handdator

Visa fullständig version : Dom som har tungt jobb?


sii
2011-07-06, 18:10
Hej har alltid grubblat över denna fråga och vill nu ha ett svar för denna fråga.

Dom som t.ex jobbar tungt i skogen och går i gym på kvällen, hur kan det gå ihop? alla säger att man ska vila musklerna för att undvika muskelnedbrytning.

Tittade en dokumentär om Magnus Samuelsson som arbetade varje dag med bondgården och han har då varit starkaste mannen en gång i tiden, så hur går detta ihop, vill ha ett svar.

Är de okej att arbeta på dagen och sen gå på gym? för muskeluppbyggnad. Kom med fördelar och nackdelar om ni har.

Tack på förhand, diskutera gärna!

kalllee
2011-07-06, 18:13
Man får ju anpassa maten man käkar på jobb beroende på yrke klart

Kallsone
2011-07-06, 18:13
Det bevisar att det bara är fejk att man måste vila.

Bounga
2011-07-06, 18:21
Alla har olika behov av återhämtning vilket beror på en mängd faktorer. Har man vuxit upp på en bondgård och alltid jobbat fysiskt blir det inte lika jobbigt för nervsystemet och musklerna som för t.ex. en kontorsråtta som preics skaffat ett fysiskt jobb. Sen beror det hela naturligtvis på hur du lägger upp träningen och hur du sköter sömn, mat (kosttillskott och om du använder otillåtna prepeparat som förändrar dina förutsättningar)

Kort sagt även fast det inte är optimalt enligt skolboken så funkar det rent praktiskt. Och hur långt det funkar beror på ovan nämnda faktorer samt att inte glömma dina egna gener för muskelbygge.

sii
2011-07-06, 18:22
Man får ju anpassa maten man käkar på jobb beroende på yrke klart

Ja de är sant, men de är vilan jag ville veta, de är ju inte bara maten? hur kan de vara möjligt att t.ex Magnus nu som hade bondgården och på kvällen spenderade sin tid på gymmet, 6 dagar i veckan om jag minns rätt. Och han var starkaste mannen en gång i tiden, detta betyder ju såklart att vila är fejk.

Sen man kan väl inte sitta vid datorn hela dagen och sen träna? blir de inte överhudsfett då, skulle jag tro.

kettlebellGuden
2011-07-06, 18:24
Styrka är mer än bara gigantiska muskler. Det går helt utmärkt att jobba tungt och gå till gymmet sen och träna styrka.


Överhudsfett? wat.

sii
2011-07-06, 18:25
Alla har olika behov av återhämtning vilket beror på en mängd faktorer. Har man vuxit upp på en bondgård och alltid jobbat fysiskt blir det inte lika jobbigt för nervsystemet och musklerna som för t.ex. en kontorsråtta som preics skaffat ett fysiskt jobb. Sen beror det hela naturligtvis på hur du lägger upp träningen och hur du sköter sömn, mat (kosttillskott och om du använder otillåtna prepeparat som förändrar dina förutsättningar)

Kort sagt även fast det inte är optimalt enligt skolboken så funkar det rent praktiskt. Och hur långt det funkar beror på ovan nämnda faktorer samt att inte glömma dina egna gener för muskelbygge.

Tack, det där borde ju vara ett korrekt svar. Så om man får nått extra jobb att göra för dagen, är de bara att jobba på? som att hugga ved, damma mattor eller vad som helst, bara att öka på matintaget och sen kämpa på?

beckman88
2011-07-06, 18:26
har stått i receptionen på gymmet underdagen och blickat ut över ett gänng killar som lagt sten utanför hela dagen. Sen komer dom in runt 17,00 och körde ett pass. Manligt.

sii
2011-07-06, 18:30
Styrka är mer än bara gigantiska muskler. Det går helt utmärkt att jobba tungt och gå till gymmet sen och träna styrka.


Överhudsfett? wat.

Det jag menade var om en kontorsman som sitter hela dagen går och tränar på gymmet på kvällen i ca 1 timme och äter för fullt hela dagen, blir de inte överhudsfett då? man måste ju förbruka de man äter, inte förbrukar man ju all proteinrik mat, (ja jag vet att överlopp av proteiner inte blir fett), kolhydrater på en dag?

kettlebellGuden
2011-07-06, 18:33
Det jag menade var om en kontorsman som sitter hela dagen går och tränar på gymmet på kvällen i ca 1 timme och äter för fullt hela dagen, blir de inte överhudsfett då? man måste ju förbruka de man äter, inte förbrukar man ju all proteinrik mat, (ja jag vet att överlopp av proteiner inte blir fett), kolhydrater på en dag?

Jag har aldrig hört begreppet överhudsfett förr.

Självklart måste du förbruka tillräckligt med energi för att allt ska bli bra, ja... men det går att klara av även om man har ett kontorsjobb.

sii
2011-07-06, 18:35
Jag har aldrig hört begreppet överhudsfett förr.

Självklart måste du förbruka tillräckligt med energi för att allt ska bli bra, ja... men det går att klara av även om man har ett kontorsjobb.

Ja de går väl de, men knappast 1 timme gym och resten sitta och äta en hel mat? promenader och gym skulle jag tro på då.

mpersson
2011-07-06, 18:36
Jag har ett rättså krävande jobb 80% av tiden. Är snickare och vi alla tre är arbetsnarkomaner så de blir inget lungt tempo. Klart att man presterar lite sämre ibland när man skruvat takgips 3 dagar irad. Dock så är jag starkare än nånsin och ökar väldigt bra progressivt.

Tror det är mkt om vilja, att ha lusten att köra skiten ur sej på jobbet och gymmet. Sen om igen.

Bounga
2011-07-06, 18:47
Tack, det där borde ju vara ett korrekt svar. Så om man får nått extra jobb att göra för dagen, är de bara att jobba på? som att hugga ved, damma mattor eller vad som helst, bara att öka på matintaget och sen kämpa på?

Självklart. Optinoja är mer skadligt för träningsresultaten än lite fysiskt arbete. Jag menar man måste ha distans till träningen, vilket gäller allt i livet. Träna för att det är skoj och ät mat så kommer resultaten. Men framför allt lev livet, ta en bärs med polarna till grillkvällen, hugg ved till din granne, spela fotboll med polarna etc. så kommer resultaten mycket snabbare än om man sitter på rummet och mäter omkrets på biceps 3 gånger om dagen samtidigt som man läser om det senaste optimala koströnen.

Livet är till för att levas och träning fungera bäst som en krydda för att spicea upp livet. Om du nu inte är professionell atlet och det är ditt jobb.

Kom ihåg att det är kontinuerlig träning under lång tid som ger resultat inte att råsatsa i 3 månader för att sedan ledsna totalt på gymmet och sluta träna.

R0B
2011-07-06, 18:58
Ja de är sant, men de är vilan jag ville veta, de är ju inte bara maten? hur kan de vara möjligt att t.ex Magnus nu som hade bondgården och på kvällen spenderade sin tid på gymmet, 6 dagar i veckan om jag minns rätt. Och han var starkaste mannen en gång i tiden, detta betyder ju såklart att vila är fejk.

Sen man kan väl inte sitta vid datorn hela dagen och sen träna? blir de inte överhudsfett då, skulle jag tro.


Det tyder väl mer på att det fungerar, trots, att han inte vilar ordentligt.

Inte att det är fejk.

Muskler behöver vila givetvis, men det varierar antagligen en hel del från person till person hur mycket man behöver. Sen är kanske dom här 48 timmarna som vissa förespråkar lite överdrivna enligt mig, men vafan vet jag egentligen.

kettlebellGuden
2011-07-06, 19:01
Det tyder väl mer på att det fungerar, trots, att han inte vilar ordentligt.

Inte att det är fejk.

Muskler behöver vila givetvis, men det varierar antagligen en hel del från person till person hur mycket man behöver. Sen är kanske dom här 48 timmarna som vissa förespråkar lite överdrivna enligt mig, men vafan vet jag egentligen.

Helt beroende på hur ens träningsupplägg och målsättning är så kanske ens muskler behöver vila.. kanske ens CNS behöver vila med. Men det är ju mer än bara muskelmassa som gör en stark. Knappast ont om folk som tränar dagligen med sina vikter för styrkesporter och presterar mycket väl.

R0B
2011-07-06, 19:05
Helt beroende på hur ens träningsupplägg och målsättning är så kanske ens muskler behöver vila.. kanske ens CNS behöver vila med. Men det är ju mer än bara muskelmassa som gör en stark. Knappast ont om folk som tränar dagligen med sina vikter för styrkesporter och presterar mycket väl.

Jag var lite tramsig där, jag satt och tänkte på att ingen vila är lika med att aldrig någonsin sluta lyfta skrot, t.ex 24/7 bicepscurl. I det läget blir det nog för lite vila ^^

juulia_
2011-07-06, 19:07
har stått i receptionen på gymmet underdagen och blickat ut över ett gänng killar som lagt sten utanför hela dagen. Sen komer dom in runt 17,00 och körde ett pass. Manligt.

Jäklar! Imponerad!

Jontez
2011-07-06, 19:22
Jag tror helt enkelt kroppen vänjer sig med belastningen. Skulle du börja köra bänk typ 3 set om dagen tror jag att i långa loppen kommer kroppen att anpassa sin vila och se till att du får tillräckligt med vila på 24h. *Inga som helst belägg, min teori :D *

Jag själv har jobbat till och från på lager i 5 år. När jag började hade jag inte satt min fot på ett gym och hade inga planer heller eftersom jag var helt slutkörd varenda dag 5 dagar i veckan. Jobbet började som ett sommarjobb och efter att sommaren var över började jag styrketräna. Efterkommande sommar var jag tillbaka på lagret men försökte att hålla igång styrketräningen vilket gick lite si och så. Tungt som fan var det att pysa iväg till gymmet när man precis lyft grejer hela dagen.

Nu har jag jobbat på lager 5 dagar i veckan i något år och försöker köra minst 5 styrketräningspass i veckan vilket fungerar finfint. Okej jag har inte gjort någon snabb resa i kroppsförändring men visst händer det grejer.
Detta tror jag har att göra med att kroppen helt enkelt vant sig med att man först köttar 8 timmar på jobbet för att sedan gå direkt till gymmet och köra mer. För några år sedan fanns det inte på pappret ens.
Kost och sömn sköter jag sådär.. Äter mycket mat och sover 7 timmar per natt, inte optimalt men jag försöker ta mig ur optiträsket :)


Massa ordbajsande bara

stafh
2011-07-06, 19:33
ja jag vet att överlopp av proteiner inte blir fett

Säg vad? Det trodde jag. Varför blir det inte fett?

ceejay
2011-07-06, 19:35
Man vänjer sig. Tungt arbete blir i längden lätt arbete då kroppen anpassar sig :)

krellik
2011-07-06, 19:39
Ökad arbetskapacitet och fysisk samt mental anpassning till uppgifterna.

mangemani
2011-07-06, 19:40
nu kan jag bara prata för mej själv samt att gå efter det tyngsta jobbet jag har haft(pall dragning och uppackning utav tunga varor).
då jag hade det jobbet så var dom första veckorna tyngst,men det gick över då man fick mer struktur på det hela och man kunde arbeta normalt.
man åt ju som en häst under den här tiden och jag tror nog att det var det som var min räddning iaf.
tränade även 1½-2 timmar efter det att jag var klar på jobbet,i med PWO och allt uppiggande och iväg för att sen käka EAA och kolisar innan passet.
funkade fint i längden,kände mej inte slut eller övertränad på nått sätt.
men som sagt,det var hur jag upplevde det.

Pansartax
2011-07-06, 19:46
Kort förklarat; Man vänjer sig.

z_bumbi
2011-07-06, 19:48
Det påverkar och har någon ett riktigt slitigt jobb så märks det på resultaten. Därmed inte sagt att man inte kan bli stark eller stor med ett tungt jobb men de flesta jag känner har fått planera betydligt mer så att jobbet i kombination med träningen inte blir för mycket.
En stor nackdel är vid skador då det ofta tar betydligt längre tid att bli bra om man måste belasta skadan på något sätt via sitt jobb men även den vanliga återhämtningen påverkas.

sii
2011-07-06, 19:54
Säg vad? Det trodde jag. Varför blir det inte fett?

Ja, det blir fett, ursäkta. Överskott av protein omvandlas till fett eller används som energikälla.