handdator

Visa fullständig version : Träningsjournal ā la P16


Takuyi
2011-07-06, 11:37
Hej!

Kan börja med att säga att jag är 16 år, tränat sedan i Januari men aldrig dragit igång seriöst och kan inte säga att jag har ökat i muskler eller reducerat något kroppsfett vad jag har märkt på den tiden. Men förra veckan tänkte jag att jag verkligen måste dra igång och har gjort lite research på sistone tiden. Kommer att köra cardio 7 dagar i veckan minst 30 min med StrongLifts 5x5 3 dagar i veckan.

Sedan har jag slutat med i princip allt onyttigt. Alltså saker som kan innehålla tomma kalorier, snabba kolhydrater, socker och jag försöker undvika saker med artificiella tillsatser.

Jag väger 68kg, är 186cm och har 19.7 i BMI och skulle vara underviktig om jag gick ner 2kg (Dock räknar jag mig absolut inte som ens nära till underviktig nu så litar inte på BMI så mycket) så jag ska absolut inte ligga på för mycket i kaloriunderskott och försöker att samtidigt ha en någorlunda sund kost men med tillräckligt mycket energi.

Mitt mål är att reducera kroppsfettet till den nivå att man kan se magrutor men även att bli allmänt starkare i kroppen och öka muskelmassan. Därför anser jag StrongLifts som är ett utomordentligt schema för att bygga upp grundstyrkan de första månaderna för att sedan gå vidare om det behövs då någonstans så tar det stopp då efter ett tag så kan det ta väldigt lång tid innan man ökar från vikten man var på förra gången.

Jag låter det ta den tid som behövs då jag förstår att för att kunna se resultat så får man inte stressa. Jag kommer att ta MittVal Sport för att få in RDI av de flesta mineraler och vitaminer, och sedan köra på Whey-80 för mitt dagliga proteinbehov.

Återkommer med uppdateringar! :D

Martinio0o
2011-07-06, 11:40
Jag skulle vilja påstå att 68kg på 186cm är att vara underviktig. Mitt råd till dig är att äta, mycket. Det betyder kanske inte att du måste äta massor med onyttigheter men du behöver inte ta bort allt som innehåller lite socker.

Takuyi
2011-07-06, 11:58
Det hade jag inte tänkt heller. Men underviktig? Nej. Jag är full med energi hela dagarna, jag ser absolut inte ut som en pinne, visserligen är jag lite spinkig men det finns många, många som är värre än mig. Men som jag sa så ska jag inte ligga på ett kaloriunderskott, särskilt inte nu när jag även kör cardio då jag förbränner mer kalorier än vanligt.

Takuyi
2011-07-06, 17:59
6/7-11

Då jag misslyckade att följa rätta instruktioner och dylikt första StrongLift passet så börjar jag om med det nu och kommer att köra från väldigt låga vikter i början, fast kör ändå träning B av StrongLifts idag enligt schema.

30-40 minuters joggingtur på morgonen (Blev en hel del vila, dock förväntat)

Senare på dagen:

Knäböj, 20kg (stång)
5x5

Militärpress, 20kg (stång)
5x5

Marklyft, 45kg
1x5

Takuyi
2011-09-03, 22:57
tja, kan väl ta och uppdatera denna antar jag med lite info då jag inte brytt mig så mycket om det.

Har ökat rätt bra med vikt, dock fastnat lite på militärpress konstant, ökar dock, men det tar lite längre tid. Även fastnat sådär på stångrodd, men det är mest på grund av dålig form som jag gått ner lite vikt. Just nu sitter jag på 78.5kg Knäböj, 80kg marklyft etc.

Har även kört GOMAD i en månad som snart är över, har ökat ungefär 7-8kg i vikt sedan dess och det har även blivit enklare med att öka vikterna.
Hade fel förut då jag sa att jag inte var underviktig, eller tja, jag var väl inte underviktig men jag låg då på alldeles låg vikt och åt för lite för att kunna öka så mycket i vikt som jag nu gör i StrongLifts. Ökat intag av mat bidrar även till ökad styrka.