handdator

Visa fullständig version : Mirakel pasta?


joohejsan
2011-07-05, 22:47
Hittade en pasta på ica som ska innehålla 61% protein/100g. Kan detta verkligen stämma och är det bra protein?

Pastan jag pratar om heter Low Carb Pasta. När jag kom hem sökte jag på företagets namn och hittade även att dem gör bröd, som ska innehålla 27% protein /100g.

brödet:http://www.carbzone.se/low_carb_brod_blabar.html
pastan:http://www.carbzone.se/low_carb_pasta.html

Är detta någon att föredra framför vanliga pasta och bröd som finns att köpa?

Fru_Flisa
2011-07-05, 22:56
Hittade en pasta på ica som ska innehålla 61% protein/100g. Kan detta verkligen stämma och är det bra protein?

Pastan jag pratar om heter Low Carb Pasta. När jag kom hem sökte jag på företagets namn och hittade även att dem gör bröd, som ska innehålla 27% protein /100g.

brödet:http://www.carbzone.se/low_carb_brod_blabar.html
pastan:http://www.carbzone.se/low_carb_pasta.html

Är detta någon att föredra framför vanliga pasta och bröd som finns att köpa?

Det tyckte inte jag efter att ha tagit en titt på innehållsförpackningen. Finns ju mycket mat som är bra proteinkällor just för det ändamålet och riktig pasta som väldigt mycket billigare än denna.
Smaken är ju subjektiv men i mitt tycke är den sådär...

young_george
2011-07-05, 22:59
Brödet verkar mest vara fullproppat med vetegluten för att få upp proteinhalten.

Inget jag skulle välja framför "vanligt" bröd.

clappen
2011-07-05, 23:14
Brödet verkar mest vara fullproppat med vetegluten för att få upp proteinhalten.

Inget jag skulle välja framför "vanligt" bröd.

Vad är det för "dåligt" med vetegluten då? Inte fullvärdigt?

Qudatullah Jamal
2011-07-05, 23:21
Har provat den där! Smaken är ganska tråkig i sig, men har du en fin pesto eller en riktigt god sås så blir det bra. Har dock för mig att proteinet i den inte var särskilt ''optimalt'' om man säger så då kroppen har svårt att ta upp det (så jag fått det berättat i alla fall).
Kanske är bra att använda vid en diet men det är ju ganska dyrt.

bustz0rz
2011-07-06, 01:02
Vad ligger priset på pastan på?

vicarious
2011-07-06, 06:46
Har provat den där! Smaken är ganska tråkig i sig, men har du en fin pesto eller en riktigt god sås så blir det bra. Har dock för mig att proteinet i den inte var särskilt ''optimalt'' om man säger så då kroppen har svårt att ta upp det (så jag fått det berättat i alla fall).
Kanske är bra att använda vid en diet men det är ju ganska dyrt.

Kroppen kan ta upp allt men det kan inte användas fullt ut till muskeluppbyggnaden då det inte är fullvärdigt. Det innehåller inte tillräckligt av alla aminosyror som krävs.

Pepz
2011-07-06, 08:44
pastan innehåller
Innehåller: Sojaprotein isolat, ärtprotein, veteprotein, vetemjöl, äggvitor, vegetabiliskt fiber, inulin, förtjockningsmedel (guar gum), salt, vatten.

rätt bra innehåll. men är det värt pengarna? 120kr/kg
när vanlig pasta går på 15-30kr/kg

vicarious
2011-07-06, 08:47
Låt oss se.

Smakar sämre än vanlig pasta.
Extremt mycket dyrare.

Mer protein per 100g.

Värt?

Nej.

daloatf
2011-07-06, 11:33
Är det inte bara äta/dricka något fullvärdigt så kan det användas till muskeluppbyggnad. Animalisk protein eller mjölkprotein?

SiSenior
2011-07-06, 15:44
Är det inte bara äta/dricka något fullvärdigt så kan det användas till muskeluppbyggnad. Animalisk protein eller mjölkprotein?

Det "används" trots att det inte är fullvärdig, men ja, ihop med en animalisk proteinkälla eller mjölkprotein blir icke fullvärdigt protein, fullvärdigt.

Eddie Vedder
2011-07-06, 15:49
Det "används" trots att det inte är fullvärdig, men ja, ihop med en animalisk proteinkälla eller mjölkprotein blir icke fullvärdigt protein, fullvärdigt.

Det kan bli fullvärdigt men det måste inte bli det. Är aminosyrasammansättningen så kass att det fullvärdiga proteinets sammansättning inte fullt ut kan komplettera upp det så är det ju inte fullvärdigt. Men det är ju skit samma när man ändå äter fullvärdigt protein. ;)

SiSenior
2011-07-06, 16:06
Det kan bli fullvärdigt men det måste inte bli det. Är aminosyrasammansättningen så kass att det fullvärdiga proteinets sammansättning inte fullt ut kan komplettera upp det så är det ju inte fullvärdigt. Men det är ju skit samma när man ändå äter fullvärdigt protein. ;)

:smash:

z_bumbi
2011-07-06, 16:07
Är det inte bara äta/dricka något fullvärdigt så kan det användas till muskeluppbyggnad. Animalisk protein eller mjölkprotein?

Tittar man på innehållet kan man nog misstänka att det är ganska nära fullvärdigt som det är. Det beror självklart på hur mycket det är av varje proteinkälla men om man tittar på ordningen av proteinkällorna och vilka de är så får man anstränga sig ganska mycket för att få en dålig kombination.

joohejsan
2011-07-12, 09:58
Låt oss se.

Smakar sämre än vanlig pasta.
Extremt mycket dyrare.

Mer protein per 100g.

Värt?

Nej.

Om man räknar på hur mycket protein man får för pengarna så är det inte dyrt.

joohejsan
2011-07-12, 10:00
Det kan bli fullvärdigt men det måste inte bli det. Är aminosyrasammansättningen så kass att det fullvärdiga proteinets sammansättning inte fullt ut kan komplettera upp det så är det ju inte fullvärdigt. Men det är ju skit samma när man ändå äter fullvärdigt protein. ;)

Hur stor mängd fullvärdig protein måste man äta för att den ofullvärdiga också ska bli fullvärdig?

z_bumbi
2011-07-12, 10:06
Hur stor mängd fullvärdig protein måste man äta för att den ofullvärdiga också ska bli fullvärdig?

Det är omöjligt att svara på då både fullvärdigt och ofullvärdigt protein har olika värden men för de allra flesta som inte är spädbarn i svältområden eller njursjuka så spelar det inte heller någon större roll.

vicarious
2011-07-12, 10:38
Om man räknar på hur mycket protein man får för pengarna så är det inte dyrt.

Sant. Frågan är ju dock hur fullvärdigt det är?

Eddie Vedder
2011-07-12, 13:41
Hur stor mängd fullvärdig protein måste man äta för att den ofullvärdiga också ska bli fullvärdig?

Som z_bumbi skriver; fullständigt omöjligt att ge svar på. Alla proteiner är ju olika. Men om du läser inlägget du citerat ser du ju att det inte spelar roll heller.