07-07, 20:03
Av en hel del folk, ja en hel del så har jag fått höra att man ej ska ta kaffe då man tränar, ingen anledning har jag fått men det lär vara riktigt dåligt att ta kaffe.

Kaffe med socker lär vara ännu sämre, en riktig dålig kombination, kaffe innehåller ju bara rent koffein från kaffebönor? jag tycker kaffe inte borde ge någon negativ fördel till träning.

Så stämmer det eller inte? själv tycker jag att kaffe är helt okej. En fin uppiggande effekt till träning, socker vet jag inget om, lite socker kan väl ej skada och man blir ju piggare av de med.

Majsan1986
2011-07-07, 20:10
Jag tror inte att kaffe vid träning är farligt.. Koffeinet har en liten förhöjande effekt på förbränningen men i övrigt borde det inte påverka nämnvärt. Att tänka på är väl dock att det är ganska vätskedrivande och om man tränar hårt bör man dricka två glas vatten per kopp kaffe.

vicarious
2011-07-07, 20:14
Var i hela friden har du hört detta?

Din rubrik är helt värdelös förresten. Nej, kaffe är ingen myt utan högst verkligt.

sii
2011-07-07, 20:16
Haha notera ett , om de satt ihop skulle den har varit värdelös, ja verkligen. Ja från en hel har jag hört det, tränare, kompisar, flyktingar.

NoPainNoGain
2011-07-07, 20:17
Att tänka på är väl dock att det är ganska vätskedrivande och om man tränar hårt bör man dricka två glas vatten per kopp kaffe.

Det är dock en myt.

vicarious
2011-07-07, 20:19
Det är dock en myt.

+1. Kaffe tillför alltid mer vätska än det "driver ut."

Trance
2011-07-07, 20:20
Blanda inte kaffe och kreatin kanske?

sii
2011-07-07, 20:21
Så de är bara att dricka på då? bra pigg effekt före träning, också?

Majsan1986
2011-07-07, 20:26
+1. Kaffe tillför alltid mer vätska än det "driver ut."

Ahaaa! Då har jag lärt mig något nytt! :)

Pepz
2011-07-07, 20:28
, kaffe innehåller ju bara rent koffein från kaffebönor?.

nej koffein är bara ett av massa ämnen som kaffe innehåller.

sii
2011-07-07, 20:40
nej koffein är bara ett av massa ämnen som kaffe innehåller.

Hmm, så har dom tillsatt koffein då eller vad menar du? kommer de inte från kaffebönor? :confused:

vicarious
2011-07-07, 20:40
Hmm, så har dom tillsatt koffein då eller vad menar du? kommer de inte från kaffebönor? :confused:

Jo men kaffe innehåller inte BARA koffein utan även andra ämnen också, precis som Pepz skrev. Läs.

sii
2011-07-07, 20:46
Ja men mestadels innehåller ju de koffein, vilka faktorer skulle påstås vara negativa då om koffeinet inte var där.

Fredrik_S
2011-07-07, 20:52
Ja men mestadels innehåller ju de koffein, vilka faktorer skulle påstås vara negativa då om koffeinet inte var där.

Nej det innehåller EXTREMT lite koffein procentuellt sett ca 1% i bönan och mindre än en tiotusendel i färdigbryggt

Fjällbrynt
2011-07-07, 20:56
Jag tror inte att kaffe vid träning är farligt.. Koffeinet har en liten förhöjande effekt på förbränningen men i övrigt borde det inte påverka nämnvärt. Att tänka på är väl dock att det är ganska vätskedrivande och om man tränar hårt bör man dricka två glas vatten per kopp kaffe.
Citat från Anna Skipper?

Ronn
2011-07-07, 21:27
Ja från en hel har jag hört det, tränare, kompisar, flyktingar.

Öh va? :)

Kaffe innan träning är väl bra, om du gillar kaffe.

Kaffe direkt efter maten kanske inte är så bra.

Fredron
2011-07-07, 21:33
Öh va? :)

Kaffe innan träning är väl bra, om du gillar kaffe.

Kaffe direkt efter maten kanske inte är så bra.

Varför inte?

Ronn
2011-07-07, 21:37
Varför inte?

Kaffe minskar akut insulinkänsligheten, kanske man vill undvika direkt inpå måltiden.

Sheogorath
2011-07-07, 22:13
Öh va? :)


"Kaffe är inte bra för träningen, det har jag hört från flyktingar..." Det är väl inget konstigt med den meningen? :D

Sniggel
2011-07-08, 11:43
"Kaffe är inte bra för träningen, det har jag hört från flyktingar..." Det är väl inget konstigt med den meningen? :D

Bra med lite samlad kunskap utanför Sveriges gränser också!

Var väl något samband mellan koffein och nedreglerad mTOR. Vilket kanske kan tolkas som negativt för muskelbygge.

Pepz
2011-07-08, 11:55
Kaffe minskar akut insulinkänsligheten, kanske man vill undvika direkt inpå måltiden.

och vad har det för långsiktig effekt på kroppen för en som tränar?

Ronn
2011-07-08, 12:00
och vad har det för långsiktig effekt på kroppen för en som tränar?

Paradoxalt nog får man bättre insulinkänsligthet över tiden, annat än det är det väl bara många som upplever det som upppiggande.

Mer än så kan jag inte. :)

King Grub
2011-07-08, 12:07
Paradoxalt nog får man bättre insulinkänsligthet över tiden

Det är av kaffe, inte pga koffeinet i sig.

Ape3
2011-07-08, 13:24
Koffein är väl förbjudet på vissa tävlingar fortfarande? Ses som doping? Har för mig jag läste det här. Det har varit med på dopinglistan men togs bort.
"Koffein höjer fettsyrametabolismen och leder till bibehållet glukos vilket är fördelaktigt vid sporter som kräver uthållighet under längre tid till exempel skidåkning. Koffein är också beroendeframkallande och kroniskt bruk kan orsaka skador på hjärta" - http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=893

sii
2011-07-08, 15:02
kroniskt bruk kan orsaka skador på hjärta

Haha, det där är nog påhittat, hörde på radio för några år sen att kaffe ska förlänga livslängden.

Fredron
2011-07-08, 15:17
Haha, det där är nog påhittat, hörde på radio för några år sen att kaffe ska förlänga livslängden.

Det står ju trots allt "kan" och det mesta kan vara skadligt.
Det behöver ju inte motsäga det du hörde på radio, även om det du hörde på radio nog är lite mer komplex än vad du skriver.

King Grub
2011-07-08, 15:18
Haha, det där är nog påhittat, hörde på radio för några år sen att kaffe ska förlänga livslängden.

Det är i sådana fall kaffe, igen, inte koffeinet.

Ronn
2011-07-08, 15:23
Diskussionen har ju från början förvisso handlat om just kaffe och inte koffein.

King Grub
2011-07-08, 15:26
Flera i tråden diskuterar effekter som kommer av koffeinet, inte kaffet, eller tillskriver koffein effekter som kaffe har trots koffeinet, inte tack vare.

Ronn
2011-07-08, 15:29
Ja det är sant och det ser snabbt ut att bli stor förvirring.

Eddie Vedder
2011-07-08, 18:50
Haha, det där är nog påhittat, hörde på radio för några år sen att kaffe ska förlänga livslängden.

Nej det är inget påhitt. Kaffedrickare som inte extremkonsumerar (och nej jag vet ingen exakt gräns för vad som är "extremt" för alla och envar) lever kanske längre men det betyder inte att kaffet är orsaken. Du pratar om korrelation, inte kausalitet. Vilket gäller det mesta inom nutritionsområdet.

Ape3
2011-07-09, 10:39
För mycket koffein ger väl hjärtklappning och då är det nog det som menas är farligt?

Måttlighet lär väl vara det som gäller här. Sen kan man ju börja fundera över alla undersökningar som finns som visar på positiva effekter mot demens (främst hos kvinnor?) och prostatacancer (hos män! :P). Hur mycket man ska dricka får man nog välja själv. De positiva effekterna lär väl vara från kaffet snarare än koffeinet. Koffeinet lär ge positiva effekter för träningen (bättre fokus och mer energi?).

davvvan
2011-07-09, 23:18
+1. Kaffe tillför alltid mer vätska än det "driver ut."

De visste inte jag. Jag som brukar prata om vätskedrivande kaffe... Dumstrut på.

kettlebellGuden
2011-07-10, 06:11
Flera i tråden diskuterar effekter som kommer av koffeinet, inte kaffet, eller tillskriver koffein effekter som kaffe har trots koffeinet, inte tack vare.

Koffeinfritt kaffe borde då ge samma hälsofördelar?

Eddie Vedder
2011-07-10, 08:28
Koffeinfritt kaffe borde då ge samma hälsofördelar?

Ja det gör det. Det finns ju såklart effekter av koffein som man man anses vara positiva men det mesta som lyfts fram då kaffets hälsofördelar diskuteras är just från ämnen i drycken som inte är koffein.

pclillen
2011-07-10, 10:08
Koffeinfritt kaffe borde då ge samma hälsofördelar?

Annars e det ju guld att ha koffeinfritt kaffe hemma iaf. Tänk när man står där kl 23 och är sjukt sugen på en kopp men man ska gå o lägga sig om nån halvtimme, då plockar man fram koffeinfria kaffet bara! :naughty: