handdator

Visa fullständig version : Skidåkaren Mika Myllylä är död


Nitrometan
2011-07-05, 14:05
VIF


http://www.dn.se/sport/langdskidakaren-mika-myllyla-dod

Myllälä vann OS-guld 1998. Han åkte fast för dopning 2001 vid hemma-VM i Lahtis. Därefter stängdes han av i två år. Det blev slutet på hans karriär.

Mika Myllylä blev 41 år gammal.

lorithas
2011-07-05, 14:09
Vila i frid.

Han hamnade ju lite av tapeten efter dopningen 2001, i alla fall for mig. Visste inte att ahn gav upp skidakningen i samband med det dock..

Nitrometan
2011-07-06, 06:37
DN har uppdaterat med en artikel. http://www.dn.se/sport/myllylas-spektakulara-karriar

Genombrottet kom vid OS i Lillehammer 1994.

Det var där och då som Myllylä, tillsammans med redan etablerade Jari Isometsä och Harri Kirvesniemi, gjorde det finländska längdåkningslandslaget till en toppnation.

Myllylä tog OS-silver på femmilen och spädde på med brons på tremilen i fri stil, och i stafetten.

Fyra år senare blev han OS-mästare för första och, skulle det visa sig, enda gången. Han vann guld i klassisk stil på tremilen i Nagano 1998 och tog ytterligare två OS-brons, på 10 kilometer fri stil och i stafett.

När Myllylä blev obestridlig VM-kung i Ramsau 1999 – tre guld och en halvmeter från ett fjärde – var det ingen som trodde att den frustande, snöskäggsprydde slitvargen från Uleåborg bara hade två år kvar som internationell elitskidåkare.

Vid hemma-VM i Lahtis 2001 fortsatte de finländska framgångarna. Men de varade inte.

Sex finländska skidåkare, bland dem Mika Myllylä, testades positivt för den förbjudna substansen hemohes, som används för att dölja dopning.

Skandalen var enorm. Påföljderna därefter.

Myllylä fick två års avstängning och den internationella karriären stängdes med den.

Han kom tillbaka, visst. Men endast spillror av den forne skidkungen fanns kvar. Det blev tre guld i de finländska mästerskapen 2003 och 2004. Men världsarenorna platsade han inte längre på. Han erkände senare att han använt sig av bloddopningsmedlet epo under sin karriär, och bad också offentligt om ursäkt för det.


Men det var inte bara en internationell karriär som tog slut i februari 2001.

Myllyläs liv blev aldrig detsamma. I tio år, ända fram till sin död, hängde Lahtisskandalen över honom.

– Egentligen tänkte jag att jag hade förlorat allt. Jag såg inte framtiden, jag såg inte solen gå upp på morgonen. Det kändes som att livet var över och jag var väldigt deprimerad, berättade Myllylä i en intervju med norska NRK 2008.

De senaste åren har Mika Myllylä mest blivit omskriven på grund av sin skilsmässa och sina allt svårare alkoholproblem, och flera gånger har han åkt fast för rattfylla.

Trots fusket hoppas jag att han får vila i frid.

Fartman
2011-07-06, 10:34
Trots fusket hoppas jag att han får vila i frid.

Ja, han var ju en av få som är rakryggade nog att erkänna. Det är något som jag respekterar enormt mycket mer än alla de andra som går under jorden, nekar i sten eller skyller på "amerikanska kosttillskott".

Vila i frid.

JB12K
2011-07-06, 14:36
Tragiskt. Min favoritskidåkare när det begav sig.