handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning, konition och styrketräning. Möjlig kombo??


smultronkyss
2011-07-03, 21:59
Hejsan!
Är en tjej på 35 år som börjat träna på allvar i februari. Hade ett båtbens brott som gjorde mej sugen på att börja med styrka. Sen av bara farten började jag även springa nu i våras, eller jogga kanske är mer sant.
Jag är 157 cm kort, väger just nu 54kg. Tränar varannan dag (sedan maj) först jogg/löp olika distanser och sedan helkropps program på styrkan. Har alltid tyckt om morgonpromenader men har haft ett lite längre uppehåll där. Men nu har jag börjat igen. Folk runt mej börjar tycka att det blir för mycket och där kommer min fråga. Är det så att jag bränner ut mej istället för att det blir bra? Jag vill bygga muskler mest för att bli stark så jag inte sliter ut mej på jobbet, (maskinoperatör). Är ju ganska kort och inget är direkt anpassat så. Och sen vill jag bli tight i kroppen med. 2 täta graviditeter, sista för två år sedan, gör inte underverk för fastheten :) Tanken med mitt träningsupplägg är att: Fettförbränna på morgonen. Just nu ligger jag på knappt 80% puls i lite drygt en timme. Helst 6 dagar i veckan. Sen kondis och styrka varannan dag, oftast på kvällen. Som mest har jag kommit upp i en kaloriförbrukning på 2900, och jag undrar nu om det är för lite att lägga sej på 2000/dag? Tänkte det är enklare att hålla koll om det är lika varje dag, eller måste jag äta mer de dagarna jag tränar mer? Jag älskar mitt schema, men vill inte att jag ska förstöra mej på det. Och jag skulle gärna ge mina nära och kära ett lugnande besked, att det inte är för mycket!
Gör så här för att jag vill ha både styrka och kondis, har inte haft varken eller förut ;) Tack för din tid!

Sniggel
2011-07-03, 22:12
Svårt att säga om det är för mycket. Det låter som rätt mycket om det plötsligen börjat med det. Att kombinera styrketräning och kondition och även samtidigt gå ner i vikt är förstås ingen omöjlighet. Möjligen kanske man ska göra 1 sak i taget, eller iaf begränsa sig till 2.

Om jag förstår dig rätt så ligger du på ett underskott av 900 kcal per dygn?
Det i sig behöver inte vara någon fara om du ska göra så en kortare tid. Men med tanke på att du även tränar väldigt mycket och är nybörjare så kan du behöva en hel del mat för återhämtning och för att kroppen ska få en chans att bli bättre på det du utsätter den för, så 900 låter faktiskt lite för ambitiöst om jag ska våga mig på en gissning. Hade du kunnat tänka dig att ta ner det till 400-500?

edit: För säkerhets skull hade jag nog också plockat in en vilovecka nånstans eller iaf 3-4 dagar i följd helt utan träning (och kanske även ligga på kaloribalans) för att se hur kroppen svarar på det när du sätter igång med träningen igen. Såna vilor kan avslöja om man tränar för hårt eller inte.

willtjam
2011-07-03, 22:14
Här står det mesta som du undrar över: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Finns det någon fråga kvar efter du läst den där så är det bara att hojta till!

Tolkia
2011-07-03, 22:18
Jag tycker att det ser ut som om du har lite för bråttom, d.v.s. din omgivning har en poäng och är inte bara avundsjuka/ogina/okunniga. Du måste inte komma i toppform på ett halvår. Chansen att lyckas är nog större om du tar det i en något långsammare takt.

smultronkyss
2011-07-03, 22:32
Svårt att säga om det är för mycket. Det låter som rätt mycket om det plötsligen börjat med det. Att kombinera styrketräning och kondition och även samtidigt gå ner i vikt är förstås ingen omöjlighet. Möjligen kanske man ska göra 1 sak i taget, eller iaf begränsa sig till 2.

Om jag förstår dig rätt så ligger du på ett underskott av 900 kcal per dygn?
Det i sig behöver inte vara någon fara om du ska göra så en kortare tid. Men med tanke på att du även tränar väldigt mycket och är nybörjare så kan du behöva en hel del mat för återhämtning och för att kroppen ska få en chans att bli bättre på det du utsätter den för, så 900 låter faktiskt lite för ambitiöst om jag ska våga mig på en gissning. Hade du kunnat tänka dig att ta ner det till 400-500?

edit: För säkerhets skull hade jag nog också plockat in en vilovecka nånstans eller iaf 3-4 dagar i följd helt utan träning (och kanske även ligga på kaloribalans) för att se hur kroppen svarar på det när du sätter igång med träningen igen. Såna vilor kan avslöja om man tränar för hårt eller inte.
Jag ligger som mest på -900 de dagar jag tränar. Annars kanske bara -200 de dagar jag gör morgonmotion (förbränningsmotion) Är inte manisk på kalorierna heller, vissa dagar blir det mer. Sen tycker jag det är roligt att träna nu, har inte gjort det förut, så det är inte specifikt för att toppa eller så, men det hoppas jag kommer som en possitiv biverkning ;)

smultronkyss
2011-07-03, 22:33
Jag tycker att det ser ut som om du har lite för bråttom, d.v.s. din omgivning har en poäng och är inte bara avundsjuka/ogina/okunniga. Du måste inte komma i toppform på ett halvår. Chansen att lyckas är nog större om du tar det i en något långsammare takt.
Har inte bråttom, tycker det är roligt! Men jag vill som sagt inte göra det i onödan. Är det mer nedbrytande än uppbyggande så lär jag ju tänka om. Därför jag frågar er :D

smultronkyss
2011-07-03, 22:36
Här står det mesta som du undrar över: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Finns det någon fråga kvar efter du läst den där så är det bara att hojta till!
Tack! Smög lite förut och det var mycket nyttigt där ;)