handdator

Visa fullständig version : Skifta från tungt och få reps till...


dk9494
2011-07-04, 12:16
Hejsan, jag har kört ganska tungt, 4-6 reps per set och cirka 6-9 set per muskelgrupp
kört varje muskelgrupp en gång per vecka bara, och nu undrar jag

vad händer nu om jag skiftar till att köra många reps, många set per muskelgrupp, samtidigt som jag sänker vikterna lite?
borde jag ändå köra varje muskelgrupp bara en gång per vecka?
kommer jag tappa muskelmassa?

vi antar att jag äter normalt, enda kosttillskottet är eaa fx aminosyror.
just nu har jag lite, väldigt lite, för mycket överhudsfett på kroppen, speciellt mage bröst området. börjat springa 2-3 gånger per vecka också men vet inte hur jag ska köra, vill helst gå ner i vikt och behålla muskelmassan.

Pjotor
2011-07-04, 14:03
vill helst gå ner i vikt och behålla muskelmassan.

Träna tungt med 5-6 reps och få set och minska energiintaget, så går du ner i vikt utan att tappa så mycket muskler.

vicarious
2011-07-04, 14:09
Hejsan, jag har kört ganska tungt, 4-6 reps per set och cirka 6-9 set per muskelgrupp
kört varje muskelgrupp en gång per vecka bara, och nu undrar jag

vad händer nu om jag skiftar till att köra många reps, många set per muskelgrupp, samtidigt som jag sänker vikterna lite?
borde jag ändå köra varje muskelgrupp bara en gång per vecka?
kommer jag tappa muskelmassa?

vi antar att jag äter normalt, enda kosttillskottet är eaa fx aminosyror.
just nu har jag lite, väldigt lite, för mycket överhudsfett på kroppen, speciellt mage bröst området. börjat springa 2-3 gånger per vecka också men vet inte hur jag ska köra, vill helst gå ner i vikt och behålla muskelmassan.

Du kommer antagligen bli svagare om du ändrar upplägget på det viset, samtidigt som du lägger till löpning (och börjar äta mindre?)

Kommer du ligga på kaloriunderskott? Om målet är att gå ner i vikt hade jag definitivt fortsatt träna med få repetitioner, men sänkt antalet set. Utöver det hade jag skippat löpträningen eller hållit den väldigt begränsad och istället reglerat energiintaget genom kosten.

flipp
2011-07-04, 14:20
Öka frekvensen till 2 gånger per vecka. Tror din träning kommer få en skjuts av det oavsett om du behåller samma repsantal eller ökar.

Ristretto
2011-07-04, 15:42
Öka frekvensen till 2 gånger per vecka. Tror din träning kommer få en skjuts av det oavsett om du behåller samma repsantal eller ökar.

Varför tror du det?

Vanish
2011-07-04, 16:54
Varför tror du det?

http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

"Med frekvens menas hur ofta man bör träna en muskelgrupp. De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens (5,7,8). Det verkar även finnas en trend mot att det för nybörjare är bättre att köra mer frekvent och allt eftersom man blir mer vältränad så bör man träna varje muskelgrupp med längre mellanrum (7). Detta är emellertid baserat på få studier som inte är så lätta att dra någon slutsats ifrån (9)."

Varför tror du inte det?

vicarious
2011-07-04, 17:17
http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/



Varför tror du inte det?

Du kanske missade det sista?

"Med frekvens menas hur ofta man bör träna en muskelgrupp. De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens (5,7,8). Det verkar även finnas en trend mot att det för nybörjare är bättre att köra mer frekvent och allt eftersom man blir mer vältränad så bör man träna varje muskelgrupp med längre mellanrum (7). Detta är emellertid baserat på få studier som inte är så lätta att dra någon slutsats ifrån (9)."



Dessutom tror jag inte det är någon vidare bra idé under viktnedgång.

mangemani
2011-07-04, 17:32
Hejsan, jag har kört ganska tungt, 4-6 reps per set och cirka 6-9 set per muskelgrupp
kört varje muskelgrupp en gång per vecka bara, och nu undrar jag

vad händer nu om jag skiftar till att köra många reps, många set per muskelgrupp, samtidigt som jag sänker vikterna lite?
borde jag ändå köra varje muskelgrupp bara en gång per vecka?
kommer jag tappa muskelmassa?

vi antar att jag äter normalt, enda kosttillskottet är eaa fx aminosyror.
just nu har jag lite, väldigt lite, för mycket överhudsfett på kroppen, speciellt mage bröst området. börjat springa 2-3 gånger per vecka också men vet inte hur jag ska köra, vill helst gå ner i vikt och behålla muskelmassan.


du behöver ju inte lägga av med dom tunga repsen bara för att du tänker köra lättare reps.
det ena behöver ju ju inte utesluta det andra.
pröva att köra 2 övningar tungt i typ 2-3 set(eller hur många du nu har tänkt dej) för att sen växla över till 2 övningar på lättare vikter i 2-3 reps.
behöver ju inte vara i den ordningen heller,du kan ju köra 1 övning tungt,1 övning lätt osv i den ordningen.

dk9494
2011-07-04, 18:23
tack för svar alla ! :)

Vanish
2011-07-04, 19:16
Du kanske missade det sista?





Dessutom tror jag inte det är någon vidare bra idé under viktnedgång.

Isf uppfattar vi texten olika. När jag läser texten läser jag det som att det sista syftas på just det sista. Alltså angående att en mer tränad person ska träna samma muskel med längre mellanrum.

Pjotor
2011-07-04, 19:52
Isf uppfattar vi texten olika. När jag läser texten läser jag det som att det sista syftas på just det sista. Alltså angående att en mer tränad person ska träna samma muskel med längre mellanrum.

Som jag har förstått det: en vältränad person är bättre på att köra skiten ur musklerna. Som motvikt så är vältränade personer antagligen bättre på att veta hur man återhämtar sig jfm nybörjare och behöver inte i samma utsträckning oroa sig för skador på omgivande vävnader (ffa senor och leder). Balansen mellan de båda är antagligen extremt individberoende.

Vanish
2011-07-04, 23:13
Som jag har förstått det: en vältränad person är bättre på att köra skiten ur musklerna. Som motvikt så är vältränade personer antagligen bättre på att veta hur man återhämtar sig jfm nybörjare och behöver inte i samma utsträckning oroa sig för skador på omgivande vävnader (ffa senor och leder). Balansen mellan de båda är antagligen extremt individberoende.
Ja det kan jag helt hålla med om!


"Med frekvens menas hur ofta man bör träna en muskelgrupp. De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens (5,7,8)."

Detta tror jag inte syftas på av det jag fetmarkerat. Det är iaf så jag uppfattar texten.

"Det verkar även finnas en trend mot att det för nybörjare är bättre att köra mer frekvent och allt eftersom man blir mer vältränad så bör man träna varje muskelgrupp med längre mellanrum (7). Detta är emellertid baserat på få studier som inte är så lätta att dra någon slutsats ifrån (9)."