handdator

Visa fullständig version : Kort i växten


lyserg
2003-12-13, 15:17
Finns det några speciella muskler(grupper) som en person som är kort bör träna lite extra?
Det känns alltid som att de personer som är länge än mig automatiskt är starkare fast jag är ganska säker på att jag är starkare än dem på gymmet, men de har större räckvidd och blir automatiskt "starkare" vid lyft av paket och liknande på jobbet.
Så jag undrar bara om jag bör lägga lite extra energi och tid på några speciella muskler om man är lite kort.
Är 170cm.
Vad har ni att säga om saken?

mr_ping2
2003-12-13, 19:36
Om man ändå vore 1.70... är 1.75 :(

Heimdahl
2003-12-13, 19:53
Jag är 164 cm LÅNG :hbang:

BTW det är nog bra om man har våldsamma ben skulle jag tro, vet inte.

davve
2003-12-13, 21:49
Det är väl knappast någon fördel att vara lång vid styrketräning...
Styrkelyftare/tyngdlyftare snittar väl 170 eller nått ;)

Längre armar = längre sträcka att lyfta = mer jobb etc...

Hnke
2003-12-13, 23:03
ingen aning

aliquis
2003-12-13, 23:32
Originally posted by davve
Det är väl knappast någon fördel att vara lång vid styrketräning...
Styrkelyftare/tyngdlyftare snittar väl 170 eller nått ;)

Längre armar = längre sträcka att lyfta = mer jobb etc...

Å andra sidan är väl längden på hum, den del av momentarmen som musklerna fäster i lite längre också så förhållandet borde väl bli detsamma?

typ:

--*--------------------

Där -- är ben till muskelfäste, * är led och -------------- är själva hävstången som en tyngd sänker, eller?

z_bumbi
2003-12-14, 14:36
aliquis: Momentarmen blir väl oftast längre på en lång person? Om du har 50 cm underarm jämfört med 30 cm så blir ju vikten du håller i handen jobbigare att lyfta då hävarmen blir längre.

Om man är lång har man dock en fördel i att man kan få ett bättre grepp om saker samt att ska man lyfta upp saker på t ex ett bord så blir lyftet inte lika jobbigt.
Sen har man oftast en större kroppsmassa och det hjälper ju till i de flesta lyften.

Ninjasmurf
2003-12-14, 14:53
drag övningar (rodd och liknande) är nog lättare medan press övningar (typ bänk) blir jobbigare

owster
2003-12-14, 15:32
press blir ju också lättare när man är kort. om man jämför höjd man pressar upp vikten blir ju skillnaden stor om längdskillnaden mellan personerna är kanske 10-15 cm.....


160cm KILLE!

Nils
2003-12-14, 22:22
Originally posted by owster
press blir ju också lättare när man är kort. om man jämför höjd man pressar upp vikten blir ju skillnaden stor om längdskillnaden mellan personerna är kanske 10-15 cm.....


160cm KILLE!
Det beror ju mycket på hur man definierar vad man skall göra.
EN riktigt kort kille med stor bröstkorg som gör bänkpress gör ju i princip bara lockout för en lång snubbe. Skulle man istället mäta så att de pressar samma sträcka så är det mer rättvist, och också så det blir om man skall flytta en riktig sak mellan två definierade platser som i det verklige livet.
Men sen när det gäller alla grenar med viktklasser blir det såklart riktigt bra att vara kort så att det går att vara stark och lätt samtidigt förutom att man inte behöver flytta vikterna så långt.

Nils

Jense
2003-12-15, 17:35
Helt plötsligt känner jag mig lång. 182 på måttstocken. och jag känner även mig stark på det sättet jag vill vara stark, inte att pressa massa bänkpress utan mer av den funktionella biten, dvs utanför gymmet. självklart har jag fått just den styrkan från gymmet, så =)

lyserg
2003-12-17, 21:57
Men då måste det ju också vara så att om en kort person (med korta ben) och en lång person (med långa ben) springer en viss sträcka, så kommer ju den korta personen göra av med mer energi eftersom han måste ta fler steg än den långa. Eller hur?
Being kort sucks!