handdator

Visa fullständig version : Beställa Keso och Kesella


lofito
2011-07-04, 09:58
Hejsan!

Då jag fullkomligt älskar Keso och Kesella kom jag på idén efter att ha läst diverse trådar om att beställa såkallade hinkar på 3 kg t.ex

Tyvärr gillar jag inte Keso naturell utan jag kör på ananas eller äpple/päron/vanilj varianten, men tyvärr fanns bara hinkarna på 3 kg
endast i naturell. Detta för en kostnad på 126 kr.

Iallafall, 126 kronor på 3 kg borde väl tämligen vara lite billigare än om man handlar 250 gramarna för typ 17 spänn eller vad det är.

Jag funderar på att köpa naturell för att bli mer kostnadseffektiv än att köpa massa små 250 gramare i smaksatta varianter eftersom det blir dyrare. Jag har inga problem på att lägga ut pengar på saker jag gillar, men jag hade tänkt testa naturell. MEN, då skulle jag behöva smaksätta den på något vis också.
Jag tycker inte naturell smakar gott bara man äter den sådär. Däremot kan jag äta ananas och den andra varianten direkt ur burken utan problem. Skitgott!

Finns det något bra sätt att smaksätta den naturella varianten så att jag får liknande som i ananas och äpple/päron/vanilj varianten?

Kanske lägga i lite päron och äpple funkar väl, men hur får man till vaniljen? Jag är mitt uppe i min deff, så jag försöker tänka mkt på kcal-underskottet.

Fördelen med naturell är ju att den har något mindre kcal per gram.

Vad gäller kesellan så fanns bara 10 % i stora hinkar också och inte några 1% som jag önskade, jag är som jag tidigare sa mitt uppe i deffen så jag försöker snåla med kalorierna.

Är det egentligen så stor skillnad på 10% och 1%?
Vad jag tycktes se låg 10 % på runt 160 kcal medan 1% kesellan låg på 75% har jag för mig. Vad tycker ni man bör göra?

Finns det på någon annan ort i Sverige som man kan beställa den smaksatta varianten, någon som vet?
Likaså kesellan.
Och till sist- går det att köpa hem massa tonfiskburkar likväl till ett bra kilopris utan att behöva slänga ut på massa små burkar?

TACK!

Pepz
2011-07-04, 10:03
äter du 500g kvarg om dagen så är det en skillnad på nästan 3000kcal i veckan om du väljer 10%ig framför 1%

whitepanther
2011-07-04, 10:04
Fråga till dig: Var beställer du de stora burkarna ifrån?

Vaniljsmaken: Går det inte att röra ihop 0,5-0,75 dl vatten/mjölk med 1 portion whey vaniljsmak och blanda ner det?

lofito
2011-07-04, 10:06
äter du 500g kvarg om dagen så är det en skillnad på nästan 3000kcal i veckan om du väljer 10%ig framför 1%

Sant!
Så därför bör jag köra på 1% som jag hittills gjort hela tiden.

lofito
2011-07-04, 10:09
Fråga till dig: Var beställer du de stora burkarna ifrån?

Vaniljsmaken: Går det inte att röra ihop 0,5-0,75 dl vatten/mjölk med 1 portion whey vaniljsmak och blanda ner det?

Skulle nog funka!
Alternativt att man, för tillfället då jag inte har vanilj, blandar ner
banan eller choklad och testar, kan ju funka det med!
Så länge man får bort den naturella smaken och tillsätter med något
litet sötare i form av proteindrink eller något annat som är bra proteinmässigt.

Vad gäller din fråga om var man kan beställa; jag ringde precis till Willys och pratade med mejeri-avdelningen. De sade att jag kan beställa 3 kg om jag ville, men då jag fick reda på att det endast är naturell blev jag inte lika sugen.

Men eftersom att 3 kg hos de kostar 126 kr är det prisvärt jämförelsevis om man ska köpa massa små förpackningar, blir dyrare då ju.
Det negativa är som sagt att det är naturell, men jag ska testa köra en liten 250 g naturell och testa blanda det med något och se hur det går. Smakar det bra inhandlar jag 3 kg.

Synd att kesellan endast fanns i 10 % och inte i 1 % i stora hinkar :(

whitepanther
2011-07-04, 10:10
Vad gäller din fråga om var man kan beställa; jag ringde precis till Willys och pratade med mejeri-avdelningen. De sade att jag kan beställa 3 kg om jag ville, men då jag fick reda på att det endast är naturell blev jag inte lika sugen.

Men eftersom att 3 kg hos de kostar 126 kr är det prisvärt jämförelsevis om man ska köpa massa små förpackningar, blir dyrare då ju.
Det negativa är som sagt att det är naturell, men jag ska testa köra en liten 250 g naturell och testa blanda det med något och se hur det går. Smakar det bra inhandlar jag 3 kg.

Synd att kesellan endast fanns i 10 % och inte i 1 % i stora hinkar :(

Hittade svaret, bara att gå in på Arlas hemsida, http://www.arla.se

Pepz
2011-07-04, 10:14
126kr för 3kg är inte så billigt imho.
21spänn per 500g. sist jag köpte Keso så kostade 500g 22.90

1684_
2011-07-04, 10:31
går åt ca 3kg keso hos mig på typ 10 dagar :) mums

1684_
2011-07-04, 10:32
åh de finns bara i naturella pga ålderdoms hem tar hem dem för de mesta.

vicarious
2011-07-04, 10:47
Köp Milbonas kvarg istället? 500g förpackningar, kostar hälften så mycket som Kesella i kilopris. Finns på LIDL. Ännu lägre fetthalt än 1% dessutom.

Sen tycker jag det låter lite sisådär att du ska beställa hem Keso när du inte egentligen verkar tycka om det särskilt mycket. Man kan äta annat än keso och kvarg under deff.

Mist
2011-07-04, 10:59
126kr för 3kg är inte så billigt imho.
21spänn per 500g. sist jag köpte Keso så kostade 500g 22.90

Kör med 0.1% istället så kan du smaska ännu mer. :eating:

Köp Milbonas kvarg istället? 500g förpackningar, kostar hälften så mycket som Kesella i kilopris. Finns på LIDL. Ännu lägre fetthalt än 1% dessutom.

Är det svensk mjölk?

vicarious
2011-07-04, 11:20
Kör med 0.1% istället så kan du smaska ännu mer. :eating:



Är det svensk mjölk?

Milbonas mjölk är iaf svensk, hur det är med kvargen vet jag inte.

lofito
2011-07-04, 11:25
går åt ca 3kg keso hos mig på typ 10 dagar :) mums

Kör du naturell då, eller? Blandar du med något för övrigt?

lofito
2011-07-04, 11:27
Köp Milbonas kvarg istället? 500g förpackningar, kostar hälften så mycket som Kesella i kilopris. Finns på LIDL. Ännu lägre fetthalt än 1% dessutom.

Sen tycker jag det låter lite sisådär att du ska beställa hem Keso när du inte egentligen verkar tycka om det särskilt mycket. Man kan äta annat än keso och kvarg under deff.

Ehm, vad pratar du om?
Att jag inte gillar keso? Läs om - läs rätt.
Jag gillar inte Keso naturell att äta bara sådär, det kan säkert funka med att blanda med något - men jag FULLKOMLIGT ÄLSKAR varianten av Keso som är smaksatt med ananas och den andra keson som är smaksatt med äpple/päron/vanilj.

Hur får du ihop det till att jag inte gillar keso speciellt mycket? Måste man gilla varenda variant av Keson för att det ska räknas som att man gillar det?
Jag trycker i mig minst en burk om dagen, så snälla, läs om igen.

vicarious
2011-07-04, 12:13
Ehm, vad pratar du om?
Att jag inte gillar keso? Läs om - läs rätt.
Jag gillar inte Keso naturell att äta bara sådär, det kan säkert funka med att blanda med något - men jag FULLKOMLIGT ÄLSKAR varianten av Keso som är smaksatt med ananas och den andra keson som är smaksatt med äpple/päron/vanilj.

Hur får du ihop det till att jag inte gillar keso speciellt mycket? Måste man gilla varenda variant av Keson för att det ska räknas som att man gillar det?
Jag trycker i mig minst en burk om dagen, så snälla, läs om igen.

Nej, det måste man inte. Dock är det ganska vanligt att folk här på forumet tror att keso och kvarg (tillsammans med kyckling och tonfisk) är typ det enda man kan äta när man deffar. Ville bara försäkra mig om att inte så var fallet.

Du behöver inte nerdragea.

lofito
2011-07-04, 12:20
Nej, det måste man inte. Dock är det ganska vanligt att folk här på forumet tror att keso och kvarg (tillsammans med kyckling och tonfisk) är typ det enda man kan äta när man deffar. Ville bara försäkra mig om att inte så var fallet.

Du behöver inte nerdragea.

Jag blev lite småsur eftersom att jag klart och tydligt klargör över att jag älskar keso i de första meningarna - medan du påstår att jag inte bör äta Keso eftersom att jag inte gillar det? Klart man blir lite frustrerad när du gör ett sådant utlägg.

Nej, det finns massa saker att äta medan man deffar. Men saker som tonfisk, kyckling, kalkon, skinka, keso, kesella m.m är saker som jag verkligen tycker om och som turligt nog också är väldigt bra proteinkällor.

1684_
2011-07-04, 13:18
kör naturell 4% eftersom den finns enbart i 3kgs hinkar, då den e mest för typ äldreomsorgen å pansionärer får knappast magra produkter.
Iaf, så tycker jag både kesella 10% och keso 4& e GODARE och jag BULKAR! :) så.

Mist
2011-07-04, 14:05
Ehm, vad pratar du om?
Att jag inte gillar keso? Läs om - läs rätt.
Jag gillar inte Keso naturell att äta bara sådär, det kan säkert funka med att blanda med något - men jag FULLKOMLIGT ÄLSKAR varianten av Keso som är smaksatt med ananas och den andra keson som är smaksatt med äpple/päron/vanilj.

Hur får du ihop det till att jag inte gillar keso speciellt mycket? Måste man gilla varenda variant av Keson för att det ska räknas som att man gillar det?
Jag trycker i mig minst en burk om dagen, så snälla, läs om igen.

Take a chill pill, Vicarious vill ju bara vara hjälpsam.:smash: