handdator

Visa fullständig version : Olika längder av fastor..


johan1234
2011-07-06, 08:32
Jag har i 1,5v tid kört fasta från måndag och onsdag kl 12 i 24h frammåt.
Hittills tycker jag det har fungerat bra och jag har skippat träningen måndagar och onsdagar.

Har dock lite frågor och funderingar.

Vad är skillnaderna på 16h, 24h och 36h fasta?

Jag är matematiker och vill därför undvika kognitiv försämring i den mån det är möjligt.

Hur ser muskelnedbrytningen ut som en funktion av tid fastande?
Hur länge är blodsockret någorlunda konstant?
Vad finns det för hälsomässiga fördelar/nackdelar man inte uppnår med kortare fastor?

Tacos
2011-07-06, 08:36
Varför fastar du?

Crocker
2011-07-06, 19:20
Det är nog relativt svårt att ge bra svar på detta.
I alla fall på 2, möjligen 1.

På 3:an vad menar du med lång och kort fasta i siffror?

Nitrometan
2011-07-06, 20:03
Jag är matematiker och vill därför undvika kognitiv försämring i den mån det är möjligt.
Om du upplever några försämringar kognitivt av att fasta tycker jag att du ska sluta.

Vad är det du vill uppnå med att låta bli att äta?

kettlebellGuden
2011-07-06, 20:14
Brad Pilon (stavning?) skrev något om att efter 72 timmar så gick det utför med det mesta, och hade lite grafer.

Redhaad
2011-07-06, 20:44
jag perosnligen ser en 14-18 timmar fasta som mest optimalt i förbränningssyfte och i muskelbygge syfte.

24 Timmar gör ingen skada men inget jag personligen skulle klara av utan massvis med.. prozac... eller något!
Hur ser muskelnedbrytningen ut som en funktion av tid fastande?
Studier visar att ingen muskelnedbrytning i större utsträckning sker förräns omkr. beroende på ens kropps genetik efter ca. 36 timmar.


Hur länge är blodsockret någorlunda konstant?
Blodsockret har jag ingen redovsning till men jag tror mig i egna skallen att det håller sig vanligt så länge kroppen har tillgående näring, grov gissning på egna försök är att efter ca. 18 timmar så funkar det inte alls för mig med blodsocker fall. Men det är nog väldigt ifrån person till person ifråga om hur länge innan blodsocker kurvan sjunker alldeles för lågt.


16/24/36 timmars fasta har inga större olikheter, jag har för mig att. rätta mig någon om jag har fel att ju längre en fasta pågår ju hårdare in i en liknande ketosfas kommer du, altsså att din kropp använder den lagrade näringen i kroppen. Detta kan dock lätt överdrivas [Titta på bloggaren Kissie t.ex.]

Annars har jag inga fler större svar, hoppas på Grub eller Grandmaster nu ;)

johan1234
2011-07-06, 22:08
Om du upplever några försämringar kognitivt av att fasta tycker jag att du ska sluta.


Jag upplever inga skillnader, därmed inte sagt att det inte är några.


Studier visar att ingen muskelnedbrytning i större utsträckning sker förräns omkr. beroende på ens kropps genetik efter ca. 36 timmar.

Intressant, har du några referenser till dessa studier? Skulle gärna läsa dem.

grov gissning på egna försök är att efter ca. 18 timmar så funkar det inte alls för mig med blodsocker fall


Läste någon stanns att det var konstant iaf 24h, har köpt en blodsockermätare nu iaf och ska undersöka saken, återkommer när jag vet lite mer.

Tycker personligen det är smidigt att fasta mellan lunch och lunch.