handdator

Visa fullständig version : LFHC livsmedel som inte mättar


dramodur
2011-07-05, 11:37
Hjälper en vän att lägga på sig lite muskler men märker att killen äter som en sparv, behöver något slags livsmedel han kan trycka i sig för att få i sig tillräckligt med kolhydrater efter ett pass.
Egentligen ska han dra i sig minst 1500 kcal på en past WO måltid, 75-90 g protein, 15-25 g fett och 230-240 g kolhydrater. Provade med mjukt bröd då jag personligen kan äta hur mkt som helst av detta men tvivlar på att han får i sig de 12 skivor som krävs. Någon med ett schysst tips eller blir det till att införskaffa sig en gainer för honom tills dess att aptiten växt till sig? Inga produkter med höga mängder socker sökes *rolleyes*

Trance
2011-07-05, 11:39
Varför lågt fett?

rooz
2011-07-05, 11:41
Varför lågt fett?

Man blir jue fet av fett!!1111!!11111

krubkungen
2011-07-05, 11:52
Man blir jue fet av fett!!1111!!11111
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9LpBY--TL97hib9FR66ceKtAmFF92TNGb685TOGYc4ciT0XnQcw
True story....

dramodur
2011-07-05, 11:54
Kör leangains på honom så vill hålla fettmängden låg efter gympasset :)

Reaper123
2011-07-05, 12:01
Äter själv väldigt lite kolhydrater så glömt bort vad som mättare bra eller dåligt, men om det nu är kolhydrater han ska få i sig måste ju malto (50-100g åtminstone?) vara det som är lättast att få i sig utan mättnadskänsla?

Sen komplettera med en klassisk "leangainmåltid" men med lite mindre kollisar än normalt! :)

Typ snabbmakaroner måste väl för övrigt vara lätt att "överäta" på då det slinker ner förbannat lätt!? :D Man bör väl iaf undvika potatis då det innehåller lite kolhydrater kontra mättnadskänsla!

Pepz
2011-07-05, 12:06
Kör leangains på honom så vill hålla fettmängden låg efter gympasset :)

Du kör alltså ett kostupplägg på honom som han inte klarar av?


en normal gainer löser väl problemet. inget socker och marginellt med fett

daloatf
2011-07-05, 12:13
Malto + proteindrink + mackor

dramodur
2011-07-05, 12:34
Du kör alltså ett kostupplägg på honom som han inte klarar av?


Hans aptit går upp så mått iom att han just börjat men vill se till att han får en god start och vet vad han har att göra med. Kommer självklart anpassa hans kost om det visar sig att leangains inte fungerar.

Typ snabbmakaroner måste väl för övrigt vara lätt att "överäta" på då det slinker ner förbannat lätt!? Man bör väl iaf undvika potatis då det innehåller lite kolhydrater kontra mättnadskänsla!


Ska försöka med snabbmakaroner, han har nog inga problem med det men krävs trots allt 300 g torra för att han ska hamna på en godtycklig nivå, vilket verkar vara problematiskt. Annars får det bli rejält med malto helt enkelt!

vicarious
2011-07-05, 12:40
Mannagrynsgröt med sylt och (lätt)mjölk eller spaghetti med ketchup hade jag valt. Sjukligt gott och (enligt mig) enkelt att trycka i sig mycket av.

stafh
2011-07-05, 16:20
Pannkakor! Med lite variation på "pålägget" kan jag lätt trycka i mig en dagsranson av kalorier i en sittning.

Nelli
2011-07-05, 16:37
Oboj brukar gå ner lätt!

Be honom annars göra en lista över saker han gillar och har lätt att äta och utgå från den.

Fredron
2011-07-05, 16:51
Oboj brukar gå ner lätt!

Be honom annars göra en lista över saker han gillar och har lätt att äta och utgå från den.

Håller med, men om man försöker undvika fett (vilket jag tycker låter dumt) så blir det inte så mycket energi av att dricka minimjölk med oboy och den energi man får i sig från oboy är mest socker...

z_bumbi
2011-07-05, 17:04
Varför försöka tvinga i någon 1500 kcal bara för att du tycker han ska göra det?

dramodur
2011-07-05, 19:35
Varför försöka tvinga i någon 1500 kcal bara för att du tycker han ska göra det?

Tvingar honom inte på något sätt, anledningen till att jag tycker han ska "trycka" i sig 1500 kcal efter träningen är att det mål mat som intas efter träningen bör ligga på ca 65% av det totala energiintaget under en dag (nu kan jag hitta den sida där jag läst detta så finns en liten risk för att jag fått det om bakfoten, stämmer dock rätt bra överens med det generella intaget när man kollar på martin berkhans klienters måltider samt i LG-måltids-tråden).

Hans ligger på ca 2100 en vilodag och runt 2600 en träningsdag, plus att han bör ligga på ett överskott då han vill lägga på sig muskler.

@ Nelli och Fredron:
Oboy är inget alternativ då det är rent socker i stort sett :P Sen är det inte så att han undviker fett utan håller sig till fett på vilodagar.

@ Stafh

Pannkakor var en bra idé, ska försöka fixa det vid tillfälle :) tackar!