handdator

Visa fullständig version : Träna utan tröja, okej ?


Redhaad
2011-07-03, 20:21
tjena tjena. Jag har några funderingar och undrar om andra kanske tänker likadant.

Man har ju tittat på dessa stora bodybuilders såsom Jay Cutler och Ronnie Coleman som ofta faktiskt tränar i endast short eller kallingarna och tänker att det måste ju faktiskt vara bra utav 2 anledningar:
1: En motivations boost att se pumpen i muskeln man arbetar och känna en mental styrka att ge det lilla extra för att kunna kämpa hårdare.
2: Större kontroll över utförandet, jag brukar ofta köra marklyft utan tröja och ibland i endast kallingarna för att kunna se 100% hur jag utför övningen så att jag inte gör fel.


Jag anser att alla borde kunna köra kanske inte i kallingar men utan tröja om man vill de, kille såsom tjej (tjejer får väl ha BH på sig för att kunna träna utan att 90 kåta killar står och dreglar runt dem höhö) skämt åsido men vad tycker resten av kolo ?
En vanlig kontring är ju att "BAAM" bögstämpel och att alla omrking plötsligt blir rädda för "herregud, han måste vara bög", vilket jag stör mig på då varför måste de stirra bara för att någon är barbröstad eller ...barbenad..(?) och döma vilket jag finnar extremt att man då antagligen bara är osäker i sig själv och spenderar mindre tid att gymma på gymmet och mer tid att kolla på andra.

Är det okej att träna halvnaken på gymmet är stora frågan då tycker ni ?

Rikard Jansson
2011-07-03, 20:22
På mitt gym får alla tjejer träna i så lite kläder de vill iaf

Mago
2011-07-03, 20:25
Nej, folk kommer inte tycka att det är okej.
Personligen skulle jag inte bry mig dock.

Gabriel174
2011-07-03, 20:28
det är bra skit

Pepz
2011-07-03, 20:29
nej. lika lite som det är ok att vara barfota på gymmet

Birkharju
2011-07-03, 20:31
Jag tycker det ska vara tillåtet.

Ristretto
2011-07-03, 20:33
Kan inte alla på kolo börja träna topless för att ta död på allt hat mot hud? :D

Solros
2011-07-03, 20:38
Utomhus ok om du inte kommer och svettar ner mig, inte ok inne på ett gym.

Sarwien
2011-07-03, 20:44
nej. lika lite som det är ok att vara barfota på gymmet

Det är jävligt ok att vara barfota på gymmet.

Onigiri
2011-07-03, 20:54
Det är jävligt ok att vara barfota på gymmet.+1 Ska köra barfota hela veckan *cupid*

Rickard
2011-07-03, 20:54
Det beror ju på vad det är för gym liksom. Är det sportlife, sats eller annat stort kommersiellt gym så kan du feteglömma det, om du inte är ensam. På mindre gym och så kan det vara okej ibland och ibland inte. Du får känna av stämningen liksom.

Viktor_Balck
2011-07-03, 20:55
På dom flesta gym finns väl regler mot att träna utan tröja, jag låter helst bli att se random snubbe i bar över stå och vara hardcore på gymmet.

tossefar
2011-07-03, 20:55
Det är jävligt ok att vara barfota på gymmet.

Nej, det är jäkligt sunkigt.

Sarwien
2011-07-03, 20:56
Nej, det är jäkligt sunkigt.

Du ska väl inte slicka golvet eller?

Zibbe
2011-07-03, 20:59
Nej, det är jäkligt sunkigt.

Sunkigt så in i norden, hippies hela högen.

Är förövrigt utav hygieniska skäl emot topless-träning, både för utövaren och övriga tränande.

Kwon
2011-07-03, 20:59
http://4.bp.blogspot.com/_xBweKWyuAsA/Sh0vA16JKoI/AAAAAAAAAHI/NhM1VLsZ6zE/s400/Arnold_Schwarzenegger_powerlifting_deadlifts_botto m_technique.jpg
http://www.barefootrunninghq.com/wp-content/uploads/2010/11/Rigeret_Bare_foot_snatch.jpg

Rickard
2011-07-03, 21:01
[.IMG]http://4.bp.blogspot.com/_xBweKWyuAsA/Sh0vA16JKoI/AAAAAAAAAHI/NhM1VLsZ6zE/s400/Arnold_Schwarzenegger_powerlifting_deadlifts_botto m_technique.jpg[/IMG]

Ytterligare ett bevis på att han var en hippie.
Barfota och rökte gräs. Hippie!

kwame
2011-07-03, 21:03
Sunkigt så in i norden, hippies hela högen.

Är förövrigt utav hygieniska skäl emot topless-träning, både för utövaren och övriga tränande.

Hygieniska? Så att stå utan tröja och köra stående hantelcurls är mer ohygieniskt än med?

Är väl bara att man har med sig en handduk att ligga på eller torka av bänken om man kört t.ex bänkpress?

filmjölk
2011-07-03, 21:06
Det är ok i min bok, man skulle kunna skylla på svett på bänkar mm. men kan garantera att jag iklädd t-shirt svettar ner långt mer än du gör tröjlös. Torka av efter dig, så är det ok.

Visst, det kanske ser lite överspännt ut och stör folk (det hade stört mig litegrann med måste jag erkänna) men är inte så jäkla blodigt.

Proxy
2011-07-03, 21:08
Det är aldrig okej att träna barfota och/eller utan någonting på fötterna, av rent hygieniska skäl, om det är någonting du kan söla ner. Det är fler än du som tränar på gymmet, och kladdiga bänkar och golv är inte helt sanitärt, även om man varken slickar på golvet eller bänkarna.
Vill ni komma in rena och fräscha till gymmet och lägga er på en äcklig bänk där ni ser stora svettfläckar och små pölar?
Dessutom så har de flesta gym bänkar i någon form av läder, och saltet i svetten lämnar fina blekningar.

Inget emot att folk är lättklädda på gymmet av övriga fel däremot, kör på, dra av tröjan och posera. Det är bra skit. Jag poserar själv varje pass, så jag kan ju inte klaga. Om du gör någonting där du inte sölar ner om du inte har tröja, så kör utan tröja för all del.

krellik
2011-07-03, 21:10
Tänker på alla otrvliga hudproblem man kan åka på genom grappling i olika former, normalt brukar jag inte förknippa sånt med gymmet men om alla körde med bar överkropp kanske situationen varit annorlunda...

Deceiver85
2011-07-03, 21:13
Pass. Folk får gärna behålla sin svett och fotsvamp för sig själva...

Kwon
2011-07-03, 21:13
Hade jag varit en bandmedlem i någon av grupperna av BIG FOUR, hade jag självklart kört med bar överkropp på stage i Ullevi.
http://rue-morgue.com/blog/wp-content/uploads/Thor-live-with-mic1.jpg

Jokester
2011-07-03, 21:13
Torkar du bara av allt efter dig så hade jag inte haft några problem med det.

koffein_beroende
2011-07-03, 21:14
Jag tycker det är okej, skulle inte bry mig ett piss om andra gjorde det, men skulle aldrig göra det själv, jag skulle nog vilja, men kan tänka mig hur mycket hat och snea blickar man skulle få.

fiskebulle
2011-07-03, 21:20
Men fyfan vad jag är trött på dessa trådstarter. Vad i helvete liksom.

krellik
2011-07-03, 21:22
Har någon jävel svinkoppor, ringorm eller staph så räcker det inte att bara torka av, skiten sprider sig som aset. Hela grapplingklubbar som slagits ut har jag varit med om, svårt att hindra i såna sporter även om man försöker med hygienföreskrifter, rashguards och regelbundet spritande av mattor, vill man verkligen behöva sån huvudvärk på gymmen när man i princip kan undvika det helt genom att ha en tshirt på sig när man lägger sig på gymbänkarna?

LoTiX
2011-07-03, 21:26
Absolut inte OK. Detsamma tycker både Cutler och Coleman som båda ej kör utan något plagg på överkroppen när de tränar.

MtotheM
2011-07-03, 21:45
Inte ok om du riskerar att "svetta ner" utrustning (Tex ska ligga på bänkar osv). I marklyft däremot som du nämner skulle jag inte bry mig det minsta om, där får du stå i kallingar om du vill (gäller alla andra övningar där det inte tillför extra "förorening" till utrustning).

När det gäller barfota så skulle jag inte bry mig nämnvärt men att köra i strumpor vore att föredra (så länge man inte svettas särskilt mycket om fötterna).

REDaction
2011-07-03, 22:11
Var med om det här för första gången på mitt gym idag. Det kändes inte okej. Trodde nästan han skulle dra ner byxorna och runka till sig själv så som han stod och spände sig framför spegeln.

Gabriel174
2011-07-03, 22:12
om jag riskerar att svetta ner grejerna trots att jag har t-shirt, borde jag stanna hemma?


















































░░░░▄▄▄▄▀▀▀▀▀▀▀▀▄▄▄▄▄▄
░░░░█░░░░▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒░░▀▀▄
░░░█░░░▒▒▒▒▒▒░░░░░░░░▒▒▒░░█
░░█░░░░░░▄██▀▄▄░░░░░▄▄▄░░░█
░▀▒▄▄▄▒░█▀▀▀▀▄▄█░░░██▄▄█░░░█
█▒█▒▄░▀▄▄▄▀░░░░░░░░█░░░▒▒▒▒▒█
█▒█░█▀▄▄░░░░░█▀░░░░▀▄░░▄▀▀▀▄▒█
░█▀▄░█▄░█▀▄▄░▀░▀▀░▄▄▀░░░░█░░█
░░█░░▀▄▀█▄▄░█▀▀▀▄▄▄▄▀▀█▀██░█
░░░█░░██░░▀█▄▄▄█▄▄█▄████░█
░░░░█░░░▀▀▄░█░░░█░███████░█
░░░░░▀▄░░░▀▀▄▄▄█▄█▄█▄█▄▀░░█
░░░░░░░▀▄▄░▒▒▒▒░░░░░░░░░░█

Zibbe
2011-07-03, 22:15
Hygieniska? Så att stå utan tröja och köra stående hantelcurls är mer ohygieniskt än med?

Är väl bara att man har med sig en handduk att ligga på eller torka av bänken om man kört t.ex bänkpress?

I de fallen så är jag emot det bara för att det är fånigt att träna utan tröja enligt mitt tycke.

Silencer
2011-07-03, 22:25
Jävlar vad barnsliga ni är. Torkar ni av dynorna med en handduk också eller? Självklart är det ok, men kallingarna bör man ju ha på sig åtminstone.

C.E.J.
2011-07-03, 22:26
Så länge det inte är övningar där personen nuddar bänkar eller skivstänger med kroppen, typ bänk och böj.

Tolkia
2011-07-03, 22:27
Torkar ni av dynorna med en handduk också eller?
Det hoppas jag att även du gör, om du blöter ned.

Sparven från Minsk
2011-07-03, 22:33
Tröja på. Vill inte se håriga magar eller bilringar när jag tränar. Utomhus ok, inne not ok.

limenka
2011-07-03, 23:56
Inte OK att träna utan tröja. Vill inte behöva vara i närheten av folk som medvetet söker uppmärksamhet på ett gym. Att träna i kalsonger är helt åt fel, big nono.

Sniggel
2011-07-04, 00:18
Det mest ohygieniska som förekommer på gym måste väl ändå vara de som inte tvättar händerna mellan varje hantelbyte, alternativt ej använder engångshandskar.

Matsa
2011-07-04, 01:16
Det borde nog vara ok att träna utan tröja, numera finns ju Klassisk Bänkpress så man kan ju rentav tävla utan tröja.

Silencer
2011-07-05, 17:38
Det hoppas jag att även du gör, om du blöter ned.

Nej, men så tränar jag inte på något sådant ställe där folk uppfattar det som äckligt heller. Och om man nu är rädd för svett, så inte fan blir det renare av att torka litegrann. Då får man ju skura alla dynor mellan varje utövare.

Det mest ohygieniska som förekommer på gym måste väl ändå vara de som inte tvättar händerna mellan varje hantelbyte, alternativt ej använder engångshandskar.

+1

hultman
2011-07-05, 18:11
Bryr mig inte. Och om de är större än jag så bestämmer de reglerna. Störst går först.

Xtronal
2011-07-05, 18:16
Jag tycker att det är okej om man har med en svetthandduk och torkar av svetten från grejerna efter sig.

Sen måste man vara biff

TheGhr
2011-07-05, 19:22
Jag tycker att det är okej om man har med en svetthandduk och torkar av svetten från grejerna efter sig.

Sen måste man vara biff

Jag körde med t-shirt igår för en gångs skull http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYclKiQZNaOrSJ48W0VaEEaMg83P_-fdnE8MRPxBF6qwuJqGsFcg&t=1 och blev helt genomblöt. Torkade dock enbart av det som syntes från skallen. Typ som att jag av misstag inte ställde tillbaka vikterna från bänkpressen heller. http://www.fugworld.com/forums/images/smilies/ingS.png

Redhaad
2011-07-05, 19:59
så om jag fattar koloz sammanfattade åsikt i 3 sidor så är de okej, men ändå inte okej.

Jag ska börja tävlingsträna i september och finner det oerhärt viktigt att vid full pump kunna testa min pose koreografi, dessutom ger det mig en egen mental fokus och en oerhörd vilja att ge mer, mer och mer vid varje pass för jag märker att jag varje pass får bättre pump, lyfter tyngre m.m.

Det jobbiga är alla snea blickar man får, jag bryr mig inte riktigt om vad folk tycker men när folk ska behöva stå 1 meter bakom ryggen på en och snacka skit och tro att man inte ska höra.
"spännbög"
"runkar helt klart till sina egna magrutor"
"Jävla äckel"

reagerar mest på de sista vanligaste, att folk ska kalla mig bög och att jag skujlle runka till att jag spänner mig stör mig inte men att man ska bli kallad äckel för att man vågar träna utan tröja (varför det är spn stor grej fattar jag inte), du svettas ju fan mer med tröja såvida du inte använder rashguard, vilket är att inte använda tröja i samma grad om vi ska räkna i att svettas och visa upp sig, en tight rashguard tröja är inte precis en tjocktröja.

Så om jag formulerar nästa del av frågan såhär då! Jag som tävlande bodybuilder ska i september ställa upp i en junior deltvälning för att senare i december ställa upp i en större tävling, såsom en fotbolls spelare köper rätt skor till en match ska jag ha den storlek och symmetri i kroppen som jag måste träna till ordentligt och bibehålla utan att symmetrin bryts, att träna utan tröja hjälper mig då att ha bra koll på om jag gör övningarna rätt för att undvika skada och dessutom då ha full koll på om jag kanske råkar ha lite större höger sida än vänster sida av någon muskel (det är rätt vanligt misstag, ja), bör det isåfall vara okej ?

TheGhr
2011-07-05, 20:12
Redhaad, jag har hört att man i så fall gör gott i att dra till ett sk. källargym om det nu är rätt ord. Ett ställe med nästan enbart SL:are och dylikt, samt the odd man out BB. Där blir man tydligen respekterad om man posar.

Silencer
2011-07-05, 20:13
så om jag fattar koloz sammanfattade åsikt i 3 sidor så är de okej, men ändå inte okej.

Jag ska börja tävlingsträna i september och finner det oerhärt viktigt att vid full pump kunna testa min pose koreografi, dessutom ger det mig en egen mental fokus och en oerhörd vilja att ge mer, mer och mer vid varje pass för jag märker att jag varje pass får bättre pump, lyfter tyngre m.m.

Det jobbiga är alla snea blickar man får, jag bryr mig inte riktigt om vad folk tycker men när folk ska behöva stå 1 meter bakom ryggen på en och snacka skit och tro att man inte ska höra.
"spännbög"
"runkar helt klart till sina egna magrutor"
"Jävla äckel"

reagerar mest på de sista vanligaste, att folk ska kalla mig bög och att jag skujlle runka till att jag spänner mig stör mig inte men att man ska bli kallad äckel för att man vågar träna utan tröja (varför det är spn stor grej fattar jag inte), du svettas ju fan mer med tröja såvida du inte använder rashguard, vilket är att inte använda tröja i samma grad om vi ska räkna i att svettas och visa upp sig, en tight rashguard tröja är inte precis en tjocktröja.

Så om jag formulerar nästa del av frågan såhär då! Jag som tävlande bodybuilder ska i september ställa upp i en junior deltvälning för att senare i december ställa upp i en större tävling, såsom en fotbolls spelare köper rätt skor till en match ska jag ha den storlek och symmetri i kroppen som jag måste träna till ordentligt och bibehålla utan att symmetrin bryts, att träna utan tröja hjälper mig då att ha bra koll på om jag gör övningarna rätt för att undvika skada och dessutom då ha full koll på om jag kanske råkar ha lite större höger sida än vänster sida av någon muskel (det är rätt vanligt misstag, ja), bör det isåfall vara okej ?

De är avundsjuka. Skit i kreaturen och kör på!

A.Pahkamaa
2011-07-05, 20:15
Många i min förening kör bänkpress utan tröja, mest för att få ordentligt grepp på bänken när den börjar bli halkig. Keep on hating :)

o3Q_MIL6zFg

Kwon
2011-07-05, 20:15
så om jag fattar koloz sammanfattade åsikt i 3 sidor så är de okej, men ändå inte okej.

Jag ska börja tävlingsträna i september och finner det oerhärt viktigt att vid full pump kunna testa min pose koreografi, dessutom ger det mig en egen mental fokus och en oerhörd vilja att ge mer, mer och mer vid varje pass för jag märker att jag varje pass får bättre pump, lyfter tyngre m.m.

Det jobbiga är alla snea blickar man får, jag bryr mig inte riktigt om vad folk tycker men när folk ska behöva stå 1 meter bakom ryggen på en och snacka skit och tro att man inte ska höra.
"spännbög"
"runkar helt klart till sina egna magrutor"
"Jävla äckel"

reagerar mest på de sista vanligaste, att folk ska kalla mig bög och att jag skujlle runka till att jag spänner mig stör mig inte men att man ska bli kallad äckel för att man vågar träna utan tröja (varför det är spn stor grej fattar jag inte), du svettas ju fan mer med tröja såvida du inte använder rashguard, vilket är att inte använda tröja i samma grad om vi ska räkna i att svettas och visa upp sig, en tight rashguard tröja är inte precis en tjocktröja.

Äsch strunta i allt sånt där och kör ditt race, oavsett vad du gör kan du inte gör alla nöjda i världen.

Strunta i alla ignoramous och kör på. Klart du behöver posera om du skall tävla.

Gäller bara att du hittar ett gym där du trivs och känner att det är bra stämning.

Där det tex är accepterat med rosa kallingar + strumpor
https://tnation.t-nation.com/forum_images/3/6/36fdc-Chris_Cormier.jpg

wessmen
2011-07-05, 20:35
Beror väl på lite.

Är man i grym form och det finns en kille som plåtar/filmar dig så är det såklart OK. Tycker dock inte det är okej att bränna av ett monsterpass utan tröja, lär stänka svett precis överallt.

Har jävligt svårt att se någon opponera sig emot en BB som står och pumpar 4 veckor från tävling medan det säkert skulle bli shitstorm om Karl-Johan, 120kg fläsk, kör hantelpress.

dream_theater_
2011-07-05, 21:51
Fy fan vad äckligt med folk som tränar utan tröja.

jaaaaag
2011-07-05, 22:20
Nej för fan.
På gym har man kläder på sig, hade varit rätt äckligt om alla gått omkring halvnakna och tränat..

A.Pahkamaa
2011-07-05, 23:17
Beror nog mycket på vilken miljö man befinner sig i. På de atletklubbar jag tränat på är det många som drar av sig tröjorna ibland. Men jag skulle aldrig få för mig att göra det på ett vanligt gym, då det där inte är accepterat öht.

På stället jag tränar nu är det däremot väldigt vanligt att folk tar av sig och börjar posera mitt i gymmet. Det stör jag mig faktiskt mer på jämfört med lite svett på bänken.

filmjölk
2011-07-06, 09:08
så om jag fattar koloz sammanfattade åsikt i 3 sidor så är de okej, men ändå inte okej.



Det är okej, men du får räkna med att det irriterar folk. Inte såpass att någon blir upprörd på allvar, men träna utan tröja och öva posering inne på gymmet är i samma klass som att lukta illa, vråla, smälla ihop hantlarna, kasta vikter i golvet, låta viktmagasinet på maskiner smälla i botten, prata i mobil, ha hörlurar som läcker ut ljud av någon irriterande musik, störa någon i mitten av ett set, komma med ovälkomna träningsråd, etc etc.

Stör du dig själv på något av de beteendena skall du tänka om när det gäller att träna utan tröja.

Rikard Jansson
2011-07-06, 09:46
Jag ska iaf träna utan tröja idag! Det är ju träna i bar överkroppsdagen!

frogmachine
2011-07-06, 11:27
Väger man 130+ "rippad" så är det ok.

Bailah
2011-07-06, 11:37
Hade jag sett någon köra utan tröja på mitt gym hade jag nog skrattat högt och hållt mig borta från allt han tränat på. Tycker det är lika illa som folk som drar upp tröjan, flexar magen i spegeln och sen smilar lite. Skrattar alltid lika mycket!

limenka
2011-07-06, 12:17
Hade jag sett någon köra utan tröja på mitt gym hade jag nog skrattat högt och hållt mig borta från allt han tränat på. Tycker det är lika illa som folk som drar upp tröjan, flexar magen i spegeln och sen smilar lite. Skrattar alltid lika mycket!

Det är bra Bailah. Du är ju ganska så där rejält snygg i kroppen så det är bra att även dem med bra fysik stör sig.:thumbup: IMO.

TheGhr
2011-07-06, 12:45
Ta på dig en tajt Under Armour, problem fixed. Edit: Bortsett från att jag i mitt sömndruckna tillstånd glömde bort poseringen också. Den kan du dock med fördel sköta inne på toaletten om folk stör sig.

beckman88
2011-07-06, 12:49
Är det okay att ha tröja utan tröja?

Kwon
2011-07-06, 13:57
Är det okay att ha tröja utan tröja?

DU menar långärmad utan linne/T-shirt under?

C.E.J.
2011-07-06, 14:03
Kwon hur gick det till i Frankrike back in '91?

Kwon
2011-07-06, 14:04
Jag la upp några bilder här på Kolo för några år sedan(2004 kanske?) från när jag var i Paris :)

Den burken dog dock så har inte kvar bilderna men på gymet körde vi utan tröja alt med linne.

De flesta körde utan tröja (många var riktigt håriga), jag och ett fåtal körde med tunt linne.

Men majoriteten körde utan tröja i Paris på 90-talet.

Gabriel174
2011-07-06, 15:08
körde ett set bicepscurl och pushdowns barbröstad idag :naughty: