handdator

Visa fullständig version : MMA vs Rugby


whitepanther
2011-07-04, 09:52
Jag har länge funderat på att börja med MMA till hösten, men mitt intresse för min kondition och sprint har ökat och därför funderar jag på om jag skulle börja träna rugby istället.

Utöver MMA/Rugby tänkte jag börja springa och fortsätta min styrketräning på gymmet. I dagsläget tränar jag 4-6 ggr i veckan med styrketräning. Började med min seriösa träning i januari 2011 och kommer alltid fortsätta med det.

Därför undrar jag följande:

Får jag samma konditionsträning inom MMA som i Rugby? Kroppskontakt får jag i båda sporterna och det är lite det jag är utefter. Om ni vet en annan sport som är mycket kroppskontakt och konditionskrävande, berätta gärna det.

PS. Romersk Rugby är ej aktuellt just nu. DS.

qEav3AHO8uI

rooz
2011-07-04, 09:58
MMA'n kräver en del kondition, så du kommer få jobba på den också.

Men jag hade valt rugbyn.Bra kombo av att få skicka folk i marken och springa!

z_bumbi
2011-07-04, 10:11
Nej du får inte samma konditionsträning men väl en bra kondition i båda. Ett förslag är att testa båda och se vilket som verkar roligast eller varför inte köra båda tills du bestämmer dig?

Gizer
2011-07-04, 10:18
MMA har väl mycket med kordination och motorik att göra medans rugby är mer ''hit and run''? :

Fordon
2011-07-04, 10:38
Australisk fotboll, go go

krellik
2011-07-04, 12:28
En märklig frågeställning, mma är en individuell sport, hur bra kondis du får är till stor del upp till dig själv. Du behöver bra kondition för att bli bra...

Passen i mma är oftast 1,5 timme långa i högt tempo, visst flås får du men det kräver oftast att du sköter löptränningen vid sidan för att komma i topptrim.

Fys mässigt finns det vissa moment som är jobbigare än andra, exempelvis kräver brottning sin typ av fys och slag och spark kräver sin typ, att kombinera dessa typer av aktivitet chockar kroppen på ett sätt som få andra aktiviteter gör.

Men du ska naturligtvis köra på det som lockar mest, men utifrån att du vill träna sprint, löppning och styrka på egen hand så passar det mma som i handsken om vibara kollar fys krav i sporten.

whitepanther
2011-07-04, 18:02
Tack alla för de olika svaren.

Jag ställde frågan för att höra runt lite. Jag har väldigt svårt att bestämma mig. Det kommer nog bli som så att jag går och testar MMA respektive Rugby någon/några gånger för att få avgöra vad som är roligast för just mig.

Kostnaden kommer vara viktigt för mig också, då jag är student och har begränsad ekonomi. Däremot är träningen viktig för mig och jag kan då tänka mig ändå ta det som är roligast, om nu det blir det dyrare alternativet.

Återigen, tack för svaren! Jag kommer testa båda i höst.

whitepanther
2011-07-04, 18:04
MMA har väl mycket med kordination och motorik att göra medans rugby är mer ''hit and run''? :

Jo, det upplever jag också. Det är just "hit and run" som gör att jag är peppad på rugby. Då får man springa väldigt mycket.

Dock, kan jag behöva motoriken och koordinationen från MMA också. Jag är väldigt osäker på vad jag ska välja, hahaha. Får se hur det blir. Oavsett vad är jag väldigt peppad på något av dem!

whitepanther
2011-07-04, 18:05
Australisk fotboll, go go

Finns det någon i Stockholms klubb?

Remas
2011-07-04, 18:32
Nu vet jag inte hur bra du är på att simma, men vattenpolo är också en riktigt jobbig sport. Egentligen inte en kontaktsport men man ligger väldigt tätt och småbrottas och drar en hel del i varandra(sparkar, knän, armbågar och liknande förkommer även om det inte är tillåtet), det finns flertalet klubbar i stockholm om du nu skulle vara intresserad men du verkar mer inne på att vara på land.

krellik
2011-07-04, 18:36
MMA är en grymt varierad och rolig sport, din ide om att gå runt och prova klubbar i båda är helt rätt, vid sidan av att hitta en kul sport ska man trivas i klubben med.

mpersson
2011-07-04, 19:42
Kroppskontakt får jag i båda sporterna och det är lite det jag är utefter.

:naughty:

Gizer
2011-07-04, 20:22
Jag skulle välja MMA är själv lite inne på att börja med det!

whitepanther
2011-07-05, 09:00
Nu vet jag inte hur bra du är på att simma, men vattenpolo är också en riktigt jobbig sport. Egentligen inte en kontaktsport men man ligger väldigt tätt och småbrottas och drar en hel del i varandra(sparkar, knän, armbågar och liknande förkommer även om det inte är tillåtet), det finns flertalet klubbar i stockholm om du nu skulle vara intresserad men du verkar mer inne på att vara på land.


Har hört från en kompis att det är lite läskigt, då man blir nerdragen i vattnet. Kanske inte riktigt min grej, men det vet jag inte. Kanske ska kolla upp det också.

:naughty:

You know it ;)

Jag skulle välja MMA är själv lite inne på att börja med det!

Ah, nice! I Stockholm också, eller någon annanstans?