handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om detta? (nybörjare)


peppad
2011-07-07, 16:17
Jag vill gärna ha råd om träning. Jag vill komma i form, bli mer muskulös. Är inte intresserad av att gå ner i vikt men har lite daller som jag gärna tränar bort.
Är inte ute efter att få supersnabbt resultat, men tänker mig att det borde synas en del inom en 6månadersperiod iallafall.

Jag är 25 år, tjej, har tränat kondition och lite styrka nu i 2 månader på friskis(innan dess tränat kampsport lite periodvis).
Har tänkt lägga upp träningen typ såhär:

-Allsidig styrketräning minst 3 gånger i veckan
(där ett pass inleds med 20 min uppvärmning på cykel t.ex, sedan styrketräning där jag betar av maskin efter maskin i cirkelgymmet så att alla muskelgrupper tränas, typ 8x3 reps per maskin med några sekunders vila emellan. )

utöver detta:
-Konditionsträning minst 2 gånger i veckan , typ jympa/löpning


Jag har ingen erfarenhet av styrketräning förut så jag vet inte hur man tränar effektivast för bra resultat. Det jag undrar mest över är om det är tillräckligt med 8x3 reps per muskelgrupp och träningstillfälle?
Det låter lite futtigt men är vad jag kommit fram till efter att ha läst lite på olika forum.

Tacksam för tips!

HulkH
2011-07-07, 16:39
Skulle rekommendera samma sak till dig som till alla andra.

Börja med ett nybörjaschema som du kan hitta här på forumet om du söker runt lite.
Jag skulle skippa med att värma upp på cykel i 20 min före varje pass, bättre att du kör lättare set i början.