handdator

Visa fullständig version : Fettprocent och bulk


Jokester
2011-07-06, 16:42
Är det helt onödigt att bulka om man har en fettprocent på 15-20% och dessutom tidigare varit ganska överviktig? Jag vill öka så mycket som möjligt i muskelmassa, men om det inte blir särskilt stor skillnad i ökning jämfört med att vara viktstabil eller ligga på svagt underskott så kanske det inte är värt det?

Bör jag överväga en deff innan jag börjar bygga? Är 183 cm och väger 94 kg, tränat i 1,5 år varav 1 år på kcalbalans. Uppskattar min fettprocent till >15%.

Fredron
2011-07-06, 16:44
Det jag har läst säger att man bygger bäst ju mindre fett man har på kroppen samt när man väl kommer upp till 15% BF så är det nog dax att deffa igen om målet är att bygga så optimalt som möjligt.

lorithas
2011-07-06, 17:42
Av egen erfarenhet (och den ar inte sarskilt stor, sa ta vad jag sager med en nypa salt, eller fem!) sa har det fungerat battre att bygga for mig nar jag legat pa lagre BF%.

ThisIsTheOne
2011-07-06, 19:32
Att gå upp i vikt om du redan ligger runt 20% bf låter sponant som en dum idé av flera anledningar. Undantaget är väl om du tränar för att bli så råstark som möjligt, men att du öht nämner kroppsfettprocent tyder på att så inte är fallet. :)

Jokester
2011-07-06, 20:21
Att gå upp i vikt om du redan ligger runt 20% bf låter sponant som en dum idé av flera anledningar. Undantaget är väl om du tränar för att bli så råstark som möjligt, men att du öht nämner kroppsfettprocent tyder på att så inte är fallet. :)

Allvarligt talat så bryr jag mig faktiskt inte. Mina mål är väldigt långsiktiga men om det är så att man bygger så pass mycket sämre ju högre fettprocent man har så kan det kanske vara smart att deffa ner sig först.

willtjam
2011-07-06, 20:25
Du kan se deffen som en reset-funktion på kroppen. Allt mår bättre av en omstart. :)