handdator

Visa fullständig version : Stressfraktur hos 2 erfarna löpare av barfotalöpning - fallrapporter


Guddi
2011-07-06, 07:32
Orthopedics. 2011 Jul 7;34(7):e320-3. doi: 10.3928/01477447-20110526-25.
Barefoot-simulating Footwear Associated With Metatarsal Stress Injury in 2
Runners.
Giuliani J, Masini B, Alitz C, Owens BD.

Stress-related changes and fractures in the foot are frequent in runners. However, the causative factors, including anatomic and kinematic variables, are not well defined. Footwear choice has also been implicated in contributing to injury patterns with changes in force transmission and gait analyses reported in the biomechanical literature. Despite the benefits of footwear, there has been increased interest among the running community in barefoot running with proposed benefits including a decreased rate of injury. We report 2 cases of metatarsal stress fracture in experienced runners whose only regimen change was the adoption of barefoot-simulating footwear. One was a 19-year-old runner who developed a second metatarsal stress reaction along the entire diaphysis. The second case was a 35-year-old ultra-marathon runner who developed a fracture in the second metatarsal diaphysis after 6 weeks of use of the same footwear. While both stress injuries healed without long-term effects, these injuries are alarming in that they occurred in experienced male runners without any other risk factors for stress injury to bone. The suspected cause for stress injury in these 2 patients is the change to barefoot-simulating footwear. Runners using these shoes should be cautioned on the potential need for gait alterations from a heel-strike to a midfoot-striking pattern, as well as cautioned on the symptoms of stress injury.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21717998

Att risken för stressfrakturer i foten ökar när man börjar springa barfota är något man börjat misstänka de senaste åren. Det här är de första hyffsat dokumenterade fallen.

Och så en "studie" utförd av en väldigt ambitiös gymnasiestudent:
The Effect of Footwear Habits of Long-Distance Runners on Running Related Injury: A Prospective Cohort
Every year, about 60% of distance runners will suffer a running-related injury that not only temporarily affects their training, but can also have long-term psychological and physical effects. Following recent publications, barefoot running has gained attention for its claim to reduce running related injury and promote a natural running stride. This study directly compares injury rates between barefoot and shod runners and for the first time quantitatively evaluates the risk present in transitioning from shod to barefoot running. The following question will be examined: How does footwear habit (barefoot, transitioning or shod) affect the injury rates of long distance runners? A series of surveys were emailed to participants to record running habits and injuries suffered over a course of twelve weeks. The data supported that runners transitioning from shod to barefoot running had the highest prevalence with an average of 32% of its runners in an injured state each week. Shod runners had the lowest prevalence with 21% and barefoot runners (prevalence of 29%) were in the middle. Furthermore, relative risk calculations, which are based on a ratio of prevalence, showed that barefoot runners are 1.35 times as likely to suffer and injury as shod runners. Transitioning runners are 1.48 times as likely as shod runners to suffer an injury. This study supports that shod running presents the lowest risk of injury for distance runners. Despite recent speculation, barefoot running in industrialized countries does not appear to reduce running related injury. Thus it is not recommended that healthy runners transition to barefoot running for the sole purpose of reducing injury risk.http://runningtimes.com/rt/images/BarefootStudyReport.pdf

Barefoot innebar antingen barfota eller minimalistiska skor. För att räknas som barfotalöpare skulle man ha sprungt "barefoot" i minst 4 månader.

Två ganska dåliga studier/rapporter men de ger ju ändå en liten hint om att alla med stor sannolikhet inte kommer bli skadefria om de bara börjar springa minimalistiskt...

Tail
2011-07-06, 07:50
Känns ju som att den första studien verkligen missat målet. De flesta som förespråkar barfotalöping säger ju att man ska ta god tid på sig och trappa upp mycket långsamt för att fötterna ska hinna vänja sig. Har läst att det kan ta upp till ett år för att fötterna ska vänja sig. I studien står det ju "...whose only regimen change was the adoption of barefoot-simulating footwear", så då får vi väl anta att de inte sprang mindre eller kortare för att låta fötterna vänja sig, utan sprang på som vanligt. Tror att i princip alla som förespråkar barfotalöpning skulle säga att det är ett solklart recept på att skada sig.

Guddi
2011-07-06, 08:11
Känns ju som att den första studien verkligen missat målet. De flesta som förespråkar barfotalöping säger ju att man ska ta god tid på sig och trappa upp mycket långsamt för att fötterna ska hinna vänja sig. Har läst att det kan ta upp till ett år för att fötterna ska vänja sig. I studien står det ju "...whose only regimen change was the adoption of barefoot-simulating footwear", så då får vi väl anta att de inte sprang mindre eller kortare för att låta fötterna vänja sig, utan sprang på som vanligt. Tror att i princip alla som förespråkar barfotalöpning skulle säga att det är ett solklart recept på att skada sig.Beror på vad man ser med målet. Jag är ganska säker på att deras mål inte var det du verkar tro att det var. De beskriver en eventuell risk med att börja använda Five Fingers när man är van vid att springa med andra skor. De beskriver inte risken med några eventuella råd som ges inom barfotkretsar och inte heller risken med skorna överlag.

Gällande övergången så står det inte tydligt i artikeln om all träning genomfördes med FiveFingers eller om det endast var delar av träningen. Det enda där står är att ingen av de två minskade på sin totala träningsvolym.

Dunceor
2011-07-06, 08:15
Sedan så ska man ju inte tro att bara för man börjar springa barfota/minimalistiskt så får man aldrig mer skador. Stressfrakturer kommer ju oftast för att man springa för mycket/för långt/för snabbt utan att vara van vid det och såna skador kommer du alltid få, oavsett vilka skor eller kör utan skor.

Johan O
2011-07-06, 08:23
Hade löpare innan, säg 70/80-talet när den moderna feta löparskon började födas, problem med stressfrakturer? Jag är inte hundra, men jag tvivlar på det.
Vilket väl säger en del om hur klena fötter blir när dom vistas för mycket i moderna löpardojjor (och skor med formade sulor överhuvudtaget.)

Nitrometan
2011-07-06, 08:38
Hade löpare innan, säg 70/80-talet när den moderna feta löparskon började födas, problem med stressfrakturer? Jag är inte hundra, men jag tvivlar på det.
Vilket väl säger en del om hur klena fötter blir när dom vistas för mycket i moderna löpardojjor (och skor med formade sulor överhuvudtaget.)

Hur många löpare fanns det?

Hur mycket sprang de och hur mycket rörde de sig i vardagen?

Rapporterades ens skador på den tiden?

Man måste ha relvanta siffror att jämföra med.

Lars Brinkhoff
2011-07-06, 08:41
Hade löpare innan, säg 70/80-talet när den moderna feta löparskon började födas, problem med stressfrakturer?

Stressfrakturer påvisades hos marcherande soldater i slutet av 1800-talet. Hos löpare sedan 50-talet.

Guddi
2011-07-06, 08:45
Hade löpare innan, säg 70/80-talet när den moderna feta löparskon började födas, problem med stressfrakturer? Jag är inte hundra, men jag tvivlar på det.
Vilket väl säger en del om hur klena fötter blir när dom vistas för mycket i moderna löpardojjor (och skor med formade sulor överhuvudtaget.)De studier som finns på skador hos löpare på 60-70 talet visar på att skador var lika förekommande då som nu. Så någon typ av skader hade dem på den tiden. Jag har inte hittat någon statistik på fördelningen av skador men stressfrakturer verkar ha varit bland de vanligaste med tanke på att man då tex kallade stressfrakturer på fibula för "runners fracture" och stressfraktur på metatarsalben 2 kallades för "March fracture"
The lowermost third of the fibula is the most common site for a stress fracture in athletes and is often known as the runner's fracture...................A march fracture occurs in athletes as it does in others and is fairly easily recognized by pain localized to the shaft of one or other metatarsal bones.
Devas MB. Stress fractures in athletes. J R Coll Gen Pract. 1970 Jan;19(90):34-8.

Här är en artikel som diskuterar skador hos löpare på 70 talet där man skriver följande:
Bruising of the metatarsal heads is very common among runners at this time of the year when they are making the change over from running on grass to running on tracks and roads.
P. H. Merry. The physiotherapeutic armamentarium in the treatment of sports injuries. Br J Sports Med. 1970 September; 5(2): 100–104.

Johan O
2011-07-06, 09:13
Där ser man!
Men är det frakturer i själva foten man ser mer och mer nu? Fattar jag det rätt så var det vanligare med stressfrakturer i nedre delen av smalbenen förr i tiden?

Zorgus
2011-07-06, 09:21
Slående vid studier av stressfrakturer och andra idrottsskador är att man nästan alltid enbart tittar på biomekaniska orsaker, som om det skulle vara den enda anledningen. Jag tror det är betydligt mer komplicerat än så och att andra faktorer, som tex det endokrina systemet och immunförsvaret kan spela roll i risken för att utveckla skador. Just när det gäller stressfrakturer verkar det finnas ett samband (http://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php?page=Stress%20fractures%202X%20less%20fr equent%20when%20vitamin%20D%20more%20than%2040%20n g%20%E2%80%93%20June%202011) mellan låga nivåer av D-vitamin och risken för att utveckla en stressfraktur, vilket sällan nämns i diskussionen.

Guddi
2011-07-06, 09:59
Där ser man!
Men är det frakturer i själva foten man ser mer och mer nu? Fattar jag det rätt så var det vanligare med stressfrakturer i nedre delen av smalbenen förr i tiden?Det står ju i texterna jag klistrade in. Metatarsalerna är ben i foten. Det är tex problem med dessa ben som förr var vanligt när löpare gick från att springa på mjuka underlag till hårdare underlag.

Stressfrakturer överlag är vanligare i smalbenen, både förr och nu skulle jag säga även om jag inte tittat upp någon data just nu. Men stressfrakturer i foten verkar öka när löpare springer med mindre dämpade skor.

Sen ska man nog akta sig för att säga "mer och mer nu" innan det finns några ordentliga data på det. Än så länge är det mest rapporter från olika skademottagningar i USA där man helt subjektivt upplever att det kommer inte fler löpare med stressfraktur på ett av metatarsal 2 efter det att de börjat springa mer barfota.

Några hårda data på det finns det alltså inte. Det som finns är mer teoretiska resonemang som förutspår ökad problem, subjektiva upplevelser att problemen har ökat och historisk data om att dessa problem verkar ha varit vanliga kring 60-talet.

Slående vid studier av stressfrakturer och andra idrottsskador är att man nästan alltid enbart tittar på biomekaniska orsaker, som om det skulle vara den enda anledningen. Jag tror det är betydligt mer komplicerat än så och att andra faktorer, som tex det endokrina systemet och immunförsvaret kan spela roll i risken för att utveckla skador. Just när det gäller stressfrakturer verkar det finnas ett samband (http://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php?page=Stress%20fractures%202X%20less%20fr equent%20when%20vitamin%20D%20more%20than%2040%20n g%20%E2%80%93%20June%202011) mellan låga nivåer av D-vitamin och risken för att utveckla en stressfraktur, vilket sällan nämns i diskussionen.Menar du att de två löparna i detta fall fått D-vitaminbrist pga att de började springa "barefoot"? För det skulle vara den enda anledningen som jag kan komma att tänka på varför man skulle börja diskutera D-vitaminsbrist i samband med den här artikeln.

z_bumbi
2011-07-06, 10:10
Löpare springer väl för det mesta utomhus dvs vilka löpare löper en faktiskt risk att drabbas av d-vitaminbrist i så stor omfattning att det drabbar skelettet? De som springer i burka?

Lars Brinkhoff
2011-07-06, 10:21
Löpare springer väl för det mesta utomhus dvs vilka löpare löper en faktiskt risk att drabbas av d-vitaminbrist i så stor omfattning att det drabbar skelettet?

Enligt en icke säkerställd uppgift jag läste nyligen skulle det på skandinaviska breddgrader vara tillräckligt med 20-30 minuters exponering av armar och ansikte under mitt på dagen. Men det är inte svårt att tänka sig en löpare som missar många sådana tillfällen.

Det hade varit intressant att veta mer säkert hur mycket solljus som behövs för D-vitaminsyntes, speciellt sett över ett helt år.

Hemi
2011-07-06, 12:02
Ett litet sidospår men det känns ju bra för barfotaaspiranter att alla rika länder mer och mer använder tunnor för källsortering av glas. Tidigare svängde man bara upp och ned på en slags back så krossat glas flög åt alla håll. Och fick det inte plats i stortunnan man drog iväg med till lastbilen så mosade vissa ned glaset. I vissa länder pryds gatusidorna fortfarane av glasgrus, långt ut på landet, man kan inte ens cykla utan måste använda MTB med tjockare däck.

Vox
2011-07-06, 13:02
Vad är det här för trams? Studien du länkar till ger ett oerhört klent diskussionsunderlag. Att du sedan väljer att lyfta fram en studentuppsats som inte är peer reviewed säger väl mer om dig än något annat.

Det finns inga vetenskapliga belägg för effekten av "stora, skrymmande skor" med omfattande dämpning och ett stort hällyft för förebyggande av skador. Däremot har vi heller inga direkta bevis för att stora klumpiga skor skulle orsaka skador, eller att minimalistiska skor eller att barfotalöpning är bättre på att förebygga löparskador.

Det finns emellertid en uppsjö av vettigare litteratur att läsa inom området än tramset du länkat till.

Zorgus
2011-07-06, 13:07
Menar du att de två löparna i detta fall fått D-vitaminbrist pga att de började springa "barefoot"? För det skulle vara den enda anledningen som jag kan komma att tänka på varför man skulle börja diskutera D-vitaminsbrist i samband med den här artikeln.

Nej, givetvis menar jag inte så, hur fick du det till det?!? Det var ett allmänt resonemang, måhända ett stickspår, men jag tror som sagt att enbart förklaringen "barfotalöpning" är för begränsad...tex eftersom författarna till första studien enbart tittar på problemet ur sitt snäva perspektiv (ortopedi i detta fallet).

Guddi
2011-07-07, 15:18
Vad är det här för trams? Studien du länkar till ger ett oerhört klent diskussionsunderlag. Att du sedan väljer att lyfta fram en studentuppsats som inte är peer reviewed säger väl mer om dig än något annat.

Det finns inga vetenskapliga belägg för effekten av "stora, skrymmande skor" med omfattande dämpning och ett stort hällyft för förebyggande av skador. Däremot har vi heller inga direkta bevis för att stora klumpiga skor skulle orsaka skador, eller att minimalistiska skor eller att barfotalöpning är bättre på att förebygga löparskador.

Det finns emellertid en uppsjö av vettigare litteratur att läsa inom området än tramset du länkat till.haha, jag vet :) Jag har inte sagt att det är några fantastiska studier. Du behöver lugna ner dig