handdator

Visa fullständig version : Teknik-tips Marklyft!


Namehere
2011-07-07, 17:30
Tjenere!
Jag vill gärna ha lite hjälp och kritik angående mitt marklyft-utförande.
Titta gärna på denna filmen och kritisera :)

För att komma i utgångsläget så ställer jag mig med stången mitt över foten, viker sedan fram smalbenen utan att försöka lyfta på röven, och sen trycka upp bröstet. Personligen tycker jag att jag kanske är lite för stel? Aja, här är filmen.

Vikten är på 100KG.

http://www.youtube.com/watch?v=_rilPZONNc4

limenka
2011-07-07, 17:34
Tycker du har rumpan för högt upp.

rooz
2011-07-07, 17:35
Höften kommer upp före stången.
Testa svanka lite i starten
Jag hade vilja se lite explosivitet.

Namehere
2011-07-07, 17:45
Tycker du har rumpan för högt upp.

Okej, hur kan jag fixa?

Höften kommer upp före stången.
Testa svanka lite i starten
Jag hade vilja se lite explosivitet.

Jag svankar så mycket jag kan :/ åtgärd?

limenka
2011-07-07, 17:52
Böj mer på benen. :)

Testa att brösta upp dig mer så kanske det blir mer svank på ryggen.

Namehere
2011-07-07, 17:54
Böjer jag mer på benen så blir det ännu mer svanklyft i början..

Namehere
2011-07-07, 18:17
Menmen, ska nog testa att böja mer på benen, dock är jag rädd för att jag då kommer i ett läge som gör att jag lyfter på röven ännu mer i början.

Martinio0o
2011-07-07, 18:29
Böj lite mer på benen och tänk på att trycka ifrån ordentligt. Du ska tänka att du trycker iväg marken från dig. Trycker du ifrån ordentligt med benen så blir lyftet mer jämnt, är min erfarenhet.

NiklasAlm
2011-07-08, 20:53
Jag fick inte ner röven ordentligt i marklyft förrän jag började träna knäböj ordentligt. Så dags att böja om du inte redan gör det, dessutom blir marken lättare med starkare ben

Svag
2011-07-08, 21:15
Nja, svanka mer ska du inte göra.
Stå axelbrett med stången över mitten av foten (alltså hela foten). Böj dig fram utan att böja knäna. Ta tag i stången. Böj knäna tills underbenen tar i stången. Håll stången kvar och kom upp med bröstet så mycket du kan. Där har du startläget.
Försök hålla blicken rakt fram eller lite ner istället för upp.
Om du nu skulle behöva hålla höften lägre i början av lyftet så kör mer knäböj och frontböj.

Svag
2011-07-08, 21:19
Sen ska du hålla ryggen i samma läge tills du kommer till knäna med stången, då börjar du jobba med ryggen för att få upp överkroppen.
På nedvägen börjar du inte böja knäna förrän stången är förbi knäna. Som du gör nu måste stången framåt för att komma förbi knäna och blir onödigt tung jämfört med om den skulle gå i en rak linje nedåt.

Fastback
2011-07-08, 23:24
Syt7A23YnpA

1. Kolla videon
2. Träna på att följa Rippetoes instruktioner
3. Repetera tills du kan det
4. Mörda vikterna! :hbang:

burkmannen
2011-07-09, 01:21
Du extenderar ryggen onödigt mycket i slutet av repetitionen. Du lutar dig bakåt istället för att stå raklång.

Namehere
2011-07-09, 06:07
Nja, svanka mer ska du inte göra.
Stå axelbrett med stången över mitten av foten (alltså hela foten). Böj dig fram utan att böja knäna. Ta tag i stången. Böj knäna tills underbenen tar i stången. Håll stången kvar och kom upp med bröstet så mycket du kan. Där har du startläget.
Försök hålla blicken rakt fram eller lite ner istället för upp.
Om du nu skulle behöva hålla höften lägre i början av lyftet så kör mer knäböj och frontböj.

Det är den set-upen jag använder för att komma i startläge, så jag behöver bli mer smidig?

Sen ska du hålla ryggen i samma läge tills du kommer till knäna med stången, då börjar du jobba med ryggen för att få upp överkroppen.
På nedvägen börjar du inte böja knäna förrän stången är förbi knäna. Som du gör nu måste stången framåt för att komma förbi knäna och blir onödigt tung jämfört med om den skulle gå i en rak linje nedåt.

Komma förbi knäna uppåt eller neråt?

Syt7A23YnpA

1. Kolla videon
2. Träna på att följa Rippetoes instruktioner
3. Repetera tills du kan det
4. Mörda vikterna! :hbang:

Dem jag har följt ju :(

Du extenderar ryggen onödigt mycket i slutet av repetitionen. Du lutar dig bakåt istället för att stå raklång.
Förstår inte riktigt... :/

Ronn
2011-07-09, 06:37
Förstår inte riktigt... :/

Tanken med marklyftet är att vikten ska gå rakt upp och rakt ner, du ska inte pendla på något sätt.

Huvudet ska du hålla så att det känns bekvämt i nacken, titta inte upp så mycket utan håll huvudet rakt i relation till ryggen, ställ dig rakt upp utan några vikter och titta frammåt, känn efter hur du har huvudet.

När du är längst upp i övningen och fått upp vikten ända upp så liksom lutar du dig bakåt, gör inte det.

När du gå ner, böj överkroppen först innan du börjar böja knäna, om du tittar på din video ser du att du får pendla vikten lite frammåt för att komma förbi knäna.

Namehere
2011-07-09, 08:40
Tanken med marklyftet är att vikten ska gå rakt upp och rakt ner, du ska inte pendla på något sätt.

Huvudet ska du hålla så att det känns bekvämt i nacken, titta inte upp så mycket utan håll huvudet rakt i relation till ryggen, ställ dig rakt upp utan några vikter och titta frammåt, känn efter hur du har huvudet.

När du är längst upp i övningen och fått upp vikten ända upp så liksom lutar du dig bakåt, gör inte det.

När du gå ner, böj överkroppen först innan du börjar böja knäna, om du tittar på din video ser du att du får pendla vikten lite frammåt för att komma förbi knäna.

Okej, jag tror jag förstår. Men är det inte tanken att man ska "luta sig bakåt" i toppet av lyftet? För att få full ROM?

Ronn
2011-07-09, 08:47
Okej, jag tror jag förstår. Men är det inte tanken att man ska "luta sig bakåt" i toppet av lyftet? För att få full ROM?

Nej det kan snarare leda till skador.

Namehere
2011-07-09, 09:21
Okej, tack för upplysningen:) Så jag ska endast ställa mig rakt ?

ChrisDEFC
2011-07-09, 10:37
Okej, tack för upplysningen:) Så jag ska endast ställa mig rakt ?

Ja, och som många har skrivit så hjälper det att bröta upp sig/trycka fram bröstet i starten för att få ner höften men det kräver träning så du kanske inte sätter ett perfekt lyft nästa pass men nu har du fått en massa tips på vad du kan jobba på. Marka några veckor till och återkom med ny video!

Namehere
2011-07-09, 15:36
Ja, och som många har skrivit så hjälper det att bröta upp sig/trycka fram bröstet i starten för att få ner höften men det kräver träning så du kanske inte sätter ett perfekt lyft nästa pass men nu har du fått en massa tips på vad du kan jobba på. Marka några veckor till och återkom med ny video!

Will do! :) Thäänks haha

Civek
2011-07-11, 19:18
Försök hålla blicken rakt fram eller lite ner istället för upp.


Ska nacken vara i linje med ryggen? Alltså att man nästan tittar nedåt?

Supermicke
2011-07-11, 19:29
måste passa på att fråga en grej om stigande höft före stång som åker upp. Om man står med axlarna ovanför stången så kan det hända att höften åker upp. Men jag har hört att axlarna typ ska vara "bakom" stången och då åker det inte upp lika lätt kanske. Stämmer det tro?

hurril
2011-07-11, 19:32
måste passa på att fråga en grej om stigande höft före stång som åker upp. Om man står med axlarna ovanför stången så kan det hända att höften åker upp. Men jag har hört att axlarna typ ska vara "bakom" stången och då åker det inte upp lika lätt kanske. Stämmer det tro?

Nej. Starta med axlarna över stången. Vad som stiger i vilken ordning är något alla styr över medvetet. Men det kräver mer kraft från magen och benen.

Supermicke
2011-07-11, 19:38
Nej. Starta med axlarna över stången. Vad som stiger i vilken ordning är något alla styr över medvetet. Men det kräver mer kraft från magen och benen.

ok då vet jag, tack för svar!

JojjeG
2011-07-11, 19:38
Bra lyft :
PFmsFJv8Q30

Namehere
2011-07-11, 19:59
Ny film här nu!

http://www.youtube.com/watch?v=ItzC4F0wpS8

Har tagit åt mig kritik att försöka hålla huvudet i en mer rät linje med ryggen, därav min kompis kommentar "ner me huve" :D Är det så huvudet ska vara förresten? Eller kan ni peka ut om jag någon gång under videon gör fel/gör rätt ang. huvudet?

Iallafall, hur ser tekniken ut nu jämfört med första videon? Notera att detta är 80kg.

Personligen känner jag att röven lyfter lite först, men resten som i att stången ska gå rakt upp och rakt ner, det känner jag att jag börjar få lite kläm på :D

Men just det med röven, hur ska jag åtgärda?

Namehere
2011-07-11, 21:10
Banp

MilkmaN
2011-07-13, 07:17
Jag tycker klipp 2 ser klart bättre ut!

Akerhage
2011-07-13, 07:52
Tyckte med det såg bra ut. Gött att marka i strumpor! Det gör jag med, fast främst för jag inte har råd med skor!

Salle
2011-07-13, 08:45
Jag brukar tänka på att trycka ihop skulderbladen vilket resulterar i att jag bröstar upp mig, som övriga tipsar om, och får höften i rätt läge.

Salle
2011-07-13, 08:51
Ny film här nu!

http://www.youtube.com/watch?v=ItzC4F0wpS8

Har tagit åt mig kritik att försöka hålla huvudet i en mer rät linje med ryggen, därav min kompis kommentar "ner me huve" :D Är det så huvudet ska vara förresten? Eller kan ni peka ut om jag någon gång under videon gör fel/gör rätt ang. huvudet?

Iallafall, hur ser tekniken ut nu jämfört med första videon? Notera att detta är 80kg.

Personligen känner jag att röven lyfter lite först, men resten som i att stången ska gå rakt upp och rakt ner, det känner jag att jag börjar få lite kläm på :D

Men just det med röven, hur ska jag åtgärda?

Ser mycket bättre ut men jag tycker fortfarande du ska försöka brösta upp dig lite mer. Tryck ihop skulderbladen.

Ronn
2011-07-13, 09:24
Tycker det ser rikgit bra ut. :thumbup:

Vanish
2011-07-13, 10:11
Är ingen expert, men tycker också det ser mycket bättre ut i andra. Man ser att hjärnan snurrar på högvarv för att få med alla detaljer ;)

Namehere
2011-07-13, 12:10
Ska försöka brösta upp mig mer, men känns redan som att jag är på mitt max. Att trycka ihop skulderbladen kanske löser det, hade aldrig tänkt på det förut! Tack :D

Strumpor ftw!

Vanish: Haha verkligen! "Stång till knä, sen hjälpa till med ryggen.. Stång ner till knä, sen böja på knä" :D

Vanish
2011-07-13, 12:35
Ska försöka brösta upp mig mer, men känns redan som att jag är på mitt max. Att trycka ihop skulderbladen kanske löser det, hade aldrig tänkt på det förut! Tack :D

Strumpor ftw!

Vanish: Haha verkligen! "Stång till knä, sen hjälpa till med ryggen.. Stång ner till knä, sen böja på knä" :D

:) Fortsätter du bara tänka på tekniken så kommer det gå smidigare och smidigare! Kämpa på! *flex*

MilkmaN
2011-07-13, 12:40
Jag är lite osäker på tipset om att dra ihop skulderbladen, då hamnar armarna högre upp, och det blir ännu svårare att komma ner i en vettig startposition.

Namehere
2011-07-13, 12:51
Jag är lite osäker på tipset om att dra ihop skulderbladen, då hamnar armarna högre upp, och det blir ännu svårare att komma ner i en vettig startposition.

Mjo kanske, men hur ska jag annars gå tillväga? :/

PRound
2011-07-13, 12:56
Jag tycker att det är lättare att tänka att man ska "blåsa" upp sig. Ställ dig i startposition och försök dra in så mycket luft du kan med lungorna. Försök hålla kvar bröstet i samma position, spänn skulderbladen och kör på :)

Kravmaga
2011-07-13, 12:57
Jag är lite osäker på tipset om att dra ihop skulderbladen, då hamnar armarna högre upp, och det blir ännu svårare att komma ner i en vettig startposition.

Greppa stången först, sedan ihop med skulderbladen/upp med bröstet.

Ronn
2011-07-13, 13:01
Jag tycker det låter lite väl komplicerat med skulderblad bröst och andning, det handlar ju trots allt dra upp stången rakt från marken utan att skrapa i knäna, det viktiga är ju ändå startposition och hur man använder höften/ryggen.

Kravmaga
2011-07-13, 13:36
Jag tycker det låter lite väl komplicerat med skulderblad bröst och andning, det handlar ju trots allt dra upp stången rakt från marken utan att skrapa i knäna, det viktiga är ju ändå startposition och hur man använder höften/ryggen.

Vem har sagt att det ska vara okomplicerat. Bra teknik tar tid att lära sig och görs vanligtvis stegvis. Till en början har man några få riktlinjer att ta hänsyn till, när dessa sitter och i takt med att vikten ökar kommer fler tekniska moment in. Att ha en god teknik är viktigt både för att kunna lyfta tungt men också för att inte skada sig vid lyften. Hur man använder ryggen/höften påverkas av skulderbladen/bröstet, det är ett sätt att bryta ner en övergripande regel (ex ej tappa ryggen) till mindre, mer detaljerade, moment, för att göra tekniken bättre.

Man kan resonera som du i alla lyft, 'knäböj innebär bara att flytta en stång'. Många vill nog ta det till en annan nivå vilket också gör det mer komplicerat.

Ronn
2011-07-13, 13:42
Vem har sagt att det ska vara okomplicerat. Bra teknik tar tid att lära sig och görs vanligtvis stegvis. Till en början har man några få riktlinjer att ta hänsyn till, när dessa sitter och i takt med att vikten ökar kommer fler tekniska moment in. Att ha en god teknik är viktigt både för att kunna lyfta tungt men också för att inte skada sig vid lyften. Hur man använder ryggen/höften påverkas av skulderbladen/bröstet, det är ett sätt att bryta ner en övergripande regel (ex ej tappa ryggen) till mindre, mer detaljerade, moment, för att göra tekniken bättre.

Man kan resonera som du i alla lyft, 'knäböj innebär bara att flytta en stång'. Många vill nog ta det till en annan nivå vilket också gör det mer komplicerat.

Det jag menade är att jag tycker just marklyft är en relativt enkel övning rent tekniskt och har man satt grundtekniken så kommer dom andra momenten per automatik inget man behöver tänka på, så upplever iallafall jag det. Men visst jag är inte upp i 200-300kg så kan inte utala mig om så tunga vikter.

Kravmaga
2011-07-13, 13:55
Det jag menade är att jag tycker just marklyft är en relativt enkel övning rent tekniskt och har man satt grundtekniken så kommer dom andra momenten per automatik inget man behöver tänka på, så upplever iallafall jag det. Men visst jag är inte upp i 200-300kg så kan inte utala mig om så tunga vikter.

Troligen drar du själv ihop skulderbladen och upp med bröstet utan att tänka på det (eller har en bristande teknik), annars kan det vara svårt att hålla ryggen och få en god teknik. Gör man inte det, som påpekades hos TS, är det bra om man kan tänka på det, för att öva in det så det sedan sker per automatik. Men som du säger, vid relativt lätta vikter kommer vissa aspekter av tekniken inte behöva adresseras i lika stor utsträckning, då man kan 'komma undan' med brister i tekniken pga att belastningen inte är så stor.