handdator

Visa fullständig version : Påväg att bli deprimerad - Hur hanterar man det bäst?


Ademius
2011-07-07, 13:12
Min erfarenhet säger mig att resultatet brukar vara positivt, men att själva nedstämdheten är väldigt svår och tung. Ett tips jag fick från en annan tråd var att skriva ned mina tankar, vilket jag numera alltid gör när de blir alltför påträngande. Jag läser också Anna Kåvers "Att leva ett liv, inte vinna ett krig".

Vilka lärdomar har ni av era dystra perioder? Hur agerar man bäst i förhållande till en kommande depression? Jag har också lärt mig olika sätt att åtminstone inte tappa i kroppsvikt i samband med sådana perioder. Jag tror inte jag kan undvika den, men jag hoppas kunna lindra den och att resultatet kommer bli positivt.

PRound
2011-07-07, 13:20
Vad är det som gör dig deprimerad?

Gosti123
2011-07-07, 13:29
Är det inte så att du kanske tänker för mycket som gör att du blir deppig?

Ademius
2011-07-07, 13:29
Vad är det som gör dig deprimerad?
Det är flera faktorer som spelar in, men ingenting verkar gå bra just nu. De tre största är dålig ekonomi, sysslolöshet och känslan av meningslöshet samt kärleksbekymmer. Jag är i den fas där ingenting känns kul längre, jag är konstant orolig och har ångest över tillvaron, allt känns off och uppgivet, jag har någon slags apati gentemot situationen där dagarna bara glider förbi utan att så mycket egentligen händer. De senaste somrarna har jag också känt samma meningslöshet, men då har jag kunnat jobba väldigt mycket för att distrahera mig. Just sommaren i sig brukar göra mig nedstämd.

Gosti123
2011-07-07, 13:36
Eckhart Tolle - The Power Of Now

Nuthead
2011-07-07, 13:47
Prata om dina problem med någon. Exempelvis syskon eller någon barndomsvän du har förtroende för :)

C.E.J.
2011-07-07, 13:49
Är nuvarande arbetslösheten frivillig eller ofrivillig?

Hur stora ekonomiska bekymmer har du?

Ademius
2011-07-07, 13:51
Är det inte så att du kanske tänker för mycket som gör att du blir deppig? Att förtränga tankarna kommer inte att göra mig lyckligare, bara att jag inbillar mig att vara det eftersom jag är distraherad från mina problem.
Prata om dina problem med någon. Exempelvis syskon eller någon barndomsvän du har förtroende för :) Min erfarenhet säger mig att det inte är någon bra idé. Vänner vill bara vara runt en när det går bra, ingen vill lyssna när det går dåligt. Vänner vill bara ha kul och trevligt. Tråkigt men sant. Problemet är att det är så personligt, det berör och engagerar för mycket. Folk blir oroliga och lessna. Det är inte värt det.

Är nuvarande arbetslösheten frivillig eller ofrivillig?
Jag är inte arbetslös, jag jobbar sporadiskt mycket i perioder och är ledig mycket i perioder beroende på väder.
Hur stora ekonomiska bekymmer har du? Jag lånar för att klara vardagen. Jag får lön i efterskott och med den borde jag klara mig helt på att leva i augusti. September och framåt är det bra mycket bättre. Även då kommer jag se till att leva snålt och spara pengar.

PRound
2011-07-07, 13:54
Det är flera faktorer som spelar in, men ingenting verkar gå bra just nu. De tre största är dålig ekonomi, sysslolöshet och känslan av meningslöshet samt kärleksbekymmer. Jag är i den fas där ingenting känns kul längre, jag är konstant orolig och har ångest över tillvaron, allt känns off och uppgivet, jag har någon slags apati gentemot situationen där dagarna bara glider förbi utan att så mycket egentligen händer. De senaste somrarna har jag också känt samma meningslöshet, men då har jag kunnat jobba väldigt mycket för att distrahera mig. Just sommaren i sig brukar göra mig nedstämd.

Jag skulle föreslå TM till alla som har sådana besvär som du har. Jag vet att det hade gjort skillnad, men vissa är inte redo att bestämma sig för att göra sådana saker. Men det är värt att tänka på.
Om du inte vill gå den vägen så skulle jag säga att du ska gå mot det du blir lycklig av. Vare sig det är att sitta inne vid datorn eller hjälpa fattiga barn.
Man har alltid något i huvudet men vill ha gjort, något man längtar efter. Gör det som du vill. Du är inte bunden till något, det är bara du själv som sätter dina egna gränser. Sätt igång!

C.E.J.
2011-07-07, 13:56
Håll ut tills lönen kommer, därefter gör saker för pengarna, ex. köpa vingar.

Ademius
2011-07-07, 14:01
Håll ut tills lönen kommer, därefter gör saker för pengarna, ex. köpa vingar. Jag har noll marginaler. Jag kommer att betala hyra och räkningar och köpa mat för pengarna. Det är det enda jag har råd med. Hösten är egentligen bara skenbart bättre eftersom jag liksom många andra studenter lever på negativa tillgångar (studielån), vilket egentligen bara innebär ett bättre kassaflöde. Tyvärr hade jag inte den insikt jag har idag när jag i perioder jobbade mycket extra och hela somrarna tidigare år. Framtiden känns väldigt oviss och osäker. Jag kommer förmodligen behöva leta jobb i vår.

Doctor Snuggles
2011-07-07, 14:03
Bra vänner är där och lyssnar när man har det dåligt också, men visst, folk har sina egna problem och orkar oftast inte med andras problem.
Män är ofta dåliga på detta, kvinnliga vänner brukar vara bättre på det.

Jag föreslår i övrigt lite inläsning på lektyr inom genren "positive psychology" och KBT. Det gäller att lära sig uppskatta livet i alla dess faser, och att hitta mening som funkar för en själv, i hårda tider.

Samtalsterapi är förstås också bra, om man hittar en bra terapeut.

Personligen så har jag alltid funnit att läsa böcker och se filmer som är inspirerande, stämningsfyllda, och insiktsfulla som en bra respit, och ett bra addendum till att jobba på att förändra ens negativa tankemönster till positiva.

Kaerra
2011-07-07, 14:10
70is brännvin and get fucking insane :)

egge
2011-07-07, 14:11
Min erfarenhet säger mig att det inte är någon bra idé. Vänner vill bara vara runt en när det går bra, ingen vill lyssna när det går dåligt. Vänner vill bara ha kul och trevligt. Tråkigt men sant. Problemet är att det är så personligt, det berör och engagerar för mycket. Folk blir oroliga och lessna. Det är inte värt det.

Riktiga vänner bryr sig om hur du mår. Jag lovar.

lirberr
2011-07-07, 14:17
Din avatar säger mig att du vet vad som är roligt här i livet, det kommer gå fint.

Doctor Snuggles
2011-07-07, 14:17
Riktiga vänner bryr sig om hur du mår. Jag lovar.

Så mao säger du att Adamius inte har några riktiga vänner? Hur har du tänkt att det skulle hjälpa? ;)

egge
2011-07-07, 14:21
Så mao säger du att Adamius inte har några riktiga vänner? Hur har du tänkt att det skulle hjälpa? ;)

Menade att hans vänner kommer bry sig även om han inte tror det men ser nu att man kan tolka det lite annorlunda. ;)

Ademius
2011-07-07, 14:33
Jag skulle föreslå TM till alla som har sådana besvär som du har. Jag vet att det hade gjort skillnad, men vissa är inte redo att bestämma sig för att göra sådana saker. Men det är värt att tänka på.
Om du inte vill gå den vägen så skulle jag säga att du ska gå mot det du blir lycklig av. Vare sig det är att sitta inne vid datorn eller hjälpa fattiga barn.
Man har alltid något i huvudet men vill ha gjort, något man längtar efter. Gör det som du vill. Du är inte bunden till något, det är bara du själv som sätter dina egna gränser. Sätt igång!Transcendental Meditation?
Länka eller förklara mer om det och hur det skulle kunna hjälpa mig.

Jag har lite små projekt, men det är svårt när jag mår dåligt och tappar motivation för det mesta. Träning går bra eftersom jag tycker att det är genuint kul, kosten är värre när jag helt tappar aptiten. Det är heller inte bara jag själv som sätter gränser, begränsad ekonomi är en väldigt påträngande faktor. Jag är bunden till att vara här och nu, jag har tidvis jobb, hyra och andra förpliktelser.
Bra vänner är där och lyssnar när man har det dåligt också, men visst, folk har sina egna problem och orkar oftast inte med andras problem.
Män är ofta dåliga på detta, kvinnliga vänner brukar vara bättre på det.

Jag föreslår i övrigt lite inläsning på lektyr inom genren "positive psychology" och KBT. Det gäller att lära sig uppskatta livet i alla dess faser, och att hitta mening som funkar för en själv, i hårda tider.

Samtalsterapi är förstås också bra, om man hittar en bra terapeut.

Personligen så har jag alltid funnit att läsa böcker och se filmer som är inspirerande, stämningsfyllda, och insiktsfulla som en bra respit, och ett bra addendum till att jobba på att förändra ens negativa tankemönster till positiva. Min erfarenhet är som sagt att det inte är en bra idé. Jag har få så nära vänner, men jag har provat det förut, det har bland annat gjort att en av mina nära vänner inte är så nära längre. Jag har inga nära kvinnliga vänner.

Några konkreta tips på litteratur?

Jag är väldigt skeptisk till terapeuter, sen har jag inga pengar heller.

Läsa böcker och se filmer är dock svårt för mig när jag inte känner lust till någonting.
Riktiga vänner bryr sig om hur du mår. Jag lovar. Det är ju det som är problemet, de bryr sig för mycket. Det sista jag vill göra är att få andra att må dåligt över att jag mår dåligt.
Din avatar säger mig att du vet vad som är roligt här i livet, det kommer gå fint. Arrested Development är verkligen guld ja, tyvärr kan inte komediserier uppväga när jag mår dåligt.
Menade att hans vänner kommer bry sig även om han inte tror det men ser nu att man kan tolka det lite annorlunda. ;) Jag har provat, men är inte redo att prova igen. Bryr sig gör de ofta, men på fel sätt. Andra förstår inte.

Doctor Snuggles
2011-07-07, 15:27
Martin Seligman är grundaren för PP, hans bok är bra, om än lite klinisk:
Hans TED talk:
9FBxfd7DL3E

Annars så kanske:
http://lifetwo.com/production/node/20070321-top-10-positive-psychology-books

Du har ju uppenbarligen lust till att göra något. Du skriver ju på kollo. Det är något, rent tekniskt sett. ;)

Jag tror personligen mycket på FLOW konceptet (som bland annat talas om inom PP). Applicerar man det på alla livets områden, även ens tankar, så kommer man känna sig mycket mer meningsfull per automatik. Man måste förstås anpassa det efter omständigheterna. När man är låg och motivationslös så ska man inte försöka göra för mycket på en gång, utan baby-steps.

fXIeFJCqsPs

Vad gäller litteratur o dyl så handlar det mest om vad du personligen triggar igång på. Känner du att något klickar, så fortsätt läsa, leta info etc. Om inte, så tvinga dig inte.

Det låter f.ö. som du redan är deprimerad och har bristande initiativförmåga. Du borde kunna få samtalsterapi via vården och inte betala för mycket. Är ju bra att göra öht, sedan när man mår bättre också (och har lite mer pengar), för att lägga grunden till perioder som man mår sämre.

Eftersom det är ett träningsforum, så förstås träning. ;)
Personligen tycker jag HIIT/Crossfit/Cirkelträning fungerar bäst för måendet. Räcker med intensiva 15-20 minuter varannan dag, eller ngt sådant.
Solen också - d-vitamin bl a.

Ademius
2011-07-07, 15:41
Martin Seligman är grundaren för PP, hans bok är bra, om än lite klinisk:
Hans TED talk:

Du har ju uppenbarligen lust till att göra något. Du skriver ju på kollo. Det är något, rent tekniskt sett. ;)

Jag tror personligen mycket på FLOW konceptet (som bland annat talas om inom PP). Applicerar man det på alla livets områden, även ens tankar, så kommer man känna sig mycket mer meningsfull per automatik. Man måste förstås anpassa det efter omständigheterna. När man är låg och motivationslös så ska man inte försöka göra för mycket på en gång, utan baby-steps.

Vad gäller litteratur o dyl så handlar det mest om vad du personligen triggar igång på. Känner du att något klickar, så fortsätt läsa, leta info etc. Om inte, så tvinga dig inte.

Det låter f.ö. som du redan är deprimerad och har bristande initiativförmåga. Du borde kunna få samtalsterapi via vården och inte betala för mycket. Är ju bra att göra öht, sedan när man mår bättre också (och har lite mer pengar), för att lägga grunden till perioder som man mår sämre.

Eftersom det är ett träningsforum, så förstås träning. ;)
Personligen tycker jag HIIT/Crossfit/Cirkelträning fungerar bäst för måendet. Räcker med intensiva 15-20 minuter varannan dag, eller ngt sådant.
Solen också - d-vitamin bl a. Tack för tipsen, ska kollas upp.

Jag är medveten om att det finns bra och mindre bra sätt att hantera det och att man kan förhålla sig olika till nedstämdhet.

Ang litteratur så är det svåraste bara att veta var man ska börja? När man väl kommit igång går det ju att gå på referenser och tips genom litteraturen. Får väl söka efter någon slags introduktion eller grundbok på diverse beteendevetenskapliga ämnen.

Det är möjligt att jag redan är deprimerad, men det känns som att det kan bli bra mycket värre, jag har varit med om det ett par gånger tidigare då det var riktigt illa.

Jag kör SL 3x5 måndagar, onsdagar och fredagar, sedan brukade jag springa (två veckor sen sist) 5 km två gånger i veckan, främst tisdagar och torsdagar. Ska komma igång med löpningen igen, kom av mig när jag jobbade mycket.