handdator

Visa fullständig version : Hjälp med optimal kost för gymnasieelev.


hidden
2011-07-07, 08:03
Hej, har problem med att hålla en bra kosthållning för de ändamål jag har och för allmän välmående.

Problem:
Har inte mycket pengar, bor hemma och går på skola. Dessa faktorer bidrar till att jag inte får i mig det jag vill, dvs ca 2g * kv i protein på balans/underskott varje dag.

Resurser:
1kg vassleprotein varje månad, sen mellan 150-300kr varje månad som jag kan spendera på mat.

Hur det ser ut nu:
Jag äter varierat (Husmanskost, persisk föda, "utemat"), men för mycket för att det ska vara bra. Har alltid varit överviktig, även om kroppskompositionen är annorlunda nu än för 2 år sen är jag inte nöjd med hur jag känner mig. Därför vill jag fixa bättre kosthållning.

Hur skulle ni lösa det här? Målet är att hamna på 2g * kv i proteinintag på balans eller underskott, men jag vill gärna att maten jag äter ger mig bra vitaminer osv. Det vill säga att jag inte bara är ute efter att trycka i mig så mycket protein som möjligt varje dag, maten ska vara bra för andra grejer med. Jag skulle kunna gå lite mer än 300kr per månad på mat, men jag vet inte vad jag ska köpa? Lidl kvarg? Eldorado tonfisk?

HulkH
2011-07-07, 09:32
Maten du får i hemmet alltså vanlig basmat är ofta väldigt bra mat.
Har du ingen möjlighet till att skaffa jobb?

vicarious
2011-07-07, 09:51
Jag hade sparat alla pengar och ätit det som bjuds i skolan och hemma. Komplettera med en drink vassle efter varje pass.

Träna hårt och försök äta lite mindre helt enkelt. Försök undvik onödig skräpmat.

Att lägga ut massa extra pengar på att trycka i sig x antal gram protein per kg känns överskattat.

Trashcan
2011-07-07, 10:00
Jag tror det du får i skolan och hemma funkar bra, men ett enkelt sätt att få i sig mindre kalorier och mer protein är ju att äta mindre av potatisen/riset/pastan som är till, och mer av köttfärssåsen/pannbiffarna eller vad det nu kan vara.

Eddie Vedder
2011-07-07, 10:28
Om du erbjuder dig att laga mat hemma så tror jag inte föräldrarna kommer klaga. Det går utmärkt att laga "byggarmat" som faktiskt icke-byggare tycker smakar bra.

vicarious
2011-07-07, 10:28
Jag tror det du får i skolan och hemma funkar bra, men ett enkelt sätt att få i sig mindre kalorier och mer protein är ju att äta mindre av potatisen/riset/pastan som är till, och mer av köttfärssåsen/pannbiffarna eller vad det nu kan vara.

Nja. Mindre kalorier blir det knappast av att göra så men mer protein, visst.