handdator

Visa fullständig version : hur träna för att se ut så här?


bakka
2011-07-06, 23:44
tja,

jag undrar hur man borde träna för att få sån här fysik som snubben på bilderna? Vad ska man lägga fokus på, cardio eller styrka? vilka övningar tror ni man borde fokusera på. det är självklart svårt att svara på men hade varit kul att höra vad ni där ute tror. killen är ju kampsportare så kampsport kan man ju satsa på, men fakutm är att de flesta kamsportare har helt olika kroppsbyggnad beroende på hur dem gör med styrka och kardio.

btw, killen på bilden är ca 1.75 lång och väger typ 77-78 kg. jag är 1.84 och väger 83kg men ser inte alls lika hård/bitig (eller vad man ska kalla det) ut. har visserligen inte tränat så länge :D

Trashcan
2011-07-06, 23:48
Vanlig styrketräning, inga konstigheter. Så som dom flesta på det här forumet tränar passar nog utmärkt.

bakka
2011-07-06, 23:55
Vanlig styrketräning, inga konstigheter. Så som dom flesta på det här forumet tränar passar nog utmärkt.

ok,,då är det ju bara fortsätta som vanligt. för jag siktar inte på att bli super biffig eller bodybuilder även om det inte är nått fel med det. men jag personligen föredrar formen som han på bilderna t ex. men det kommer ta mig nått år :D

cero
2011-07-06, 23:57
Något år? Räkna med mer.

bakka
2011-07-07, 00:00
Något år? Räkna med mer.

något år kan ju betyda allt från 2-3år till 10...men men,,jag har inte bråttom. jag är fan nöjd med det jag åstakommit på de 6 mån jag tränat :D

yoshi96
2011-07-07, 00:05
Bra inställning! om du håller samma motivation några år så är du säkert där ;)
Dock lär ökningarna stagnera succesivt i takt med tidens gång.

bakka
2011-07-07, 00:11
Bra inställning! om du håller samma motivation några år så är du säkert där ;)
Dock lär ökningarna stagnera succesivt i takt med tidens gång.

ja, självklart. motivationen kommer gå upp och ner, precis som ork och ökning. men först och främst ska man ju träna för d är kul och man mår bra. sen för att se bra ut. så, även om jag aldrig når den här fysiken så kan det ju knappast bli sämre än nu :D

TheGhr
2011-07-07, 00:12
Det bör väl sägas också att hur man sen verkligen kommer se ut beror en del på muskelfästen. Man kan vara lika stor som Pitbull Alves och lika deffad och se ganska annorlunda ut.

bakka
2011-07-07, 00:22
TheGhr: absolut!


Men om man få till den här fysiken då?? (se bild nedan). är det kardio som ska vara fokus? Undrar bra. inget jag direkt siktar på.

bakka
2011-07-07, 00:25
han ovan är väll ca 182-186 lång. ingen aning vad han väger.

TheGhr
2011-07-07, 00:30
TheGhr: absolut!


Men om man få till den här fysiken då?? (se bild nedan). är det kardio som ska vara fokus? Undrar bra. inget jag direkt siktar på.

Beror på hur mycket fett man har innan, om man har mer så behövs cardio och/eller minskat kaloriintag, annars egentligen inte enbart för lookens skull i alla fall. Lite muskler har han ju framförallt i brösten så om man själv inte har det så behöver man styrka också.

bakka
2011-07-07, 00:33
Beror på hur mycket fett man har innan, om man har mer så behövs cardio och/eller minskat kaloriintag, annars egentligen inte enbart för lookens skull i alla fall. Lite muskler har han ju framförallt i brösten så om man själv inte har det så behöver man styrka också.

så, en rejäl deff tills man har en platt mage..han har ju inte direkt 6pack,,men platt iaf. och sen fixa till bröstmuskler...låter ju lite lättare än att fixa formen som han i bilderna ovan. fast jag är hellre krallig än att ha modell looken hehe

Fredrik_S
2011-07-07, 00:35
Jag är 175 cm och väger 79 kg och ser väl ut som killen på bilden en dålig dag.
Jag tränar dans och styrketräning, men kan säga att allt som har med muskelstorleken att göra kommer från styrketräningen. hållningen vigheten och kroppskontrollen kommer från dansen.
Samma gäller killen på bilden, det är styrketräningen som gett han musklerna.

TheGhr
2011-07-07, 00:43
så, en rejäl deff tills man har en platt mage..han har ju inte direkt 6pack,,men platt iaf. och sen fixa till bröstmuskler...låter ju lite lättare än att fixa formen som han i bilderna ovan. fast jag är hellre krallig än att ha modell looken hehe

Självklart. ;) De flesta tjejer som menar att den nedre snubben har en finare fysik ljuger för sig själva och andra. Man får visa dem snubbarna i min signatur så kommer de på bättre tankar. ;) Dock skall väl sägas att sådana fysiker ofta(Men inte nödvändigtvis just i "mina" två fall) kommer med en avig personlighet på köpet vilket vissa säkert är högst medvetna om. Kolla bara på yngre oerfarna tjejer, de tenderar att välja bra fysiker mer utpräglat än äldre men detta betyder inte att de senare nödvändigtvis berättar sanningen. ;)

Fredrik_S
2011-07-07, 00:54
Ja, hela poängen med en perfekt fysik går ju i kras om man spänner sig och håller på och fjollar och tror att man är bäst i världen. Kombinera en perfekt fysik med lagom ödmjukhet ett leende och självsäker attityd så vinner du alla honors uppskattning...
Min personlighet är bra om än aningens blyg.

TheGhr
2011-07-07, 01:03
Ja, hela poängen med en perfekt fysik går ju i kras om man spänner sig och håller på och fjollar och tror att man är bäst i världen. Kombinera en perfekt fysik med lagom ödmjukhet ett leende och självsäker attityd så vinner du alla honors uppskattning...
Min personlighet är bra om än aningens blyg.

Det är hemligheten ja som är svår att bemästra av naturliga skäl. Men startar man med fötterna på jorden, älskar sin träning, äter, får fysiken på köpet och därmed förblir sig själv bara i en snyggare version så är allt möjligt. Nåt i den stilen. :P

Zkewl
2011-07-07, 01:11
Thiago Alves är 175 cm lång och väger säkert 84-87 kg innan match.
Såg du hans senaste match? Han tar nog inte lite steroider! Alldeles för stor för att vara mma pro :P

delta_mats
2011-07-07, 09:32
Som sagt. Han väger väl 77-78 kg vid invägning eller? Han väger nog drygt 80kg vid match. Räkna med att väga närmare 90 kg i skaplig form för att matcha honom grovleksmässigt, och det görs inte i en handvändning.

bakka
2011-07-07, 10:22
ok,,intressant att höra vad ni tycker. och, det där med personlighet stämmer nog ganska bra. kommer ihåg förra året när jag va på semester och hängde på en bar vid stranden där dem hade dj o alla dansade och hade kul. Då går plötsligt 4 snubbar med "perfekta beachkroppen" upp på scenen och börjar dansa, fast deras dans går ut på att spänna och flexa. hela stranden började fan asgarva åt dem haha.


nu lite OT. hade lite svårt att somna igår och fick lite tid till att tänka :smash:
en tanke jag fick är hur ens fysik skulle bli om man kombinerade simmning med styrkepass i form av en 3 split eller halvkropss pass alternativt stronglift 5x5. om man t ex skulle träna så här:

måndag: gym
tisdag: simning
onsdag: gym
torsdag: simmning
fredag: gym
lördag: simmning eller vila
söndag: vila

självklart beror det hela på genetik, kost och en massa annat. Men om vi säger att man är normalbyggd när man börjar, dvs inte spinking eller tjock. helt vanlig. man kanske har gymmat 5-12 månader så man har lite grundstyrka och även lite muskler, men man är inte direkt rippad.

vad tror ni detta skulle resultera i efter 2-3 år? illustrera gärna med bild eftersom "en bild säger mer än... bla bla bla"

young_george
2011-07-07, 10:32
d tror ni detta skulle resultera i efter 2-3 år? illustrera gärna med bild eftersom "en bild säger mer än... bla bla bla"

Det finns ingen mening lägga upp en bild, eftersom dina gener avgör ditt utseende och inte går att jämföra med någon annans.

Allt man kan säga är att det sannolikt kommer se bättre ut än det gör nu.

Zorban
2011-07-07, 10:35
Det går inte att säga. Gener spelar Väldigt stor roll. Liksom hur du tränar, och hur du äter, men sålänge du äter hyffsat vettigt och har ett okej program så är det generna som kommer styra. En kille med grymma gener kan ju bli riktigt stor på den tiden, en annan kanske knappt förändras alls. Du får helt enkelt prova och se vart du landar om 2-3 år. Du kommer vara större än du är nu :)

bakka
2011-07-07, 10:42
Det finns ingen mening lägga upp en bild, eftersom dina gener avgör ditt utseende och inte går att jämföra med någon annans.

Allt man kan säga är att det sannolikt kommer se bättre ut än det gör nu.

Det går inte att säga. Gener spelar Väldigt stor roll. Liksom hur du tränar, och hur du äter, men sålänge du äter hyffsat vettigt och har ett okej program så är det generna som kommer styra. En kille med grymma gener kan ju bli riktigt stor på den tiden, en annan kanske knappt förändras alls. Du får helt enkelt prova och se vart du landar om 2-3 år. Du kommer vara större än du är nu :)


ja absoult, det är svårt att säga. men det hade varit kul att veta vilken slags fysik man skulle få. skulle man se mer ut som thiago alves i de första bilderna, dvs bulkig (självklart inte lika stor som alves) eller mer som killen i den andra bilden jag postade i tråden. skulle man få beachkropp eller blir man mer bulkig liksom? va tror ni? självklart är det svårt att svara på, men om vi generaliserar lite.

young_george
2011-07-07, 10:48
ja absoult, det är svårt att säga. men det hade varit kul att veta vilken slags fysik man skulle få. skulle man se mer ut som thiago alves i de första bilderna, dvs bulkig (självklart inte lika stor som alves) eller mer som killen i den andra bilden jag postade i tråden. skulle man få beachkropp eller blir man mer bulkig liksom? va tror ni? självklart är det svårt att svara på, men om vi generaliserar lite.

Viktträning reglerar din muskeltillväxt, men avgör inte om du blir "bulkig" eller "deffad". Båda alternativen är möjliga och vilket du kommer närmast är du själv delaktiv i att avgöra.

Pansartax
2011-07-07, 11:03
ok,,då är det ju bara fortsätta som vanligt. för jag siktar inte på att bli super biffig eller bodybuilder även om det inte är nått fel med det. men jag personligen föredrar formen som han på bilderna t ex. men det kommer ta mig nått år :D

Thiago Alves d'Araujo (Portuguese pronunciation: [tʃiˈaɡu ˈawvis]; born October 3, 1983) is a Brazilian mixed martial artist. He started training in Muay Thai when he was 15 and mixed martial arts at 17.

15 var han när han började med Muay Thai, kanske var på gymmet innan dess omöjligt att säga, men vi tar 15 i alla fall.

Just nu är han 27 enligt wikipedia, så 12 år har han tränat.

Så "Kommer ta mig nått år" = ca 12.

Jag tror 15 ligger dig närmare i fatet eftersom han har haft massa personliga tränare, kostrådgivare/dietister med mera och haft ganska seriösa träningsläger.

Trevlig resa.

Sniggel
2011-07-07, 12:13
ja absoult, det är svårt att säga. men det hade varit kul att veta vilken slags fysik man skulle få.

Visst vore det kul om man kunde förutspå framtiden? ;)

Stefan J
2011-07-07, 12:17
TheGhr: absolut!


Men om man få till den här fysiken då?? (se bild nedan). är det kardio som ska vara fokus? Undrar bra. inget jag direkt siktar på.

Det där ser ut som en vanlig man med låg fettmassa. Ät nyttigt och låt bli skivstänger?

Freddy2
2011-07-07, 18:12
Thiago Alves d'Araujo (Portuguese pronunciation: [tʃiˈaɡu ˈawvis]; born October 3, 1983) is a Brazilian mixed martial artist. He started training in Muay Thai when he was 15 and mixed martial arts at 17.

15 var han när han började med Muay Thai, kanske var på gymmet innan dess omöjligt att säga, men vi tar 15 i alla fall.

Just nu är han 27 enligt wikipedia, så 12 år har han tränat.

Så "Kommer ta mig nått år" = ca 12.

Jag tror 15 ligger dig närmare i fatet eftersom han har haft massa personliga tränare, kostrådgivare/dietister med mera och haft ganska seriösa träningsläger.

Trevlig resa.

Haha Alves kropp = 12-15 år styrketräning. Inte ens värt ta upp hur dum du låter. *screwy*

Pansartax
2011-07-07, 18:14
Haha Alves kropp = 12-15 år styrketräning. Inte ens värt ta upp hur dum du låter. *screwy*

Någonstans kring 10-15, ja.

Låter jag dum? Berätta mer, utveckla!

Zoidy
2011-07-07, 19:32
Det där ser ut som en vanlig man med låg fettmassa. Ät nyttigt och låt bli skivstänger?

Du verkar ha lite konstigt perspektiv, sådär ser man inte ut utan att träna. Dessutom vägde han ju iaf runt 80 med ganska låg fettprocent och kort längd, det gör man inte heller utan att ha tränat

Erik_Hellström
2011-07-07, 20:15
Du verkar ha lite konstigt perspektiv, sådär ser man inte ut utan att träna. Dessutom vägde han ju iaf runt 80 med ganska låg fettprocent och kort längd, det gör man inte heller utan att ha tränat

Om du läser inlägget du citerade en gång till kommer du märka att det var den här bilden Stefan kommenterade:
http://kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=81473&stc=1&thumb=1&d=1309994556

Zoidy
2011-07-07, 20:55
Om du läser inlägget du citerade en gång till kommer du märka att det var den här bilden Stefan kommenterade:
http://kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=81473&stc=1&thumb=1&d=1309994556

:em: Skumläste bara så jag trodde att han menade första killen

delta_mats
2011-07-07, 22:24
Haha Alves kropp = 12-15 år styrketräning. Inte ens värt ta upp hur dum du låter. *screwy*

Hur många på det här forumet tror du ligger på kroppslängden minus 100 i bra form? Kanske till och med 3-4 kg till. De som faktiskt har en sådan kropp har i de flesta fall tränat bra länge.

Pansartax
2011-07-07, 22:28
Hur många på det här forumet tror du ligger på kroppslängden minus 100 i bra form? Kanske till och med 3-4 kg till. De som faktiskt har en sådan kropp har i de flesta fall tränat bra länge.

Han har ingen aning överhuvudtaget vad han pratar om och han borde inte uttalat sig överhuvudtaget men nu råkade han göra det (Och tyvärr har vi något luddigt som kallas yttrandefrihet), bara låt det vara inget att hetsa upp sig över, han är välkommen att dela med sig av sina teorier kring det hela men det har uteblivit.

Han är förmodligen färskt fyllda 18 med, tror inte han kommer träna om 10 år men om han skulle göra det skulle han förmodligen sitta i samma båt som mig och skriva samma sak.

Stefan J
2011-07-07, 23:21
:em: Skumläste bara så jag trodde att han menade första killen

Haha, jag ser att du korrigerade dig själv :)

Nä den förste killen är absolut ett muskelknippe i alla sammanhang utom kanske just byggning.

Den andre kan man inte se om han tränar eller inte. Han kan ha gjort det, men han kan också "bara" ha ett fysiskt jobb eller är ung och äter sunt. Oavsett vad han gör så tränar han i varje fall inte knäböj, och gör han det så äter jag upp min hatt, och eran också :)

Fartman
2011-07-07, 23:44
Jag är 2cm kortare och säkert 10kg tyngre än honom, och dom 10kg är med rätt stor säkerhet bara fettmassa. Jag har nu tränat i ca 10år med mål att bli större och starkare. Är ändå inte säker på om jag skulle se ungefär lika "vältränad" ut som den där fightern om jag skalade 10kg rent fett. Vad vill jag ha sagt? Det kommer ta tid, och i slutändan är det ändå jävligt osäkert hur du kommer se ut. Mitt råd är tung styrketräning med inriktning mot massa och styrka, gärna med lite extra fokus kring axlar/armar. Sen är det nog bara att försöka hålla fettet lågt och hoppas.
EDIT: Efter att ha bildgooglat lite extra kan jag nog lugnt glömma att se ut som honom efter en diet :D

bakka
2011-07-07, 23:57
Jag är 2cm kortare och säkert 10kg tyngre än honom, och dom 10kg är med rätt stor säkerhet bara fettmassa. Jag har nu tränat i ca 10år med mål att bli större och starkare. Är ändå inte säker på om jag skulle se ungefär lika "vältränad" ut som den där fightern om jag skalade 10kg rent fett. Vad vill jag ha sagt? Det kommer ta tid, och i slutändan är det ändå jävligt osäkert hur du kommer se ut. Mitt råd är tung styrketräning med inriktning mot massa och styrka, gärna med lite extra fokus kring axlar/armar. Sen är det nog bara att försöka hålla fettet lågt och hoppas.
EDIT: Efter att ha bildgooglat lite extra kan jag nog lugnt glömma att se ut som honom efter en diet :D

hehe,,ja han är jälvligt vältränad...ok,,tack för svaret. mitt mål är inte att se exakt ut som han, men det hade varit jäkligt najs hehe. men det är som du säger. man kör på och hoppas på att få schysst resultat. :D

Pansartax
2011-07-08, 00:29
Försök att ha kul på vägen också, det blir så mycket lättare då, spec om du ska rulla på i 15 år.

Sniggel
2011-07-08, 11:36
ok,,då är det ju bara fortsätta som vanligt. för jag siktar inte på att bli super biffig eller bodybuilder även om det inte är nått fel med det. men jag personligen föredrar formen som han på bilderna t ex. men det kommer ta mig nått år :D

Komiskt att du inte vill bli "superbiffig". Jag tycker det är just vad Thiago Alves är. Någon med normal talang för muskelbygge som hängiver sig åt att bygga muskelmassa kommer förmodligen inte att komma så mycket längre än så där

http://i380.photobucket.com/albums/oo248/iceman9988/people/thiago-alves-ufc85.jpg?t=1242077784

Med superbiffig verkar det som om du pratar om "steroidbiffig". Och som vanligt så måste jag förtydliga vad jag menar med det innan jag får en massa påhopp:
1. Ja man kan nog bli större än så utan steroider, men det är nog ovanligt för de allra flesta som satsar på att bli så stora som möjligt
2. Även med steroider kan det krävas en hel del jävlaranamma att komma dit, steroider gör inte en biffig per automatik.
3. Jag påstår varken att han är dopad eller ren

Så om du vill uppnå den fysiken så bör du ställa dig in på att de närmsta 10 åren, ha muskelbygge som primära fokus. Har du tur med dina anlag är du kanske där om 5 år, annars kanske det tar 15, eller så når du aldrig dit hur mycket du än försöker.

Zoidy
2011-07-08, 11:59
Haha, jag ser att du korrigerade dig själv :)

Nä den förste killen är absolut ett muskelknippe i alla sammanhang utom kanske just byggning.

Den andre kan man inte se om han tränar eller inte. Han kan ha gjort det, men han kan också "bara" ha ett fysiskt jobb eller är ung och äter sunt. Oavsett vad han gör så tränar han i varje fall inte knäböj, och gör han det så äter jag upp min hatt, och eran också :)

Undrade just över vilka referenser du har om du tyckte Thiago Alves såg ut som att han inte hade rört en skivstång i hela sitt liv :D Andra killen håller jag absolut med om! Han har speciellt väldigt spinkiga ben, så de kan man nog förmoda inte har tränats mer än lite fotboll när han var fem eller nåt.

Fullt möjligt att han gör som de flesta på friskis iofs, går dit och "tränar" genom att göra nån konstig rehabövning för axeln som han sett andra göra, gör 30 reps och får det att se ut som att han hade fixat 30 till, och sen går han lite på löpbandet och sen hem

Goldstandard
2011-07-08, 14:44
Langster här på forumet har tränat styrka i 10 år... kolla på han!
Langster har bästa fysiken jag någonsin sätt, helt allvarligt.

Twinmuscleworkout(youtube) dom har tränat i tre år och har också grym fysik.
I den här videon har dom tränat i 2 år! Dom har aldrig tagit några "pro hormones" eller någon annan sorts drog.

http://www.youtube.com/watch?v=vuKWS_t8gQk

StampChamp
2011-07-08, 15:12
Försök att ha kul på vägen också, det blir så mycket lättare då, spec om du ska rulla på i 15 år.

Bästa tipset i denna tråden.

Njut av resan - du kanske aldrig når målet.

Freddy2
2011-07-08, 18:56
Någonstans kring 10-15, ja.

Låter jag dum? Berätta mer, utveckla!

http://www.youtube.com/watch?v=lkvRL0r9gq0&feature=related

"Enbart" tre år träning för hans del i den videon.

http://www.youtube.com/watch?v=4uu9jQo1MDk&feature=related

Två år

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=125536783

Peace

Pansartax
2011-07-08, 19:09
Han är inte biffigare, vad han saknar är något som kommer med åren och som man i USA kallar för "thickness"; svårt att hitta ett svenskt ord för det men "massa" kanske man kan säga.

http://www.ufcbios.com/thiago-alves.jpg

Kika runt lite här inne på forumet så kommer du hitta ett par av våra "profiler" som har tränat en hel del och ligger en bit bort.

Fred.

Freddy2
2011-07-08, 19:13
Det har du rätt i. Alves är biffigare. Vad jag mena var att man inte behöver 15 år träning för att göra stor skillnad på sin kropp.

http://www.youtube.com/watch?v=fK2P1FICuRY

Kolla in den liksom. 3.5 år nu. Ge killen 10 år till och han hade gått om Alves direkt. Mycket genetiskt

Pansartax
2011-07-08, 19:18
Precis, bra grundförutsättningar och bra gener. De flesta behöver mellan 10 och 15 för den kroppen som Alves har ja, det är inte definitionen på musklerna jag pratar specifikt om, utan massan. Han fyller ut sin ram/sin benstomme/sig själv på ett sätt som ingen av de personerna gör i de filmerna du länkat till och det är precis det de handlar om och det som tar tid; Fyllningen och massan.

Ge killen 10 år är omöjligt att säga, han kan stanna av helt i sin utveckling efter 7 och sen inte öka nått mer i hela sitt liv.

Freddy2
2011-07-08, 19:25
Det har du rätt i.
My bad ska inte "bråka" med någon som är så kunnig :p

Zoidy
2011-07-08, 19:32
Sen kanske man inte ska plocka ut det värsta exemplet man kan hitta heller och säga att "kolla så bra det kan gå"? Jag hade personligen blivit enormt besviken om jag inte låg på den nivån efter två-tre år om jag hade fått det som svar när jag frågat att det är klart man kan göra det om man vill.

De flesta kommer inte så långt på två-tre år även om det finns personer som gör det

Zoidy
2011-07-08, 19:33
Han är inte biffigare, vad han saknar är något som kommer med åren och som man i USA kallar för "thickness"; svårt att hitta ett svenskt ord för det men "massa" kanske man kan säga.

http://www.ufcbios.com/thiago-alves.jpg

Kika runt lite här inne på forumet så kommer du hitta ett par av våra "profiler" som har tränat en hel del och ligger en bit bort.

Fred.

Hm, kanske bara är semantik här, men brukar det inte kallas för "muscle maturity"?

Pansartax
2011-07-08, 19:45
Handlar ju knappast om att jag är kunnig, ju längre man tränar desto mera ser man av "verkligheten"; Folk som man sett svettas på gymmet i ett par år har fortfarande inte slagit i taket eller spräckt nån dörrpost.

Men men, absolut att vissa kan lyckas bättre med rätt gener. Det tråkiga är ju bara att med medium som youtube som framstår de två grabbarna du länkat till som mycket vanligare än vad de är.

Är ju inte direkt jättemånga filmer ute på killar med normala gener eller som lyckats "helt okej" med sin träning.

lirberr
2011-07-08, 19:55
Det har du rätt i. Alves är biffigare. Vad jag mena var att man inte behöver 15 år träning för att göra stor skillnad på sin kropp.

http://www.youtube.com/watch?v=fK2P1FICuRY

Kolla in den liksom. 3.5 år nu. Ge killen 10 år till och han hade gått om Alves direkt. Mycket genetiskt

in b4 tour de france

Zoidy
2011-07-08, 20:07
men men, absolut att vissa kan lyckas bättre med rätt gener. Det tråkiga är ju bara att med medium som youtube som framstår de två grabbarna du länkat till som mycket vanligare än vad de är.

är ju inte direkt jättemånga filmer ute på killar med normala gener eller som lyckats "helt okej" med sin träning.

+1