handdator

Visa fullständig version : Om du från och med idag aldrig skulle tappa något, skulle du sluta träna?


Rikard Jansson
2011-07-06, 13:25
Om du på något vis fick reda på att om du slutade träna, eller tränade sämre, eller söp varje dag och åt vad du vill, men ändå aldrig tappade styrka, kondition, teknik, etc.

Du kan alltså göra precis vad du vill, men du tappar aldrig något träningsmässigt. Skulle du då sluta träna? Kom ihåg att om du tränar så kan du ju fortfarande gå framåt, något du inte kan göra utan träningen.

Du kan heller inte skifta träningsformer, så som gå från byggning, behålla alla muskler och skaffa dig bra kondition. Bara den formen/styrkan/etc du har just idag, eller förra månaden om du var i mycket bättre form då, får du behålla.

Personligen skulle jag om jag fått detta erbjudande för ett halvår sen slutat träna, idag inte då jag vill nå 200 i bänk osv.

Hur är det med ditt val? :)

Gabriel Forslund
2011-07-06, 13:30
Vad är meningen med att träna om man inte har några mål eller progression?

mini
2011-07-06, 13:30
Skulle självklart fortsätta träna och jaga förbättringar. Ingen skillnad mot idag. Skulle jag sluta träna skulle jag inte bry mig nämnvärt om jag tappade eller ej.

Spartansk
2011-07-06, 13:31
Du kan heller inte skifta träningsformer, så som gå från byggning, behålla alla muskler och skaffa dig bra kondition. Bara den formen/styrkan/etc du har just idag, eller förra månaden om du var i mycket bättre form då, får du behålla.

Vääänta lite nu. Om jag skiftar träningsformer, kan jag då bli av med muskler jag har i dag? Om jag t ex skulle bli marathonlöpare de luxe, skulle jag efter ett tag inte orka lyfta 100+ kg i bänk som jag gjorde förra månaden?

Rikard Jansson
2011-07-06, 13:31
Vad är meningen med att träna om man inte har några mål eller progression?

Vissa börjar träna för att det är kul och de blir stora men sen så märker de att det är ett väldigt tidsengagemang för att öka eller överhuvudtaget inte tappa, och kanske önskar det som står i original-post :)

Rikard Jansson
2011-07-06, 13:32
Vääänta lite nu. Om jag skiftar träningsformer, kan jag då bli av med muskler jag har i dag? Om jag t ex skulle bli marathonlöpare de luxe, skulle jag efter ett tag inte orka lyfta 100+ kg i bänk som jag gjorde förra månaden?

Jo! Men om du sedan skulle sluta med marathonlöpningen så skulle du tappa den konditionen

clappen
2011-07-06, 13:32
Jag skulle träna tills jag blev nöjd med min fysik, sen lägga av och supa och äta chips varje dag, och bibehålla min gudakropp.

emcalu
2011-07-06, 13:33
nej. träningen är mer än kunna ta x kilo i y övningar. för mig är det något socialt (jag fullkomligen älskar att träffa alla människorna där, gammal som ung), något som ger dubbelt så mycket energi tillbaka än vad det kostar och som framförallt är sinnessjukt roligt. jag är en sån där wierd typ som skrattar väldigt mycket när jag tränar, blir knäpp av alla flödande hormoner :cool: det är en oslagbar känsla och eufori jag aldrig skulle byta bort även om det slutade ge mig resultat i spegeln, för mig är det mer än så.

Spartansk
2011-07-06, 13:34
Jo! Men om du sedan skulle sluta med marathonlöpningen så skulle du tappa den konditionen

Ok, I get it!

Mitt svar är att jag skulle fortsätta träna ändå, för trening e schönt.

Nitrometan
2011-07-06, 13:36
Fortsätta såklart. Jag gillar att träna.

Rikard Jansson
2011-07-06, 13:37
Jag minns faktiskt tillfällen innan jag började tävla när jag önskade mig den här möjligheten mer än något annat ^^

Mats J
2011-07-06, 13:43
Träna vidare, dock inte lika focuserat och jaga vikter/framsteg som nu. Kanske lättare pumpträning för att det är en skön känsla ;)

Börje H
2011-07-06, 13:47
Du kan alltså göra precis vad du vill, men du tappar aldrig något träningsmässigt. Skulle du då sluta träna?

Givetvis inte. Man skulle ju tappa träningen, vilket är det väsentliga. Som Nitro säger så gillar även jag att träna. Om man som bieffekt råkar bli starkare är ju trivsamt, men det är absolut ej primära drivkraften.

Spartansk
2011-07-06, 13:48
Givetvis inte. Man skulle ju tappa träningen, vilket är det väsentliga. Som Nitro säger så gillar även jag att träna. Om man som bieffekt råkar bli starkare är ju trivsamt, men det är absolut ej primära drivkraften.

Jag börjar få känslan av att detta är grundinställningen hos de flesta som är riktigt starka?

Rikard Jansson
2011-07-06, 13:51
Ali hatade ju träningen, tillsammans med många andra boxare (?) t.ex. :)

Sniggel
2011-07-06, 13:51
Hade förmodligen blivit deprimerad av att inte träna, så jag hade fortsatt.

daloatf
2011-07-06, 14:08
Utan träning blir jag dryg enligt sambon. Så jag måste väl fortsätta träna. Sen är det ju ett plus att det är riktigt roligt!

mpersson
2011-07-06, 14:13
Nope.

mpersson
2011-07-06, 14:22
Vem röstade ja?

Vunnis
2011-07-06, 14:30
Silly, silly fråga.
Tycker man inte om lyftandet så tycker jag man ska sluta med det. Det tar ändå sin tid.

Fredron
2011-07-06, 14:32
Konstig frågeställning, hade varit mer vettigt att fråga hur många som slutat träna om det fått samma resultat i samma takt som om de tränat, fast nu istället "sluppit" träna.

Vunnis
2011-07-06, 14:35
Konstig frågeställning, hade varit mer vettigt att fråga hur många som slutat träna om det fått samma resultat i samma takt som om de tränat, fast nu istället "sluppit" träna.

Det blir ju inte samma sak.

Macroman
2011-07-06, 14:42
Vad är meningen med att träna om man inte har några mål eller progression?

De flesta tränar utan ngt specifikt mål skulle jag säga.

Spartansk
2011-07-06, 14:52
Silly, silly fråga.
Tycker man inte om lyftandet så tycker jag man ska sluta med det. Det tar ändå sin tid.

Jag håller inte riktigt med. Jag tycker man ska lyfta om man tycker det är värt priset, oavsett om priset är snygghet, långt liv, skadefrihet, eller att folk inte vågar bråka med en. :)

Vunnis
2011-07-06, 14:54
Jag håller inte riktigt med. Jag tycker man ska lyfta om man tycker det är värt priset, oavsett om priset är snygghet, långt liv, skadefrihet, eller att folk inte vågar bråka med en. :)

Det var fiffigt sagt förstås. :)
Jag tänker nog hålla med.

stahlberg
2011-07-06, 14:57
Jag tror trots allt att de flesta som styrketränar har ett mål, eller åtminstone en vision - antingen medvetet eller 0omedvetet. Knappast är det alltför många som skulle styrketräna om de inte ville bli större/starkare.

För egen del kan jag inte svara på huvudfrågan eftersom det är 24 år sedan jag slutade träna. Däremot kan man lugnt säga att det skulle vara trevligt, eller åtminstone hälsosamt, att ha tid över för att träna. Men det är en fråga om priroiteringar, för min del prioriterar jag annat.

Mycket få som tränar har som mål att stå på stället. Jag tror nog de flesta som tränar fortsätter även om de skulle kunna bevara sina resultat om de slutade. Som vi alla vet är det en omöjjlighet IRL.

Jag tror inte man börjar träna målinriktat alls om man inte har tycker det är roligt och har en vision. Däremot kan läget vara ett annat när man nått toppen eller ligger nära den. Då har man många träningsår bakom sig, har fått mycket av idrotten men har också fått ofrra mycket. Då kan det hända att träningen är ett nödvändigt ont, som man gör för att kunna hållas kvar på toppen.

Fredron
2011-07-06, 15:35
Det blir ju inte samma sak.

Jag kanske uttryckte mig konstigt.
Det jag menade var att frågan i sig var lite för simpel och ointressant. Med tanke på att alla verkar vara rörande överens så var det ju inte mycket till diskussionsfråga.
Det jag skrev senare var vad jag anser skulle vara en lite mer intressant fråga.

SiSenior
2011-07-06, 15:55
Jag tränar inte för att jag måste utan för att det är kul. Känslan av att jag fortfarande är ung och har mycket kvar att ge stärker mig mer för varje dag, trots att jag blir äldre.

fotbollrap
2011-07-06, 16:09
felpost

Vältränad
2011-07-06, 16:23
När jag var yngre tränade jag för att bli bättre på min sport eller snyggare. Nu tränar jag för att jag mår så jäkla bra då. En vecka utan träning så känner jag mig deppig. Antar att träning 5ggr i veckan i 15 år gör en beroende. Ska träna i en eller annan form hela mitt liv hade jag tänkt. Resultat både faktiska eller utseendemässiga blir mindre viktiga med åren tycker jag. Jag vill bara känna mig lite stark och ha en bra kondition.

Anders The Peak
2011-07-06, 17:09
Jag tror att de flesta som styrketränar regelbundet och med eller utan målsättning mer än muskler är lite skadade psykiskt och har i grunden koncentrationsproblem som blir bättre med regelbunden träning. I den här kategorin kan man även räkna in långdistansarna som psykfall som blir lite avhjälpta med regelbunden träning. När det gäller byggareliten har många typ ADHD vilket kan verka konstigt.
Antagligen tillhör man någon sub-grupp inom störningen om man är byggare eller styrketränande...

Endumen
2011-07-06, 17:33
Nej, jag tränar för att må bra fysiskt och psykiskt...

aijou
2011-07-06, 18:02
Jag tror att de flesta som styrketränar regelbundet och med eller utan målsättning mer än muskler är lite skadade psykiskt och har i grunden koncentrationsproblem som blir bättre med regelbunden träning. I den här kategorin kan man även räkna in långdistansarna som psykfall som blir lite avhjälpta med regelbunden träning. När det gäller byggareliten har många typ ADHD vilket kan verka konstigt.
Antagligen tillhör man någon sub-grupp inom störningen om man är byggare eller styrketränande...

Har länge misstänkt att jag har någon form av koncentrationsstörning. Inget allvarligt, men ändå. Har dock aldrig kopplat min kärlek till styrketräning till detta. Men varför inte. Låter som att det stämmer ganska bra. :smash:

Troll
2011-07-06, 22:51
Självklart inte!!

Jag tränar för att jag tycker det är roligt och mår bra av det..

Ungrim
2011-07-06, 22:57
skulle inte sluta träna, det är allt för roligt

Fredrik_S
2011-07-06, 23:05
Om jag skulle hitta något roligt som utfyllnad av dagarna som gav mig samma eller bättre njutning så visst skulle jag kunna tänka mig att sluta typ, är eof inte 100% perfekt i kroppen än tror jag behöver 2-4 kg muskler till faktiskt för att nå total gregisk gudastatus så om nått år får jag väl svara att jag slutar om jag får behålla...

ddewe
2011-07-07, 04:48
Inte en chans, som någon innan sa så tränar jag för välmåendet, att man sen får muskler på köpet är bara en bonus

Spartansk
2011-07-07, 04:49
Jag tror att de flesta som styrketränar regelbundet och med eller utan målsättning mer än muskler är lite skadade psykiskt och har i grunden koncentrationsproblem som blir bättre med regelbunden träning. I den här kategorin kan man även räkna in långdistansarna som psykfall som blir lite avhjälpta med regelbunden träning. När det gäller byggareliten har många typ ADHD vilket kan verka konstigt.
Antagligen tillhör man någon sub-grupp inom störningen om man är byggare eller styrketränande...

Tänkvärt. Min nya signatur.

Lars Brinkhoff
2011-07-07, 07:26
I den här kategorin kan man även räkna in långdistansarna som psykfall som blir lite avhjälpta med regelbunden träning. När det gäller byggareliten har många typ ADHD vilket kan verka konstigt.

Först tänkte jag på skoj "haha, det stämmer nog på sprinters också, Usain Bolt verkar ju ha ADHD". Men sen googlade jag, och det visade sig stämma.

Nu undrar jag vad diagnosen är för Haile Gebrselassie och hans ständiga (maniska?) leende...

Nitrometan
2011-07-07, 08:11
Nu undrar jag vad diagnosen är för Haile Gebrselassie och hans ständiga (maniska?) leende...

Han är bara en glad rastafarian.

emi23j
2011-07-07, 12:31
Nej för helvete. Jag vill se hur långt jag kan komma! det är den största drivkraften för mig.

rickardptrsn
2011-07-07, 12:35
Om jag skulle hitta något roligt som utfyllnad av dagarna som gav mig samma eller bättre njutning så visst skulle jag kunna tänka mig att sluta typ, är eof inte 100% perfekt i kroppen än tror jag behöver 2-4 kg muskler till faktiskt för att nå total gregisk gudastatus så om nått år får jag väl svara att jag slutar om jag får behålla...

haha, alltid.. hajar inte att du orkar...

kimozabe
2011-07-07, 13:47
Utvecklingen av Styrketräning tar så lång tid att man blir fartblind därav "van" med sin kropp och vill nå till nästa "level" När blir man nöjd?

Mvh

Sniggel
2011-07-07, 13:52
Utvecklingen av Styrketräning tar så lång tid att man blir fartblind därav "van" med sin kropp och vill nå till nästa "level" När blir man nöjd?

Mvh

Haha, jag hade nog blivit rejält chockad om jag fått se en bild på mig som 30-åring när jag var 17 och ville att "lite pecs" skulle synas i avslappnat läge.

Fast jag har iofs haft en period då jag haft mycket större (orealistiska) mål, t ex Skip la Cour. Skönt att man inte längre har såna mål :P

martinmartin
2011-07-07, 14:32
haha, alltid.. Hajar inte att du orkar...

+1

paatrik
2011-07-07, 16:49
Överväldigande nej ser jag. Är ni verkligen säkra på att ni förkastar erbjudandet? Kunna satsa stenhårt på karriären, äta vad och hur mycket som helst, umgås med familj, ha en massa tid till annat och samtidigt behålla toppformen (!). Själv älskar jag träningen och får abstinens om den skulle utebli, men beror den på nöjet träningen skänker eller känslan av att känna sig otränad och fet?

Jag röstade också nej och tror på det. Om vi däremot plockar bort den progressiva faktorn och enbart ser till kicken och nöjet träningen ger, så är jag inte lika säker. Jag tränar förvisso för hälsan, nöjet och utseendets skull men blir ändå osäker om samtliga faktorer på egen hand skulle dra mig till gymet.

von huff
2011-07-07, 19:47
För någon månad sen ja.Jag har varken lust eller tid att satsa så mycket tid och pengar på att bli större då jag endå inte blir nöjd så skulle nöja med mig rätt lite och istället satsa min tid på nåt annat

JONA5
2011-07-08, 00:22
tl;dr
Aldrig!

Längre version
Den tiden jag investerar i träningen höjer kvaliten på den tiden jag inte lägger på träning.

Jag sover bättre, orkar mer, är mycket mer motiverad när jag tränar. Får inga löjliga kontorsskador som musarm mm. Det första jag tänker nu för tiden om jag känner mig nere är - när tränade jag sist? - och svaret är alltid > 3 dagar sedan. Är man totalt omotiverad så är det inget fel i att ta ett avbrott ett tag tills dess att glädjen och suget återvänder men det finns mycket mer att hämta ur träning än utseende.