handdator

Visa fullständig version : Hur många av er anser att bicep är ett måste?


BoxerKing
2011-07-07, 18:08
Själv kör jag aldrig bicep. Asså bicepcurl, hammercurl o sånt...Ja jag kör ju StrongLifts men innan de gillade jag inte bicep och tyckte det är rätt så oviktigt.

Jag väger 70kg är en kille på 17år, min kompis som väger ca 85kg och är lika gammal kör bicep på vikter som är mellan 22-26kg, medans jag OM jag kör, kör kanske på 12-14kg.

Men när vi kommer till saker som Chins, klarar jag många fler, pullups klarar han inga, jag tar mer i knäböj, mark inann när jag körde det, vi kör på samma tyngder på bänkpressen, 60kg. Och i det mesta tar jag mer än han i förhållande till min vikt.

Lite bakrund om oss. Jag har sportat hela livet, när jag var mindre simmade jag sen började jag på boxning. Han har aldrig gått på någon sport, men vid 14års ålder fick han hem hantlar. Och klart det han kör är bara bicep... Sen fick han hem en bänkpress, då körde han bröst. Men han hade inte så stora vikter så han körde massor med reps. Han har väldigt stor överkropp, stora armar. Han har inga magrutor ialllafall. Jag är lite mer rippad än de flesta, men jag är inte "stor" och jag har rutor. (Skriver detta så ni förstår lite bättre på vilken fett% vi ligger på)


Han: Stor, mer fett.
Jag: Längre men inte lika "stor" lite fett.

Han borde vara starkare i allt egentligen? :bpump:*flex*

Och hur många av er anser att bicep är en viktig muskel att köra?

Jag tycker att det är skitjobbigt alla bara fan va svag du är "BoxerKing" Du tar bara så mycket i bicep o blabla.


Fast min kompis har börjat förstå att det är lite pinsamt att jag som är så mycket "mindre" tar mer än han på vissa saker. Och jag har fått han att köra StrongLifts med mig. Ett under att han gick med på att squata 3gånger i veckan och skippa bicep helt *slap**kissass*:D

Orkar inte kolla igenom allt jag skrivit så det kan vara lite flummigt

Zorban
2011-07-07, 18:17
Biceps är såklart en viktig (nåja) muskel att träna, men det behöver ju inte vara genom curls. Jag tycker också biceps är svintråkiga att köra, får i princip all bicepsträning från roddar. Kör på sin höjd några set stångcurl varannan vecka typ fast i princip slutat med det eftersom armbågen inte gillar det.

BoxerKing
2011-07-07, 18:23
Jo klart den är viktig. Men inte att bara köra bicep. Många av mina kompisa kommer till gymmet, det första tar hantlar och börjar köra. Massor med övningar på bicep, ngn enstaka på axlar och tricep sen går dom hem. Nästa pass samma sak... Kanske lägger in lite bröst i smith eller i bröstmaskinen och lite mage.

De flesta i min krets gör det.. Förstår inte riktigt varför för det är ju inte snyggt men stora armar o bröst, liten rygg o ben :Virro

hillbilly90210
2011-07-07, 18:30
Kör isolerad armträning kanske en gång varannan månad, feröcktansvärt tråkigt. Men så har man inte världens mest imponerande gunz heller...

kettlebellGuden
2011-07-07, 18:32
Vad menar du med att Edith Piaf skulle vara urusel?

BoxerKing
2011-07-07, 18:37
Hade tråkigt så skrev det. Och nej hon är inte urusel men jag gillar inte henne.. Har sett den filmen om henne...

kettlebellGuden
2011-07-07, 18:38
Pffft!

Rent allmänt kan du skita i hur dina polare tränar och vad de tycker om din träning. Kör på med stronglifts tills det stagnerar.

pialia
2011-07-07, 18:42
Den enda gången jag lägger till mer bicepsträning är när armbågarna tagit för mycket stryk från tyngdlyftning. Då brukar det hjälpa med lite rodd/chins/curls, men det är ytterst sällan jag faktiskt isolerar muskeln.

Pjotor
2011-07-07, 19:03
I mitt nuvarande program ingår 5 set rodd eller 5 set chins i varje pass. För min del ger det all bicepsträning jag behöver.

Jag är redan gift och har barn, så vad ska jag med gunz till... ;9

Rikard Jansson
2011-07-07, 19:05
Biceps hjälper dig ta mer i bänk

Sheogorath
2011-07-07, 19:09
Jag har naturligt klena biceps och gör därför rätt i att köra biceps hårt som fan för att motverka min genetiska predisposition. Någon som har goda förutsättningar för att bygga biccar kan säkert klara sig helt utmärkt på bara pullups och ändå få riktigt bra gunz ändå. Titta dig i spegeln (eller vad du nu använder för mätsticka) och fråga dig: "verkar det som att jag har behöver köra biceps hårdare än jag gör nu?" Svaret är antingen ja eller nej.

C.E.J.
2011-07-07, 19:11
Nja, först och främst borde man fokusera på nån dragrörelse i såna fall.

Sheogorath
2011-07-07, 19:16
Nja, först och främst borde man fokusera på nån dragrörelse i såna fall.

Ja, just det. Köra biceps hårdare. Det behöver inte vara curlande i squat-racket, men kan vara det om man tror att det är vad som behövs för att sätta sprätt på dem. "Fokusera på dragrörelser" tycker jag att de flesta borde göra oavsett (för rygghälsans skull), men det är en annan diskussion.

JojjeG
2011-07-07, 20:37
Curls for the girls! Just sayin´

Ekonom
2011-07-07, 20:44
om man prioriterar att lyfta så tungt som möjligt i böj/mark/bänk kanske man inte behöver köra med biceps än det man får på köpet via chins och rodd, dvs i ett 5x5 upplägg. Men satsar man på att bygga en estetisk kropp, och få snygga armar (om man nu tycker att muskulösa armar är snyggt) tycker jag att det är lika självklart att köra direkt biceps-jobb, såsom curls, som allt annat.

delta_mats
2011-07-07, 22:20
Jag har naturligt klena biceps och gör därför rätt i att köra biceps hårt som fan för att motverka min genetiska predisposition. Någon som har goda förutsättningar för att bygga biccar kan säkert klara sig helt utmärkt på bara pullups och ändå få riktigt bra gunz ändå. Titta dig i spegeln (eller vad du nu använder för mätsticka) och fråga dig: "verkar det som att jag har behöver köra biceps hårdare än jag gör nu?" Svaret är antingen ja eller nej.

+1 på detta.
Många hävdar att biceps får den träning som behövs av ryggträning. Jag personligen anser att mina biccar både blev mindre och klenare under den period då jag knappt tränade dem utan förlitade mig på ryggträningen.

Så har man lätt för biceps kanske ryggträningen räcker. Men annars bör de få pisk liksom resten afv kroppen.

kalajset
2011-07-07, 22:36
+1 på detta.
Många hävdar att biceps får den träning som behövs av ryggträning. Jag personligen anser att mina biccar både blev mindre och klenare under den period då jag knappt tränade dem utan förlitade mig på ryggträningen.

Så har man lätt för biceps kanske ryggträningen räcker. Men annars bör de få pisk liksom resten afv kroppen.

+1 på ett redan plussat inlägg. Vill man av någon anledning få starkare/större biceps är det knappast fel att träna den som vilken annan muskelgrupp som helst, inom rimliga gränser.

David Van Patten
2011-07-07, 23:14
kan aldrig bli för mycket bEceps curlz untz untz

Fartman
2011-07-07, 23:19
Biceps är fördjävla tråkigt att köra och jag har själv svårt med att motivera mig till att köra dom. Men, vill man öka i biceps ska man träna riktiga bicepsövningar. Det verkar som att du stör dig mycket på att du är svagare i biccarna än dina discopolare så jag tycker faktiskt att du gott kan börja träna biceps, du behöver inte köra så mycket men det kan vara en god idé att börja köra just den bicepsövningen som du vill öka i (alltså den dina polare använder som måttstock för styrka eller nått :D). Lägg in några set av den i slutet av nått pass där du tex kört ryggen, det lär knappast påverka din övriga träning negativt.

limenka
2011-07-08, 01:31
Jag har naturligt klena biceps och gör därför rätt i att köra biceps hårt som fan för att motverka min genetiska predisposition. Någon som har goda förutsättningar för att bygga biccar kan säkert klara sig helt utmärkt på bara pullups och ändå få riktigt bra gunz ändå. Titta dig i spegeln (eller vad du nu använder för mätsticka) och fråga dig: "verkar det som att jag har behöver köra biceps hårdare än jag gör nu?" Svaret är antingen ja eller nej.

+1

Utan isolerad bicepsträning så krymper mina armar (biceps). Oavsett mängd ryggträning.

McLR
2011-07-08, 01:41
+1

Utan isolerad bicepsträning så krymper mina armar (biceps). Oavsett mängd ryggträning.

+1

Fast jag tränar inte biceps ändå för vill inte få mer bristningar:(

JJOHANSSON
2011-07-08, 01:43
Orkar inte läsa något inlägg utan går direkt på rubriken, Anser jag att biceps är ett måste? verkligen inte.

Dragövningar och underarmsträning får räcka för mig, visst. Mina armar kanske hade sett annourlunda ut om jag körde isolationsövningar för biceps. Men men..

Pansartax
2011-07-08, 02:09
Såhär viktig är biceps för mig;

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5146767&postcount=104

En favorit med andra ord.

Langster
2011-07-08, 04:10
Man behöver inte träna biceps. Man behöver faktiskt inte träna resten av kroppen heller.

Heine
2011-07-08, 06:51
Jag kör isolationsövningar för biceps efter att jag kört mitt ryggpass. För mig känns det som ett måste. Till skillnad från många andra i tråden så tycker jag att det är riktigt roligt att träna biceps. Stångcurl är dessutom en riktigt skön övning.

vicarious
2011-07-08, 06:53
Såhär viktig är biceps för mig;

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5146767&postcount=104

En favorit med andra ord.

Bästa skiten.

daloatf
2011-07-08, 07:18
Kör en eller två biceps övningar på mitt discopass :) ett måste för mig. Jag tycker det är kul också.

collieweed
2011-07-08, 07:29
Biceps hjälper dig ta mer i bänk
Om man är ute efter att bli bättrei bänk är det inte bättre att träna bänk då istället för biceps?

vicarious
2011-07-08, 07:32
Om man är ute efter att bli bättrei bänk är det inte bättre att träna bänk då istället för biceps?

det gör man ju också såklart :Virro

RobbanColeman
2011-07-08, 07:43
Träna ryggen med ryggövningar och biceps med bicepsövningar.

Jag anser man ska träna biceps för att få bra biceps.

kaer
2011-07-08, 08:40
Har i princip slutat göra separata övningar för biceps och triceps de verkar få sitt ändå. Iofs kör jag dips och pull-ups, kanske kan ses som armövningar.

Men det kan väl vara individuellt med, jag verkar ha lättare att utveckla armmuskler än bröstmuskulaturen t ex.

aijou
2011-07-08, 09:12
Jag tycker absolut inte att det är ett måste. Kör både Chins, pullups och hantelrodd, som jag tycker tar bra på biceps också. Dock så gillar jag att köra slut på det sista i biceps efter att jag har kört övre rygg. och detta gör jag oftast med lite stång eller hantelcurl. Tycker det känns najs.:cool:

Rusk
2011-07-08, 09:32
Du tränar stronglifts, med andra ord så tränar du för styrka.
Skulle du ha tränat med huvudmålet att lägga på dig mer muskler så är det inte så klokt att utesluta någon muskel, speciellt inte biceps.

Supermicke
2011-07-08, 09:32
stående bicepscurl är en bra övning/rörelse som man kanske använder mycket i vardagen, tkr det är lika viktigt som triceps eller vad som helst

dt06mj2
2011-07-08, 13:07
Det är inte så viktigt att köra specifikt biceps, men det är viktigt att vara stark i det, om man vill bli stark i övningar som använder lats/teres.

paatrik
2011-07-08, 13:26
Utgår från basövningar för att sedan pumpa lite extra biceps/triceps under högrepspassen.

RobbanColeman
2011-07-08, 13:30
Beror på vad man är ute efter för biceps samt var man befinner sig. Jag pratar t ex om tävlingsbara biceps!

Att öka från 35cm överarm till 38cm är som att springa 100m på 20s eller 17s. Det svåra är att bygga sig stor. Inte normal.

hidden
2011-07-08, 14:08
Tränar för styrka men kör biceps ändå för att det är kul.

Fredrik_S
2011-07-09, 22:23
Idag gymade jag och min kompis 2 timmar. Först pratade vi med folk i 20 minuter, sen stog vi på händer i drygt en timme sen pratade vi lite till, sen körde vi svintunga(typ tunga) bicepshantelcurl i 10 minuter innan dom stängde.

Om det är viktigt går inte att svara på, det beror på vad man vill. Jag ville ha pump i biceps och kolla mig själv i spegeln när jag fick det så därför körde jag det idag tillexempel. Sen ville jag väl även att den inte skulle börja krympa, vilket den gör till slut om man aldrig tränar den. min biceps är i dagsläget 39 cm vilket jag tycker klär mig.

ProteinKreatin
2011-07-10, 07:10
Jag kan inte riktigt förstå hur vissa kan påstå att det räcker med det ni får utav ryggträningen. Visst jag vet att biceps används i viss mån men jag t.ex får aldrig så mycket kontakt i biceps när jag tränar rygg att jag hade kunnat skippa specifik bicepsträning.
Varför är det så stor skillnad rent individuellt?

Zorban
2011-07-10, 09:41
Jag kan inte riktigt förstå hur vissa kan påstå att det räcker med det ni får utav ryggträningen. Visst jag vet att biceps används i viss mån men jag t.ex får aldrig så mycket kontakt i biceps när jag tränar rygg att jag hade kunnat skippa specifik bicepsträning.
Varför är det så stor skillnad rent individuellt?
Viss mån och viss mån, det kommer ju trådar hela tiden om folk som whinar om att de bara känner dragövningar i biceps. Dessutom används ju biceps mycket i de övningarna, vare sig man vill det eller ej. Precis som triceps alltid kommer användas i pressövningar.

Dessutom är inte alla ute efter kontakt. Om man bara vill ha grym kontakt (vad det nu egentligen innebär) och pump så är det klart man ska isolera biceps.

hertzman
2011-07-10, 11:07
Bikeps?!?! Klart man kör det! Bikeps hjälper i bänken och så kan du curla tjejor! Har du under 40cm överarmar så behöver du köra mer bikeps!

jone1987
2011-07-11, 14:07
Biceps och rygg är det roligaste att köra, glädjer mig dom dagar jag tränar det, känner det så sjukt mycket just i biceps, LOVE IT! och då har jag inte stora armar heller, men fan så nice de är :)

Akerhage
2011-07-11, 14:13
Tycker det är en go muskel att träna isolerat. Känns gött och man får bra tryck, så varför inte! Sen att den får stryk i ryggträningen tycker jag inte spelar roll, brukar lägga den som sistaövning efter ett ryggpass bara, för att trycka ut det sista. Gött mos!

Lars Brinkhoff
2011-07-11, 14:14
Men den viktigaste frågan: hur är det korrekta utallet? Ska det vara en frikativ eller klusil mellan i och e?

Pansartax
2011-07-11, 14:15
Men den viktigaste frågan: hur är det korrekta utallet? Ska det vara en frikativ eller klusil mellan i och e?

Bekeps.

Leifallan
2011-07-11, 14:18
+1

Utan isolerad bicepsträning så krymper mina armar (biceps). Oavsett mängd ryggträning.

Verkar ju jävligt konstigt måste jag säga. Tung ryggträning tränar ju biceps mer än "isolerad" bicepsträning.

ceejay
2011-07-11, 14:25
Verkar ju jävligt konstigt måste jag säga. Tung ryggträning tränar ju biceps mer än "isolerad" bicepsträning.

öh va

Spridis
2011-07-11, 14:56
Djävligt tunga rodd-/dragövningar och pullups räcker för mej, men ibland tar fan mej och då drar jag ett set biceps "just for fun". Är lyckligt gift så jag behöver inte imponera på brudarna.

Akerhage
2011-07-11, 15:18
@Spridis Därför du har en avatar på din biceps då eller? :)

Bounga
2011-07-11, 15:42
Klart man tränar biceps. Finns inget som imponerar brudar så mycket som ett par feta biccar med en sjysst peak! Feta biceps som sväller upp från t-shirt armen får det att vattna i brudarnas munnar samtidigt som andra killar blänger med avund! Ett par sjyssta biccar är helt enkelt, WINNING , som den gode Sheen skulle sagt.

prOtotype
2011-07-11, 15:56
Såg en snubbe på Burger King med sjuka beeseps. Snackade lite med honom. Som han sa "det är bara killar som kommenterar på det, tjejerna skiter i det"

312
2011-07-11, 15:58
Brukar köra lite lätta hantelcurls (MYO) i slutet av ryggpasset för att få pump, annars kör jag inte biceps.

Ponitus
2011-07-11, 16:18
Har själv köttat upp mina biceps lite nu med tree-sets i några månader. Ökat till ~40cm runtom.
Nu har jag i princip lagt av med bicepsträningen. Lägger all krut på ryggen istället.
Märker jag att biceps börjar krympa - då börjar jag träna dom igen. Annars tänker jag kötta på som jag gör tills jag känner suget att börja köra biceps igen.

Bounga
2011-07-11, 16:21
Såg en snubbe på Burger King med sjuka beeseps. Snackade lite med honom. Som han sa "det är bara killar som kommenterar på det, tjejerna skiter i det"

Är man ful i planeten hjälper kanske biccarna föga.

Spartansk
2011-07-11, 18:26
Såg en snubbe på Burger King med sjuka beeseps. Snackade lite med honom. Som han sa "det är bara killar som kommenterar på det, tjejerna skiter i det"

Men om man lyckas impa på killarna... Blir inte tjejerna impade av en då, indirekt? Typ "ooh, folk verkar bli impade av honom, han måste vara något att ha".

Cerberus
2011-07-11, 18:37
kör aldrig biceps specifikt sen 1-2 år tillbaka, chinups räcker o roddövningar. okej ja ljuger, ibland när jag känner att ja vill se mina freena ådriga pumpd-up gunz så svingar ja lite hantelcurls just for the fun :D.

Envy
2011-07-11, 18:38
Biceps kör jag mest för att det är roligt.

stridis
2011-07-11, 18:40
Tränar man funktionellt:D så tycker jag biceps skall få sitt, kanske onödigt med just bicepscurls men det är en muskel som används relativt flitigt när man lyfter grejer. Å andra sidan så har man inte en Conans wheel på trädgårdsplätten hemma direkt haha.

BonkyBo
2011-07-11, 19:11
När jag kör bicepscurl eller dylikt så är det enbart för att jag är "svag" i övningen och jag gillar att plåga mig själv lite i det jag är dålig på.

delta_mats
2011-07-11, 19:33
Men den viktigaste frågan: hur är det korrekta utallet? Ska det vara en frikativ eller klusil mellan i och e?

Biccar, dvs man uttalar det som bissar.

Spridis
2011-07-11, 20:27
@Spridis Därför du har en avatar på din biceps då eller? :)

Jamenviiisst! Så blir dom av tung träning!

Zaqwer
2011-07-11, 20:43
Jag tränar biceps eftersom jag tränar hela kroppen. Jag tycker det är kul att träna.

Dance
2011-07-11, 20:45
Biceps = måste för alla!!! Snyggt resultat och snygg när man tränar muskeln =)