handdator

Visa fullständig version : Tråden om maträtten som sket sej totalt.


Spridis
2011-07-06, 15:53
Det finns flera trådar om gudomliga maträtter och fatastiska tips om maträtter. Det som saknas är en tråd om maträtten som totalt sket sej eller den malplacerade kryddan som totalförstörde rätten.
Så varsågoda, posta era värsta misslyckanden. Helst med bild om recension! :thumbup:

Sundsarn
2011-07-06, 22:25
Det är väl ändå god sed att trådskaparen inleder? ;)

Nils.R
2011-07-07, 06:41
Skiter sig inte alla maträtter till slut? :D

stridis
2011-07-07, 06:44
Skiter sig inte alla maträtter till slut? :D

Inte enligt bulimiker.:Virro

Trashcan
2011-07-07, 09:43
Jag får väl vara först då. Skulle göra fläskpannkaka med brorsan, vi var skithungriga. Plåten hamnade dock snett i ugnen med påföljd att ena sidan var svartbränd och den andra var sladdrig som chokladpudding. *gah!* Vi åt sladdret.

Lellan
2011-07-07, 09:46
Det äckligast jag lagat alla kategorier är när jag hade kokta rotfrukter (hade ätit till köttkorv), värmde på dem och insåg att jag inte hade ngn proteinkälla att ha till.. Hade på en stooor klick leverpastej, och när den smälte över rotfrukterna.. smaken och doften var nog det vidrigaste jag upplevt.*spy*

Det är flera år sedan nu, men det största misstag i köket jag gjort någonsin! :laugh:

Lellan
2011-07-07, 09:47
Jag får väl vara först då. Skulle göra fläskpannkaka med brorsan, vi var skithungriga. Plåten hamnade dock snett i ugnen med påföljd att ena sidan var svartbränd och den andra var sladdrig som chokladpudding. *gah!* Vi åt sladdret.

:D (Hade nog gått att rädda dock, om ni stekt på sladdret.. )

Stjarnan
2011-07-07, 10:12
Kom att tänka på en grej jag gjorde när jag var yngre. Kosten var inget jag prioriterade speciellt högt, så efter skolan när man kom hem blev det ofta en tallrik Kellogs K-special med mjölk innan diverse kvällsaktiviteter.
En dag när jag kom hem efter skolan, trött och hungrig och skulle äta min tallrik flingor får jag se att mjölken är slut.. hjääälp!
Får se att det står en flaska coca cola i kylen.
Mitt tips är att ni aldrig äter Kellogs K-special med coca cola.. FY FAN va vidrigt!

lorithas
2011-07-07, 10:23
Ett ganska aterkommande misslyckande for min del: Steker mig en biff, och for att bevisa min manlighet (och for att jag gillar stark mat) sa haller jag over en helvetes massa chilisas. Det blir tokstarkt och typ oatbart..I never learn :(

Nitrometan
2011-07-07, 10:49
Borde inte den här ligga bland "Matlagning och recept"?

Eddie Vedder
2011-07-07, 10:52
Borde inte den här ligga bland "Matlagning och recept"?

Nej jag flyttade hit den.

MilkmaN
2011-07-07, 11:02
Jag hade en god dos muskotnöt i min köttfärssås härom månaden. Inte lyckat.

Däremot hade jag i dijonsenap i min omelett, lyckat!

Lellan
2011-07-07, 11:05
En sak som verkade skita sig men som blev toppen: skulle ha finmald peppar på biffen, men tog kardemumma... Jättegott faktiskt! :thumbup:

Nitrometan
2011-07-07, 11:16
Borde inte den här ligga bland "Matlagning och recept"?

Nej jag flyttade hit den.

Okaj. Jag fick för mig att det handlade om matlagning.

Men den har potential att spåra ur.

Welli
2011-07-07, 11:20
Skulle ha på paprikapulver på min plåt med kyckling som skulle in i ugnen. Tog dock av misstag kanel och märkte det inte förns jag hade öst på över allt och känner kaneldoften. Fick maskera med lite andra kryddor, det gick att äta men smakade lite lustigt.

Madame
2011-07-07, 11:31
hade fått lära mig av en bekanting att kanel i köttfärsgrytan är jättegott. Det ska bara vara pyttelite så man knappt kan identifiera den men den lyfter ändå grytan till en ny dimension.

Jaha, ner med kanel då. Hoppsan, tappade kanelpåsen! Det blev en VÄLDIGT kanelsmakande köttfärsgryta :D

eftersom jag gjorde storkok så ville jag inte slänga allt, det var ju så mycket mat! :/ Kommentarerna i lunchrummet: det luktar jul härinne, vem fan är det som käkar pepparkakor så här års?

kaer
2011-07-07, 11:37
När jag var lite så var det sed i mitt hem att barnen lagade mat en gång i veckan.
Första gången jag skulle göra makaroner så blev de klara _alldeles_ för tidigt. Så jag tyckte det var en bra idé att de skulle stå kvar i vattnet tills resten av familjen kom hem.
Så de fick stå i sådär 30-40 minuter...

Jag skulle bjuda på rödspetta (någon plattfisk iallafall) när jag var student, oklart hur länge fisken legan i frysen, men helt uppenbart var den gammal. Följden blev att den luktade lite knepigt, smakade fadd och framförallt en helt vidrigt seg konsistent.
En av mina kompisar hävdar att hon inte kunde äta fisk på flera år efter det :-(

Tabbe
2011-07-07, 11:43
hade fått lära mig av en bekanting att kanel i köttfärsgrytan är jättegott. Det ska bara vara pyttelite så man knappt kan identifiera den men den lyfter ändå grytan till en ny dimension.

Jaha, ner med kanel då. Hoppsan, tappade kanelpåsen! Det blev en VÄLDIGT kanelsmakande köttfärsgryta :D

eftersom jag gjorde storkok så ville jag inte slänga allt, det var ju så mycket mat! :/ Kommentarerna i lunchrummet: det luktar jul härinne, vem fan är det som käkar pepparkakor så här års?

Du kunde gjort ännu mer kättgryta utan kanel och blandat ut :D
mitt största misslyckande uppdateras väl ungefär en gång i månaden när jag misslyckas totalt.
Senaste var nog bakpulver istället för vaniljsocker.
Intressanta pannkakor vart d iaf.

Madame
2011-07-07, 11:49
Du kunde gjort ännu mer kättgryta utan kanel och blandat ut :D
mitt största misslyckande uppdateras väl ungefär en gång i månaden när jag misslyckas totalt.
Senaste var nog bakpulver istället för vaniljsocker.
Intressanta pannkakor vart d iaf.

american pancakes ju *drool*

http://gronaelefanter.blogg.se/images/2009/american-pancakes_60714819.jpg

Tabbe
2011-07-07, 11:50
american pancakes ju *drool*

http://gronaelefanter.blogg.se/images/2009/american-pancakes_60714819.jpg

ja jo men jag har typ 30 gram vaniljssocker i min lilla smet på 4 pannkakor . :)

Madame
2011-07-07, 11:51
ja jo men jag har typ 30 gram vaniljssocker i min lilla smet på 4 pannkakor . :)

vaniljsocker? Sa du inte nyss att du hade i bakpulver? :D

Insulinus
2011-07-07, 12:03
Regeln att en god sak + en annan god sak alltid blir en jättegod sak funkade inte den här gången:

250gr kvarg med fun light jordgubb, denna mix blandades med nudlar (räksmak) och lite hackad burkskinka

Jag äter typ vad som helst men det här var första gången under 5 års tid som mina jobbarkompisar faktiskt såg hur äcklad jag blev av varje tugga :D

Tabbe
2011-07-07, 12:09
vaniljsocker? Sa du inte nyss att du hade i bakpulver? :D

hade ju bakpulver istället FÖR vaniljsocker..burkarna ser ju likadana ut :(
och jag gillar att ha runt 30 gram vaniljsocker i, alltså blev det 30 gram bakpulver.

Manta
2011-07-07, 12:28
Det äckligast jag lagat alla kategorier är när jag hade kokta rotfrukter (hade ätit till köttkorv), värmde på dem och insåg att jag inte hade ngn proteinkälla att ha till.. Hade på en stooor klick leverpastej, och när den smälte över rotfrukterna.. smaken och doften var nog det vidrigaste jag upplevt.*spy*

Det är flera år sedan nu, men det största misstag i köket jag gjort någonsin! :laugh:

Kan nästan känna lukten ända hit, kan tänka mig att det är en såndär stink som sätter sig i näshåren och inte försvinner på flera dagar. :D

LoTiX
2011-07-07, 12:33
Dejt nr två och efter en storslagen tagliatelle med strimlad lövbit i rödlöks- och svampsås med caesarsallad var jag tvungen att slå mig själv och gick på en oxfilé med svampröra och klyftpotatis med vinsås.

Slaktaren hade stängt och när vi båda (don't ask) var i storköpet föreslog hon någon bit som visserligen inte var oxfilé men som hon tyckte kunde passa väl. Nu ville ju jag ha oxfilé för att det inte går att misslyckas men jaja. I alla fall, efter ett tag i ugnen var skiten totalt oätbar, efter en halvtimme till gick det att äta den med rejält med svampröra ovanpå.

Till vinsåsen skulle jag använda maizena men hade ingen aning om att den skulle blandas innan man hällde ner den i såsen så det blev mer gelé av det hela (efter att hon klivit in och tagit över såsmakandet...).

Det gick hur som helst att få ner maten och jag räddade allting med en fantastisk hemmagjord marängglass.

Sundsarn
2011-07-07, 13:22
Dejt nr två

Kudos hursom att styra hemmakväll :thumbup: Modigt för nummer 2, men det kanske var en dam du kände hyfsat bra sen innan? *popcorn*

kaer
2011-07-07, 13:34
gick på en oxfilé med svampröra och klyftpotatis med vinsås.

Det gick hur som helst att få ner maten och jag räddade allting med en fantastisk hemmagjord marängglass.

Låter lite stabbigt som datemat tycker jag? Lite mer rejäl mat till grabbarna före man ligger utslagen framför ufc =)

Tanken på marängglass får det att vattnas i munnen på mig, recept?

Alfred Nobel
2011-07-07, 14:01
Min födelsedag, många år sedan, och farmor hade bakat äppelpaj. Vaniljsåsen var färdig och avsmakad, medan pajen gräddades i ugn. När farmor serverade pajen var jag, födelsedagsbarnet, första ut och tog en rejäl bit. Hon hade förväxlat socker med salt, resten får ni räkna ut själva.

Sniggel
2011-07-07, 14:09
Min födelsedag, många år sedan, och farmor hade bakat äppelpaj. Vaniljsåsen var färdig och avsmakad, medan pajen gräddades i ugn. När farmor serverade pajen var jag, födelsedagsbarnet, första ut och tog en rejäl bit. Hon hade förväxlat socker med salt, resten får ni räkna ut själva.

Som den väluppfostrade sonson du var så åt du snällt upp din bit utan att göra en min :)

olle lindblad
2011-07-07, 14:16
Mitt första egentillverkade potatismos (jag var nio) råkade bli baserat på utspädd sockerlag. Alla som åt såg ut som russin i ansiktet när de åt av det.

StarkaUlf
2011-07-07, 14:18
maträtt och maträtt, en frukost som inte var helt okej.
Var så grymt less på samma vanliga havregrynsgröt, så jag tänkte testa något nytt. Det enda jag hade i kylen var "Brown sauce" (en blandning mellan ketchup/bbq sås typ). Tänkte "vafan, såsen är ju god!" och blandade i det i gröten.
Första tuggan var okej, resten var ett helvete att ta sig igenom. Och då är jag verkligen inte kräsen när det gäller mat ^^

Så gröt+brown sauce är ingen höjdare.

lorithas
2011-07-07, 14:41
Hur kommer du ens pa tanken :D

Jag blev dock inspirerad, kanske man ska testa nagra galna kombinationer, kanhanda att man hittar en oslipad diamant till matratt! Far bli ett forsok i kvall

Torwald
2011-07-07, 14:46
Var lite disträ när jag skulle göra ostkaka och hade bittermandel i motsvarande mängd som jag skulle ha haft av sötmandel i smeten. Det smakade förjävligt trots ambitiösa försök att rädda den med vaniljsocker.

Eddie Vedder
2011-07-07, 15:00
Jag försökte mig på egen majonnäs innan midsommar. Allt var planerat dagen innan och när jag tagit fram alla ingredienser (senap, ägg, olivolja och lite salt och peppar) så upptäcker jag att stavmixern inte funkar. Vänder uppochner på köket (hos morsan och farsan så jag vet inte exakt var allt finns) och hittar någon smoothiemixer av något slag.

I med allt utom olja och sedan häller jag långsamt i under tiden det mixas för att inte majonnäsen ska skära sig. Plötsligt ser jag hur det rinner längs sidan och börjar lukta lite bränt. Då pajar mixern och i läckan väller oljeklägget ut.

Sen kommer morsan och farsan hem, han fixar stavmixern och jag försöker rädda det som räddas kan med en äggvita till men det sket sig helt. Ett kladdigt kök, en förstörd mixer och en vidrig skuren sörja blev det av det majonnäsförsöket.

Kwon
2011-07-07, 17:19
Borde inte den här ligga bland "Matlagning och recept"?

Detta är ju recept som folk skall undvika :D

C.E.J.
2011-07-07, 17:30
mayo clinic

Vad innebär det att det skar sig?

StarkaUlf
2011-07-07, 18:59
Vad innebär det att det skar sig?

Om du t.ex gör en beasås, och den skär sig, så betyder det att fettet (smöret) skiljer sig från resten av blandningen och lägger sig ovanpå.

Xtronal
2011-07-07, 19:02
Lagade makaroner för första gången. Jag häller i kallt vatten i en kastrull och häller även i makaronerna. Jag väntar tills vattnet börjar koka sen låter jag makaronerna koka i vattnet. Steker korv och lök till.

När jag smakar på makaronerna så känner jag smaken av skit. Förstod inte vad jag gjorde för fel.. Det hela resulterade med att jag kastade maten. Blev väldigt besviken eftersom att det var väldigt gott med makaroner när pappa lagade det.

Var sju år.

MAXX
2011-07-07, 19:19
Kände mig lite inspirerad för ett tag sen när jag inte hade någon sås att tillgå till en torr ugnsbakad kyckling.

I stekpannan med:
keso- oliv smak
dijon senap (massor)
tomatpure
pesto
+lite olika kryddor

Summan av detta blev bokstavligen talat en lukt och smak exakt som spya. :thumbup:

Tricklew
2011-07-07, 19:22
Lagade makaroner för första gången. Jag häller i kallt vatten i en kastrull och häller även i makaronerna. Jag väntar tills vattnet börjar koka sen låter jag makaronerna koka i vattnet. Steker korv och lök till.

När jag smakar på makaronerna så känner jag smaken av skit. Förstod inte vad jag gjorde för fel.. Det hela resulterade med att jag kastade maten. Blev väldigt besviken eftersom att det var väldigt gott med makaroner när pappa lagade det.

Var sju år.

Jag måste hålla på att bli blödig, för denna historien var helt underbar. :)

stafh
2011-07-07, 19:33
Makaroner, ketchup, senap och jim beam. Det gick ner, men det var precis.

StarkaUlf
2011-07-08, 13:37
Makaroner, ketchup, senap och jim beam. Det gick ner, men det var precis.

Lät ju dock gott :D
makaroner+senap+ketchup är då inga problem. Och med lite BBQ sås i det så kan det ju inte ska gå fel! :D

Tolkia
2011-07-08, 20:43
Blev väldigt besviken eftersom att det var väldigt gott med makaroner när pappa lagade det. Var sju år.
På samma tema skulle min lillebror och jag bjuda våra föräldrar på kaffe på sängen. Vi tittade i kokboken för att se hur länge kaffet skulle koka (det här var innan kaffebryggaren fanns i var mans hem) men hittade ingen ledning, så vi chansade på tio minuter. Av någon konstig anledning steg pappa upp och gjorde nytt kaffe till mackorna. :D

En miss av senare datum är malen muskotnöt på risgrynsgröt. Samma färg som kanel, men avgjort inte samma smak. *spy*

Sarwien
2011-07-08, 21:25
Regeln att en god sak + en annan god sak alltid blir en jättegod sak funkade inte den här gången:

250gr kvarg med fun light jordgubb, denna mix blandades med nudlar (räksmak) och lite hackad burkskinka

Jag äter typ vad som helst men det här var första gången under 5 års tid som mina jobbarkompisar faktiskt såg hur äcklad jag blev av varje tugga :D

Fy, fan... Hur tänkte du egentligen? :|

Jokester
2011-07-08, 21:44
Kvarg + nutella + jordnötssmör. Ingen höjdare direkt :(

Gabriel Forslund
2011-07-08, 22:17
Kvarg + nutella + jordnötssmör. Ingen höjdare direkt :(

Jag körde kvarg+pepsimax+lite jordnötsmör+jordnötter (tog jordnötter för att jordnötssmörret tog slut). Fy fan vad det smakade men jag åt upp allt :D

agazza
2011-07-08, 23:07
Pga jobbet så kan jag sätta i mig lite av varje till lunch, det jag är sugen på helt enkelt.

Kanel har förstört mycket för mig när jag varit trött i kryddskåpet.

En otippad vinnare var kycklingfärs och kelloggs.

sämst hittills var förväntningarna på middagen förra helgen då jag gjorde karre i lergryta för första gången, köttet fick gudomlig konsistens men jag missbedömde helt hur mycket krydda och smaksättning som egentligen behövs. Hade typ en halv lök och lite grillkrydda.

verdelöst.

Eddie Vedder
2011-07-09, 09:41
En otippad vinnare var kycklingfärs och kelloggs.

Frosties eller cornflakes? För cornflakes är ju inte så konstigt egentligen. Det är ju inte mer udda än tacos i princip. En lite annan smak men inte jättestor skillnad på tacochips och osötade cornflakes.

En miss av senare datum är malen muskotnöt på risgrynsgröt. Samma färg som kanel, men avgjort inte samma smak. *spy*

Haha, den typen av missar är roliga. Jag gjorde Västerbottenpaj i söndags och innan dess skar jag allt smör i tärningar för att det skulle bli lättare att blanda med mjölet. Det var ju smält smör som rann i botten av bunken så jag tänkte att det var oskyldigt att lura farsan och fråga om han ville ha en osttärning, "Han kan ju bara inte gå på det nu när det till och med är rinnande smör i botten.", tänkte jag. Men jodå, han tog upp en tärning direkt, glupsk som han är, och jag fick avbryta. Men om jag inte hade sagt till så hade han tryck i sig en smörtärning i tron att det var ost.

312
2011-07-09, 09:45
Var ensam hemma och skulle laga vårrullar för 3-4år sedan. Häller i rikligt med olivolja (2-3cm högt) i stekpannan, drar på högsta värmen och lägger i vårrullarna. Efter en liten stund får det fyr, riktigt mycket. Brinner ungefär upp till taket, så jag slänger mig på golvet och får ur mig, helt ärligt, "Mamma.. MAMMA!" sen slocknade skiten. Låg kvar på golvet ett tag tills jag vågade gå nära helvetet igen.

Vet inte varför jag sa "mamma" när jag var ensam hemma.

Einar
2011-07-09, 09:59
Jag försökte mig på egen majonnäs innan midsommar. Allt var planerat dagen innan och när jag tagit fram alla ingredienser (senap, ägg, olivolja och lite salt och peppar) så upptäcker jag att stavmixern inte funkar. Vänder uppochner på köket (hos morsan och farsan så jag vet inte exakt var allt finns) och hittar någon smoothiemixer av något slag.

I med allt utom olja och sedan häller jag långsamt i under tiden det mixas för att inte majonnäsen ska skära sig. Plötsligt ser jag hur det rinner längs sidan och börjar lukta lite bränt. Då pajar mixern och i läckan väller oljeklägget ut.

Sen kommer morsan och farsan hem, han fixar stavmixern och jag försöker rädda det som räddas kan med en äggvita till men det sket sig helt. Ett kladdigt kök, en förstörd mixer och en vidrig skuren sörja blev det av det majonnäsförsöket.

Tycker du verkligen det är gott med olivolja i majonnäsen? Jag tycker det smakar bittert och konstigt. Testa majsolja eller rapsolja istället (det förstnämnda är nog bäst).

Eddie Vedder
2011-07-09, 10:02
Tycker du verkligen det är gott med olivolja i majonnäsen? Jag tycker det smakar bittert och konstigt. Testa majsolja eller rapsolja istället (det förstnämnda är nog bäst).

Olivolja var det enda som fanns hemma. Smaken kan jag inte svara på som du kanske förstår. :D

Einar
2011-07-09, 11:21
Olivolja var det enda som fanns hemma. Smaken kan jag inte svara på som du kanske förstår. :D

Aha.. så du smakade inte på den. Då förstår jag. Kör på annan olja nästa gång bara, annars blir du nog missnöjd igen :)

Eddie Vedder
2011-07-09, 11:22
Aha.. så du smakade inte på den. Då blir det ett tips till nästa gång då :)

Haha, den sörjan skulle jag inte ens använda som tortyrredskap. :D

Einar
2011-07-09, 11:39
Jag måste berätta om en gång då min bror skulle bjuda sin fru på finmiddag. De skulle fira sin "träffedag" och han skulle göra något lite mer avancerat än vad han egentligen var kapabel till. På menyn stod det flamberade räkor.
Det skulle vara cognac i receptet och eftersom han inte själv hade någon så sprang han hem till vår far och lånade en flaska Renault - Carte Noire. Det var någon dyr modell av den som han hade sparat ett tag.

När han lagade till maträtten och skulle hälla på cognacen i pannan så läste han lite fel på receptet och istället för 2 cl så hällde han på 2 dl cognac. Ni kan tänka er eldflamman som kom upp när han sedan tände på.

När hans fru sedan kom hem så möttes hon av skallepär. Min bror hade inga ögonbryn och var ovanligt kal mitt på huvudet. Jag vet inte om det blev ligga av den kvällen men snygg var han inte ;)

Min far var heller inte så glad när han fick tillbaka sin cognac nästan tom. Det enda positiva var att maten blev väldigt god (enligt brorsan).

Tricklew
2011-07-09, 11:55
Bra historier än så länge, i sann Bachelor Frog anda så handlar min historia om att micra en Gorbys pirog.


Micron började brinna.

shut teh face
2011-07-09, 12:14
Allt jag hade hemma var pasta, makrill i tomatsås, senap, keso, cayennepeppar, blandade allting och förväntade mig att spy men det blev jättegott och åt den varje dag i 1 år typ; budget och nyttigt. :D

StarkaUlf
2011-07-09, 19:48
Kvarg + nutella + jordnötssmör. Ingen höjdare direkt :(

Det lät ju dock som en riktigt god kombination =D bara goda saker :D

Haha, den typen av missar är roliga. Jag gjorde Västerbottenpaj i söndags och innan dess skar jag allt smör i tärningar för att det skulle bli lättare att blanda med mjölet. Det var ju smält smör som rann i botten av bunken så jag tänkte att det var oskyldigt att lura farsan och fråga om han ville ha en osttärning, "Han kan ju bara inte gå på det nu när det till och med är rinnande smör i botten.", tänkte jag. Men jodå, han tog upp en tärning direkt, glupsk som han är, och jag fick avbryta. Men om jag inte hade sagt till så hade han tryck i sig en smörtärning i tron att det var ost.

Haha, sånna "skämt" är oslagbara :D hade nog varit kul att se minen om han tryckt in smörtärningen i munnen :D


Har själv en kompis vars morbror var hemma hos dom på en liten fest. Efter någon bärs så blev han lite småhungrig, kollade vad som fanns på bordet. Och visst fanns det där en skål med något att äta. Efter att ha ätit ett par "godisar" frågade han vad det var. Till svar fick han; "Hundgodis" :)

Jokester
2011-07-09, 19:50
Det lät ju dock som en riktigt god kombination =D bara goda saker :D


Tar man bort kvargen ur ekvationen så är det skitgott. Tänkte spetsa till kvargen lite en dag när jag hade både kalorier och protein att tillgå. Hade varit bättre att äta allt för sig istället. :(

Fru_Flisa
2011-07-09, 22:25
Sojabönor och tonfisk, blanda och stek i olja. Eller inte...Smakade faktiskt otroligt illa.

Fru_Flisa
2011-07-09, 22:50
En gång blev jag sugen på brända mandlar. Kollade receptet men det var otroligt omständigt tyckte jag så tänkte göra en egen snabbvariant. Varning utfärdas för denna.
Täckte en plåt med sötmandlar, lite vatten och socker. In i ugn, högst upp, högsta värme, på med grilleffekten och av med fläkten. Satte timern på en kvart och gick lugnt iväg å satte på tvn. 4 min senare luktar det rök, går till köket och ser till min fasa hur hela plåten är en eldkaskad. Öppnar luckan och röken väller ut och upp längs med väggen upp till taket varvid jag öppnar och stänger luckan fort fram och tillbaka för att luftdraget skall släcka infernot.
Jag funderade innan på att den bästa effekten nog skulle bli med fläkten av..., vilket den normalt inte var. Tur var det för annars hade elden spridit sig i fläktsystemet och gjort hela villan till en majbrasa.

StarkaUlf
2011-07-10, 15:02
En gång blev jag sugen på brända mandlar. Kollade receptet men det var otroligt omständigt tyckte jag så tänkte göra en egen snabbvariant. Varning utfärdas för denna.
Täckte en plåt med sötmandlar, lite vatten och socker. In i ugn, högst upp, högsta värme, på med grilleffekten och av med fläkten. Satte timern på en kvart och gick lugnt iväg å satte på tvn. 4 min senare luktar det rök, går till köket och ser till min fasa hur hela plåten är en eldkaskad. Öppnar luckan och röken väller ut och upp längs med väggen upp till taket varvid jag öppnar och stänger luckan fort fram och tillbaka för att luftdraget skall släcka infernot.
Jag funderade innan på att den bästa effekten nog skulle bli med fläkten av..., vilket den normalt inte var. Tur var det för annars hade elden spridit sig i fläktsystemet och gjort hela villan till en majbrasa.

Ojdå :D
Lite tur i oturen kan man väl få säga ändå ;)

312
2011-07-10, 16:01
Well.. tappa sin pizza räknas va?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e19bcc6399b8_dddd.JPG

krappen
2011-07-10, 16:34
Inte så mycket till maträtt, men jag gjorde hur som helst ett par mackor med julskinka och dijonsenap för ett par jular sedan, jag hade aldrig smakat dijonsenap innan och eftersom jag gillar stark senap på skinka så bredde jag på relativt tjocka lager på skinkan. Mackorna som såg delikata ut förändrades när jag tagit första tuggan, jag insåg att dijonsenap har en VÄLDIGT mycket starkare smak än vanlig skånsk senap.

rajjan_dammit
2011-07-10, 21:11
Skulle ösa ner en sjujäkla massa paprikapulver i köttfärssmeten när jag skulle göra köttbullar. Tog ner burken utan att kolla och hällde på kanel istället.

Nils.R
2011-07-11, 07:29
Skulle ösa ner en sjujäkla massa paprikapulver i köttfärssmeten när jag skulle göra köttbullar. Tog ner burken utan att kolla och hällde på kanel istället.


Kanel kan faktist vara gott i köttbullar, dock inte i sådana mängder :D

Eddie Vedder
2011-07-11, 07:56
Har själv en kompis vars morbror var hemma hos dom på en liten fest. Efter någon bärs så blev han lite småhungrig, kollade vad som fanns på bordet. Och visst fanns det där en skål med något att äta. Efter att ha ätit ett par "godisar" frågade han vad det var. Till svar fick han; "Hundgodis" :)

Folk som luras till att äta/dricka vidriga saker på fyllan kan nog fylla en egen tråd har jag en känsla av. :D

En gång blev jag sugen på brända mandlar. Kollade receptet men det var otroligt omständigt tyckte jag så tänkte göra en egen snabbvariant. Varning utfärdas för denna.
Täckte en plåt med sötmandlar, lite vatten och socker. In i ugn, högst upp, högsta värme, på med grilleffekten och av med fläkten. Satte timern på en kvart och gick lugnt iväg å satte på tvn. 4 min senare luktar det rök, går till köket och ser till min fasa hur hela plåten är en eldkaskad. Öppnar luckan och röken väller ut och upp längs med väggen upp till taket varvid jag öppnar och stänger luckan fort fram och tillbaka för att luftdraget skall släcka infernot.
Jag funderade innan på att den bästa effekten nog skulle bli med fläkten av..., vilket den normalt inte var. Tur var det för annars hade elden spridit sig i fläktsystemet och gjort hela villan till en majbrasa.

Oj, det där är en typ av berättelser som är mer obehagliga än roliga. Tur att det gick väl.

Kanel kan faktist vara gott i köttbullar, dock inte i sådana mängder :D

Ja kanel i köttfärsrätter är väldigt gott. I Sverige har det fått bra uppsving senaste åren, men det är en given ingrediens sedan länge i andra länders kök. Typ den grekiska moussakkan.

Köttbullar, köttfärsröror och (kanske framför allt) köttfärslimpa. Men de två kanelberättelserna som hittills förgyllt tråden blev ju inte så lyckade. :D

JojjeG
2011-07-11, 08:41
Kvarg + nutella + jordnötssmör. Ingen höjdare direkt :(

???? De är ju hur gott som helst, ös bara på med nutella så!! *popcorn*

Akerhage
2011-07-11, 08:55
Ströbröd istället för råsocker på havgregrynsgröten. Tog med mig ett paket havregryn och ett paket rörsocker till jobbet för veckans frukost trodde jag, o reagerade nu att det var lite ljust, nu när jag sitter här och äter så såg jag att jag tog med ströbrödspaketet istället, faaan!

olwe
2011-07-11, 09:13
Salt kan göra många saker otippat vidrigt. Jag trodde det skulle bli bra att salta mina vita bönor lite extra -> puke

Salta pinnar nedsmulade i jordgubbssaft som ett vad -> Smaken satt i. Flera år. Puke

Akerhage
2011-07-11, 11:30
Edit, var visst inte ströbröd heller som jag trodde det var av smaken (var mitt antagande förrut då jag åt av det, kollade inte då heller på paketet). Det var ekologisk couscous till och med såg jag nu när jag var i köket här på jobbet o kollade. Gott med olagat couscous på gröten minsann! :)

MilkmaN
2011-07-11, 12:31
Edit, var visst inte ströbröd heller som jag trodde det var av smaken (var mitt antagande förrut då jag åt av det, kollade inte då heller på paketet). Det var ekologisk couscous till och med såg jag nu när jag var i köket här på jobbet o kollade. Gott med olagat couscous på gröten minsann! :)

Vafan! :D