handdator

Visa fullständig version : fett, viktigt?


sealmask
2011-07-05, 23:33
Tjenare, jag är en kille som fyller 17 i år och har tränat seriöst sen september förra året så jag är inte helt nybörjare när det gäller träning och kost, men det är en sak som jag fortfarande inte har fattat riktigt.
Jag ser många kroppsbyggare som äter nästan till varje måltid en liten fettkälla som om det skulle vara väldigt nödvändigt och det är saker som rapsolja, olivolja, nötter, jordnötssmör, avokado m.m.

jag har fattat så långt att de mättade fetterna är de dåliga fetter som har högre risk att orsaka hjärt- och kärlsjukdomar och finns i saker som: ost, smör, korv, bacon, grädde.
Och de omättade fetterna är de bättre fetterna som finns i saker som: Fet fisk, olivoja, rapsolja, avokado, nötter och liknande.

Självklart förstår jag att det är viktigt för kroppen att få i sig fett och att det är något man inte kan leva utan, det jag undrar är vad det är som är så viktigt för en kroppsbyggare att äta omättade fetter flera gånger om dagen.

Själv äter 5-6 gånger om dagen, brukar bli 3-4 större och 2-3 mindre, jag har som en regel att ha MINST 20-25g protein i varje måltid, men när jag ser andras matschema så verkar det som om dom har samma regel som jag fast 10g omättat fett också.

Tack på förhand! :)
/ Niclas

willtjam
2011-07-05, 23:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52888

Eddie Vedder
2011-07-06, 08:53
jag har fattat så långt att de mättade fetterna är de dåliga fetter som har högre risk att orsaka hjärt- och kärlsjukdomar...

...Och de omättade fetterna är de bättre fetterna

Gamla hypoteser som kan vara felaktiga eller åtminstone kraftigt överdrivna. Angående källorna hade du rätt i alla exempel utom bacon som är mest omättat fett.

sealmask
2011-07-06, 22:43
Tack för den äldre tråden!
Det har du rätt i Eddie, gick in och kollade och ja, det innehåller mer omättade än mättade fetter i bacon, men fortfarande mycket mättade. Så bacon är väl inte det bästa valet om man vill åt omättade fetter :P

Eddie Vedder
2011-07-07, 08:31
Så bacon är väl inte det bästa valet om man vill åt omättade fetter :P

Varför vill du bara åt en massa omättade? Skulle något eventuellt vara till bacons nackdel är det E250 och väldigt mycket salt. Och kanske det faktum att man ofta steker det ganska hårt. Men inte fettet direkt. Om man äter annat också.

Mell
2011-07-07, 09:13
Svaret på frågeställningen verkar finnas i trådrubriken om man tar bort kommatecknet och frågetecknet.

sealmask
2011-07-07, 14:56
Varför vill du bara åt en massa omättade? Skulle något eventuellt vara till bacons nackdel är det E250 och väldigt mycket salt. Och kanske det faktum att man ofta steker det ganska hårt. Men inte fettet direkt. Om man äter annat också.

För att när jag läser andras matschema ser jag massa omättade fetter och får för mig att det är det man ska äta mycket av, men så det är bra med alla fetter då? Finns det essentiella fettsyror i mättade fetter också?

Lek med tanken, tekniskt sett går väl inte men om man skulle helt utesluta att äta mättade fetter, inte ett gram och bara leva på protein, kolhydrater och omättade fetter, skulle det varit jättefarligt för kroppen?

Eddie Vedder
2011-07-07, 15:04
Finns det essentiella fettsyror i mättade fetter också?

Nej

om man skulle helt utesluta att äta mättade fetter, inte ett gram och bara leva på protein, kolhydrater och omättade fetter, skulle det varit jättefarligt för kroppen?

Beror väl på sammansättningen av de omättade. Men att inte äta mättat fett är inte farligt i sig.

Reaper123
2011-07-07, 15:06
Tycker du verkar optinojja lite väl mycket. Visst, vill du undvika mättade fetter gör det i den mån det nu går men att börja gå in på atomnivå känns bara för överdrivet!

Sikta på ~1g per kilo kroppsvikt gällande fettet så gör det inget om det blir lite +/- nån dag, men ett ganska bra riktmärke om man inte kör nån utstickande diet som kräver annat! (leangains,lchf,högprotein osv...)

Edit: Om fettkällan vissa dagar är bacon, grädde/cremfraiche och smör och andra dagen jordnötter, rapsolja, fisk och avokado lär spela mindre roll förtusatt att du har en varierad kost!

jasonmago
2011-07-07, 20:30
Tycker du verkar optinojja lite väl mycket. Visst, vill du undvika mättade fetter gör det i den mån det nu går men att börja gå in på atomnivå känns bara för överdrivet!

Sikta på ~1g per kilo kroppsvikt gällande fettet så gör det inget om det blir lite +/- nån dag, men ett ganska bra riktmärke om man inte kör nån utstickande diet som kräver annat! (leangains,lchf,högprotein osv...)

Edit: Om fettkällan vissa dagar är bacon, grädde/cremfraiche och smör och andra dagen jordnötter, rapsolja, fisk och avokado lär spela mindre roll förtusatt att du har en varierad kost!

lite OT.. hur lite är för LITE fett varje dag för en kille på 70kg?

Jag ligger nog bara på 0.7g-0.8gxkv skulle jag tro.

Eddie Vedder
2011-07-08, 08:01
Jag ligger nog bara på 0.7g-0.8gxkv skulle jag tro.

Det är verkligen inte för lite. Det är överhuvudtaget inte särskilt lite tycker jag.

jasonmago
2011-07-08, 12:48
Det är verkligen inte för lite. Det är överhuvudtaget inte särskilt lite tycker jag.

Nej jag tänkte också det. När börjar det bli för lite då?