handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar stretchning?


Trashcan
2011-07-04, 12:25
Jag är ganska stel i baksida lår, och det kan ibland påverka mig t ex om jag går längre sträckor. Till slut gör det rätt ont nere vid knät.
Jag har därför börjat fundera på att stretcha ut baksida lår så att jag blir vettigt rörlig där, men hur lång tid tar sånt? Jag har liksom ingen referensram alls. Tar det veckor, månader, år? (Ja, jag vet att det varierar, beror på hur mycket man ska stretcha osv, men jag vill bara få en aning)

grondahl
2011-07-04, 13:55
Jag har känt snabba resultat av metoder som använder sig av växling mellan anspänning och avslappning (KAT/PNF och även ex Ashtanga Yoga). En helgkurs i Ashtanga gjorde under för baksida lår och vader.

Fredrik_S
2011-07-04, 14:17
jag personligen tycker att stretching, speciellt av baksida lår och muskulaturen kring bäckenet rumpan bör vara en del av den övriga träningen hela livet.
Men då gärna som en kombination av statisk stretch, dynamisk och lagom belastad. Ashtanga yoga eller någon form av poweryoga är ett superhett tips. Blir även mindre tråkigt och enformigt att följa en instruktör i en timme än att sitta själv och komma på olika stretcher.... Kan nog ta ett tiotal gånger innan man börjar uppskatta det dock....

z_bumbi
2011-07-04, 14:54
Jag är ganska stel i baksida lår, och det kan ibland påverka mig t ex om jag går längre sträckor. Till slut gör det rätt ont nere vid knät.
Jag har därför börjat fundera på att stretcha ut baksida lår så att jag blir vettigt rörlig där, men hur lång tid tar sånt? Jag har liksom ingen referensram alls. Tar det veckor, månader, år? (Ja, jag vet att det varierar, beror på hur mycket man ska stretcha osv, men jag vill bara få en aning)

Det kan gå ganska fort om du kör regelbundet och ofta men precis som för styrketräning så börja lugnt och öka vartefter.

Juxta
2011-07-04, 15:14
Jag har stretchat mina baksida lår i flera månader utan bra resultat. Kan bara köra kronlyft eftersom musklerna är för korta så ryggen slår på i den negativa fasen och jag vaknar dagen därpå med en jävla smärta i svanken. Kunde inte ens röra mig ur sängen första gången det hände.

Jag tror jag stretchar fel....

beckman88
2011-07-04, 18:58
Jag har stretchat mina baksida lår i flera månader utan bra resultat. Kan bara köra kronlyft eftersom musklerna är för korta så ryggen slår på i den negativa fasen och jag vaknar dagen därpå med en jävla smärta i svanken. Kunde inte ens röra mig ur sängen första gången det hände.

Jag tror jag stretchar fel....

Just baksida lår är en luring då man faktiskt kan förvärra "tightheten" genom att stretcha pga hur hamstrings fäster på bäckenbenet.

Jay-Z
2011-07-04, 19:17
Just baksida lår är en luring då man faktiskt kan förvärra "tightheten" genom att stretcha pga hur hamstrings fäster på bäckenbenet.

Utveckla, tack.

tomn
2011-07-04, 19:28
Just baksida lår är en luring då man faktiskt kan förvärra "tightheten" genom att stretcha pga hur hamstrings fäster på bäckenbenet.

ehm?

beckman88
2011-07-04, 19:36
Utveckla, tack.

Hamstrings fäster på Ischial Tuberosity, om du gör muskeln längre så kan detta bidra till att bäckenbenet får en anterior tilt vilket medför att muskeln blir ännu längre, dvs mer "spänd". Detta kan i sin tur leda till att lumbar känns tight.

Ber om ursäkt för engelsk terminologi, blri så när man läser utomlands *cry*

tomn
2011-07-04, 19:44
Hamstrings fäster på Ischial Tuberosity, om du gör muskeln längre så kan detta bidra till att bäckenbenet får en anterior tilt vilket medför att muskeln blir ännu längre, dvs mer "spänd". Detta kan i sin tur leda till att lumbar känns tight.

Ber om ursäkt för engelsk terminologi, blri så när man läser utomlands *cry*

Om det skulle bli en konstant ökad spänning pga. att man stretchat hamstrings bör väl det vara för att man har för svaga muskler (de som ger en bakåtrotation av bäckenet). Personen i fråga bör väl ändå vara mer rörlig vad gäller hamstrings?

spoon
2011-07-04, 19:48
Att börja köra raka mark kontinuerligt med bra utförande på lätt vikt har hjälpt mig mycket med hamstring. 3 set i slutet på passet. Tog mig ett par månader att gå från att det började spjärna emot när stången var lite över knäna tills att jag nästan når marken med rak rygg och raka ben.

Jay-Z
2011-07-04, 19:53
Hamstrings fäster på Ischial Tuberosity, om du gör muskeln längre så kan detta bidra till att bäckenbenet får en anterior tilt vilket medför att muskeln blir ännu längre, dvs mer "spänd". Detta kan i sin tur leda till att lumbar känns tight.

Ber om ursäkt för engelsk terminologi, blri så när man läser utomlands *cry*

Hur vanligt är detta?

Och jag tror inte jag fattar sammanhanget. Den fäster där, men det känns väl snarare som att en kort hamstring skulle dra bäckenet bakåt/nedåt än en lång?

Jag är ingen anatomiexpert av rang på något sätt, men jag hade aldrig hört det, trots ihärdigt filmstuderande här: www.mobilitywod.com - grym sajt för övrigt. Kelly brukar prata väldigt gott om att få ökad rörlighet både här och där, och inte ofta om att det skulle vara något negativt, i normalfallet.

beckman88
2011-07-04, 20:01
Om det skulle bli en konstant ökad spänning pga. att man stretchat hamstrings bör väl det vara för att man har för svaga muskler (de som ger en bakåtrotation av bäckenet). Personen i fråga bör väl ändå vara mer rörlig vad gäller hamstrings?

Hamstrings är en muskelgrupp som bidrar till bakåtrotation av bäckenbenet, precis som abdominals och Gluteus (M,m,m). Om man har bakåtrotation beror det på att en eller flera av dessa muskler är förlängda och de motsatta Erector Spinae och Höftflextorerna är tighta. Jag förstår hur du tänker men eftersom att ju mer du stretchar hamtrings då de motsatta musklerna är tightare så kommer dom att bli längre och därför kännas tightare på du får mer och mer rotationen vilket "drar" upp ischial tub, uppåt och drar med sig muskelaturen. Mitt tips skulle vara att Stretcha hipflextorerna och erector spinae och försöka att förstärka de motsvarande musklerna på baksidan. Pga att personen klagade på ryggont.

Balansera ut musklaturen för att få bort den tighta känslan i ryggen (E.S).

Ego
2011-07-04, 20:01
jag personligen tycker att stretching, speciellt av baksida lår och muskulaturen kring bäckenet rumpan bör vara en del av den övriga träningen hela livet.
Men då gärna som en kombination av statisk stretch, dynamisk och lagom belastad. Ashtanga yoga eller någon form av poweryoga är ett superhett tips. Blir även mindre tråkigt och enformigt att följa en instruktör i en timme än att sitta själv och komma på olika stretcher.... Kan nog ta ett tiotal gånger innan man börjar uppskatta det dock....

Folk sitter dagarna långa och det bidrar till en extrem rumphäng. Ytterst få behöver stretcha deras kära rumpmuskel.

beckman88
2011-07-04, 20:07
Folk sitter dagarna långa och det bidrar till en extrem rumphäng. Ytterst få behöver stretcha deras kära rumpmuskel.

This.

beckman88
2011-07-04, 20:13
Kelly brukar prata väldigt gott om att få ökad rörlighet både här och där, och inte ofta om att det skulle vara något negativt, i normalfallet.

Det beror på lite, ökad rörlighet är super för tex simmare och gymnaster. Dock är ökad rörlighet kring en led lika med instabilitet av leden. När en simmare tävlar och har stretchat bröst och ant axlar så att dom kan ligga i vattnet och kråla utan att kroppen rör sig i sidled så har dom uppnåt något bra. Detta kan dock göra att ligamenten följer med under stretchningen och dom brukar inte vilja återgå utan stannar där dom är vilket gör leden instabil och mer skadebenägen.

Allt är relativt *popcorn*