handdator

Visa fullständig version : fett, viktigt?


sealmask
2011-07-05, 23:33
Tjenare, jag är en kille som fyller 17 i år och har tränat seriöst sen september förra året så jag är inte helt nybörjare när det gäller träning och kost, men det är en sak som jag fortfarande inte har fattat riktigt.
Jag ser många kroppsbyggare som äter nästan till varje måltid en liten fettkälla som om det skulle vara väldigt nödvändigt och det är saker som rapsolja, olivolja, nötter, jordnötssmör, avokado m.m.

jag har fattat så långt att de mättade fetterna är de dåliga fetter som har högre risk att orsaka hjärt- och kärlsjukdomar och finns i saker som: ost, smör, korv, bacon, grädde.
Och de omättade fetterna är de bättre fetterna som finns i saker som: Fet fisk, olivoja, rapsolja, avokado, nötter och liknande.

Självklart förstår jag att det är viktigt för kroppen att få i sig fett och att det är något man inte kan leva utan, det jag undrar är vad det är som är så viktigt för en kroppsbyggare att äta omättade fetter flera gånger om dagen.

Själv äter 5-6 gånger om dagen, brukar bli 3-4 större och 2-3 mindre, jag har som en regel att ha MINST 20-25g protein i varje måltid, men när jag ser andras matschema så verkar det som om dom har samma regel som jag fast 10g omättat fett också.

Tack på förhand! :)
/ Niclas

willtjam
2011-07-05, 23:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52888

Eddie Vedder
2011-07-06, 08:53
jag har fattat så långt att de mättade fetterna är de dåliga fetter som har högre risk att orsaka hjärt- och kärlsjukdomar...

...Och de omättade fetterna är de bättre fetterna

Gamla hypoteser som kan vara felaktiga eller åtminstone kraftigt överdrivna. Angående källorna hade du rätt i alla exempel utom bacon som är mest omättat fett.

sealmask
2011-07-06, 22:43
Tack för den äldre tråden!