handdator

Visa fullständig version : Conan Barbaren samt Röde Orm - hur starka/stora skulle de blivit EGENTLIGEN?


Spartansk
2011-07-06, 13:00
De flesta av oss har väl sett filmen Conan Barbaren, med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen, och minns scenen där den unga Conan kedjas fast vid ett stort hjul, vilket han tvingas putta på dag ut och dag in, vilket över åren förvandlar honom från tanig prepubertal yngling till övermänskligt muskelmonster:

kIPlaor68DU

Jag och en polare hade en diskussion huruvida dylikt kroppsarbete skulle kunnat resultera i den fysiska förvandling Conan genomgår. Min polare trodde absolut att detta var möjligt; jag, å min sida, hävdade att timslånga hjulputtarpass var alldeles för lågintensiv träning för att resultera i överväldigande muskelmassa, och att Conan dessutom fick vila och äta för lite för kunna uppnå de i filmen uppvisade resultaten.

Vem av oss hade rätt?

Röde Orm, i boken med samma namn, är en viking som är med om något liknande. Som yngling blir han kidnappad och satt som roddarslav på ett skepp. Det står inte exakt hur gammal han är när det händer, men det är i alla fall innan han har hunnit få skägg (och får ett stort skägg under tiden). Därefter tvingas han ro dag ut och dag in i fyra år. Han får sova på durken, och får inte mycket att äta.

I början har han att välja mellan att ta i för kung och fosterland, eller smaka piskan; han beslutar sig direkt för att alltid välja det förstnämnda, eftersom han är rädd att bli förbannad och inte kunna hålla sig från att attackera sina herrar om de piskar honom. För att illustrera hur hårt han måste ta i, berättas att många, klenare slavar dör av ansträngningen.

Han blir starkare och starkare, och till slut måste han hålla igen när han ror, för att inte knäcka åran. När han slutligen blir fri från slaveriet är han "starkare än andra män", och förblir det långt upp i gammal ålder. Mycket riktigt beskrivs han genomföra ett och annat styrkedåd senare i boken; han håller till exempel, med en arm, en annan man upp-och-ner i benet och skakar honom över en brunn; vid ett annat tillfälle kastar han en stock, som ingen annan i grannskapet orkar kasta, när de sedan prövar.

Jag har samma fråga angående Röde Orm som med Conan; hade man verkligen blivit stark av att leva på det viset, eller hade man bara, om något, blivit uthållig och senig?

Mental
2011-07-06, 13:02
Med bra gener så...

Spartansk
2011-07-06, 13:04
Med bra gener så...

Det är väl det som är grejen, de båda har sinnessjukt bra gener. Om man tittar på Conan så är han den enda av en hel grupp slavar som överlever till vuxen ålder, och många av slavarna på Röde Orms skepp dog ju när de gjorde samma sak som honom.

Zakath
2011-07-06, 13:04
Som en vanlig människa, nej.

Dock görs ju ett antagande i dessa böcker att detta är exceptionella personer med nästintill gudalika krafter och då är det mesta möjligt. Kanske finns det några personer på jorden med någon genetisk abnormalitet som också skulle bli enormt starka av samma förutsättningar?

MasterChief
2011-07-06, 13:06
De hade efter en tid varit vandrande skelett, och sedan dumpats när de gått under av svält och blivit ersatta av nya fångar. Hade de fått massor av mat hade de väl blivit hyggligt uthålliga, men förmodligen ha utslitna leder och muskler.

Författare har en tendens att glamourisera saker och ting.

Nitrometan
2011-07-06, 13:09
Författare har en tendens att glamourisera saker och ting.

Nej! *cry* Menar du att det som står i böcker inte är sant?

Spartansk
2011-07-06, 13:09
För övrigt är väl träningen dessutom för ensidig. Conan skulle fått jättestarka pressarmuskler och ganska klena dragmuskler, medan det motsatta skulle gällt för Röde Orm.

Jag förespråkar att varannan dag putta ett hjul och varannan dag ro på ett skepp. ;)

Bahir
2011-07-06, 13:15
För övrigt är väl träningen dessutom för ensidig. Conan skulle fått jättestarka pressarmuskler och ganska klena dragmuskler, medan det motsatta skulle gällt för Röde Orm.

Jag förespråkar att varannan dag putta ett hjul och varannan dag ro på ett skepp. ;)

Så du säger alltså att ett push-pull-schema är överlägset alla andra upplägg? Mycket intressant, mycket intressant.

Spartansk
2011-07-06, 13:16
Så du säger alltså att ett push-pull-schema är överlägset alla andra upplägg? Mycket intressant, mycket intressant.

Nja... Min poäng är att ett push-pull-schema är bättre än ett push-push-schema eller ett pull-pull-schema.

Hemi
2011-07-06, 13:17
Det finns riktiga fotografier från Gulag och andra slavläger där man verkligen fick lyfta stock. Sławomir Rawicz beskriver dock sin vän som mycket stor och stark, trots den usla maten, och de väljer också ut de starkaste till sin flykt i boken "The Long Walk". Men inte såg de ut som Conan inte...tror jag ;)

Spartansk
2011-07-06, 13:24
Det finns riktiga fotografier från Gulag och andra slavläger där man verkligen fick lyfta stock. Sławomir Rawicz beskriver dock sin vän som mycket stor och stark, trots den usla maten, och de väljer också ut de starkaste till sin flykt i boken "The Long Walk". Men inte såg de ut som Conan inte...tror jag ;)

Intressant, du får gärna bidra med bilder!

Hemi
2011-07-06, 13:28
Intressant, du får gärna bidra med bilder!


Det dräller väl av dem på internet? Vad jag på riktigt menar är att de som varit inne en längre tid antagligen som masterchief säger ser ut som vandrande skelett. Inte några Conans.

Spartansk
2011-07-06, 13:32
Det dräller väl av dem på internet?

Nej, det dräller inte av bilder på Sławomir Rawiczs mycket stora och starka vän på Internet.

Kwon
2011-07-06, 13:36
Allt hänger väl på om de körde Banan-diet eller inte?

Var de dock inte generellt kortare/mindre förr pga dieten? Tror inte Conan alt Röde Orm var 185-200 cm om de käkade som de gjorde då.

Det var väl typ stenåldersdiet de körde, ingen fruktdiet precis.

osk
2011-07-06, 13:39
nej, det dräller inte av bilder på sławomir rawiczs mycket stora och starka vän på internet.

:d:d

Hemi
2011-07-06, 13:40
Nej, det dräller inte av bilder på Sławomir Rawiczs mycket stora och starka vän på Internet.

Aha, du menade han, nej jag tror knappt att det finns men det är en bra bok värd att läsas. Dock finns det en detalj i slutet av boken jag tvivlar på är sann.

Men, finns det ett värde i slavarna har vi ju en annan sak. Vissa gamla slavcentras i karibien har ju nära på inavlats på de starkaste generna och där och i USA på den tiden kan jag tänka mig att det fanns riktigt grova killar. Jag har läst originallistor på museum om egenskaper hos vissa slavar och inte ville man se "svag" "hungrig" "klen" om man skulle köpa en, tvärtom. Killar som Kunta Kinte fanns det säkert gott om. Vad jag vet såldes även slavar på vikingatiden, så det beror ju på.

Spartansk
2011-07-06, 13:42
Allt hänger väl på om de körde Banan-diet eller inte?

Var de dock inte generellt kortare/mindre förr pga dieten? Tror inte Conan alt Röde Orm var 185-200 cm om de käkade som de gjorde då.

Det var väl typ stenåldersdiet de körde, ingen fruktdiet precis.

Röde Orm blev kidnappad av folk söderifrån. Minns inte exakt varifrån. De kan ha varit från nuvarande Turkiet, det är ungefär där någonstans han får kliva av sedan. Så det är möjligt att de levde på bananer.

Spartansk
2011-07-06, 13:47
Men, finns det ett värde i slavarna har vi ju en annan sak. Vissa gamla slavcentras i karibien har ju nära på inavlats på de starkaste generna och där och i USA på den tiden kan jag tänka mig att det fanns riktigt grova killar. Jag har läst originallistor på museum om egenskaper hos vissa slavar och inte ville man se "svag" "hungrig" "klen" om man skulle köpa en, tvärtom. Killar som Kunta Kinte fanns det säkert gott om. Vad jag vet såldes även slavar på vikingatiden, så det beror ju på.

Ja, amerikanska slavar var nog starkare och tåligare än snittmänniskan. Först och främst så valde man de starkaste, när man fångade in dem. Och för det andra var det bara de starkaste som överlevde båtresan till Amerika. Och för det tredje antar jag att ingen ville köpa de svagaste när de väl var framme sedan.

Vikingarna hade slavar, ja, men de kallades trälar, och samma förhållande gällde säkert där. Dock tvivlar jag på att vikingarna fick barn med trälarna i någon betydande utsträckning; ett sådant barn sågs nog ner på, och kunde troligen inte få någon hög position i vikingasamhället. Röde Orm beskrivs dessutom som rödhårig, så han var nog renodlat arisk, som en herre med lustig mustasch skulle uttryckt det.

Däremot var vikingarna ett krigarfolk, så det är ju möjligt att svagare individer dukade under på slagfält, eventuellt inte var speciellt populära hos brüdarna, och att vikingarna var beefcakes p g a det.

Nitrometan
2011-07-06, 13:48
Röde Orm blev kidnappad av folk söderifrån. Minns inte exakt varifrån. De kan ha varit från nuvarande Turkiet, det är ungefär där någonstans han får kliva av sedan. Så det är möjligt att de levde på bananer.

Nej.

På den tiden fanns inga bananer i Europa eller Turkiet.
På den tiden fanns inte matbananer av den typ vi har idag.


De fick säkert nån billig gröt eller soppa.

Spartansk
2011-07-06, 13:50
På den tiden fanns inga bananer i Europa eller Turkiet.
På den tiden fanns inte matbananer av den typ vi har idag.



Och så säger dom att det var bättre förr! *screwy*

Hemi
2011-07-06, 13:55
Nej.

På den tiden fanns inga bananer i Europa eller Turkiet.
På den tiden fanns inte matbananer av den typ vi har idag.


De fick säkert nån billig gröt eller soppa.

Ha ha, vad jag minns av boken åt de maskätet bröd av de första kidnapparna som vad jag minns inte kom södeifrån, nej.

Fast den senaste arkeologiska nyhten från England jag läst om vikingar var att allt tydde på att de hade ätit en mycket proteinrik mat norrut i norden någonstans. Just dessa var inte slavar dock utan antagligen tilfångatagna och avrättade unga män.

Spartansk
2011-07-06, 13:58
Fast den senaste arkeologiska nyhten från England jag läst om vikingar var att allt tydde på att de hade ätit en mycket proteinrik mat norrut i norden någonstans. Just dessa var inte slavar dock utan antagligen tilfångatagna och avrättade unga män.

Mycket fläsk, skulle jag tro?

Hade varit sjukt intressant med utförlig information om hur vikingarna tränade och åt.

Nitrometan
2011-07-06, 14:10
Hade varit sjukt intressant med utförlig information om hur vikingarna tränade och åt.

Du får väl läsa lite historia. Det finns en del fynd och en hel funderat kring vikingar. I Snorres Edda beskrivs en del måltider.

Visst åts det mycket fläsk i norden. Gris, får och getter var de vanligaste husdjuren.

Det finns massor med böcker om vikingar. Här är några tips:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9162260545

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173534668

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185267945

Denna gillar jag: http://www.historiskamedia.se/bok/vikingarnas-stridskonst/

Men jag såg att den var slut i lager hos förlaget. Kanske har dem den på ett bibliotek i din närhet?

Arne Persson
2011-07-06, 14:23
Jag har undersökt skelettmateral från omkring vikingatid. 2 st av dessa var helt extrema när det gäller robustisitet och muskelavtryck mm. Dom hade troligen fått en och annan sönderkurad BB-Nisse att börja fundera på seppuko.

Kwon
2011-07-06, 14:28
Jag har undersökt skelettmateral från omkring vikingatid. 2 st av dessa var helt extrema när det gäller robustisitet och muskelavtryck mm. Dom hade troligen fått en och annan sönderkurad BB-Nisse att börja fundera på seppuko.

Intressant! Vad för kost dock? Gris + get? Definately no Bananas!

beckman88
2011-07-06, 14:37
Büt ther is protien In Ban4n4zZ

Spartansk
2011-07-06, 14:38
Du får väl läsa lite historia. Det finns en del fynd och en hel funderat kring vikingar. I Snorres Edda beskrivs en del måltider.

Visst åts det mycket fläsk i norden. Gris, får och getter var de vanligaste husdjuren.

Det finns massor med böcker om vikingar. Här är några tips:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9162260545

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173534668

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185267945

Denna gillar jag: http://www.historiskamedia.se/bok/vikingarnas-stridskonst/

Men jag såg att den var slut i lager hos förlaget. Kanske har dem den på ett bibliotek i din närhet?

Jag har undersökt skelettmateral från omkring vikingatid. 2 st av dessa var helt extrema när det gäller robustisitet och muskelavtryck mm. Dom hade troligen fått en och annan sönderkurad BB-Nisse att börja fundera på seppuko.

Sjukt intressant! *popcorn*

Arne Persson
2011-07-06, 22:49
Har glömt hur man sätter in bilder här på Allmänt.

MasterChief
2011-07-06, 22:52
Har glömt hur man sätter in bilder här på Allmänt.

Går inte att lägga egna bilder i allmänt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66018

Du får ladda upp dem på tinypic eller imageshack eller liknande. Sen länka hit.