handdator

Visa fullständig version : Råd angående viktminskning


cod4life
2011-07-06, 18:11
Jag är 18 år och har haft problem med min vikt hela mitt liv. Jag vägde väldigt mycket när jag föddes och var väldigt babytjock. När jag kom upp i tonåren så försvann inte fettet och då fick jag lättare ätstörningar. Jag gick ner väldigt många kilo tills jag började vräka i mig mat igen. För ett par månader sedan bestämde jag mig för att det här ska vara sista gången jag försöker få en kropp jag trivs med. Jag började i april, jag köpte ett gymkort och jag har nu gymmat ungefär 2-3 ggr/vecka (nästan varje vecka, gymmade inte på påsklovet och sådär, så i genomsnitt kanske det blir 2 ggr/vecka) och jag drog ner väldigt mycket på sötsakerna och det onyttiga, men unnade mig något ibland. Nu har jag satt upp strängare regler för mig, jag tänker skippa godiset helt och endast ta ett glas cola någon gång i veckan istället. Jag har även köpt ripped fuel (något fettförbrännande piller från *************) och det har jag ätit i snart två månader. Jag började på ca 64 kg i början på april och nu väger jag 59 kg. Mitt delmål är att gå ner till 55 kg och sedan ha som slutgiltigt mål 50 kg. (Jag är en tjej på 156 cm). Dom där pillrerna hjälper inte ett dugg och jag undrar om ni har något annat tips på något hjälpmedel? Jag anstränger mig redan till 100 % och jag tycker ändå att det går alldeles för långsamt.

Såhär ser ungefär en dags måltider ut för mig:

Frukost: En hyffsat grov macka med minilätta, skinka och gurka och en kopp kaffe med minimjölk ELLER en smoothie med frysta hallon och lättkesella och någon frukt + ett ripped fuel piller.

Lunch: En ceasarsallad eller liknande bestående av proteiner och grönsaker. Är oftast inte speciellt hungrig på dagen så det blir inte så mycket till lunch, gillar mer att äta på kvällen.

Middag: Kyckling/biff/nötfärs eller liknande med lite kolhydrater (lite potatis tex) och mycket sallad + ett ripped fuel piller.

Jag har hört att man ska äta 5 ggr/dag för att man inte ska bli sötsugen, men jag har testat det och jag blir faktiskt mer sötsugen då. Jag är inte alls speciellt hungrig mellan dessa måltider. Självklart så tar jag ibland ett äpple eller ett glas mjölk mellan dessa måltider, men oftast inte. Jag kan även tillägga att jag dricker väldigt mycket vatten.

Det jag behöver är nu tips på hur jag kan göra min viktminskning effektivare, jag tycker inte 5 kg är speciellt mycket på 3 månader med tanke på att jag åt hur onyttigt som helst innan och tränade inte alls någonting.

Tack på förhand!

Kaerra
2011-07-06, 18:14
Käka mindre eller rör på dig mer :) ända alternativen

cod4life
2011-07-06, 18:18
Käka mindre eller rör på dig mer :) ända alternativen


Jag äter som du ser inte speciellt mycket så det är inget alternativ eftersom att jag börjat träna för att då fastare kropp också och inte gå ner så att huden blir hängig.
Att röra på mig försöker jag göra, men jag har väldigt dåligt självförtroende pga min kropp så jag gillar inte att gå ut (jag bor mitt i en stor stad).

Jokester
2011-07-06, 18:40
Om du tycker att du går ned för långsamt i vikt så äter du antingen för mycket eller rör på dig för lite, beroende på hur du väljer att se på det.

Får jag fråga varför du har så dåligt självförtroende över din kropp att du inte vill gå ut när du har en ganska normal vikt för din längd?

cod4life
2011-07-06, 20:51
Om du tycker att du går ned för långsamt i vikt så äter du antingen för mycket eller rör på dig för lite, beroende på hur du väljer att se på det.

Får jag fråga varför du har så dåligt självförtroende över din kropp att du inte vill gå ut när du har en ganska normal vikt för din längd?


Det kan vara att jag rör på mig för lite isåfall, men med tanke på att jag inte får i mig så mycket kcal via maten så borde två promenader och 2 gympass vara tillräckligt tycker jag.


Det är för att det mesta av fettet sitter på överarmarna och nu när det är sommar så kan jag inte vara ute eftersom man måste vara så lättklädd för att inte svettas ihjäl. Dessutom så får jag höra att jag är tjock.

Jokester
2011-07-06, 21:19
Det kan vara att jag rör på mig för lite isåfall, men med tanke på att jag inte får i mig så mycket kcal via maten så borde två promenader och 2 gympass vara tillräckligt tycker jag.


Det är för att det mesta av fettet sitter på överarmarna och nu när det är sommar så kan jag inte vara ute eftersom man måste vara så lättklädd för att inte svettas ihjäl. Dessutom så får jag höra att jag är tjock.

Vad är det för personer som kallar dig tjock? Ditt bmi är ju helt normalt, jag tror dessutom det är väldigt få, om ens någon som lägger märke till dina överarmar.

willtjam
2011-07-06, 21:36
Om nu dina piller inte hjälper ett dugg, varför slösar du pengar på dom då?

För att vara helt säker på att du äter mindre än vad du gör av med så får du börja räkna kalorier. Funkar det ändå inte så går du till doktorn.

Tolkia
2011-07-06, 22:02
Men du går ju ned i vikt? Den viktminskningstakt du uppger är helt normal och vettig. Att försöka speedbanta verkar enbart osmart, särskilt med din historia och din ålder. Du behöver inga "hjälpmedel"; if it ain't broken, don't fix it.

cod4life
2011-07-06, 22:29
Vad är det för personer som kallar dig tjock? Ditt bmi är ju helt normalt, jag tror dessutom det är väldigt få, om ens någon som lägger märke till dina överarmar.

Folk i min skola osv, tjejer på stan. Mina överarmar är jävligt tjocka i jämförelse med resten av min kropp. Kanske inte direkt tjocka, mer hängigt fläsk liksom så jag har inte använt linne på flera år och inte visat mig i mindre än en t-shirt.

cod4life
2011-07-06, 22:30
Om nu dina piller inte hjälper ett dugg, varför slösar du pengar på dom då?

För att vara helt säker på att du äter mindre än vad du gör av med så får du börja räkna kalorier. Funkar det ändå inte så går du till doktorn.

Jag köpte dom för att testa bara, blir bara yr av dom. Jag räknar kalorier, inte exakt, men på ett ungefär. Jag var hos någon viktenhet när jag var runt 15, men dom hjälpte inte till ett dugg, slutade med att jag fick ätstörningar istället.

cod4life
2011-07-06, 22:32
Men du går ju ned i vikt? Den viktminskningstakt du uppger är helt normal och vettig. Att försöka speedbanta verkar enbart osmart, särskilt med din historia och din ålder. Du behöver inga "hjälpmedel"; if it ain't broken, don't fix it.

Ja, men det känns ju så jävla långsamt. Har inte sett en minsta skillnad på min kropp ens. Jag mår så äckligt dåligt pga min kropp och jag vet att om jag inte kommer börja se resultat snart så kommer jag börja vräka i mig allt i min väg igen och så kommer jag fortsätta må dåligt.

Tolkia
2011-07-06, 23:05
Det du beskriver av hur du känner inför din kropp är inget du kan banta bort. Man blir inte automatiskt lycklig bara för att man blir smalare (jag inser att du förmodligen inte tror mig nu, men jag har rätt). Du skulle dock defintivt behöva jobba med din syn på dig själv för att må bättre.

Angående resultat så har du ju resultat. Att du inte ser dem beror på att ditt huvud är fullt med tjockisnoja.

Fru_Flisa
2011-07-06, 23:40
Folk i min skola osv, tjejer på stan. Mina överarmar är jävligt tjocka i jämförelse med resten av min kropp. Kanske inte direkt tjocka, mer hängigt fläsk liksom så jag har inte använt linne på flera år och inte visat mig i mindre än en t-shirt.

Träna dom hårt så blir det finfint :)

Angående din kost så kan jag hålla med om att du borde tappat lite mer än så med det lilla du beskriver att du äter. Max 500 kcal, 600 med frukt/mjölk, fram till middag och där ca 4-500 kcal gissningsvis så runt 1100 per dag. 1150 då du tar ett glas cola.
Du förbränner runt 1500 i vila och dessutom gymmar du flera dagar i veckan samt rör dig kanske lite i vardagen.
Men som påpekat, du har tappat mycket i vikt och det i skapligt tempo. Jag ser ingen anledning att du ska ändra något som fungerar, det är bättre att låta en viktminskning ta tid och det framförallt för en person som du som inte har så många kilon att vilja bli av med.

Fru_Flisa
2011-07-06, 23:43
Ja, men det känns ju så jävla långsamt. Har inte sett en minsta skillnad på min kropp ens. Jag mår så äckligt dåligt pga min kropp och jag vet att om jag inte kommer börja se resultat snart så kommer jag börja vräka i mig allt i min väg igen och så kommer jag fortsätta må dåligt.

Nej nej, vänd dig till en vårdcentral så fort som möjligt så du kan få kognitiv behandling mot ditt destruktiva tankemönster.

Nielsen
2011-07-07, 08:15
Tankar som slår mig:

Du är i gång! fortsätt på den inslagna vägen.
Kasta de där pillren, du kommer mest troligt klara dig lika bra utan dem.
Stirra dig inte blind på vikten. Käka bra, träna på, så kommer resultaten.
Lyssna inte på folk som kallar dig tjock! Precis som Tolkia säger så är är det inte automatiskt så att du kommer se dig själv som smal bara för att du går ner, om du lyssnar på vad andra säger.

312
2011-07-07, 09:26
"Brännafettpiller" brukar inte göra mycket alls förutom att göra en piggare, så skit i de.

Byt ut colan mot light cola också! ;)
Annars tycker jag att ditt "kostschema" ser bra ut faktiskt.

Reaper123
2011-07-07, 09:44
Lyssna på det Tolkia har att säga, för lider av exakt samma problem....

då jag för ca 27 månader sen vägde 140kg+ (184cm) och idag väger jag omkring 90kg. Folk kallar mig smal, slimmad, vältränad, snygg, sexig ja.. gud vet vad. Men jag känner mig fortfarande tjock pga massa omständigheter!

Det som krävs är alltså att få ordning på psyket också, inte bara "banta" utsidan! Ju snabbare du bantar desto längre tid tar det för psyket att hänga med känns det som!

Har väl inga direkta tips, mer än att låta det ta tid!

För du får ju redan fin-fina resultat, så skippa mirakelpillret och forsätt med din viktminskning så kommer du förr eller senare nå din målvikt. Däremot kommer du aldrig bli nöjd förrän du "hittat dig själv" invändigt!

lorithas
2011-07-07, 10:38
Hang in there Cod4life. Det tar tid att andra sitt utseende, men med lite talamod och ett par manader sa ska du fa se pa fina resultat om du ar konsekvent med din traning och kost! Keep it up :)

cod4life
2011-07-07, 11:02
Tack för alla bra svar, jag antar att jag får försöka fortsätta. Mitt delmål är iallafall att gå ner till 55 inom två månader så vi får se hur det går :)

Majsan1986
2011-07-07, 11:52
Jag tycker som Fru Flisa att du ska vända dig till tex din vårdcentral och berätta om dina problem och be att få prata med en terapeut. Det känns rent spontant som att du har en väldigt dålig självkänsla och jag tror att det kommer att gå mycket bättre och lättare för dig att nå din målvikt om du får lite hjälp med detta.

Kaerra
2011-07-07, 14:09
Dra till med denhär till dom som kalla dig tjock.. "Jag är tjock du är ful, jag kan banta vad kan du" ;-) den e rolig:D eller kan du säga att "tvättbräda är omodernt, nu för tiden använder man torktumlare" ;DDD

Sniggel
2011-07-07, 14:20
Dra till med denhär till dom som kalla dig tjock.. "Jag är tjock du är ful, jag kan banta vad kan du" ;-) den e rolig:D eller kan du säga att "tvättbräda är omodernt, nu för tiden använder man torktumlare" ;DDD

Sånt där kanske låter bra men det funkar inte om man har dåligt självförtroende och ligger på en viss hierarki socialt (pga sitt självförtroende). Det räcker inte med att yttra orden, de måste yttras av någon med självförtroende, så att antagonisten faktiskt tar åt sig.

cod4life
2011-07-08, 02:17
Jag tycker som Fru Flisa att du ska vända dig till tex din vårdcentral och berätta om dina problem och be att få prata med en terapeut. Det känns rent spontant som att du har en väldigt dålig självkänsla och jag tror att det kommer att gå mycket bättre och lättare för dig att nå din målvikt om du får lite hjälp med detta.

Ja, men alla andra ser ju inte det jag ser, jag går oftast med mörka kläder och så, det är klart ingen ser fettet som gömmer sig under. Jag får alltid höra "du har ju helt normalt bmi för din längd" osv osv så det är ingen som vill hjälpa mig.

cod4life
2011-07-08, 02:18
Sånt där kanske låter bra men det funkar inte om man har dåligt självförtroende och ligger på en viss hierarki socialt (pga sitt självförtroende). Det räcker inte med att yttra orden, de måste yttras av någon med självförtroende, så att antagonisten faktiskt tar åt sig.

Ja, alltså jag brukar oftast ha ganska bra svar på tal, men jag är en sådan person som alltid tar allting bra när det händer och sedan när jag är ensam så bryter jag ihop.