handdator

Visa fullständig version : är intervall styrka eller kondition?


SannaK
2011-07-04, 22:55
Låt oss äga såhär:
det är vilodag och jag har ätit godis för 500 kcal, det är 500 över vad jag behöver. så det är överskott.
jag vill snabbt träna bort detta, med intervallträning.
räknas intervallträning som kondition eller som styrka eller både och?

jag skulle gissa på kondition.
men ändå inte, då de behåller muskelmassan.

med andra ord, är intervallträning en träning som kräver överskott (styrka) eller underskott (kondition)?

Ponitus
2011-07-04, 22:59
överskott (styrka) eller underskott (kondition)?

hur tänker du här?

Fredron
2011-07-04, 23:00
Intervallträning brukar alltid vara konditionsträning.
Vad menar du med att det behåller muskelmassa?

Du behöver inte kaloriunderskott för att få bättre kondition.

Nitrometan
2011-07-05, 06:29
Du behöver inte kaloriunderskott för att få bättre kondition.

Snarare tvärtom. Tränar man för att förbättra sin kondition så behöver mer kalorier än om man bara vilade hela dagen.

SannaK
2011-07-05, 09:30
Intervallträning brukar alltid vara konditionsträning.
Vad menar du med att det behåller muskelmassa?

Du behöver inte kaloriunderskott för att få bättre kondition.


ja, tränar man långdistans och håller ett lågt tempo länge ökar ju risken för muskelnedbrytning.

SannaK
2011-07-05, 09:31
Snarare tvärtom. Tränar man för att förbättra sin kondition så behöver mer kalorier än om man bara vilade hela dagen.



mer,okej, det låter bra, för då kan man ju träna bort dessa snabbt om man ätit lite extra godis eller liknande någon dag :)

mikaelj
2011-07-05, 09:33
Men det är fel sätt att tänka. Konditionsträning tränar man för att förbättra sin kondition, inte för att gå ned i vikt.

SannaK
2011-07-05, 09:45
Men det är fel sätt att tänka. Konditionsträning tränar man för att förbättra sin kondition, inte för att gå ned i vikt.


om man är överviktig tränar man den nog för vikten.
men om man inte hållt sig till kalorimängden en dag så kanske man vill träna för att gå ned dem, om man har ett starkt mål.

Nitrometan
2011-07-05, 09:46
Kalorimängden för en dag är inte huggen i sten. 500 små kalorier för mycket en dag spelar ingen roll på lite längre sikt.

Eddie Vedder
2011-07-05, 09:48
om man är överviktig tränar man den nog för vikten.

Det Mikael menar är att träningen bör vara just för tränings skull mer än ett viktnedgångsverktyg primärt. Och jag håller med, den som vill ner i vikt bör justera sitt matintag primärt och därefter lägga träningen på en nivå man hanterar.

SannaK
2011-07-05, 09:52
Kalorimängden för en dag är inte huggen i sten. 500 små kalorier för mycket en dag spelar ingen roll på lite längre sikt.

nej inte på längre sikt.
men mitt mål nu är att verkligen bli fit, så jag gör detta för MIN skull.

SannaK
2011-07-05, 09:53
Det Mikael menar är att träningen bör vara just för tränings skull mer än ett viktnedgångsverktyg primärt. Och jag håller med, den som vill ner i vikt bör justera sitt matintag primärt och därefter lägga träningen på en nivå man hanterar.

jo, jag förstår. och det är hälsosamt tänkande.

mikaelj
2011-07-05, 09:54
om man är överviktig tränar man den nog för vikten.
men om man inte hållt sig till kalorimängden en dag så kanske man vill träna för att gå ned dem, om man har ett starkt mål.

Det beror helt och hållet på ditt energiintag och hur hård träning du ägnar dig åt. Om du tränar konditionsträning med målet att förbättra konditionen och sedan innan inte är van vid att ta ut dig hårt kommer det att slå tillbaka om du underäter.

Minskning av fett: Regleras med kost.
Bibehållen/ökad muskelmassa: Regleras med styrketräning.
Konditionsträning: Är till för att öka konditionen (därav _konditions_träning). Inget av ovanstående.

Däremot kan du naturligtvis cykla/gå/etc., d v s leva ett normalaktivt liv.

SannaK
2011-07-05, 09:59
Det beror helt och hållet på ditt energiintag och hur hård träning du ägnar dig åt. Om du tränar konditionsträning med målet att förbättra konditionen och sedan innan inte är van vid att ta ut dig hårt kommer det att slå tillbaka om du underäter.

Minskning av fett: Regleras med kost.
Bibehållen/ökad muskelmassa: Regleras med styrketräning.
Konditionsträning: Är till för att öka konditionen (därav _konditions_träning). Inget av ovanstående.

Däremot kan du naturligtvis cykla/gå/etc., d v s leva ett normalaktivt liv.

men om jag tränar kondition då ökar jag intaget av föda, vet jag nu.