handdator

Visa fullständig version : 17 år - tränat 1 år. Känner att jag vill få ut mer av min träning!


RoRoo
2011-07-07, 12:46
tjoo. Ssom
om topic så är jag 17 år och har gymmat strax under 1 år. med lite uppbehåll.

Iaf det som frustrerar mig mycket är alla på gymmet (känner de flesta) som säger helt olika saker om hur jag ska träna och vad som är bäst för mig. Någon som varit i min situation? Jag tänkte att jag kanske får bäst svar här då?
Jag är 167cm (Kort jag vet) Bryr mig inte styrketräning kommer påverka min längd längre. so just drop that.

Jag väger just nu 64kg. Har precis tagit slut min burk av No-Xplode kreatin som tydligen en rippad snubbe rekomendera. tyvär så kicka den inte på mig så bra och vissa sa att ja borde ta den andra inte. Hatar mixade förslag som sagt.
Yes jag självklart fått resultat men nu på senaste tiden känns det som att det går slö för att ja bytt träning stil ofta.

En som jobbar på gymmet som hjälper folk med scheman sa till mig att jag ska köra 4xmax på alla övningar. DVS att jag ska klara ungefär 6-10 reps med den vikten. klarar jag mer så ska jag öka. och 4 gånger det.

Medans en annan säger

- Är du dum i huvudet? ska du komma till gymmet och börja ta max vikt direkt. Du ska börja med lägre vikt och sedan höja sakta. typ 1.set 5kgs hantlar 2.set 10kg 3.set 15kg (börja med Detta är ju lättare än första. jag vet fortfarande inte hur jag ska träna?
Och jag håller på o dricker gainer. Vet om jag borde göra det ist för o ta whey80.
Som ni märker är det en jävligt massa frågor eftersom jag är ett helt jävla frågetecken just nu. skulle verkligen behöva tips från någon som verkligen vet vad han/hon snackar om. Så hur ska jag träna med vikter/sets/reps och antal gånger i veckan? Ska jag fortsätta med kreatin? enligt en så är det bra med kreatin jag sparar tid då det hjälper mycket med muskelökning. Tack på förhand!

BoxerKing
2011-07-07, 12:51
Man behöver väl inte ta kreatinn sålänge man är under 18?

C.E.J.
2011-07-07, 12:51
Att börja med en lägre vikt och sen höja kallas uppvärmning.

pialia
2011-07-07, 12:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Där har du lite nybörjarscheman. Som du säger så är det rätt oproduktivt att byta hela tiden, så bestäm dig för ett och kör stenhårt med det.

Angående kosttillskott. Kika här: http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6

Det borde svara på alla dina frågor.

rooz
2011-07-07, 12:54
Broscience, är det inte vackert!

Jag rekommenderar sl 5x5, ett ypperligt sätt att få till en bra grund:thumbup:

Om tilskott, vissa är s.k non-responders och får ingen effekt av vissa tillskott. Men whey om du har svårt med protein i kosten, och koffein om du vill bli lite piggare.

HulkH
2011-07-07, 12:55
Man behöver väl inte ta kreatinn sålänge man är under 18?

Behöver och behöver? Det mesta "behöver" man inte göra.



1+ på pialia :)

krokodille
2011-07-07, 12:56
Jag tror det bästa du kan göra är att läsa och kika på hur andra kör och sedan efter det lägga upp din träning utifrån vad du tror passar dig bäst. Det är ju på väldigt individuellt. Sen beror det ju på: vad till du få ut av din träning? Stora muskler eller slanka muskler. Eller bara en bättre fysik rent allmänt? Mitt förslag blir kort och gott: läs och lär. Pröva och kör! Ingen annan som vet vad som passar dig bäst!

kaer
2011-07-07, 12:56
Jag är 167cm (Kort jag vet) Bryr mig inte styrketräning kommer påverka min längd längre. so just drop that.

Say what?

Hursomhelst, styrketräning är en långtidssatsning, så ta det lite lugnt, du har all tid i världen på dig att få resultat.
Lär dig träna ordentligt, så länge du är nyfiken kommer du hela tiden förändra ditt sätt att träna.
Försök få lite perspektiv på kosttillskott, det är ditt hårda arbete som ger resultat, inte om du kör gainer istället för rent protein.
Läs mycket här på forumet, utan att för den skull få optinojja.

HulkH
2011-07-07, 13:09
Sen beror det ju på: vad till du få ut av din träning? Stora muskler eller slanka muskler.

Kanske missuppfattar vad du menar, men hur får man slanka muskler?

Vanish
2011-07-07, 13:13
Kanske missuppfattar vad du menar, men hur får man slanka muskler?

Haha tänkte precis på samma. Men det kanske va ironiskt inlagt i texten (vilket jag hoppas). Annars är jag också väldigt intresserad. Har alltid velat ha den där slanka baywatch-kroppen!

Sniggel
2011-07-07, 13:17
De flesta har varit i din situation. Oavsett hur du kör kommer folk att undra va f-n du håller på med, eftersom alla "vet bäst", speciellt om de är 16-20 år. I många fall även i åldern 20-30.

Jag vet att det kan vara svårt, speciellt i din ålder, att försöka ignorera andras råd. Det du behöver är ett råd som är bra (det finns många sätt som funkar) och som du följer utan att påverkas av andra råd.

De bästa riktlinjerna för om träningen är bra eller inte är ifall du kan öka vikterna i de övningar du kör, med samma upplägg varje vecka. Om du t ex skulle köra 10 reps i 3 set på 50 kg och nästa vecka klarar 55 kg. Då gör du framsteg och schemat fungerar.

Jag tänker inte ge dig några råd om hur träningen ska se ut, det kommer folk ändå att göra, och har redan gjort i tråden. Du får lita på dig själv tillräckligt mycket för att välja vilket/vilka råd du vill följa. Kom ihåg att det även är viktigt att schemat är roligt, oftast brukar man gå in med rätt inställning då vilket innebär att träningen blir effektiv.

edit: Ett råd kan jag ge dig dock. Skippa trams som NO-Xplode eller andra pre-workouts. Det är att snöa in sig på fel saker. Kreatin kan du ta om du vill. Även proteinpulver finns det nytta med, men i stort sett allt annat är rätt överhype:at.

krokodille
2011-07-07, 13:26
Haha tänkte precis på samma. Men det kanske va ironiskt inlagt i texten (vilket jag hoppas). Annars är jag också väldigt intresserad. Har alltid velat ha den där slanka baywatch-kroppen!

Det jag tänkte var en mer 'fitness-aktig' look. Kanske uttryckte mig lite fel i mitt inlägg!:p men man kan ju ha olika mål med sin träning. Överens?:)

HulkH
2011-07-07, 13:31
Det jag tänkte var en mer 'fitness-aktig' look. Kanske uttryckte mig lite fel i mitt inlägg!:p men man kan ju ha olika mål med sin träning. Överens?:)

Works for me :)



Som Sniggel nämnde...
Under hela tiden kommer du få olika råd om att du ska köra på de ena eller de andra sättet, du måste själv lära och du kommer lära dig själv vilka råd du kommer ta till dig och sålänge du vill träna och inte gör de för ett nödvändigt "ont" så kommer de gå framåt.
Det finns dock många nybörjartrådar här på forumet som du kan läsa som jag tror kan vara till stor hjälp.


Lycka till och tänk på att bygga muskler tar tid :)

Vanish
2011-07-07, 13:33
Det jag tänkte var en mer 'fitness-aktig' look. Kanske uttryckte mig lite fel i mitt inlägg!:p men man kan ju ha olika mål med sin träning. Överens?:)

Då är vi helt överrens :thumbup:

Sniggel
2011-07-07, 13:48
Fast om man är ute efter en viss kropp så hamnar det alltid om styrketräning, att styrketräna på ett sätt som bygger muskler effektivt, tills dess att man har den uppnådda muskelmassan. Är det en viss definition på kroppen man vill ha ( t ex 8-pack), och man är nöjd med sin muskelvolym, så är det kost det handlar om i största grad.
Det finns ju ingen styrketräning som kommer att leda till att man får "en fitnesskropp" eller "kroppsbyggare". Båda målen nås med samma typ av styrketräning (om man lyckas nå något av alternativen), men det senare tar längre tid.

don ramon
2011-07-07, 14:26
Jag tycker du borde lära dig grunderna först. Köra ett enkelt upplägg enligt Starting Strength till exempel. Då kan du fastställa att du klarar av att göra bra ökningar samt att du har koll på tekniken. Efter hand (minst 6 mån, helst längre) kan du lägga på fler övningar och kanske byta schema. Om jag inte är helt fel ute så finns det variationer på Starting Strength.

Använder du sökfunktionen så lär du hitta en hel del nyttig info här på forumet.

Jimmy88
2011-07-07, 14:35
Jag tror nog att anledningen varför folk säger olika saker är väll för att det är oftast på det sättet man själv tränar som passar bra för sig själv. Det behöver inte betyda att det är bra för dig. Därav många olika variationer på vad folk tycker är bäst. Det gäller bara att du hittar din egen väg. Testa dig fram. Lite det som Sniggel och HulkH redan vart inne på såg jag nu. :) Du hittar din väg så småningom!

RoRoo
2011-07-07, 15:13
Okej tack alla för svaren. fast vissa missuppfatta lite och gav mig nybörjar råd. skrev ju att ja har gymmat i cirkus 1 år så lite erfarenhet har jag självklart.

Sen vill jag inte gå in så djupt på min kost. jag tycker den är helt OK jag är ju lixom bara 17 år så det säger mycket.

Men låt mig berätta hur jag tränar då.

Tex dag1- bicep - rygg. jag kör 4 olika rygg övningar (varierar ibland övningarna då det sägs vara bra) jag värmer upp lite sen kör jag max ungerfär så ja klarar 8-9 reps.

Sedan biceps då kör jag 4 olika övningar 4 sets.

Vad är typ det mest normala med vikter dvs ökning/ första set av en övning hur mkt ska den skilja sig från sista settet.

Hur mycket BÖR jag ha ökat i vikter om dvs jag klarade 10reps med 15kgs hantel under lets say 3 månader?

som första pass i bröst/tricpe dagen så kör jag bänkpress. värmer upp med stången utan vikter. sedan lägger jag 10kg = 40kg alltsammans med stång.

och sen 15 vilket gör det hela 50k. detta klarar jag exakt 6 reps. efter 1 månad hur många fler reps borde jag ha ökat med normalt? (kommer ha tränat bröst kanske 5-6 gånger under månaden) varierar från 1-2 ggr i veckan.

don ramon
2011-07-07, 15:21
text

Du har tränat i ett år ungefär = Nybörjare

Kaerra
2011-07-07, 15:22
finns bara 1grej som ger dig stora mukkler ;-)

kaer
2011-07-07, 15:31
Det är ingen som kan svara på exakt hur mycket du borde ha ökat i vikter, det finns för många olika variabler att bedöma.

Mitt främsta nybörjarmisstag skulle jag säga var att jag var för feg på att lägga på tyngre, 'näe, jag lägger inte på förrän jag klarar 4x8' och att jag dröjde för länge med att gå över till något mer vedertaget program, t ex 5x5.

Försök läsa igenom bra trådar här på kolo. Tänk på att styrketräning tar tid, du kan inte göra allt på en gång.

HulkH
2011-07-07, 16:11
Fast nu förstår jag inte riktigt vad du menar när du skriver.

För det första så är du nybörjare eftersom du måste ställa de frågor du ställer.
Till exempel så tränar många, när dom blir mera erfarna, efter egna scheman så dom vet ungefär vad som passar sin egna kropp bäst.

Att du inte vill "gå in så djupt" på din kost för du bara är 17, förstår jag inte heller vad som har med saken att göra, sköter du kosten, vilan och träning så bra det bara går så kommer du se resultat mycket fortare.

Sedan hur mycket du "bör" öka, vet bara du då det är extremt individuellt.

KalleTeodor
2011-07-07, 16:30
Okej tack alla för svaren. fast vissa missuppfatta lite och gav mig nybörjar råd. skrev ju att ja har gymmat i cirkus 1 år så lite erfarenhet har jag självklart.

Sen vill jag inte gå in så djupt på min kost. jag tycker den är helt OK jag är ju lixom bara 17 år så det säger mycket.

Men låt mig berätta hur jag tränar då.

Tex dag1- bicep - rygg. jag kör 4 olika rygg övningar (varierar ibland övningarna då det sägs vara bra) jag värmer upp lite sen kör jag max ungerfär så ja klarar 8-9 reps.

Sedan biceps då kör jag 4 olika övningar 4 sets.

Vad är typ det mest normala med vikter dvs ökning/ första set av en övning hur mkt ska den skilja sig från sista settet.

Hur mycket BÖR jag ha ökat i vikter om dvs jag klarade 10reps med 15kgs hantel under lets say 3 månader?

som första pass i bröst/tricpe dagen så kör jag bänkpress. värmer upp med stången utan vikter. sedan lägger jag 10kg = 40kg alltsammans med stång.

och sen 15 vilket gör det hela 50k. detta klarar jag exakt 6 reps. efter 1 månad hur många fler reps borde jag ha ökat med normalt? (kommer ha tränat bröst kanske 5-6 gånger under månaden) varierar från 1-2 ggr i veckan.

16 set biceps??????*screwy*

Hur tänkte du där? Biceps är en liten muskel.

Machop
2011-07-07, 17:16
Släpp allt "en krampig kille på gymmet säger", och börja lyssna på vad kunnigare folk här på kolozzeum säger.

Planera, Träna, Ät, Vila.

Häng inte heller upp dig på kosttillskott.