handdator

Visa fullständig version : Några axelfrågor


Chrilleee
2011-07-04, 20:21
Har sökt lite men inte hittat något direkt svar på dessa...

Har styrketränat i fyra veckor nu och upptäckt några lite lustiga saker, främst med axlarna. Till att börja med så följer jag z_bumbis tredagarsschema.

När jag kör bänk- eller hantelpress så "knakar" det typ i axlarna, i läget när vikten är nedsänkt. Det gör inte ont direkt och jag har ökat varje vecka utan att det har blivit några problem. När jag kör tyngre känns det nästan bättre till och med. Någon som vet vad det kan vara?
När jag rullar mina axlar så knakar det även en del då.

Jag har testat tre olika övningar för baksida axlar, där framåtlutande hantellyftär den övning jag tycker tar bäst. Men, förra gången och även idag så gjorde det ont i det upphöjda läget, i min högra axel. Det kändes som att det var baksidan av axeln det kom ifrån. Detta med en så låg vikt som 5kg dessutom. Inga problem alls i de andra axelövningarna.

Sen har jag en till fråga. När jag kör axelpress (körs med hantlar) så kan jag inte räta ut mina armar om de pekar rakt upp. Samma sak även utan vikt i handen. Känns som att jag skulle vara "underrörlig" eller något. Är detta normalt?

beckman88
2011-07-04, 20:29
Testa att värma upp axlarna MYCKET innan och se om det slutat knaka. Kanske är dom lite torra ;) Så länge du inte känner smärta så är det nog ingen större fara. Jag knäcker i mina axlar med men tycker det hjälper om jag värmer upp dom ordentligt. Då menar jag inte bara köra lätta set med stången utan dynamisk uppvärmning.

Fråga 2: Kan du räta ut armarna stående?

Chrilleee
2011-07-14, 11:02
Testa att värma upp axlarna MYCKET innan och se om det slutat knaka. Kanske är dom lite torra ;) Så länge du inte känner smärta så är det nog ingen större fara. Jag knäcker i mina axlar med men tycker det hjälper om jag värmer upp dom ordentligt. Då menar jag inte bara köra lätta set med stången utan dynamisk uppvärmning.
Körde ett Bröst/Axlar/Triceps-pass igår och värmde upp lite mer den här gången, men fortfarande lite knak. Dock bättre. Har du något tips på vettig uppvärmning?
Dock så knakar de om jag rullar dem efter hela passet också, och då borde de ju vara uppvärmda :P



Angående fråga 2 så körde jag baksida axlar igår igen och såg till att ha armarna rakare i samma övning, vilket kändes mycket bättre! Men jag fick lite känningar i höger axel i den övning igen, och även lite i smalbänken. Finns det några vettiga stretchövningar för detta eller något?

Fråga 3: Kan du räta ut armarna stående?
Står jag med armbågarna in mot kroppen och har handflatorna pekandes framåt så kan jag inte få dem raka. Kan detta stretchas eller är det bara acceptera att jag är så?