handdator

Visa fullständig version : träningsupplägg


rickardptrsn
2011-07-07, 12:20
har tränat i 1,5år nu.. å beslutat för å träna 4 dagar i veckan ist för 5-6.. har försök lägga upp ett schema som ska passa mig.. hade varit kul om ngn där ute som har mer erfarenhet än mig inom träning kunde ge kritik på schemat? ngt som ser helt fel ut lr ser upplägget stabilt ut? ;)

D1 bröst, triceps

- bänkpress 4x8
- snepress i smith 3x10
- cc bröstpress 5x10
- liggande tricepsextensions 4x8
- pushdown med rep 4x12
- pushdown med stång 4x10

D2 rygg, baksida axlar

- latsdrag 6x7
- latsdrag v-h 3x10
- kabelrodd mot bröst från övre trissan (brett grepp) 5x8
- skivstångsrodd mot bröst (brett grepp) 4x8
- sittande baksida axlar med hantlar 4x12
- stående baksida axlar i cc 4x8
- hantelrodd 4x8

D3 vila

-

D4 axlar, biceps, underamar

- sittande hantelpress med ryggstöd 4x8
- sittande axelpress i smith 4x10
- hantellyft åt sidan 6x8
- preacher curls 4x8
- stående hantelcurl 4x12
- underarmar

D5 framsida lår, baksida lår, vader

- knäböj 4x8
- benpress 6x8
- benspark 6x10 ss sittande lårcurl 6x10
- benspark 4x8 ss liggande lårcurl 4x6
- stående vadpress 7x15

D6 vila

-

D7 vila

Rusk
2011-07-07, 14:12
Lika många set för triceps/briceps som dom stora grupperna känns en aning overkill.
Sen saknar jag marklyft och overall så har ju en mer frekvent träning med mindre volym per pass visat sig bättre för muskelmassa än det klassiska bodybuilding upplägget som du har lagt upp.
Och 16 set ben, klarar du det med rätt vikter och setvila utan att spy så är du inte dålig.

rickardptrsn
2011-07-07, 14:34
just för bena i super-seten börjar jag lite lägre å går högre å högre på vikterna.. hittar lättare kontakt när jag kör så därav lite flera sets.. 16 set ben ser inte jag som ngt ovanligt? vet med mig flera som gör d som har tränat 3-4 år längre tid än mig själv.

ang. triceps så tycker jag iaf att d är svårt att tillräckligt trötta ut muskeln utan att ligga däromkring..

mindre volym visat sig vara bättre för muskelmassa? va har du fått d ifrån? jag kör inte bara hög volym.. dock vill jag ha perioder då jag gör d.

StampChamp
2011-07-07, 14:35
Lika många set för triceps/briceps som dom stora grupperna känns en aning overkill.
Sen saknar jag marklyft och overall så har ju en mer frekvent träning med mindre volym per pass visat sig bättre för muskelmassa än det klassiska bodybuilding upplägget som du har lagt upp.
Och 16 set ben, klarar du det med rätt vikter och setvila utan att spy så är du inte dålig.

Han kanske behöver prioritera armarna? Det har du ju ingen aning om. Tycker det ser ok ut, men jag hade hellre försökt träna om samma muskel oftare, typ en 4-1-4 upplägg.

Vanish
2011-07-07, 14:59
Han kanske behöver prioritera armarna? Det har du ju ingen aning om. Tycker det ser ok ut, men jag hade hellre försökt träna om samma muskel oftare, typ en 4-1-4 upplägg.

Nä visst vet vi inte det, men det är ju utan mer bakgrund ändå mycket?

Och rätt roligt att han skriver att han tränat 5-6 dagar i veckan och vill gå ner till 4. Och du rekommenderar 4-1-4 för att träna igenom kroppen oftare...? Isf är ju ett halvkroppspass något att sikta på

Rusk
2011-07-07, 20:34
just för bena i super-seten börjar jag lite lägre å går högre å högre på vikterna.. hittar lättare kontakt när jag kör så därav lite flera sets.. 16 set ben ser inte jag som ngt ovanligt? vet med mig flera som gör d som har tränat 3-4 år längre tid än mig själv.

ang. triceps så tycker jag iaf att d är svårt att tillräckligt trötta ut muskeln utan att ligga däromkring..

mindre volym visat sig vara bättre för muskelmassa? va har du fått d ifrån? jag kör inte bara hög volym.. dock vill jag ha perioder då jag gör d.

Midre volym och mer frekvent kommer ge dig mer då en muskel är återhämtad efter ca 72h beroende på hur hårt man tränar den, kör du då som du gör nu så går du omkring ett x antal dagar med en återhämtad muskel som skulle kunna varit i en "uppbyggande fas".

Här har du en artikel -> http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/