handdator

Visa fullständig version : Näringsinnehåll fryst kyckling


muchcup
2011-07-03, 23:33
Jag har letat lite men hittar inte riktigt något som svarar konkret på det jag undrar.

Det näringsinnehåll som står på frysta kycklingfiléer, gäller det just när de är frysta? Eller ska filéerna tinas för att rätt näringsinnehåll ska gälla?

Alltså, om det står 20g protein / 100g på förpackningen. Innehåller då en kycklingfilé som väger 250g fryst 50 gram protein?

Pansartax
2011-07-03, 23:36
Fryst är även det som gäller vid tinat, 100 g fryst kycklingfilé innehåller fortfarande 20 g protein även om den som upptinad kanske bara väger 90g.

Det som tinas och försvinner är ju vatten, och inte protein.

muchcup
2011-07-04, 06:06
Självklart, men om jag tinar den tappar den ju i vikt och ifall näringsinnehållet är räknat på kycklingen när den är tinad innehåller ju i så fall den frysta kycklingen mindre protein per 100g kyckling (som fryst!). Men näringsinnehållet är beräknat för den FRYSTA vikten alltså?

SiSenior
2011-07-04, 06:27
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=165240&highlight=v%E4ga+kyckling

Men näringsinnehållet är beräknat för den FRYSTA vikten alltså?

Ja.

vicarious
2011-07-05, 08:12
Jag har letat lite men hittar inte riktigt något som svarar konkret på det jag undrar.

Det näringsinnehåll som står på frysta kycklingfiléer, gäller det just när de är frysta? Eller ska filéerna tinas för att rätt näringsinnehåll ska gälla?

Alltså, om det står 20g protein / 100g på förpackningen. Innehåller då en kycklingfilé som väger 250g fryst 50 gram protein?

Det kan du omöjligt ha gjort :) Den här frågan är uppe ungefär en gång i veckan.

King Grub
2011-07-05, 08:14
Men näringsinnehållet är beräknat för den FRYSTA vikten alltså?

Kanske. Kronfågel har i alla fall svarat både att näringsinnehållet gäller fryst vara och att det gäller tinad vara.

muchcup
2011-07-05, 09:03
Kanske. Kronfågel har i alla fall svarat både att näringsinnehållet gäller fryst vara och att det gäller tinad vara.

Hur går det ihop? Menar de att kycklingen inte släpper ifrån sig någon vätska alls då när den tinas?

Eddie Vedder
2011-07-05, 09:10
Hur går det ihop? Menar de att kycklingen inte släpper ifrån sig någon vätska alls då när den tinas?

Jag kan inte svara på frågan och vill du ha den absoluta motiveringen får du nog maila. Emellertid GISSAR jag att det kan ha med den höga procenthalten kött att göra. Om inte 20% är saltlake, som ofta är fallet annars, kommer ju heller inte viktskillnad vara så stor efter att den tinats. Och just Kronfågel har ju väldigt hög kötthalt så vitt jag vet.