handdator

Visa fullständig version : Kondition el. styrka bättre när man är förkyld?


Yvonne
2011-07-05, 10:19
Jag har dragit på mig en rejäl sommarförkylning med feber och har därför inte kunnat träna, men nu är jag feberfri sen igår även om jag är rejält förkyld fortfarande. Är dock så rastlös nu och känner att jag "måste" träna - hur funkar det, är det ok för kroppen eller sliter det bara? Är styrka eller kondition bättre att välja nu? Tänkte försöka hosta mig iväg på ett pass idag, om det bara funkar.

vicarious
2011-07-05, 10:26
Stanna hemma och tänk på dina medmänniskor. De vill inte bli sjuka bara för att du känner att du "måste" träna även fast du fortfarande är sjuk.

Träna lite lätt hemma eller gå en promenad.

LadyG
2011-07-05, 10:34
Stanna hemma och tänk på dina medmänniskor. De vill inte bli sjuka bara för att du känner att du "måste" träna även fast du fortfarande är sjuk.

Träna lite lätt hemma eller gå en promenad.

Tack, min tanke precis.

daloatf
2011-07-05, 11:57
Jag tränade trots att jag hade hosta kvar. Gjorde så jag blev sjuk tre veckor mer än vad jag ville. Så ta det lungt. Gå promenader tills du känner dig helt frisk.

begt
2011-07-05, 22:15
Minst 3 absolut feberfria dagar står det i en bok om löpning som jag ärvt av min far :D
Konditionsträning är definitivt jobbigare för kroppen om man har feber så det ska man inte utsätta sig för. Vila är det bästa- att sova mycket och äta rätt gör att man blir friskare mycket fortare och kan träna igen i ett tidigare skede.

willtjam
2011-07-05, 22:22
Minst 3 absolut feberfria dagar står det i en bok om löpning som jag ärvt av min far :D
Konditionsträning är definitivt jobbigare för kroppen om man har feber så det ska man inte utsätta sig för. Vila är det bästa- att sova mycket och äta rätt gör att man blir friskare mycket fortare och kan träna igen i ett tidigare skede.

Är du säker? Styrketräning ger en väldigt ojämn puls och gör så att hjärtat får jobba lite hårdare, medan konditionsträning ger en väldigt jämn puls.
Nu menar jag inte att styrketräning är den bästa träningen för hjärtat, utan bara att det är farligare vid sjukdom.

begt
2011-07-05, 22:37
Är du säker? Styrketräning ger en väldigt ojämn puls och gör så att hjärtat får jobba lite hårdare, medan konditionsträning ger en väldigt jämn puls.
Nu menar jag inte att styrketräning är den bästa träningen för hjärtat, utan bara att det är farligare vid sjukdom.

Konditionsträning behöver inte betyda en jämn puls alls (som dessutom innebär högre snittpuls). Om man inte kör väldigt hårt så är styrketräning i nio fall av tio lättare för kroppen att hantera, att döma av egen erfarenhet.

willtjam
2011-07-05, 22:54
Konditionsträning behöver inte betyda en jämn puls alls (som dessutom innebär högre snittpuls). Om man inte kör väldigt hårt så är styrketräning i nio fall av tio lättare för kroppen att hantera, att döma av egen erfarenhet.

Men hur ofta springer man två snabba steg, ett långsamt, 13 ultrasnabba, tre korta? Även om man kör intervaller så blir det ju jämnare puls än tunga knäböj t.ex. där man kanske tar 2 sek repsvila på en, kör två i rad osv.

Men ja, allt beror väl på intensiteten. Min styrketräning blir då tyngre än löpning. :)