handdator

Visa fullständig version : Ska köpa ny dator, behöver hjälp.


Tediiieee
2011-07-04, 13:58
Nu har gamla datorn gått sönder och jag känner att det är dags att köpa en ny, som jag har tänkt så ser den ut såhär.

http://www.alina.se/ShopCart.aspx?delway=pp&CMPSU-650HXEU=1&0-761345-77085-9=1&ZT-50301-10M=1&CMZ8GX3M2A1600C9=1&P8P67%20PRO%20B3=1&BX80623I52500K=1&FD-CA-CORE-3000-BL=1&WD10EARS=1

Den är inspirerad av sweclockers sommardator 2011

http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommardator-2011/12#pagehead

Tycker ni det ser bra ut? Vill helst få ner den lite i pris men vet inte hur jag ska göra för att inte förlora så mycket prestanda. Är grafikkortet bra? eller finns det nåt bättre i samma prisklass? (eller lägre..)
Tacksam för svar! :)

Juxta
2011-07-04, 14:11
Graffekortet finns inte ens i lager.

Mr.Cosybear
2011-07-04, 14:12
Tycker allt du valt ser helt ok ut. Du skulle möjligtvis kunna få ner kostnaden lite om du kollar vad samtliga komponenter kostar på misco.se och använder den "personalrabatt" som finns på sweclockerskonsumentforum. Det du möjligtivs kan skära ner på är ramminnena. 4GB borde vara tillräckligt.

Alternativt att du kollar kostnaden på Inet. Sprid ut dina ordrar bland olika butiker, det blir oftast billigare pga rabatter och fraktfritt.

Inet har en sweclockersrabatt för gratis frakt. Cdon har gratis över 600kr

Musselbank
2011-07-04, 14:12
Graffekortet finns inte ens i lager.

Bara där sparar han tvåtusen.

Pelle2
2011-07-05, 00:40
lätt att man köper 8gb minne om man köper ny dator nu.. är ju typ gratis med minnen + att 4gb börjar bli i minsta laget

pragmatist
2011-07-05, 05:44
Vattenkylningen behöver du bara om du tänker överklocka rejält, annars duger säkert standardkylaren till CPU:n. Angående grafikkortet så har Zotac tidigare inte varit kända för att ha de tystaste kylningslösningarna, så det kan vara värt att kolla upp.

Snobbe
2011-07-05, 06:16
Ska man köpa en speldator just nu så är det där imo det lägsta specsen ma nska satsa på, grafikkortet öär redan ganska budget. Det enda jag kan se att man sparar pengar på är att byta ut SSDn mot bara en vanlig 7200RPMare. Fast efter en månad med SSD själv så skulle jag rekommendera 1.5k för en SSD helt klart dom ökar ens glädje mot att jobba med datorer något enormt^^

Ni som rekommenderar honom att köra 4gig minne, skillnaden är 300 spänn för 4gig lr 600 för 8gig... Det är "inga" pengar att spara in.... Iaf saken med den där datorn är att köper du den där så om 2-3år när du ska uppgradera igen kommer du kunna återanvända diskarna chassit nätagget och den optiska enheten. Dvs du kommer spara runt 4-5k på nästa dator. Men det kanske är svårt att tänka långsiktigt.

Snobbe
2011-07-05, 06:24
Btw jag skrev om datorn som sweclockers rekommendera tittade inte på din, för det första vad är alina systems för något? Köp från Inet lr dustin båda har grym garanti och bra kundservice och levererar inom nån dag. Något du kan faktiskt spara 500spänn på är kylaren, ska du inte överklocka så kan du köra stockkylarn utan problem.

Ska du spela med datorn? Om du inte ska det så kan du spara otroligt mycket pengar för du behöver inte all prestanda, vill du t.ex. kunna spela BF3 när det kommer ut så skulle jag verkligen inte ta något sämre än det där.

Tediiieee
2011-07-05, 12:03
Har lagt om beställningarna på olika sidor så det blir lite billigare och bytt grafikkort till http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=GV-N560OC-1GI
Sen så har jag givetvis tänkt att överklocka så jag tror inte jag kan spara in nåt mer somsagt, jag har tänkt att spela på, den men om jag ska spela bf3 på ultrahigh, nah det tror jag inte :) Drar iväg beställning snart, jag tänkte på en annan grej, säg ifall man känner att den inte riktigt klarar det jag vill, skulle man inte kunna köpa ett till grafikkort och köra sli, för jag gissar att det är det som kommer ge upp först? för nätagget måste väll klara det?

Snobbe
2011-07-05, 14:20
osäker på hur 650w klarar sli eller inte, vågar jag inte svara på. Beror på vilka kort du kör sli osv.

Akerhage
2011-07-05, 14:25
jag hade nog kört med mer än 650W helt klart.

HMB
2011-07-05, 14:49
Har lagt om beställningarna på olika sidor så det blir lite billigare och bytt grafikkort till http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=GV-N560OC-1GI
Sen så har jag givetvis tänkt att överklocka så jag tror inte jag kan spara in nåt mer somsagt, jag har tänkt att spela på, den men om jag ska spela bf3 på ultrahigh, nah det tror jag inte :) Drar iväg beställning snart, jag tänkte på en annan grej, säg ifall man känner att den inte riktigt klarar det jag vill, skulle man inte kunna köpa ett till grafikkort och köra sli, för jag gissar att det är det som kommer ge upp först? för nätagget måste väll klara det? Jag skulle undvika gigabytekortet (grafikkortet). De tre (exakt det kortet du har beställt) jag har testat på jobbet hade alla en defekt som gjorde att det började "kvittra" om dom när man belastade kortet ordentligt. Antagligen spolar som behöver plastas om, har inte märkt av något liknande på asuskort.