handdator

Visa fullständig version : Ryggen viker sig i marklyft


midwinterholes
2011-07-03, 21:05
Bakgrund: Har tränat övre ryggen ganska bra men det var först för några månader sen som jag slängde in marklyft i min träning samt knäböj.
Från att inte ha tränat dessa alls gick jag till att träna mark 5x5 2 ggr veckan och samma sak med knäböj.

Detta har medfört mycket stryk på min ländrygg. Jag ökade från 80 till 130 som arbetsvikt i mark på ungefär 6 veckor. På kaloriminus. Detta berodde på jävlar anamma, bra utvecklat övre rygg och dålig fusk-teknik i utförandet.

Nu har min rygg börjat vika sig. Jag har ständigt en molande träningsvärk i ryggen, vid kotorna där ländrygg övergår i bröstrygg. Eventuellt har jag diskbråck. Jag har inga strålningar ner i benen däremot och det är ingen smärta utan mer värk, träningsvärk.
I övrigt är min rygg helt rak under utförandet, men det spelar ingen roll eftersom jag vet att det är katastrof att den viker sig på detta ställe. Jag har gått ner till 120 kg igen och det blir bara tyngre och tyngre ändå.

För att lösa detta har jag tänkt göra såhär:
Sluta träna marklyft på 2-3 veckor och ersätta övningen med vanliga enkla ryggresningar med kroppsvikten, på högre reps. Jag behåller knäböj i mitt schema eftersom den tar primärt på ben och nu när min ländrygg inte kommer vara smashad så klarar det nog sig bra ändå.


Tycker ni detta är ett bra sätt att tackla problemet? När jag väl börjar träna mark igen kommer det vara med sänkta vikter (det blir 100 kg ett tag framöver) och jag kommer vara noga med tekniken.

Tack för hjälpen! För övrigt kan jag tydligt se hur min traps-muskel har blivit längre under denna perioden. Den biten som var underutvecklad ser nu ut att ha kommit ifatt. Eller så är den bara svullen *mini :em: Marklyft är bäst!