handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar en tandemcykel?


shadowfire
2011-07-05, 18:49
Visste inte var jag skulle posta denna tråd, men körde förbi ett par på en tandemcykel på vägen hem från jobbet. Den såg lite "hipp" ut, dvs en dyrare tränings- eller tävlingscykel.

Hur fungerar det där?
Driver båda kedjorna lika mycket? Driver man varsitt hjul? :D
Är pedalerna synkade? Måste ju vara skitsvårt att trampa i takt och trycka lika mycket vilket nästan krävs? Hur fungerar skiten? :D

Å hur fungerar det där med att "ta vind" osv på en tandemcykel? Skulle två pers på en tandemcykel spöa en ensamcyklist om de hade samma förutsättningar/var jämntränade?

Angel
2011-07-05, 19:00
Ingen aning, men gå inte och köp en nu Skuggo. De kommer se så ledsamt ut när du tar ut den varje sommar för att putsa av den.

ceejay
2011-07-05, 19:04
borde ju vara som på en vanlig växlad cykel, ligger man i en låg växel och rullar fort måste man trampa fort som fan för att kunna få något motstånd och rulla fortare. Detta fast det gäller för båda personerna :)

Jockefoten
2011-07-05, 19:04
Man har en kedja som är kopplad över pedalernas kugghjul (vanligtvis blir det här två). Sen har man ytterligare en kedja som driver bakhjulet. Troligtvis är det bakåttramp på pedalernas kugghjul vilket gör att man inte behöver hålla samma takt.

shadowfire
2011-07-05, 19:40
Man har en kedja som är kopplad över pedalernas kugghjul (vanligtvis blir det här två). Sen har man ytterligare en kedja som driver bakhjulet. Troligtvis är det bakåttramp på pedalernas kugghjul vilket gör att man inte behöver hålla samma takt.

men det betyder ju att om en person trampar till lite för hårt så blir det "luft" i den andres pedaler? så när den andre sätter ner foten så är det inget motstånd i pedalen eftersom den redan driver runt? eller hur fungerar det? Hur kan man isåfall få en fördel av att vara två på en cykel och inte bara en nackdel?

Fördelen med att vara två på ett fordon borde ju vara att det blir hälften så jobbigt, dvs att man fördelar kraft/energi på ett bra sätt över respektive individ?.. snille spekulerar... :D

MasterChief
2011-07-05, 19:45
Nu är jag väl tråkig, men här har du typ allt du behöver veta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tandem_bicycle

Brickhead
2011-07-05, 19:47
Den som sitter där fram styr, medans båda trampar på för fullt! Dock inte i samma takt

944RS
2011-07-05, 19:48
Haha, kolozzeums lataste skugga är i farten igen!!

shadowfire
2011-07-05, 19:50
Nu är jag väl tråkig, men här har du typ allt du behöver veta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tandem_bicycle

lol, men djävelberg vilken vetskap för en vanlig ovanlig cykel :D

Men då verkar det precis just som så att är den ene för snabb med att trampa på pedalerna så kan den andre inte göra något om jag ska tolka texten med timing chain osv rätt. :thumbup:

Nitrometan
2011-07-05, 19:59
Det är därför det är bra att sitta bak...

"Jag trampar allt vad jag orkar!" ;)

Problem, framcyklare?

944RS
2011-07-05, 21:00
Haha, kolozzeums smartaste skugga är i farten igen!!

Hmmm, jag ändrade mig själv lite...

Jag vet vilken sadel skuggan kommer välja när han tar med sin date ut på picnick med den nya cykeln.

sk0gs
2011-07-05, 21:48
har byggt en egen, orkar inte läsa hela tråden dock. Citera mig och fråga vad du vill :)

Jens.Andersson
2011-07-05, 22:14
Sjukt obehagligt att sitta bak, man sliter reflexmässigt i styret och ingenting händer.

shadowfire
2011-07-05, 22:48
Hmmm, jag ändrade mig själv lite...

Jag vet vilken sadel skuggan kommer välja när han tar med sin date ut på picnick med den nya cykeln.

Sjukt obehagligt att sitta bak, man sliter reflexmässigt i styret och ingenting händer.

hahhaha, lol, måste fan prova.. :D

har byggt en egen, orkar inte läsa hela tråden dock. Citera mig och fråga vad du vill :)

har bestämt mig för att prova ist, ska bara hitta lämpligt offer samt se var man kan få tag på ett dylikt fordon... måste gå att hyra här i stan någonstans.. =) ...

Stoltz
2011-07-05, 22:49
Det är därför det är bra att sitta bak...

"Jag trampar allt vad jag orkar!" ;)

Problem, framcyklare?

:D Precis så.
Dock så ska man passa sig, har föraren gaser så är det fan inte kul.

shadowfire
2011-07-05, 22:50
haha kan den bakre bromsa?.. :D .. fan vad evil o ligga o smygbromsa lite..."sjuk motvind här va?"