handdator

Visa fullständig version : Kostillskott paket


sii
2011-07-03, 22:45
Tänkte beställa ett kampanj paket från ************* där de ingår kreatin, whey 80, gainer pro.
Så jag undrar om detta är ett bra val om man satsar på kostillskott?

Har hört att EAA är bra (t.om att de är bättre än whey 80) men tror nog de blir för mycket, eller ska man byta nån av dom där produkterna till EAA?
Kom gärna med förslag och era åsikter!

Tack på förhand.

Ponitus
2011-07-04, 02:28
Kolozzeums egna Pure Whey är bättre än Whey80.
Kreatinet.. är det från Star Nutrition? Jobbigt kreatin. Satsa på kristalliserat kreatin nästa gång.
Allt finns i shoppen här.

vicarious
2011-07-04, 07:17
Köp inte. Gainer Pro klarar man sig utan och Star Nutritions kreatin är känt för att ge problem. Whey-80 smakar dessutom apa i jämförelse med Kolozzeums Pure Whey.

Handla istället i Kolozzeums webshop!

daloatf
2011-07-04, 07:29
Kolozzeum (Vanilj/päron) vs Whey-80 (Vanilj/päron)

Winner: Kolozzeum

sii
2011-07-04, 12:29
TACK för fina svar =) nu återstår bara några frågor..

Är de Kolozzeum Kreatin (1000gr) som gäller om man ska ta kreatin, är kreatin ens något att rekommendera?
Ska man byta ut whey 80 mot kolozzeums pure whey?
Hur ska jag göra med EAA? det lär vara bättre än whey, ska jag byta ut pure whey mot EAA eller kombinera ihop dem?

- Kolozzeum EAA är 100 % essentiella aminosyror
- Kolozzeum EAA är hypoallergent
- Kolozzeum EAA är bevisat bättre än vassleprotein

Tack på förhand igen. :)

vicarious
2011-07-04, 12:37
Är de Kolozzeum Kreatin (1000gr) som gäller om man ska ta kreatin, är kreatin ens något att rekommendera?

Ja och ja.


Ska man byta ut whey 80 mot kolozzeums pure whey?

Ska och ska. Det finns inga "ska" men ja, det tycker jag du kan göra.


Hur ska jag göra med EAA? det lär vara bättre än whey, ska jag byta ut pure whey mot EAA eller kombinera ihop dem?

- Kolozzeum EAA är 100 % essentiella aminosyror
- Kolozzeum EAA är hypoallergent
- Kolozzeum EAA är bevisat bättre än vassleprotein

Tack på förhand igen. :)

Gör som du vill. Jag hade valt Pure Whey. EAA är "effektivare" om man ser till den akuta, kortvariga effekten. Vilken skillnad det blir på det stora hela för någon som redan täcker sitt proteinbehov med råge går inte att säga men man kan spekulera i att den är väldigt liten om inte obefintlig.

Sundqvist
2011-07-04, 13:16
Vad för "problem" är Star nutritions kreatin känt för att ge?

vicarious
2011-07-04, 13:18
Vad för "problem" är Star nutritions kreatin känt för att ge?

Magproblem och finnar är nog det vanligaste.

Crocker
2011-07-04, 13:52
Kan skriva upp på det, blä för star nutrition kreatin.

sii
2011-07-04, 13:56
Så om jag har förstått rätt nu så består EAA av vanliga aminosyror (vanligt proteinpulver) som man kan ha som kostillskott för proteiner och inget whey pure behövs?

Så mitt inköp tror jag då blir Kolozzeum EAA (500gr) och Kolozzeum Kreatin (1000gr).
Ett bra val eller inte?

vicarious
2011-07-04, 14:06
Så om jag har förstått rätt nu så består EAA av vanliga aminosyror (vanligt proteinpulver) som man kan ha som kostillskott för proteiner och inget whey pure behövs?

Så mitt inköp tror jag då blir Kolozzeum EAA (500gr) och Kolozzeum Kreatin (1000gr).
Ett bra val eller inte?

EAA är aminosyror i fri form. Om fler än 50 aminosyror sitter ihop så blir det ett protein. Pure whey är vassleprotein, alltså långa kedjor av aminosyror.

EAA = aminosyrorna är fria.
Protein = de sitter ihop, 50st eller fler.

Det räcker med antingen eller vid ett visst tillfälle. Tar du alltså EAA efter träningen behöver du inte ta pure whey, och tvärtom.

Det låter som ett bra val.

sii
2011-07-04, 14:10
Okej tack för svaret :) får man fråga vad du använder för kostillskott?

vicarious
2011-07-04, 14:13
Okej tack för svaret :) får man fråga vad du använder för kostillskott?

Kreatin, multi-vitamin & mineraltablett och omega-3.

EAA om jag har ätit dåligt/inte ätit alls innan träningen.

sii
2011-07-04, 14:34
Okej :D får bli det jag skrev ovan då ;)

Trashcan
2011-07-04, 18:04
Okej :D får bli det jag skrev ovan då ;)

Faktorer som kan vara intressant att ta med i ekvationen är att EAA är äckligt, och att vassle ger mer kalorier. Fast nu har du väl redan beställt förstås.

kettlebellGuden
2011-07-04, 18:31
Kolozzeums egna Pure Whey är bättre än Whey80.


Hur är det bättre?

Machop
2011-07-04, 19:26
Köp från kolozzeum. Godare, bättre, billigare.

Sundqvist
2011-07-04, 19:28
Hur är det bättre?

+1
vadå bättre?
whey är fortf whey

sii
2011-07-04, 19:32
#15 har ej hunnit beställa ännu, tänker fortf på whey från kolozzeum, varför finns inte EAA i protein kategorin?

mpjby
2011-07-04, 19:45
Den står bland aminosyror.

sii
2011-07-04, 20:08
Hmm.. trubblar fortfarande om vilka kostillskott jag vill ha, rekommenderas whey om jag får för lite proteiner om dagen? det står ju klart och tydligt - Kolozzeum EAA är bevisat bättre än vassleprotein och sen skrev någon här i tråden att EAA har en dålig smak.

Skulle vilja ha ett tydligt svar på detta!
Tack på förhand.

Pepz
2011-07-04, 20:11
bättre med vassle om du inte får i dig tillräckligt med protein från maten

sii
2011-07-04, 20:24
Tackar ;) tror nog jag byter från EAA till vassle nu :D ska man köra på faring sloow protein eller kolozzeum pure whey?

kettlebellGuden
2011-07-04, 20:27
Tackar ;) tror nog jag byter från EAA till vassle nu :D ska man köra på faring sloow protein eller kolozzeum pure whey?

Med tanke på at slooow inte är vassle så borde det vara rätt enkelt val.

sii
2011-07-04, 20:33
Ojoj, tack igen. Glömde bara en till fråga innan jag kommer att beställa, vilken smak tycker ni är godast i whey pure?

Kung atlas
2011-07-04, 20:39
Ojoj, tack igen. Glömde bara en till fråga innan jag kommer att beställa, vilken smak tycker ni är godast i whey pure?

Päron/vanilj , grymt god och kom på 3:e plats i tidningen Body stora smaktest av protein:thumbup:

sii
2011-07-04, 20:46
Päron/vanilj , grymt god och kom på 3:e plats i tidningen Body stora smaktest av protein:thumbup:

Wow, det låter bra! :) får bli någon av dom två då tror jag :D
Får man fråga vilka som var på första och andra plats?

Crocker
2011-07-04, 20:48
+1
vadå bättre?
whey är fortf whey
Smak perhaps?

Machop
2011-07-04, 20:53
+1
vadå bättre?
whey är fortf whey

löslighet, förpackning, osv :)

vicarious
2011-07-04, 21:25
Hmm.. trubblar fortfarande om vilka kostillskott jag vill ha, rekommenderas whey om jag får för lite proteiner om dagen? det står ju klart och tydligt - Kolozzeum EAA är bevisat bättre än vassleprotein och sen skrev någon här i tråden att EAA har en dålig smak.

Skulle vilja ha ett tydligt svar på detta!
Tack på förhand.

Jag kanske inte var tydlig nog så jag tar det igen.


EAA är "effektivare" om man ser till den akuta, kortvariga effekten. Vilken skillnad det blir på det stora hela för någon som redan täcker sitt proteinbehov med råge går inte att säga men man kan spekulera i att den är väldigt liten om inte obefintlig.

Ponitus
2011-07-04, 21:45
Hur är det bättre?

Mer protein/100g.
"Bättre" aminosyreprofil, enligt mig.
Godare chokladsmak på Pure Whey, enligt mig.
Jag köper hellre från Kolozzeum då det är ett riktigt bra forum.
Jag tycker inte om ************* och deras produkter.

edit: Pure Whey är väl även billigare än Whey 80 om jag inte minns fel också?

kettlebellGuden
2011-07-05, 04:26
Smak perhaps?

Smaksak. Jag tycker kolos pulver är något av det räligaste på planeten. Och att dra upp en så pass individuell sak som "bättre" wtf?

löslighet, förpackning, osv :)

Aldrig haft problem med löslighet... och förpackning? Please. Man tar sin 4kg-påse och häller över i sin stora plastbytta. Om något är det mest drygt att kolo enbart säljer småpåsar.

Mer protein/100g.
"Bättre" aminosyreprofil, enligt mig.
Godare chokladsmak på Pure Whey, enligt mig.
Jag köper hellre från Kolozzeum då det är ett riktigt bra forum.
Jag tycker inte om ************* och deras produkter.

edit: Pure Whey är väl även billigare än Whey 80 om jag inte minns fel också?


Mer protein/100g är bra.. hela 2. Det blir säkert ett gram mer om dagen på 2-3 shaker. Där är även mindre fett och kolhydrater / 100g. Det tycker jag är bra.


Pure Whey är dyrare.

569 / 4 = 142 vs 144 / 0.9 = 160.

vicarious
2011-07-05, 07:27
Mer protein/100g.
"Bättre" aminosyreprofil, enligt mig.
Godare chokladsmak på Pure Whey, enligt mig.
Jag köper hellre från Kolozzeum då det är ett riktigt bra forum.
Jag tycker inte om ************* och deras produkter.

edit: Pure Whey är väl även billigare än Whey 80 om jag inte minns fel också?

Det gör det väl inte per automatik bättre? Bara dosera mer av det pulvret som har en lägre proteinhalt om det är ett problem. Som påpekat ovan skiljer det endast ett fåtal gram per 100g så skillnaden är minimal.

Bättre tolkar jag som "mer effektivt" vilket det inte är. Vassle som vassle.

Ska du få en rättvis jämförelse får du väl jämföra priset per gram protein.

Crocker
2011-07-05, 19:07
Bättre aminosyreprofil, vad menar du med det?

Ponitus
2011-07-05, 19:28
Det gör det väl inte per automatik bättre? Bara dosera mer av det pulvret som har en lägre proteinhalt om det är ett problem. Som påpekat ovan skiljer det endast ett fåtal gram per 100g så skillnaden är minimal.

Bättre tolkar jag som "mer effektivt" vilket det inte är. Vassle som vassle.

Ska du få en rättvis jämförelse får du väl jämföra priset per gram protein.

Äsch, det är ju min åsikt om det hela. Smaken är som baken.

Ponitus
2011-07-05, 19:30
Bättre aminosyreprofil, vad menar du med det?

Att det t ex är mer leucin i Pure Whey.
Optinojja på hög nivå? Kanske. Men jag vill köpa Kolo's vassle och stödja forumet. Så då gör jag det.

Crocker
2011-07-05, 22:36
Vad är det som är bättre i deras frågade jag om, inte vad som kan vara bättre.

sii
2011-07-06, 15:38
Rekommenderas Koloz Kreatin?

vicarious
2011-07-06, 15:39
Rekommenderas Koloz Kreatin?

Det är vanligt monohydrat och priset är väl helt OK så ja, varför inte. Kreatin som kreatin.

sii
2011-07-06, 17:25
Det är vanligt monohydrat och priset är väl helt OK så ja, varför inte. Kreatin som kreatin.

Ok, tack. Startar ej en ny tråd bara för en liten fråga, ska beställa produkterna, men nu bor jag i Finland så de kommer en stor moms till (250,00 sek) är de verkligen värt att köpa hehe? :P vet ej några finska sidor :( bara en samma variant av ************* (exakt samma) men på finska, där whey 80 finns och deras creatine, men nu har jag ju hört nackdelar om star nutritions kostillskott så jag tvär lite grann :/ ska jag prova på kolozzeums även om de blir dyrt från swe till fin?

vicarious
2011-07-06, 17:26
Det måste du avgöra själv.

sii
2011-07-06, 17:31
Ojoj :( hur mycket i moms måste ni betala ungefär då ni beställer? det är EU (DHL) som gäller för mig här, enda alternativet.

kettlebellGuden
2011-07-06, 17:35
Moms är 25% i Sverige iaf.

Jag har ingen aning om vad du har hört för nackdelar om star nutrition men det är säkerligen ren bullshit alltihopa.

sii
2011-07-06, 17:39
Okej, fick en ny ide iallafall, min pappa ska till sverige så snart som möjligt så då kan ju han beställa de där och sen då han kommer hem så får jag prova på de ;) sen om jag gillar de så beställer jag flera kilograms från sverige för de är ingen vits att beställa 900gr whey pure och 1kg kreatin för 313kr och ännu hälften till för transport (runt 600kr) för bara de, bättre att köpa mera pulver sen efter, då jag vet vad de är med samma moms, om ni förstår. :D

vicarious
2011-07-06, 17:41
Okej, fick en ny ide iallafall, min pappa ska till sverige så snart som möjligt så då kan ju han beställa de där och sen då han kommer hem så får jag prova på de ;) sen om jag gillar de så beställer jag flera kilograms från sverige för de är ingen vits att beställa 900gr whey pure och 1kg kreatin för 313kr och ännu hälften till för transport (runt 600kr) för bara de, bättre att köpa mera pulver sen efter, då jag vet vad de är med samma moms, om ni förstår. :D

1kg kreatin räcker ganska länge. 5g om dagen = 200 dagar.

Whey däremot kan det ju gå åt mer om man tar några drinkar om dagen.

sii
2011-07-06, 17:45
Jaha, lol, de visste jag ej :P ska diskutera med pappa om han ens kan ta de, då han åker dit. Hur länge tror du 900gr whey pure räcker om man nu tar före och efter träning typ 4-5 dagar i veckan? sen är jag ingen fegis då de gäller maten tål nog en hel del, tänkte om jag skulle beställa på direkten fast 2-3st påsar (whey pure)? vanilj/päron som många rekommenderar. Dålig fråga men tror du att jag kommer gilla de? haha, ja vet, huvudlös fråga men har hört att många ska gilla de ändå..

Finns de nån risk att pulvren kan bli gammalt, bli ruttet på vägen hit till finland?

kettlebellGuden
2011-07-06, 17:45
Det låter iofs konstigt att du från Finland skulle betala en omgång moms till efter att du redan har betalat moms i Sverige. Priserna på kolos webshop är inklusive moms. Skulle regelverket vara så att momsen ska betalas i Finland så kan du räkna bort den svenska momsen..

Låter jäkla klöddigt att inte ha någon webshop i Finland annars. Kanske dags för dig att starta en själv.

kettlebellGuden
2011-07-06, 17:47
Jaha, lol, de visste jag ej :P ska diskutera med pappa om han ens kan ta de, då han åker dit. Hur länge tror du 900gr whey pure räcker om man nu tar före och efter träning typ 4-5 dagar i veckan?

3 veckor.

sii
2011-07-06, 18:01
Jaha, tack. Ja det var nog bara EU (DHL) 250,00 SEK, sant det du säger. Ingen extra moms. :P